TSC bureublad snelkoppeling

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Voorheen, en nog, had ik 2 TSC snelkoppelingen op het bureaublad staan, een 32 en 64 bit optie en niets mis mee.
Maar nu viel mij op als ik het spel met de 32 bit snelkoppeling wil starten dit bij mij in de 64 bit start, en bijv. gebruik met bouwen.
Had de bestaande al verwijderd en via Steam -> Bibliotheek een nieuwe snelkoppeling gemaakt (zie knipsel) maar hij blijft in de 64 bit starten.
Nu vraag ik mij af hoe dit bij jullie zit?, dan zou je niets aan die 32 bit snelkoppeling hebben en alleen de 64 bit gebruiken.
Tenzij men een snelkoppeling maakt van ...\Railworks\Railworks.exe, mja dan kunnen ze die optie er wel uitgooien om dit via de bibliotheek te doen en toch niet in de 32 bit start waar het voor bedoeld was.

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1885 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Louke1968 »

Kijk eens even onder Eigenschappen Teun, tabblad Algemeen. Daar staan volgens mij 3 opties om TS op te starten. 32/64 bit en DX12 geloof ik. Ik denk dat jij de 64bit optie aangevinkt hebt staan.

EDIT: Er staan zelfs 4 opties. "vragen bij het starten van spel" is er ook nog eentje.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Het staat op 32 bit Louke, zie knipsel 32 bit
Maar start ik met de 32 bit snelkoppeling (zie pijl) dan word TSC in de 64 bit opgestart (zie pijl blauw rondje) wat knipsel 64 bit laat zien. :astonished:

32 bit
Afbeelding

64 bit
Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1885 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Louke1968 »

Ik heb het ook eens geprobeerd maar ook hier wordt de 64bit versie opgestart. Wat je zou kunnen doen is zelf een snelkoppeling maken. In de map Railworks staan 2 exe bestanden (toepassing) namelijk: Railworks en Railworks64
Onder Windows 11:
Rechtermuisknop op Railworks---> meer opties weergeven--->kopieren naar---> Bureaublad (snelkoppeling maken)
Je kunt dan zelf de naam hernoemen naar TrainSimulator32 o.i.d.. Dan wordt de 32bit versie wel opgestart (tenminste hier wel).

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
02 nov 2023, 10:32
.... Tenzij men een snelkoppeling maakt van ...\Railworks\Railworks.exe, mja dan kunnen ze die optie er wel uitgooien om dit via de bibliotheek te doen en toch niet in de 32 bit start waar het voor bedoeld was.
Ja Louke dat had ik in mijn eerste bericht al aangekaart ..... :wink:
Heb het ook al geprobeerd met "Vragen bij starten van spel" mja dit kun je ook op je buik schrijven.
Ofwel de game mankeert wel eens wat aan, zelf bij het opstarten zitten haken en ogen aan gezien het feit dat het bij jou niet anders is.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1885 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Louke1968 »

Oeps! Heb ik dus maar half gelezen blijkbaar. :astonished: Maar hier kreeg ik het dus ook niet voor mekaar. Ook niet bij " vragen bij starten van spel".

Gebruikersavatar
saurer580
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 apr 2020, 13:54
4
Gegeven waarderingen: 474 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door saurer580 »

Ik heb ooit ergens gelezen dat het de bedoeling was dat TSC uitsluitend nog maar in 64 bits modus gespeeld zou kunnen worden.
Wellicht is dat nu al gebeurd?

vr.gr
Ruud

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Dat zou kunnen Ruud, maar waarom zit Railworks.exe dan nog in de Root van Railworks wat de 32 bit versie is? :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
02 nov 2023, 10:32
Tenzij men een snelkoppeling maakt van ...\Railworks\Railworks.exe
Dat gaat dus goed, alleen zit daar weer een maar ja aan.
Want wil je TSC met de zelf gemaakte snelkoppeling starten dan komt er een schermpje van A.u.b. bij Steam inloggen.
Eerder met de originele 32 bit werd Steam autom. gestart wat hij nu ook doet zij het in de 64 bit.

