Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Hier vind je alle onderwerpen over scripting voor Train Simulator zoals LUA.
Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Klopt, images in html messages worden door de game uitgerekt naar 128x128 of 256x256 en ik geloof ook nog net 512x512 bij een large html message.
Verhouding 1:1 dus.

De html-code waar de game mee overweg kan is zeer basaal. Image-size opgeven in de code behoort niet tot de mogelijkheden.

Je doet er dus het beste aan om je image te knippen naar een 1:1 formaat en te schalen naar een van de genoemde resoluties, afhankelijk van de message size die je gebruikt.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Ok, ik zal de resolutie maar opnieuw veranderen naar 128×128
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Truij_Treinen schreef:
03 aug 2022, 19:03
Ok, ik zal de resolutie maar opnieuw veranderen naar 128×128
Ik gebruik zelf vaak tabellen in html.
Wederom geen mogelijkheden voor breedte etc., maar zo kan je wel een image en tekst naast elkaar zetten.
Marklin schreef:
03 aug 2022, 17:23
Even voor de weet ..., waar is dat dan voor nodig als het in de scenario map had gekund maar wel moet de "en" map bestaan?
Kortom wat heb je aan een lege "en" map. :thinking:
Zelf zet ik wel vaak bijv. images en audio in aparte mappen omdat ik dat voor mezelf overzichtelijker vind.
Maar altijd heb ik dan al de "en" (en soms ook "de") map voor de html messages gedurende het scenario. De map is dus nooit leeg bij mij.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht:
Marklin
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Ik heb de omroep werkend gekregen! Maar nu lijkt de cinematic camera niet echt iets te doen....

Mijn code is:

Code: Selecteer alles

-- true/false defn
FALSE = 0
TRUE = 1

-- condition return values
CONDITION_NOT_YET_MET = 0
CONDITION_SUCCEEDED = 1
CONDITION_FAILED = 2

-- Message types
MT_INFO = 0   -- large centre screen pop up
MT_ALERT = 1  -- top right alert message

MSG_TOP = 1
MSG_VCENTRE = 2
MSG_BOTTOM = 4
MSG_LEFT = 8
MSG_CENTRE = 16
MSG_RIGHT = 32

MSG_SMALL = 0
MSG_REG = 1
MSG_LRG = 2
-- Message types
MT_INFO = 0 -- large centre screen pop up
MT_ALERT = 1 -- top right alert message 

function OnEvent(event)
	 if (event == "cam") then
	         SysCall ( "CameraManager:ActivateCamera", "cam", 0);
end
     if (event == "Bericht") then
	             SysCall ( "ScenarioManager:ShowInfoMessageExt", "Bericht", "Bericht.html", 0, MSG_VCENTRE + MSG_CENTRE, MSG_REG, TRUE );
				  SysCall ( "CameraManager:ActivateCamera", "CabCamera", 0);
		     end	 
	 if (event == "Omroep1") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep1.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep2") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep2.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep3") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep3.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep4") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep4.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep5") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep5.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep61") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep6.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep7") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep7.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep8") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep8.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep9") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep9.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep10") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep10.wav" ); 
end
	 if (event == "Omroep11") then
	 
			SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", "omroep11.wav" ); 
end
end
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Zo te zien ligt dat niet aan de code.
Er zal waarschijnlijk iets mis zijn met de camera zelf of de functie om de camera te starten wordt niet/verkeerd aangeroepen.
Of de camera werkt zoals verwacht is simpel te testen door deze af te laten spelen in de scenario editor.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

De camera zelf werkt.
Ik stuur zo effe een screenshot door van de Time Table view

Afbeelding
is hier een probleem?
EN let er alsjeblieft niet op hoe ik de omroepen doe :sweat_smile:
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Ook dat lijkt goed. Maar misschien is het een timing issue.
Probeer eens of het werkt wanneer de camera na 1 in plaats van 0 seconde wordt gestart.
Ik heb weleens gemerkt dat niet alles werkt wanneer je het na 0 seconde na de start van het scenario uitvoert.
Maar of dat hier ook voor de camera geldt?

