Wat zou jij willen als volgend project van ChrisTrains?
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 51 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Re: Wat zou jij willen als volgend project van ChrisTrains?
Kleine update
Ik geef de pollopties nog even de tijd om binnen te komen, zodat iedereen z’n stem kan laten horen.
Deadline om suggesties in te sturen is eind van deze week, vrijdag 18 juli.
Daarna maken we de definitieve poll op basis van wat er allemaal genoemd is.
Laat dus vooral nog even van je horen als je ideeën hebt.
(wat betreft de 16/17/1800, Chris wil er best graag mee aan de slag, zolang Remon van RailTraction een goedkeuring geeft.
Remon heb ik ook al een bericht gestuurd en we horen dus vanzelf of het doorgaat als het 16/17/1800 zou worden.)
Ik geef de pollopties nog even de tijd om binnen te komen, zodat iedereen z’n stem kan laten horen.
Deadline om suggesties in te sturen is eind van deze week, vrijdag 18 juli.
Daarna maken we de definitieve poll op basis van wat er allemaal genoemd is.
Laat dus vooral nog even van je horen als je ideeën hebt.
(wat betreft de 16/17/1800, Chris wil er best graag mee aan de slag, zolang Remon van RailTraction een goedkeuring geeft.
Remon heb ik ook al een bericht gestuurd en we horen dus vanzelf of het doorgaat als het 16/17/1800 zou worden.)
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 2273 keren
- Ontvangen waarderingen: 373 keren
Ik zou graag een midlifeupdate willen zien voor mat '64 en SGM.
- Deze gebruikers waarderen Louke1968 voor dit bericht (totaal 2):
- RobertF68 • R-Road
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 89 keren
- Ontvangen waarderingen: 48 keren
Omdat vrijdag de deadline is voor de inzendingen van suggesties voor Christrains, hierbij mijn wensen:
1. Midlife update voor Mat'64 (met een versie in de kleuren van Keolis "Valleilijn wordt RRReis"), SGMm, Wadloper en DM'90 (met SKPL versie voor Polen, hoeft geen veiligheidssysteem in te zitten, want in Nederland gebruiken wij geen SHP).
2. Het zou best gaaf zijn als Chris de ICE 3 Neo zou kunnen maken. Ik weet dat we een repaint hebben gebasseerd op de new ICE 3 BR 407 van DTG, maar deze heeft geen ATB.
3. Protos, ook al is het inzetgebied niet groot zou ik dit wel een mooie toevoeging aan de collectie vinden.
4. Als onderdeel van een update voor de Flirt 3 een Arriva 3c variant voor de Drielandentrein.
1. Midlife update voor Mat'64 (met een versie in de kleuren van Keolis "Valleilijn wordt RRReis"), SGMm, Wadloper en DM'90 (met SKPL versie voor Polen, hoeft geen veiligheidssysteem in te zitten, want in Nederland gebruiken wij geen SHP).
2. Het zou best gaaf zijn als Chris de ICE 3 Neo zou kunnen maken. Ik weet dat we een repaint hebben gebasseerd op de new ICE 3 BR 407 van DTG, maar deze heeft geen ATB.
3. Protos, ook al is het inzetgebied niet groot zou ik dit wel een mooie toevoeging aan de collectie vinden.
4. Als onderdeel van een update voor de Flirt 3 een Arriva 3c variant voor de Drielandentrein.
- Deze gebruikers waarderen Danddddzzz voor dit bericht:
- Marklin
Geniet altijd van het leven en van de ritten die je maakt.
Always enjoy life and enjoy the services you drive.
Always enjoy life and enjoy the services you drive.
-
- 4
- Gegeven waarderingen: 170 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Een nog niet genoemde machine, die wel degelijk een rol gaat spelen op het Nederlandse spoor, is de NMBS reeks 17.
Bovendien is deze Traxx3 (al dan niet in repaintvorm) ook interessant voor trainsimmers uit andere landen, wat een grotere afzetmarkt betekent.
Bovendien is deze Traxx3 (al dan niet in repaintvorm) ook interessant voor trainsimmers uit andere landen, wat een grotere afzetmarkt betekent.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 51 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Poll is nu online.
Stemmen kan tot vrijdag 25 juli.
Stemmen kan tot vrijdag 25 juli.
- Deze gebruikers waarderen ChronicalCae voor dit bericht (totaal 2):
- DaanCrossway • rabby62
Aspirant machinist op het STC.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 2046 keren
- Ontvangen waarderingen: 1973 keren
Bijzondere poll keuze
Is er een reden waarom alle Midlife updates er niet tussen staan?
Is er een reden waarom alle Midlife updates er niet tussen staan?
- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 2):
- danielxdaniel • rommy136
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1
-
- 3
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Als je het bericht op de eerste pagina even leest staat het er bij 