Nu zullen jullie wel denken van je maakt van een mug een olifant, dan start je toch gewoon eerst Steam ..., maar het gaat om het idee dat er geen bal van klopt. :frowning:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Lupin
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 aug 2023, 09:13
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Lupin »

De "dirty" fix is om de 32bit exe te hernoemen naar de 64bit, hoort natuurlijk niet maar zo zal Steam wel waarschijnlijk de 32bit versie oppakken en starten.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Dat werkt niet en krijg dus A.u.b. ...., althans zoals ik het heb hernoemt met Railworks 64bit.exe en daar een snelkoppeling van gemaakt.
Ofwel wat had jij in gedachte om hoe te hernoemen?
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
TheLaRiche
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:02
4
Gegeven waarderingen: 524 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door TheLaRiche »

Waarom zou je anno 2023 uberhaupt nog de 32bit willen gebruiken? Zeker als je aan zo'n grote route bouwt.

Railworks 64 bit is overigens: Railworks64.exe.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Ja dat weet ik, maar zoals gemeld gaat het in principe hoe Steam/TSC is opgebouwd en een puinhoop is. :zipper_mouth:
Trouwens ben Steam liever kwijt dan rijk, mja zonder dit (legaal) werken veel games niet, zo ook TSC niet.
Afijn, waarom zou het in de 64 bit beter zijn?, zolang het bouwen in de 32 bit (minder belastend) goed gaat dan kan dit in de 64 bit zeker niet stuk. :joy:
Wat Railworks64.exe betreft weet ik ook, maar het gaat in deze om Railworks.exe wat de 32 bit is. (lees ff terug)
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Sjef61
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:26
4
Locatie: Rittenburg
Gegeven waarderingen: 246 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Sjef61 »

Hernoem Railworks64.exe naar Railworks64_org.exe
Hernoem Railworks.exe naar Railworks64.exe
(Wel beide originele ff backuppen)

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Je bedoeld zo wijzigen Sjef?
Zo ja dan is dit hem ook niet want ik moet blijven inloggen, dus als Steam uitstaat.
Mja als het in de .exe is ingebakken helpt namen wijzigen niets aan de originele Railworks.exe start procedure volgens mij.

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2851
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1302 keren
Ontvangen waarderingen: 8196 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Frison »

Dat gaat niet werken want zodra er een update of verificatie van bestanden plaats vindt, worden er nieuwe bestanden geplaatst en weer gebruikt.

Het kan gewoon veel simpeler, mits je Steam handmatig op wil starten.
Doe ik al jaren, met 3 snelkoppelingen op het bureaublad.

1 voor Steam ( altijd als eerste gebruiken )
2 voor RW32
3 voor RW64

Nooit geen pronlemen meer. :wink:

O ja, als je wil kan je Steam nog automatisch laten starten met de Windows start. Iets voor de veel gebruikers.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
DutchDriver
Moderator
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Locatie: Valleilijn
Gegeven waarderingen: 123 keren
Ontvangen waarderingen: 437 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door DutchDriver »

Sowieso is het open hebben van Steam niet de grootste issue met de hedendaagse systemen. Zo te zien draai je Windows 11, dan zal ook je systeem prima in staat zijn op de achtergrond altijd Steam open te hebben. Ik heb zelf niet eens een snelkoppeling van enige game op het bureaublad staan, slechts eentje naar Steam. In de bibliotheek kun je dan heel makkelijk de betreffende game starten. Beter nog: games van buiten Steam (bijvoorbeeld OpenTTD, OpenRCT of iedere andere game of zelfs programma) toevoegen aan de bibliotheek geeft je een één plek op je PC waar je alles terug kan vinden. Van de aankopen tot screenshots. En dan kun je die programma's zelfs vanaf iedere locatie gebruiken als je niet thuis bent. Hoe handig is dat!

Overigens is Steam draaiend benodigd voor het draaien van TS (en vele andere games...), dus begrijp simpelweg het probleem niet om dat standaard aan te hebben staan.
saurer580 schreef:
02 nov 2023, 17:04
Ik heb ooit ergens gelezen dat het de bedoeling was dat TSC uitsluitend nog maar in 64 bits modus gespeeld zou kunnen worden.
Wellicht is dat nu al gebeurd?
Klopt, en eigenlijk is het sowieso niet nodig in 32 bits te draaien. 64 bits is niet belastender dan 32 bits, anders dan het hogere geheugengebruik. Maar ja, dat geeft je wel véél meer speling in wat je met de editor uithaalt dan met 32 bits die bij een ruime 3,5 GB er mee kapt. Iets wat op mijn eigen route met een paar treinen héél snel het geval is... :grimacing:

Grtz. :sunglasses:
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
joukie
Donateur
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 feb 2021, 15:09
3
Locatie: Soest
Gegeven waarderingen: 171 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door joukie »

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Ja Frits het is niet anders met het gestuntel van DTG/Steam en moet Steam eerst draaien wil je ze in beide gevallen willen gebruiken.

