aankoop nieuwe pc

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Plaats reactie
Luigi007
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2020, 18:59
3
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

aankoop nieuwe pc

Bericht door Luigi007 »

Hallo iedereen,

Niet meteen een ts2021 topic, maar misschien ook wel interessant voor anderen...

Ik ben stilaan toe aan een nieuwe computer. De keuze die ik ga maken zal in functie zijn van Train simulator en TSW.
Ik ben totaal geen computernerd, maar ben wel wat aan het rondkijken naar wat er zoal op de markt is momenteel, en dat is veel... heel veel !
Het aanbod is zodanig groot dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Mijn vraag is vrij algemeen : wat raden jullie mij aan, waar moet ik vooral op letten bij de keuze van een game-computer.
De bedoeling is dat ik Train Simulator en TSW kan rijden zonder problemen, liefst zonder stotterend beeld en prima graphics.
Welke processoren zijn ideaal ? AMD of intel ? welke versies zijn aan te raden ?
Is een videokaart met 8GB ram-geheugen voldoende, of mag het wat meer zijn ? Welke videokaarten zijn aan te raden ?
Is 32GB ram-geheugen beter of is 16GB ruim voldoende ?
Ik weet dat je hier heel ver kunt in gaan, maar dat is mss helemaal niet nodig. En om te weten te komen hoe ver precies ik moet gaan, vraag ik jullie raad.
Alvast bedankt voor jullie tips, hoe meer tips hoe liever :wink:

Luigi.

Gebruikersavatar
TfNLDE
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 apr 2020, 15:56
3
Gegeven waarderingen: 127 keren
Ontvangen waarderingen: 93 keren

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door TfNLDE »

Ik weet niet of ik dit mag doen hier zo, maar Ik heb begin dit jaar deze PC aangeschaft, en ik moet bekennen dat deze zeer goed bevalt. Een goede PC tegen een betaalbare prijs, dat is mijn mening dan hierover. :wink:
Groeten,
Erwin

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door Frison »

Ik ben toevallig vorige maand op onderzoek uit geweest en ben afgeknapt op de prijs van een echte game computer. :thinking:

Een beetje computer kost minimaal tussen de 1300 en 1500 Euro en dan heb je nog niets bijzonders.

Daarom heb ik mijn computer maar eens schoon gemaakt en wat geheugen extra ingestoken. :loveit:

Een processor van AMD is wat goedkoper dan een Intel, maar dat zou op zich in gebruik weinig verschil moeten geven.

Zelf heb ik een Intel I7 en die doet het prima.
Verder is een SSD een must.
Tot slot minimaal 16 GB werkgeheugen en een snelle videokaart met voldoende geheugen.

Ergo, laat je niets wijs maken en probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, dan kan je beter nog even door sparen. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door Sebas1700 »

Even wachten tot de RTX 3080 videokaarten goed verkrijgbaar zijn.

Kijken voor een goede i7 (bijv een 9700k), minimaal 16gb ram en idd een SSD. Bespaar ook zeker niet op een goede voeding!

Anders zal het uiteindelijke resultaat uiteindelijk tegen gaan vallen. Je kunt uiteraard concessies doen, maar dat is zonde van het geld. Als je even doorspaart heb je een systeem dat ook nog een beetje toekomstbestendig is.

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door tieske05 »

Ik ga binnenkort, als ik ga werken deze pc aanschaffen:
https://www.youtube.com/watch?v=zkTO5_TIA2k

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door Marklin »

Ja, als je binnenkort gaat werken en je verdient meteen € 2000 p/m dan moet dat op korte termijn lukken om € 1650 te sparen. :joy:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Wadlopertje
Afbeelding

Prettige reis

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door Sebas1700 »

En dan uiteraard geen vaste lasten hebben. :wink:

Het loonstrookje maakt je altijd blij, tot een paar dagen later allerlei bedrijven en organisaties je rekening weer weten te vinden.

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door tieske05 »

Neenee, 4,90 per uur en een max van 6 uur per week. Verder kan ik 75 euro per kwartaal extra verdienen als mn moeder mijn bonuskaart gebruikt bij de boodschappen. Maar ik heb ook nog flink wat op mn rekening staan dus als ik daarvan ook alles zou gebruiken zou ik m zo hebben :joy:

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door Marklin »

Ja, je kunt wel flink gespaard hebben maar of het wel zo verstandig is om je rekening geheel leeg te plunderen voor een PC? :wink:
Dan zit een biertje er niet meer in al gaat de horeca vanavond wederom op slot. :frowning:
Rutten wil de mensen meer thuis hebben wat juist de grootste besmettingshaard is, mja dat terzijde. :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 894
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 263 keren
Contacteer:

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door Rob Jansen »

Heb even het topic verplaatst naar algemeen omdat het meer betrekking heeft op een computer dan Train Simulator specifiek.
Maar goed, nu dat uit de weg is even een paar antwoorden waar je eventueel wat mee kunt naast wat al eerder benoemd is in het topic.

