Welke grootspoor attributen bezitten jullie?

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
R-Road
5
Gegeven waarderingen: 357 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren

Welke grootspoor attributen bezitten jullie?

Bericht door R-Road »

Hallo allen,

Ik ben gewoon benieuwd of en wat voor grootspoor attributen de medemensen op dit forum bezitten. :smile: Ik trap af met mijn twee oude overwegbellen.

De eerste betreft eentje gemaakt door de Spoorweg Sein Industrie (SSI), die tot 1967 heeft bestaan. Deze bel is dus waarschijnlijk ongeveer 60-65 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier de bel in actie: https://youtube.com/shorts/wiEmlqG_3ts ... KoG_RYJ1Ze

De tweede bel is wat nieuwer, waarschijnlijk van ongeveer eind jaren ‘70.
https://youtube.com/shorts/nwc1UcQYzhE ... _5lKnIhDWG

Het interessante aan deze bel is de sticker bij het mechaniek. Wie weet staat er wel iets over in één of ander archief…

Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie bezittingen!
In memoriam: Luuk
*23 januari 2002 - †9 januari 2023

Account nu beheerd door Daan

spikehiemstar
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke grootspoor attributen bezitten jullie?

Bericht door spikehiemstar »

Goeieavond! Leuk dat er ook zo'n apart hoekje is waar je grootspoor attributen kan delen.

Gaaf dat je 2 overweg bellen bezit, worden de buren vast blij van.. :P

Vanuit mij bij deze direct 2 in 1:

Afbeelding

Ten eerste een koersrol uit een SGM, waar in ieder geval de Hofpleinlijn, Zoetermeerstadslijn en de Hoekse Lijn op staan. En afgelopen weekend heb ik het stationsbord opgehaald van Vlaardingen West, voordat de RET haar diensten op die lijn begon.

Zelf heb ik een interesse bij die 3 lijnen, evenals de SGM sprinters.. Dus ik hoefde er destijds niet 2x over na te denken die koersrol op te halen. Met een 24V laptop oplader wordt ie aangestuurd, de bestemming kan op de achterzijde gekozen worden dankzij een handmatige schakelaar.
De bedieningspanelen van deze rollen zijn vziw relatief schaars, laat staan die van SGM.
Ha Goeie!

Mihajlo123
5
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Bericht door Mihajlo123 »

spikehiemstar schreef:
07 jan 2026, 19:59
Goeieavond! Leuk dat er ook zo'n apart hoekje is waar je grootspoor attributen kan delen.

Gaaf dat je 2 overweg bellen bezit, worden de buren vast blij van.. :P

Vanuit mij bij deze direct 2 in 1:

Afbeelding

Ten eerste een koersrol uit een SGM, waar in ieder geval de Hofpleinlijn, Zoetermeerstadslijn en de Hoekse Lijn op staan. En afgelopen weekend heb ik het stationsbord opgehaald van Vlaardingen West, voordat de RET haar diensten op die lijn begon.

Zelf heb ik een interesse bij die 3 lijnen, evenals de SGM sprinters.. Dus ik hoefde er destijds niet 2x over na te denken die koersrol op te halen. Met een 24V laptop oplader wordt ie aangestuurd, de bestemming kan op de achterzijde gekozen worden dankzij een handmatige schakelaar.
De bedieningspanelen van deze rollen zijn vziw relatief schaars, laat staan die van SGM.
Cool! Zelf heel lang getwijfeld om hem over te nemen (zag hem ook op marktplaats staan) maar heb niet echt veel ruimte meer. Heb zelf ook nog wat spullen dus zal dat morgen posten!

R-Road
5
Gegeven waarderingen: 357 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren

Bericht door R-Road »

Het scheelt dat er een tuinhuis aanwezig is hier, daar gebruik ik de bellen meestal. Tot dusver geen klachten ontvangen :thumbsup:

Leuk om nog zo'n oude koersbordrol te zien, daar zijn er idd weinig van bewaard gebleven...
In memoriam: Luuk
*23 januari 2002 - †9 januari 2023

Account nu beheerd door Daan

spikehiemstar
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Bericht door spikehiemstar »

Eerst in reactie op Mihajlo: Ik ben dus niet de enige die twijfelde, maar na een tijdje toch wel besloten dus. Toevallig dat jij 'm ook hebt gezien!

Reactie op R-Road: Dat scheelt heel wat, die bellen zijn desnoods luid (althans, mag ik hopen..). Mooi dat er geen klachten van zijn gekomen tot dusver, houden zo! :-)

Ik heb zelf ook nog wel het een en ander liggen, dat zal ik delen als ik 't niet vergeet.. :sweat_smile:
Ha Goeie!

Terug naar “Praathoek”