RemkoH's scripting corner

Hier vind je alle onderwerpen over scripting voor Train Simulator zoals LUA.
RemkoH
Beheerder
5
Gegeven waarderingen: 177 keren
Ontvangen waarderingen: 442 keren

RemkoH's scripting corner

Bericht door RemkoH »

In navolging op mijn laatst gemaakte scenario is al even geleden het plan opgevat om op termijn de lua code uit dit scenario, welke universeel en modulair opgebouwd is, uit te breiden met in het verleden andere gemaakte code voor zover dit mogelijk is en dan de functionaliteit publiekelijk toegankelijk te maken.
Met de handleiding die er nog bij moet komen kan een ieder dan op relatief eenvoudige wijze geavanceerde lua functies toevoegen in zijn of haar scenario's om deze nog levendiger te maken zonder zelf de bijbehorende lua code te moeten programmaren.

Denk hierbij aan:
  • Koersborden instellen en wijzigen van de BR648/Lint op ieder moment
  • Koersborden instellen en wijzigen van oudere ChrisTrains treinen op ieder moment
  • Koersborden wijzigen van ChrisTrains treinen voorzien van het "hoofdbestemmingslijst"-systeem op ieder moment
  • Geluid/omroepen afspelen
  • Video afspelen*
  • Snelheid monitoren** om lua iets te laten doen wanneer de ingestelde snelheid bereikt is (met kill en reset mogelijkheid)
  • Monitoren wanneer een marker gepasseerd*** wordt om lua dan iets te laten doen
  • en ik heb nog wel wat ideeën
Daarmee zullen dan ook diverse door mij in het verleden gemaakte tutorials komen te vervallen, voor zover ze überhaupt niet al achterhaald zijn.
Vrijwel alle code daarin is in mijn laatste paar scenario's sowieso al anders en beter gemaakt.

Enige basis kennis van lua code in combinatie met hoe dit te implementeren in de scenario editor blijft natuurlijk wel een vereiste.
Lua code custom dingen laten doen zal uiteraard nog steeds zelf geprogrammeerd moeten worden.

* Dit is helaas niet meer functioneel omdat DTG de mogelijkheid om video's af te spelen uit de game verwijderd heeft
** Zowel player als ai. Voor ai geldt, mits geen rolling start in het scenario
*** Zowel player als ai
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht (totaal 5):
RoyMarklindenisJuraMatGames38ericdej
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:

Kcalk_04
2
Gegeven waarderingen: 605 keren
Ontvangen waarderingen: 210 keren

Re: RemkoH's scripting corner

Bericht door Kcalk_04 »

Dit lijkt me erg leuk om ook de kwaliteit van mijn scenarios toch net weer wat op te krikken! Ben benieuwd!
Mijn scenariopagina: hier

DonMattheo
5
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: RemkoH's scripting corner

Bericht door DonMattheo »

@RenkoH - Ik heb dit al meegemaakt in jouw scenario met de BR101 in rangeermodus :smile: geweldig scenario. De Roemenen doen hetzelfde, bijv. als de beschermende lijnen zich niet goed gedragen, is dat het einde van het scenario! :blush:
Ik ben een gepassioneerde hobbymachinist uit Zwitserland. Ik maak ook video's tussendoor. Hier is mijn kanaal: Reizen met DonMattheo. https://youtube.com/@donmattheo2653?feature=shared

Terug naar “Scripting”