externe harde schijf [Opgelost]

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

externe harde schijf [Opgelost]

Bericht door Marklin »

Heb hier nog een paar vrij oude externe harde schijven (250 en 300 GB) voor opslag die alleen aangezet worden als ze even nodig zijn.
Maar wat wil nu het geval; als ik ze aanzet kan het wel 25 min. duren voor ze geladen zijn en het lampje continu gaat branden.
Dan moet hij weer even uit - aangezet worden voor je hem ziet in schijfbeheer en dan werkt de schijf(en) weer goed.
Mijn vraag: wat zou eraan kunnen mankeren en is daar een simpele oplossing voor te bedenken of zo.
Heb meer het idee dat dit aan Windows versies ligt, bijv. Windows 8 naar nu 11
Zeg nou niet van "het word tijd om een nieuwe schijf te kopen en de data overzetten zolang de oude schijf het nog doet", want dat kan ik ook als simpele oplossing bedenken. :face_with_monocle:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
dylanjohn10
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2020, 21:30
3
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door dylanjohn10 »

Afbeelding
heeft er misschien niets mee te maken.
het gaat om de versie van windows 11.
22 h of zo iets.
maar het artikel is van 22/11/2022
uw pc zal al nieuwere versie download hebben. :sunglasses: :flag_nl: :coffee: :hamburger: :face_with_monocle:
greetz john

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Marklin »

Ja zou kunnen, heb het Windows-11-versie-22H2 artikel, en mijn Windows update history, waar ik er gisteren nog een van kreeg, bekeken en dan zou het kalm aan verholpen moeten zijn.
Mja het is net als TSC, je kunt er geen bal van op aan. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

hbrolde
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2021, 13:53
2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: externe harde schijf

Bericht door hbrolde »

Ik zou ook eens kijken naar de antivirus die je gebruikt.
ik sla een kopie van heel veel content op een externe harddisk op.
Daar staat ondertussen zoveel op, dat MS defender er een paar minuten over doet voor hij de schijf laat zien als ik deze aansluit.
Misschien eens een aansluipoging wagen zonder virusscanner?

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Marklin »

Dat kan ik morgen eens proberen na een verse start om MS Defender/antivirus uit te zetten en dan de schijf(en) aanzetten.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
dylanjohn10
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2020, 21:30
3
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door dylanjohn10 »

:coffee:

Gebruikersavatar
DutchDriver
Moderator
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Valleilijn
Gegeven waarderingen: 123 keren
Ontvangen waarderingen: 419 keren
Contacteer:

Re: externe harde schijf

Bericht door DutchDriver »

Ik vraag me toch af wat defender gaat doen met een externe schijf zonder dat je daar expliciet opdracht toe geeft. Het zou niet zo moeten zijn dat de schijf onbereikbaar is door defender. Zeker met onze huidige systemen moet dat geen reden zijn voor dit gedrag.

Je zegt dit:
Marklin schreef:
05 apr 2023, 11:55
"het word tijd om een nieuwe schijf te kopen en de data overzetten zolang de oude schijf het nog doet"
Maar dat is wel wat ik ga zeggen. Nieuwe kopen en deze lekker bij de oude elektronica gooien. :wink:
dylanjohn10 schreef:
06 apr 2023, 00:18
defender heeft ook anti phising . deze krijg ik niet uit. :sunglasses: :sunglasses: :coffee: :angry: :flag_nl:
Phishing heeft hier geen fluit mee te maken. :stuck_out_tongue:
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Marklin »

Met hetgeen genoemd is heeft het iig niets van doen, had vanmorgen de externe schijf apart aangezet (zonder de PC aan) en duurt het ook ca. 25 min.
Als dan het indicatie lampje continu brand en de PC aanzet word de schijf herkent.
Had nog een Cd-rom gevonden voor de externe HD maar dit werk ook niet met driver van Win98 ofwel dat is al ff geleden. :frowning:
Afijn, we zullen het nog even aanzien, het word iig niet gebruikt voor back-ups en wat erop staat is meest oud spul en mogelijk niet eens meer werkt op Win11, en Railworks spul wat niet meer verkrijgbaar is. :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 894
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren
Contacteer:

Re: externe harde schijf

Bericht door Rob Jansen »

Marklin, USB schijven zijn gevoeliger dan normale interne harde schijven, desondanks dat er bescherming omheen zit.
Mocht je de schijf langere tijd op een verkeerde manier hebben bewaard, in de tijdspanne dat het gebruikt is ook schokken heeft gehad (ook al ga je er voorzicht mee om) dan kan de hardware defect gaan.

Als je schijf met het indicatie lampje constant brand en lang duurt met opstarten zit er iets in de logic niet goed en is aan te raden om de schijf niet meer te gebruiken en te recyclen.
Je kunt tegenwoordig beter of een sata SSD voor in je computer kopen of als je echt een USB schijf wil een SSD variant.

En ja, helaas is het antwoord, koop een nieuwe :)


hbrolde, dylanjohn10, advies gegeven om een antivirus programma uit te zetten is erg onverstandig en ik zou niet eens in de buurt van die PC willen komen.
Ondanks als iemand zeer goed oplet, kan zelfs een legitieme site die je al jaren bezoekt, zonder je medeweten vervolgens een PC infecteren.