En Steam laten opstarten als je de PC aanzet is wel het allerlaatste wat ik persoonlijk zou doen met een stuk of 7 webhelpers, want zoals gezegd ben ik Steam liever kwijt dan rijk.
sterker nog als ik TSC even zat ben, of tijdens de lunch enz. dan gaat Steam er uit.
Verdere Steam games heb ik niet, dus in principe staat Steam alleen aan wanneer ik TSC speel. :stuck_out_tongue:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2851
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1302 keren
Ontvangen waarderingen: 8196 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Frison »

Die web helpers zijn uit te schakelen.

Overigens ben ik het wel eens met de stelling dat je beter de 64 versie kan gebruiken mits je voldoende werkgeheugen bezit.

De 32 versie is alleen maar nodig voor het gebruik van een preview in de BPE, dus niet overbodig.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Frison schreef:
03 nov 2023, 16:03
Die web helpers zijn uit te schakelen.
Met dit zeker?: ...\Steam\Steam.exe -no-browser +open steam://open/minigameslist wat een paar jaar terug aan de orde is geweest voor TS2021.
Maar de webhelpers komen even zo goed wel, of is dit alweer een paar jaar uit de tijd ... en onze Steam wat heeft gevonden om het te omzeilen? :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
dylanjohn10
Berichten: 122
Lid geworden op: 18 apr 2020, 21:30
4
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door dylanjohn10 »

hoi, ik zie de 3 keuzes. ik heb allebei getest en werkt niet echt. wat ik ook gedaan heb. is in railworks.dus common /enz.
de snelkoppeling direct x d12 gehaald en op de werkbalk gezet. dit werkt goed.
als ik bv via de 3keuzes direct x 12 gebruik. hapert het beeld. en wordt grijs. dan is het of taakbeheer of herstart. pc
overigens dit is pas sinds i een w11 heb en dan een intel grafische kaart. na een x aantal mis lanceringen. kan ik nu normaal tsc opstarten.
en bv de hsl rijden.
dus of het is een windows dingetje.bv direct x 12 experiment.of steam of dsg probeert zich aan te passen. met bveuro truck. start ik keuze direct x 11.
dit werkt.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2851
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1302 keren
Ontvangen waarderingen: 8196 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Frison »

Marklin schreef:
03 nov 2023, 16:44
Frison schreef:
03 nov 2023, 16:03
Die web helpers zijn uit te schakelen.
Met dit zeker?: ...\Steam\Steam.exe -no-browser +open steam://open/minigameslist wat een paar jaar terug aan de orde is geweest voor TS2021.
Maar de webhelpers komen even zo goed wel, of is dit alweer een paar jaar uit de tijd ... en onze Steam wat heeft gevonden om het te omzeilen? :thinking:
Nee, gewoon met rechts klikken op je Steam icoon in de taakbalk en kiezen voor instellingen, dan heb je een zee van keuze's.
Ik zou wel vooraf even Dr. Google gebruiken wat wijsheid is om aan te passen.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Ja, en die zee is nu een ven geworden want heb het meeste uitgeschakeld wat aanstond met de gedachte wat moet ik ermee. :wave:
En mijn route lijkt na een koude start (PC aanzet) sneller op te starten, dat alleen is al een pluspunt. :stuck_out_tongue:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: TSC bureublad snelkoppeling

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
04 nov 2023, 17:10
... En mijn route lijkt na een koude start (PC aanzet) sneller op te starten, ....
Hmm, dat komt omdat ik altijd -DontUseBlueprintCache gebruik wat met de originele 32 bit snelkoppeling werkt via Steam als startoptie.
Maar met de zelfgebakken 32 bit snelkoppeling weer niet, vandaar dat er .pak bestanden waren aangemaakt en daarom wat sneller startte.
Afijn om de cache vergeten leeg te maken bij een copy/paste had ik dat ooit ingevoerd en hou ik zo, dus de -DontUseBlueprintCache maar in de zelfgebakken 32 bit snelkoppeling gezet. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Terug naar “Praathoek”