Onzichtbare treinen

Hier vind je alle onderwerpen over scenario's die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Onzichtbare treinen

Bericht door RemkoH »

Ook weleens een vrijwel onzichtbare trein voorbij zien komen in een scenario?
Er passeert alleen een lichtbundel van de front- en eventueel sluitseinen en wat koppelingen.

Dat probleem liep ik ook tegenaan in mijn nieuwste scenario [RemkoH] Omgeleide staaltrein (deel 1/2).
En ik heb het vaker in ook andere scenario's gezien.

Hoe ontstaat dit?
Alleen assets (en dus ook treinen) die zich binnen een bepaalde straal rondom de spelerstrein bevinden worden door TS in het geheugen geladen en zijn dan zichtbaar wanneer je door dat gebied vliegt.
Ga maar eens flink hoog zitten met de free camera (8).
Kijk onder je en er is van alles zichtbaar. Kijk in de verte en je ziet alleen een kale vlakte.

De betreffende onzichtbare trein bevindt zich bij de start van het scenario in de nabijheid van de spelerstrein en wordt dan netjes ingeladen.
Maar gedurende het scenario raakt deze ver verwijderd van de spelerstrein waardoor de meeste onderdelen ervan weer uit het geheugen verwijderd worden en daarmee dus niet meer zichtbaar zullen zijn.
En wanneer de trein later wel weer in de buurt van de spelerstrein komt worden ze niet opnieuw in het geheugen geladen.
Want dat was immers toch al gebeurd? (denkt TS)
Het gevolg, enkel een lichtbundel van de front- en eventueel sluitseinen en wat koppelingen passeren door het beeld.

Hoe los je dit op?
Als speler zijnde kan je wat heen en weer switchen tussen de verschillende beschikbare camera's, waardoor de trein wél weer opnieuw wordt ingeladen en plots weer zichtbaar wordt.

Als scenariobouwer heb je wat mogelijkheden om dit probleem te ondervangen met lua scripting.
Ikzelf heb in mijn scenario gebruik gemaakt van een cinematic camera.
Deze heb ik in Lisse, waar ik op een zijspoor sta te wachten op de achterop komende inmiddels onzichtbare trein, een paar honderd meter achter de spelerstrein geplaatst bij een overweg. De camera wordt geactiveerd wanneer de onzichtbare trein een vooraf ingesteld punt passeert.
Dat levert een leuk plaatje op voor de speler, maar is voor mij als scenariobouwer eigenlijk alleen maar puur functioneel.

De switch naar de cinematic camera zorgt ervoor dat de onzichtbare trein opnieuw wordt ingeladen.
Daardoor is de trein niet alleen weer volledig zichtbaar tijdens de cinematic camera maar belangrijker nog, is weer volledig zichtbaar tijdens de passage van de spelerstrein.

De standaard activatie van een cinematic camera wordt behandeld in Matt Peddlesden's TS2015 - Scenario Scripting in LUA blogs.
De camera activeren wanneer een trein een bepaald punt passeert heeft heel wat meer voeten in aarde en vereist het gebruik van een TestCondition en ScenarioManager:IsAtDestination functionaliteit in het lua script.
Met Google is daar genoeg over te vinden.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht (totaal 10):
MarkAMarklinWadlopertjeRcA51Milko80ludmillamkasthijsHans WeverlingRobertF68stfnkts
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Plaats reactie

Terug naar “Scenario's”