Natuurlijk kan er altijd een 'false positive' zijn, vooral bij installatieprogramma's van diverse makers omdat ze bijvoorbeeld een verouderde ClickTeam installer gebruiken (betaald of gratis) of andere installer waarmee een bepaalde 'string' wordt herkend als malware of een trojan.
Je kunt altijd daarvoor 'virustotal' gebruiken om met meerdere programma's te laten scannen.
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Marklin »

Ja Rob daar zal het wel op uitdraaien om een nieuwe te kopen, voor rond de € 70 heb je al een 2 TB SDD externe HD. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1759 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Wadlopertje »

Ik had een paar jaar geleden ook een externe harde schijf wat niet meer goed werkte. Dacht dat 'ie' kapot was. Totdat ik een ander kabeltje ervoor ging proberen en warempel dat verhielp het euvel.
Misschien een idee?

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Marklin »

Ja dat is een idee Wadlopertje, maar bij jou deed die het in zijn geheel niet en dat is hier niet van toepassing.
Mja kan het altijd even proberen met een kabeltje waarvan de schijf goed werkt. :wink:

Edit/
welk kabeltje was het, de stroomkabel of usb?. als het de usb was zal het bij mij niet helpen gezien een eerder bericht.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Rob_zeeland
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2020, 07:54
3
Gegeven waarderingen: 133 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Rob_zeeland »

Ik zou de schijf eerst eens aan een andere PC hangen en kijken wat ie doet..als het aan windows 11 lig kan je altijd nog terug naar 10..

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Marklin »

Ja Rob_zeeland, dat is een goeie alleen moet ik dan wel ff een PC zien te regelen en dan het liefst een Win98 waar ik een externe HD Driver CD van heb. :smile:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Rob_zeeland
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2020, 07:54
3
Gegeven waarderingen: 133 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Rob_zeeland »

als die idd zo oud is dan zou ik maar eens een nieuwe aanschaffen.. een driver cd is iets wat niet veel meer voor komt en de meeste nieuwe pc's hebben daar ook geen drive meer voor..

maar er is toch altijd wel een buurman/familie lid of kennis die een pc heeft..

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
06 apr 2023, 10:48
...., had vanmorgen de externe schijf apart aangezet (zonder de PC aan) en duurt het ook ca. 25 min.
Ja dat is zo ..., vraag mij achteraf gezien wel af of dat zou helpen gezien de citaat wat ik gisteren poste. :wink:
Of het moet de stroomkabel zijn waar Wadlopertje het over had al weten we dat (nog) niet.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1759 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Wadlopertje »

Mijn harde schijf had gewoon een usb kabeltje, geen speciale stroom kabel. Zo'n luxe ding was het niet. Eentje van 500 gb was het geloof ik.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf

Bericht door Marklin »

Hmm, maar waar haalde de externe schijf de voeding dan vandaan? :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: externe harde schijf [Opgelost]

Bericht door Sebas1700 »

Van de USB kabel? 😉

Indien het sata schijven zijn, zou ik ze uit de cover halen en dan in je pc inbouwen en alles overzetten op een nieuwe interne schijf/SSD.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3384
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 2131 keren

Re: externe harde schijf [Opgelost]

Bericht door Marklin »

Vandaag Goede Vrijdag doet zijn naam eer aan, het is zojuist namelijk opgelost voor beide externe schijven. :hugging:
Het waren de stroomkabels, toeval of niet maar het is wel vreemd, die om de een of andere reden beide niet meer goed waren. :astonished:
Had dit eens met een stroomkabel geprobeerd van een externe schijf die wel goed werkte en ja hoor ......
Vraag mij niet waarom de schijven het na ca. 25 min. nog wel deden vanwege een defecte kabel want heb geen idee. :zipper_mouth:
Kortom eind goed al goed, bedankt voor het meedenken en alvast een prettige Pasen. :partying_face:

Het waren dit soort kabels, misschien lag het aan ...., zie pijl ?
Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 3):
Rob_zeelandSjef61Wadlopertje
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1759 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: externe harde schijf [Opgelost]

Bericht door Wadlopertje »

Fijn om te lezen dat het is opgelost! Toch een kabeltje dus!

Crazytrain2024
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2023, 12:09
1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: externe harde schijf [Opgelost]

Bericht door Crazytrain2024 »

wil toch nog even terug komen op het windows 11 verhaal ik weet dat het kwa updates nu bij windows 11 een puinhoop is en ben zelf terug gegaan met een schone installatie naar windows 10 en dat men ook veel aan het kloten is met Insiders previews in de windows updates en dat ik nog een lange tijd wacht voor ik met windows 11 weer aan het werk ga omdat het te veel bugs en andere kinderziektes heeft naar een paar updates die ik heb gehad met windows 11 werkte mijn hard schijf plus mijn ssd m2 niet naar behoren werkte door een update waardoor ik toch voor w10 heb gekozen weer

Plaats reactie

Terug naar “Praathoek”