Pagina 1 van 7
Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 25 mei 2024, 15:02
door Marklin
Had dit
Scenario van GekIdee eens gereden maar snap niet helemaal wat hier de bedoeling van is?
Kreeg aan het einde bij Weesp een briefing dat het scenario incompleet was ..., en op de HSL route verder moest rijden, wat deel 2 is, naar Breda.
Prima verder, maar ik was in verwarring gebracht omdat de Task List tot Hilversum ging, en omdat aldaar geen einde scenario kreeg kwam ik erachter dat er naar Weesp gereden moest worden.
En zo is de HUD ook niet bij de tijd wat niet meer aangegeven staat met maar 0.31 km naar Weesp. (zie knipsel)
Kortom hoe moet(en) ik/wij dat zien?

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 25 mei 2024, 15:28
door Rubku_NL
Ik heb het scenario zelf niet gespeeld, maar ik heb het onderstaande vermoeden gezien dit vaak gebruikt wordt.
Dit komt omdat er een verborgen opdracht is bij weesp.
Het scenario gaat verder richting breda, en aangezien er niet gestopt wordt in Weesp en we toch de hele route willen gebruiken, kun je hier als volgt te werk gaan.
- Je plaatst een stopinstructie (geen reizigersstop) op 1 van de doorgaande sporen.
- Stel deze vervolgens in op passeren met 1 km/u, zodat deze stop met minimaal snelheid van 1 km/u kan worden gepasseerd en je hier dus niet hoeft te stoppen. maar wel word goedgekeurd.
- Ten slotte zet je deze opdracht op verborgen en vergeet uiteraard niet om je ende-opdracht ook op die marker te zetten.
Als je dit scenario incompleet had, zou het twee dingen kunnen betekenen.
- 1. de maker is iets vergeten bij het instellen.
- 2. je hebt het zelf niet goed gedaan. (zie tekst hier onder)
Het zou echter handiger zijn geweest als de maker een melding bij Hilversum had geplaatst
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 25 mei 2024, 17:24
door Marklin
Rubku_NL schreef: ↑25 mei 2024, 15:28
..., en vergeet uiteraard niet om je ende-opdracht ook op die marker te zetten.
Dit gaat niet en krijg je deze fout te zien:

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 25 mei 2024, 19:14
door GekIdee
Ik zal even kijken hoe het er bij mij staat.
Mocht het bij mij ook zo zijn. Dan komt er spoedig een update van dit scenario.
Even een update. Heb je die eindmarker zelf geplaatst op destination 5?
Zo ja. Dan moet je die terug zetten naar Weesp spoor 4.
Dat staat namelijk wel bij mij en ik kreeg wel gewoon de juiste melding dat het goed is.

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 25 mei 2024, 19:25
door Marklin
Heb het nu eens anders geprobeerd, d.w.z. Destination5, die op stop en verborgen stond, eraf gehaald en Weesp spoor 4 (wat er stond) als end-opdracht verborgen gezet.
Zo zie je iig waar je mee bezig bent, en zodra je op Destination5 bent gaat de trein op de rem en krijgt men het bericht van scenario complete te lezen enz.
Afijn maakt verder niet uit, bedankt voor het scenario!

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 29 mei 2024, 11:05
door Marklin
Heb even een dipje met het career scenario [V2.0] Sprinter Harderwijk die bij Amersfoort start.
Van de AI trein CT Stadler GTW Bk1 Valleilijn gaan de deuren niet open en om die reden blijft dus alles voor rood staan inclusief de spelerstrein.
De AI trein zou na binnekoms eerst moeten laden, wat die dus niet doet, om vervolgens te vertrekken richting Ede Wageningen voordat ik groen krijg, mja ....
Nu had ik eens gekeken met een ICM bij het bewuste perron en ca. op dezelfde plaats neergezet (zie knipsel) maar de deuren gaan gewoon open oftewel aan een breuk in het perron kan het niet liggen lijkt mij.
Kortom, zou iemand willen kijken hoe het bij een van jullie verloopt?