Er is zeker een spannende tijd aangebroken met de lancering van de nieuwe NVidia Graphics 3000 serie, maar ook de komst van de nieuwe AMD Ryzen 5000 serie alsmede de AMD Videokaarten zijn zeer interessant (maar lastig verkrijgbaar).
Als je voornamelijk Train Simulator en Train Sim World doet heb je niet het nieuwste van het nieuwste nodig, al vaak is een oudere generatie (of twee) nog ruim voldoende.

Even het woord 'gaming computer' klein beetje wat uit de weg helpen. Gaming wordt vaak gebruikt om mensen te lokken naar wat duurdere componenten, maar vaak zijn ook de niet specifieke gaming componenten prima en hebben een lange levensduur, vaak zie je ook het gepaard gaan met allerlei RGB lampjes in alles wat maar wat flitst (zelfs testen bij wat over klokken van de nieuwe kaarten levert dat een paar watt extra op als ze dat eruit halen).
Dus je hoeft niet specifiek te zoeken naar 'gaming', zolang de componenten betrouwbaar zijn, reviews goed zijn en voldoen aan jouw eisen.

Onthoud ook dat vaak mensen een advies geven op basis van hun eigen ervaringen, wat voor de een prima werkt, werkt voor de andere niet.
Daarnaast hebben vele ook een voorkeur voor bepaalde merken op basis van ervaring.

Tegenwoordig zie je steeds meer AMD processoren die worden aangeraden dan Intel, qua performance voor de meeste games maakt het niet super veel uit.
Voor Train Simulator is het de 'single core' (de snelheid per core) belangrijk, hoe hoger, hoe beter, 4Ghz of meer is zeker aan te raden dan een CPU met 8, 16 of 32 cores op een lagere snelheid.

Graphics zijn veel belangrijker voor Train Sim World dan Train Simulator, die draait het nog makkelijk op een 900 series GPU van Nvidia uit 2014/2015 zonder problemen. Maar wil je toekomst bestendig zijn (of als je misschien nog andere type games doet of wil doen), kies aan de hand van wat je doet.
Toekomstbestendig is natuurlijk de NVidia RTX 3000 serie, met de 3070 als best value voor performance (beter dan een 2080 Ti Super van een jaar ervoor en voor de helft van de prijs).

De Nvidia RTX 2000 serie was gewoon extreem duur, heeft NVidia ook toegegeven, een 3000 serie heeft betere performance. Maar ook de meer budget vriendelijke GTX 1660 bijvoorbeeld volstaat prima (RTX zit niet in Train Simulators).

Zelf draai ik mijn Train Simulator en Train Sim World op een Intel Core i7-7700k (4.2Ghz) met een Asus Strix OC GTX 1070 en behaal in TSW 60fps bijna overal (natuurlijk in drukke plekken dat het wat minder is, maar meestal 60) en in Train Simulator afhankelijk van hoe druk het is vaak 30 FPS tot 60.

Mijn advies:
- Intel of AMD
Maaakt niet uit, zolang je core clock (het aantal Ghz wat je ziet) hoog is en natuurlijk in je budget past. AMD voor de goedkopere, Intel voor single core performance, ook al is dat marginaal tegenwoordig.

- Koeling
Een AIO waterkoeling voor je CPU werkt het beste, deze houd je CPU het koelste namelijk. Zelf gebruik ik een Arctic Liquid Freezer 120, deze houd mijn systeem als die weinig doet koel tot 25 graden en vol in gebruikt komt die niet hoger dan 60 graden.
Maar een goede luchtkoeler doet wonderen zoals van Noctua, stil en goede performance.

- SSD, SSD, SSD!
Gebruik waar mogelijk SSD, Windows sowieso, je games ook. Data kun je altijd nog een gewone HDD voor gebruiken (documenten enz.).
Draai je games ook gescheiden van je Windows SSD, het beste is dat je een aparte SSD hebt voor Train Simulator.

