Het was alweer een flinke tijd geleden maar er is weer een kunststukje afgeleverd.
De meeste zullen inmiddels wel door hebben dat ik niet ben van de recht toe recht aan scenario's van A naar B.
Uiteraard is dat ook nu niet het geval.
Mijn laatste scenario,
(5.23) [RemkoH] De laatste dag, wordt meegeleverd met de dit weekend uitgebrachte
Achterhoek- en Twentelijnen V5 route.
(Heb je de route voor 17-8 22:10 gedownload, dan zit daar helaas niet de final version in. Even opnieuw downloaden dan, het bevat ook enkele andere fixes.)
Dit scenario begint met een rolling start in een BR 101 ongeveer een kilometer voor Bad Bentheim.
Aangekomen in Bad Bentheim worden de rijtuigen afgekoppeld en de locomotief afgerangeerd.
Om vervolgens verder te gaan met de NSI 1750, welke aan de rijtuigen gekoppeld wordt en de resterende reis tot voorbij Apeldoorn mee wordt afgelegd.
Het scenario staat stijf van de lua code!
Zoveel heb ik nog nooit in een scenario van mezelf gehad, maar ook elders nooit gezien in een scenario.
- Uiteraard om de koersborden van de diverse lintjes en de GTW in Apeldoorn in te stellen.
- Daarnaast lopen er vrijwel het gehele scenario meerdere speed monitors. Dan wel om de maximum snelheid in de gaten te houden (al is de ingebouwde marge dusdanig groot dat de ATB in het grootste deel van de rit eerder zal ingrijpen), dan wel om remmen tot stilstand te monitoren na het passeren van verscheidene markers om daarna een ander deel van de lua code uit te voeren.
- De monitor wanneer een marker gepasseerd wordt is ook lua code. Het grote voordeel daarvan is dat je de marker niet in de hud terugziet.
Daardoor ook uitstekend geschikt, maar zelf niet gebruikt, voor het afspelen van omroepen zonder dat het invloed op de hud heeft. In tegenstelling tot veel scenario's waarin je in de hud en de marker ziet waar de omroep gaat afspelen en er geen kilometers aftellen tot het volgende station of stop totdat de omroep begint af te spelen.
- Lua code wordt tevens gebruikt om de BR 101 af te bouwen voor het afkoppelen en na het parkeren, als ook het afbouwen van de 1750 na het aankoppelen.
- En wordt er op meerdere stations een cinematic cameravlucht over het perron gestart wanneer jij voor een rood inrijsein staat te wachten omdat het perron nog bezet is. Deze zijn ook nog eens dynamisch. Ben je later en is het perron reeds (of bijna) vrij? Dan wordt de cinematic camera niet gestart.
- Als laatste komen ook alle meldingen die her en der in het scherm verschijnen uit de lua code vandaan en kunnen deze allemaal vanuit de hud teruggeroepen worden als je ze nog eens terug wil lezen.
In het scenario zijn alle
ChrisTrains CTA's geconfigureerd.
Niet alleen met de actuele treinen, maar ook de volgende na vertrek of zelfs een blanco scherm tussendoor.
Ook het in de
Achterhoek- en Twentelijnen V5 route meegeleverde scenario van DutchDriver,
(5.10) [DD] Leeg Materieel naar Zutphen, heeft een lua touch-up van mijn hand gehad. Daarin is alleen de (maximum)
speed monitor gebruikt.