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 29 mei 2024, 13:10
door Marklin
Nou na wat gepuzzel zoals de AI trein vervangen enz. ben ik er uit en heeft het mogelijk met de onlangs verschenen DTG update te maken.
Heb de Platform Marker richting station een paar meter korter gemaakt en nu gaan de deuren wel open.
Wellicht door een samenloop van omstandigheden waarbij seinlinken op de Platform Marker lagen en DTG niet meer mee overweg kan, heb er iig geen andere verklaring voor.
Het betekend wel dat dit scenario voorlopig niet goed werkt omdat de Tracks.bin ermee gemoeid is, was het perron de oorzaak geweest had ik een tile update kunnen plaatsen.
Mja een scenario minder mag de pret niet drukken.

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 29 mei 2024, 18:33
door Marklin
Ineens had ik een helder moment en dacht waarom daar niet even een stoppoint plaatsen ietwat voor de seinlink.
Want zoals de meesten wel weten rijd een AI trein altijd naar het einde van een marker, en als er dan een seinlink op ligt waarvan het sein rood is dan kan dit niet, de AI trein is immers niet einde marker. (zie knipsel)
Dus even een networks back-up terug gezet, stoppoint geplaatst enz. en de deuren gaan open.
Zal het scenario
[V2.0] Sprinter Harderwijk.RWP even uploaden, dan kan het downloadteam dit scenario toevoegen aan t HvN V2.0 als extra in de download sectie.
Edit/
Mochten jullie zoiets vergelijkbaars tegenkomen dan hoor ik dit uiteraard graag!

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 29 mei 2024, 19:19
door Rubku_NL
Marklin schreef: ↑29 mei 2024, 18:33
Zal het scenario
[V2.0] Sprinter Harderwijk.RWP even uploaden, dan kan het downloadteam dit scenario toevoegen aan t HvN V2.0 als extra in de download sectie.
Deze fix is nu toegevoegd aan de complete route download, evenals een losse Scenario Fix download.
Mochten er meer fixs komen, dan zullen deze worden toegevoegd aan zowel de losse .rar als mede de complete route download zodra ik ze heb ontvangen van Marklin.
Download: scenario fix
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 30 mei 2024, 13:55
door Marklin
Een interesant scenario van
MatGames als eerste voor de V2.0 en met succes heb afgerond.
En zeker vanaf Ede Wageningen waar ik niets over verklap en laat ik over aan de gebruikers om het zelf te aanschouwen.
Even een vraag wat verder niets uitmaakt; maar ik zou, als ik mij niet vergis, om 8:57 in Arnhem aan moeten komen volgens de HUD, maar dat word ca. 9:10
Kortom als ik vragen mag, welke reden zit hier achter?
Want kijk ik in de scenario editor dan is de tijd bij Arnhem rood.
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 30 mei 2024, 14:26
door MatGames38
De rede dat er 08:57 in je HUD staat is omdat dat de tijden volgens dienstregeling zijn. Echter kan je die tijd niet halen wegens omstandigheden waar jij al van op de hoogte bent

.
Ik heb natuurlijk wel gezorgt dat je ondanks dat je te laat bent wel het scenario haalt via Lua scripts.
Mvg. Mat
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 30 mei 2024, 15:32
door Marklin
Mooi, had al zo'n vermoeden maar dacht vraag het toch even.
Even tussendoor waar wij niets aan kunnen veranderen, maar de spelerstrein het lijkt wel een race Eloc want in een mum van tijd zit men op de 140km/u.

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 30 mei 2024, 16:55
door MatGames38
Dat is Dutch Crashics voor je

. Gelukkig kan je ook 10% tractie geven

.
(En een 1300 mag eigenlijk maar 130 km/h

)
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 30 mei 2024, 17:36
door Marklin
MatGames38 schreef: ↑30 mei 2024, 16:55
(En een 1300 mag eigenlijk maar 130 km/h

)
Nja maak dat TSC maar eens aan het verstand, die houd daar geen rekenig mee als het time tabled zou zijn geweest want die rekend met 140 km/u waar het mag.

