Optie´Cabine verbergen´

Hier vind je alle onderwerpen over scripting voor Train Simulator zoals LUA.
blauwa
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2022, 14:32
1
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Optie´Cabine verbergen´

Bericht door blauwa »

In Microsoft Train Simulator heb je de optie ´hide cab´, waarbij de gehele cabine uit het zicht verdwijnt (de functionaliteiten doen het dan nog wel), waardoor je een veel mooier uitzicht krijgt. Ik mis deze functie in Train Simulator Classic, maar daar is een trucje voor.
Afbeelding

Stappenplan ´Cabine verbergen´:
  • -Kopieer de betreffende cab cam-.bin file naar de Railworks-map. Meestal vind je deze in de map
    RailVehicles/…/Cabview.
  • -Sleep deze op ´serz´ en laat los. Er is nu een .xml file met dezelfde naam gecreëerd.
  • -Open deze met het Kladblok. Je kunt deze nu bewerken. Zie de afbeelding van het .xml-bestand.
  • De waarden in bundeltje b dienen, waar nodig, veranderd te worden.
    Pijl 1 betreft de breedte. De waarde 0 is in het midden. In dit geval was dit mét cab (bundeltje a) ook al zo, dus dit kan hier onveranderd blijven.
    Pijl 2 betreft de hoogte. Je kunt ongeveer dezelfde waarde aanhouden als mét cab (bundeltje a). In dit geval heb ik ´m iets verlaagd van 3.13 naar 2.95.
    Pijl 3 betreft de diepte. Hier kun je je cam ´naar voren halen´ door de waarde met ongeveer 1,5 à 2 te verhogen (afhankelijk van hoe dichtbij je mét cab al bij de voorruit bent).
    In dit geval heb ik ´m van 10.122 naar 11.5 gebracht.
Als dit is gebeurd kan het document nu worden opgeslagen. Door deze nogmaals op ´serz´ te slepen en los te laten wordt ´t weer een .bin bestand, welke je vervolgens terug kunt zetten naar de oorspronkelijke locatie (wel overschrijven, uiteraard!). Met de pijltjestoetsen kun je nu door én voor de cabine navigeren.

Veel rijplezier!

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: Optie´Cabine verbergen´

Bericht door Marklin »

blauwa schreef:
22 sep 2023, 08:46
In Microsoft Train Simulator heb je de optie ´hide cab´.....
Het vetgedrukte is zeker een foutje gezien je verdere bericht? :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2851
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1302 keren
Ontvangen waarderingen: 8196 keren

Re: Optie´Cabine verbergen´

Bericht door Frison »

Nee Teun, die optie was er wel in MSTS.

Maar verder?
Net als met al het andere geknoei zoals sound mods en repaints, voorzie ik veel vragen en problemen. :rolling_eyes:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3453
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1942 keren
Ontvangen waarderingen: 2185 keren

Re: Optie´Cabine verbergen´

Bericht door Marklin »

Oja het is nog vroeg maar had dit bericht ff verkeerd gelezen. :face_with_monocle:
Afbeelding

Prettige reis

Terug naar “Scripting”