- SATA SSD of NVMe SSD
Een NVMe is direct op de PCIe aangesloten en heeft een hogere snelheid dan een Sata SSD (maximum ligt rond de ~550MB/s), terwijl NVMe vaak ~2500MB/s zit. Maar voor Train Simulator heeft dat weinig zin, omdat het efficiënter is voor grotere bestanden dan de kleine waaruit Train Simulator bestaat.
Advies met een nieuwe PC. NVMe PCIe voor je Windows Installatie en je games op een SSD.

- RAM
16gb zou ik aanraden, 32gb is nog overkill voor de meeste games tegenwoordig tenzij je veel andere bewerkingen doet welke RAM intensief zijn zoals videobewerking of CAT tekeningen maken.
Dan heeft Windows zelf zat en Train Simulator kan veel gebruiken (een goed gevuld scenario zit vaak al rond de 5~8gb tegenwoordig).
Koop wel de snelste RAM welke werkt met je moederbord en zorg dat deze ook op de lijst van compatibiliteit van je moederbord staat, anders kan het zijn dat het niet werkt.

Tussendoor tip voor RAM:
Windows gebruikt naar gelang geheugen, dus ja, 6/7gb in gebruik is normaal, Windows laad alvast programma's in het geheugen zodat deze sneller zijn opgestart. Maar geeft geheugen vrij wanneer dat nodig is.

- Videokaart
Afhankelijk dus van wat je wilt, een GTX 1660 is prima zat, maar wil je meer doen later is een RTX 3000 serie beter.
Videogeheugen zou ik minimaal 6gb nemen, liefste 8gb, dan zit je goed.

- Voeding
(Semi)modulair zou ik aanraden vanwege dat je alleen erin hoeft te steken wat je nodig hebt, je hebt geen kabel bundel vervolgens over.
Liefste met minstens 650 watt en 80+ Gold (efficiëntie rating) zodat je minder verlies hebt tijdens gebruik.
Goed en bekend merk.

- Merken
Er zijn zoveel merken, allemaal hebben ze goede en slechte producten (prijs / kwaliteit), kijk goed rond en kies wat je leuk af lijkt en goede reviews heeft.

Zelf heeft Asus mijn niet in de steek gelaten voor moederbord en videokaart.
Voor geheugen heb ik persoonlijk een voorkeur voor Kingston en een voeding heb ik van Corsair.
Waterkoeling voor CPU werkt het beste (gewoon All-In-One, dat is een gesloten systeem, alleen aansluiten) maar een goede grote luchtkoeler werkt ook prima.

- RGB
Persoonlijk overbodig voor in een computerkast, maar goed, als je ervan houd, niemand houd je tegen :)

- Prijs
Je hebt kits waarbij een Moederbord, RAM en CPU zitten voor 500, alleen nog zelf een kast, opslag en grafische kaart toevoegen.
Maar voor een samengestelde PC moet je eerder denken aan 1200 euro, maar je kunt er jarenlang mee vooruit!

Er zijn op diverse sites zoals Alternate een systeembouwer, deze kijkt ook of de componenten met elkaar werken en als je het wilt, kunnen ze het voor je in elkaar zetten en heb je daar ook garantie op.

Zelf zit ik in de ICT en heb mijn vorige 4 computers zelf gebouwd over de span van 15 jaar ondertussen dus ik bouw ze liever zelf tegenwoordig dan kant-en-klaar systeembouwers kasten kopen waar alles al inzit.



Sorry voor een lang bericht, maar er is zoveel te omschrijven en er zullen vast een aantal met paar punten oneens zijn maar dat heb je altijd, zoals omschreven zeggen de meesten, waaronder ik zelf het ook uit eigen ervaring.
Eventuele spellingsfouten vanwege een lang bericht kunnen zijn voorkomen dus mijn excuses daarvoor.
Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht (totaal 2):
Luigi007Hans Weverling
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Luigi007
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2020, 18:59
3
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: aankoop nieuwe pc

Bericht door Luigi007 »

Hartelijk dank voor jullie tips.

@ Rob Jansen : jouw bericht was idd vrij lang en gedetailleerd, maar ik heb er heel veel van opgestoken. Ik heb veel meer info gekregen dan ik had gehoopt. Hiermee kan ik zeker aan de slag.
Ik was sowieso al van plan om bij Alternate een desktop te laten bouwen. Om het zelf te doen, heb ik er te weinig verstand van.
Ik ga eens kijken hoe ver ik kom :wink:
Nogmaals bedankt !! :thumbsup: :thumbsup:

Plaats reactie

Terug naar “Praathoek”