Weer afgestapt van markers om de omroep af te spelen?
Met timing zoals je nu doet werkt het ook.
Het grote nadeel is alleen dat de correcte werking totaal afhangt van wat de speler doet.
Rijdt die het scenario zoals het hoort en netjes op tijd dan zal er niks aan de hand zijn, maar doet de speler dat niet dan spelen de omroepen niet meer zoals bedoelt.
Met een marker die de omroep triggered weet je zeker dat de omroep altijd op dezelfde positie afspeelt. Ongeacht of de speler te vroeg, te laat of op tijd is.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Ik zal kijken

*edit*

Nope, werkte niet
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Als ik zeg dat hij naar de CabCamera moet gaan werkt hij wel.
Dus dan is de cinematic camera niet goed....................................
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Dat zou ook mijn conclusie zijn ja.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Bij mij werkt de cinematic camera in jouw scenario gewoon.
Geen idee dus waarom dat bij jou niet zo is.

Weet je dat je met de velden in de camera properties verschillende zaken kan aanpassen?
Zoals bijv. zoom, maar ook de tijd om bij het volgende camera punt te komen.
Met name daarmee en meer camera posities kan je het een heel stuk vloeiender maken.

Nog een tip van de zaak over de scenariomarker:

Deze staat nu op het beginpunt van de route, waar de maker van de route is gestart met bouwen.
Vlakbij station Den Helder dus, terwijl jouw scenario aanvangt in Enkhuizen.
Het gevolg is dat de game tijdens het laden van het scenario de omgeving van Den Helder inlaadt en zodra het scenario geladen is en gestart wordt er naar Enkhuizen gevlogen wordt en je de omgeving daar object voor object geladen ziet worden.
Een scenariomarker wil je altijd in de buurt hebben staan van waar het scenario aanvangt. In dit geval dus in de directe omgeving van station Enkhuizen.

Rubku_NL heeft ooit een tutorial geplaatst op YouTube waarin wordt uitgelegd hoe je begint met het maken van een scenario, het correct plaatsen van de scenariomarker.


Ik bedenk me tijdens dit typen nu dat daar misschien ook wel de oorzaak van jouw camera probleem ligt.
Dat de computer te druk is met het inladen van omgeving Enkhuizen en daardoor problemen ondervindt met het afspelen van de cinematic camera.
Start de camera op een later moment, bijv. na 15 of 30 sec., en kijk of het dan wel werkt. De omgeving zou dan inmiddels moeten zijn ingeladen.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Dus dan moet ik de marker helemaal van Den Helder (route origin) naar Enkhuizen land slepen. (Maakt niet uit, ik heb toch geen leven) Dat lijkt me dan de beste optie. :|
Want er staat enkelt hoe je het moet doen in het begin, maar ik heb al een heel scenario.
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Niet de camera (als je de cinematic camera bedoelt, die staat al in Enkhuizen) maar de scenariomarker die nu ergens in het weiland buiten station Den Helder staat.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

RemkoH schreef:
04 aug 2022, 11:43
Nog een tip van de zaak over de scenariomarker:

Deze staat nu op het beginpunt van de route, waar de maker van de route is gestart met bouwen.
Vlakbij station Den Helder dus, terwijl jouw scenario aanvangt in Enkhuizen.
Ja, als een route geen zogeheten RouteMarkers en TemplateRoutes map in een Assets map heeft dan word al gauw route origineel gekozen.
Weet trouwens niet of de route voor het gemaakte scenario dat wel heeft, zo niet open in het vervolg bijv. een freeroame scenario in de scenario editor en klik bewerken.
Ga dan naar een plaats waar je het scenario wilt starten en kies je scenario marker en plaats dat.
Er word dan gevraagd of je het eerder geopende scenario wil opslaan en kies nee.
Geef dan de geplaatste marker een naam, verdere gegevens enz. en klaar. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Marklin schreef:
04 aug 2022, 12:26
RemkoH schreef:
04 aug 2022, 11:43
Nog een tip van de zaak over de scenariomarker:

Deze staat nu op het beginpunt van de route, waar de maker van de route is gestart met bouwen.
Vlakbij station Den Helder dus, terwijl jouw scenario aanvangt in Enkhuizen.
Ja, als een route geen zogeheten RouteMarkers en TemplateRoutes map in een Assets map heeft dan word al gauw route origineel gekozen.
Weet trouwens niet of de route voor het gemaakte scenario dat wel heeft, zo niet open in het vervolg bijv. een freeroame scenario in de scenario editor en klik bewerken.
Ga dan naar een plaats waar je het scenario wilt starten en kies je scenario marker en plaats dat.
Er word dan gevraagd of je het eerder geopende scenario wil opslaan en kies nee.
Geef dan de geplaatste marker een naam, verdere gegevens enz. en klaar. :wink:
Had je van de tutorial hierboven van Rubku hé?
Maar ja, dat is wel logisch, maar ik denk er niet zo snel aan. Om hem meteen op een bepaalde plaats te doen.
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Marklin schreef:
04 aug 2022, 12:26
Weet trouwens niet of de route voor het gemaakte scenario dat wel heeft, zo niet open in het vervolg bijv. een freeroame scenario in de scenario editor en klik bewerken.
Ga dan naar een plaats waar je het scenario wilt starten en kies je scenario marker en plaats dat.
Er word dan gevraagd of je het eerder geopende scenario wil opslaan en kies nee.
Geef dan de geplaatste marker een naam, verdere gegevens enz. en klaar. :wink:
Werkt met ieder willekeurig scenario op een route, niet alleen freeroam.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

Ja idd kan dat bij elk scenario, daarom schreef ik ook "open bijv. een freeroame scenario", ook al omdat dit normaal gesproken sneller laad dan een standaard scenario, en tijd is immers geld ..... :joy:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Aeolus »

RemkoH schreef:
03 aug 2022, 15:28
In de hoofdmap (scenariomap) had op zich ook wel gekund.
Dan was het pad naar het bestand in lua "../omroep.wav" geworden.
Maar nog steeds had dan ook de map "en" moeten bestaan.
Dus kun je het bestand net zo goed gewoon in die map plaatsen.
Dat klopt niet, zonder die "en" map werkt het ook prima als je een ../ gebruikt, dat heb ik namelijk in diverse scenarios zo gedaan (een aparte omroepen map in de scenariomap). Waarom dan niet in de 'en'-map? Als mensen hun sim ingesteld hebben op een andere taal, horen ze de omroepen niet. Op deze manier voorkom je dat.

Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Alle problemen opgelost!
De oplossing voor de cinematic camera was om de scenario marker te verplaatsen naar Enkhuizen (start punt scenario).
Deze gebruikers waarderen Truij voor dit bericht:
Marklin
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

Aeolus schreef:
05 aug 2022, 00:14
Dat klopt niet, zonder die "en" map werkt het ook prima als je een ../ gebruikt, .......
Dan heb je Dit Bericht zeker gemist want daar is het ter sprake geweest wat betreft de "en" map (en/of "de", "ru" etc. map) plus het ../ teken. :wink:

Edit/
Afijn, of wil je ermee zeggen dat met gebruik van ../ de talen mappen niet nodig zijn?
En ja als dat zo is bespaart dat wel veel ruimte vanwege al die .wav bestandjes.
Mja wat moet bijv. een Ru(s) met een NL omroepbericht ...... :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Aeolus »

Marklin schreef:
05 aug 2022, 09:37
Afijn, of wil je ermee zeggen dat met gebruik van ../ de talen mappen niet nodig zijn?
En ja als dat zo is bespaart dat wel veel ruimte vanwege al die .wav bestandjes.
Mja wat moet bijv. een Ru(s) met een NL omroepbericht ...... :upside_down:
Exact dat bedoel ik ja. Ik maak in mijn scenario's die omroepen hebben altijd een map omroepen, en laat de talenmappen achterwege. Ik verwijs er in lua dan naar door ../omroepen/omroep.wav in te vullen, en dat werkt prima. Enerzijds kun je je afvragen wat een Rus met een NL omroepbericht moet, maar anderzijds is dat wel de realiteit waar veel spelers naar op zoek zijn. Als ik een Duitse trein op een Duitse route rij, zou ik het persoonlijk erg onrealistisch vinden als ik ineens NL-talige omroepen zou horen.
Deze gebruikers waarderen Aeolus voor dit bericht (totaal 2):
MarkAMarklin

Plaats reactie

Terug naar “Scripting”