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 30 mei 2024, 21:56
door Jopke
en in scenario leeg materieel voor Utrecht CS zit ook een fout in. Hij mist een aantal markers

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 30 mei 2024, 23:31
door Marklin
Inderdaad Jopke je hebt gelijk na even gekeken te hebben.
De aan/af te koppelen treinstel rijtuigen hadden andere nummers gekregen (valt zeker onder "markers"), schijnbaar na een update van Christains zijn SGM.
Dat is inmiddels gefixt en zal hem morgen even testen en daarna komt er een Fix update.
Bedankt voor de melding!
Het zegt je wellicht niets, maar zie knipsel aangaande het koppelen:

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 13:50
door Jopke
Graag gedaan Marklin
Nee dat zegt mij niks voor mij is dat abracadabra. Ik ben blij dat er scenario en route bouwers zijn die dat willen maken en aanpassen
Ik hou het liever bij het rijden van de mooie scenario's en routes
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 14:11
door Kcalk_04
Wel een dingetje wat ik me afvroeg. ik was wat van de bijgeleverde scenario's aan het spelen. echter gebruik je kennelijk nog steeds een oude versie van de ICM met die geglitchte koersborden. ga je dit ook eens veranderen of zal dit gewoon zo blijven?
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 14:27
door Rob Jansen
Marklin test zijn bijgeleverde scenario's voor dat ze werken (lijkt me tenminste als je een set meelevert met de route), maar mogelijk dat, dat over het hoofd is gezien tijdens het rijden alleen.
Inmiddels zijn er flinke updates geweest aan een groot aantal ChrisTrains treinen in de tijd dat die scenario's oorspronkelijk zijn gemaakt (sommige dateren al terug naar v1.0 of ervoor) dat met scripting updates die Chris had gedaan dit inderdaad kan voorkomen.
Misschien dat Marklin bij de volgende release een nieuwe set scenario's kan maken en de huidige eruit halen?
Dan heb je het probleem ook in 1x opgelost (is wel veel werk natuurlijk om een gelijkwaardige set scenario's te krijgen).
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 14:33
door Marklin
Hmm ja dat kan maar zo
Kcalk_04, je kunt niet alles in een keer perfect hebben.
Maar weet je wat, als jij op je gemak eens kijkt welke scenario's dit zijn dan zal ik er naar kijken en wijzigen.
Edit/
Nja
Rob Jansen, zoals ik al eerder zei over een paar testversies dan hoor je weinig tot niets.
Er kan altijd wat ontgaan zijn maar dan ga je ervan uit dat het goed is, nu is V2.0 een tijdje online en hoor je pas wat zaken die niet goed zijn.
Nu is Rubku zo bereidwillig om een update toe te voegen zoals foute scenario's, maar desondanks blijven melden dan zal ik zien om dit proberen op te lossen.

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 17:06
door Kcalk_04
ik zal even kijken. het leek mij bijzonder gezien de scenario's allemaal [V2] zijn zegmaar.
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 17:21
door Marklin
Ja, maar dat is een kwestie van in het ScenarioProperties.xml bestand bijv. [V1.6] wijzigen naar [V2.0]

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 17:24
door Kcalk_04
van de Career scenario's die ik bekeken heb zijn het:
"[V2.0]Amersfoort - Ede-Wageningen" en
"[V2.0]Vervangende IC dienst Utrecht - Nijmegen"
Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 18:52
door Marklin
Ok zal er eens naar kijken, hebben we in 't weekend weer wat om handen.

Re: Scenario's voor 't Hart van Nederland V2.0
Geplaatst: 31 mei 2024, 23:36
door Marklin
Jopke schreef: ↑30 mei 2024, 21:56
en in scenario
leeg materieel voor Utrecht CS zit ook een fout in. Hij mist een aantal markers
Marklin schreef: ↑30 mei 2024, 23:31
Dat is inmiddels gefixt en zal hem morgen even testen en daarna komt er een Fix update.
Zoals belooft is de fix zojuist verstuurd!