-
- 4
Als ik de afwegingen zie waarom bepaalde (al dan niet vaak) aangedragen suggesties de poll niet eens gehaald hebben, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het de initiatiefnemers zelf zijn die op basis van persoonlijke smaak/voorkeur bepalen wat kans maakt en wat niet.
Het doel van een poll is dat duidelijk wordt wat de gebruikers hier willen, zonder het op voorhand uitsluiten van het gros van de gedane suggesties. Om nog maar te zwijgen over de stortvloed aan lachwekkende flutredenen die in de eerste post gegeven wordt om iets niet te doen.
Het doel van een poll is dat duidelijk wordt wat de gebruikers hier willen, zonder het op voorhand uitsluiten van het gros van de gedane suggesties. Om nog maar te zwijgen over de stortvloed aan lachwekkende flutredenen die in de eerste post gegeven wordt om iets niet te doen.
- Deze gebruikers waarderen danielxdaniel voor dit bericht (totaal 3):
- Frison • NS_1758_046 • TX-Tiger
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 1518 keren
- Ontvangen waarderingen: 8868 keren
Helemaal mee eens!
Is gewoon flauwekul zoals die poll is gelanceerd en opgezet.
Is gewoon flauwekul zoals die poll is gelanceerd en opgezet.
- Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
- Treinspotter • danielxdaniel
-
- 5
Ah, dat werd er niet bij gezegdCraftyJayden schreef: ↑21 jul 2025, 19:30Als je het bericht op de eerste pagina even leest staat het er bij![]()

Ik ga dat even
Na het lezen
Ik heb een mening over wat er in de post geschreven is. Echter is Chris degene die bepaald wat er gemaakt wordt en als die bij al het genoemde het niet wilt gaat het er via Chris i.i.g. niet komen los van wat andere bouwers gaan maken.
Ben benieuwd wat er nu uitkomt uit deze poll
- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 3):
- ChronicalCae • robinbijman • danielxdaniel
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 300 keren
- Ontvangen waarderingen: 1509 keren
Ik zie de ICR(m) (Bestuurbare BDs etc) staan, met welk materieel zou dat dan compatible moeten zijn?
In de poll zijn de trek/duwkrachten al afgewezen
- NS 1700 Wordt niet als rendabel project beschouwd vanwege vorige maker van de 1800.
- HLE 11 Er bestaat al een degelijke versie van SK. Gezien de beperkte inzetmogelijkheden is verdere ontwikkeling niet noodzakelijk.
Chris had beter zelf met een poll kunnen komen.
Misschien moet ik mijn projecten weer eens ontdoen van de dikke laag stof en met een andere bril bekijken
.
In de poll zijn de trek/duwkrachten al afgewezen

- NS 1700 Wordt niet als rendabel project beschouwd vanwege vorige maker van de 1800.
- HLE 11 Er bestaat al een degelijke versie van SK. Gezien de beperkte inzetmogelijkheden is verdere ontwikkeling niet noodzakelijk.
Chris had beter zelf met een poll kunnen komen.
Misschien moet ik mijn projecten weer eens ontdoen van de dikke laag stof en met een andere bril bekijken

- Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 7):
- Treinspotter • robinbijman • peerklota • Louke1968 • danielxdaniel • Frison • Nielsjuh007
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Het zou best kunnen zijn dat de gegeven redenen van Chris zelf af komen en niet door de initiatiefnemers bedacht zijn.danielxdaniel schreef: ↑21 jul 2025, 20:14Als ik de afwegingen zie waarom bepaalde (al dan niet vaak) aangedragen suggesties de poll niet eens gehaald hebben, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het de initiatiefnemers zelf zijn die op basis van persoonlijke smaak/voorkeur bepalen wat kans maakt en wat niet.
Jammer dat we geen 1700 mogen verwachten, al had ik dat eigenlijk al zien aankomen. Railtraction heeft ooit aangegeven een nieuwe locomotief te willen bouwen, maar of die er ook daadwerkelijk komt, betwijfel ik. Laat staan dat de kwaliteit van hun producten overtuigend is.
- Deze gebruikers waarderen NS_1758_046 voor dit bericht (totaal 2):
- ChronicalCae • Evert66
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 300 keren
- Ontvangen waarderingen: 1509 keren
Niet helemaal ontopic maar als je DIT topic eens doorleest en met name het relaas van Stoom_Machinist word wel het 1 en ander duidelijk. Ook het extra gecodeerd zijn van de scripts geeft te denken waar die vandaan komenNS_1758_046 schreef: ↑21 jul 2025, 21:31Railtraction heeft ooit aangegeven een nieuwe locomotief te willen bouwen, maar of die er ook daadwerkelijk komt, betwijfel ik. Laat staan dat de kwaliteit van hun producten overtuigend is.

- Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
- Evert66
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 33 keren
Helemaal mee eens dat een icr stam zonder goede 1700 geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Jammer dat hier niets aan gedaan kan worden. Ik heb eigenlijk 0 vertrouwen in een nieuwe betere 1700 van fopix.
Nu daarom ook op iets anders gestemd.
Gr. Wynne
Jammer dat hier niets aan gedaan kan worden. Ik heb eigenlijk 0 vertrouwen in een nieuwe betere 1700 van fopix.
Nu daarom ook op iets anders gestemd.
Gr. Wynne
-
- 5
Ik denk dat je heel veel emnsen heel blij gaat maken Marc
Want waarom in de kast laten verstoffen als je er ook veel mensen plezier mee kan doen.
- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 3):
- Marklin • danielxdaniel • Evert66
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 4 keren
Ik heb het topic destijds inderdaad gelezen. De 1800 van Remon lijkt niet helemaal zuiver te zijn. Zoals in het topic al werd benoemd, zou dat ook niet netjes zijn tegenover Chris. De vraag is dan ook in hoeverre het contract tussen hen rechtsgeldig is. Maar goed, dat zijn verder niet mijn zaken.Marc D. schreef: ↑21 jul 2025, 22:09Niet helemaal ontopic maar als je DIT topic eens doorleest en met name het relaas van Stoom_Machinist word wel het 1 en ander duidelijk. Ook het extra gecodeerd zijn van de scripts geeft te denken waar die vandaan komenNS_1758_046 schreef: ↑21 jul 2025, 21:31Railtraction heeft ooit aangegeven een nieuwe locomotief te willen bouwen, maar of die er ook daadwerkelijk komt, betwijfel ik. Laat staan dat de kwaliteit van hun producten overtuigend is.. Waarschijnlijk niet van RailTRaction zelf en iets met copyrights
.
-
- 2
- Gegeven waarderingen: 671 keren
- Ontvangen waarderingen: 227 keren
Voor zover ik en vele anderen het begrijpen gaat het om een "Gentlemens agreement" ofwel een hand geschud op het niet maken van producten die de ander al gemaakt heeft. Er is dus geen sprake van een contract voor zover ik weet.NS_1758_046 schreef: ↑21 jul 2025, 23:05De vraag is dan ook in hoeverre het contract tussen hen rechtsgeldig is.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Op verzoek van Cae zal ik even reageren op de reacties die zijn geplaatst op de poll, daar waar reactie nodig en/of nuttig is.
Een flutreden is natuurlijk voor iedereen anders. Het lastige hiermee is dat elke beslissing er eentje is waar sommigen niet blij mee zullen zijn. Het is, zoals de Britten zeggen, een "Be damned if you do, be damned if you don't"-geval. Met name daarom is er ook door meerdere mensen aandachtig gekeken naar de inzendingen.
Hopelijk is het zo wat duidelijker. Als iemand nog vragen of opmerkingen heeft: graag, zolang het iets is waar we inhoudelijk iets mee kunnen en dat bijdraagt aan helderheid.
Er is gekeken naar hoe vaak iets is aangevraagd (zie pastebin-link: klik), en ook hoeveel toegevoegde waarde iets daadwerkelijk zou hebben. Een paar voorbeelden van suggesties die zijn afgevallen:danielxdaniel schreef: ↑21 jul 2025, 20:14Als ik de afwegingen zie waarom bepaalde (al dan niet vaak) aangedragen suggesties de poll niet eens gehaald hebben, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het de initiatiefnemers zelf zijn die op basis van persoonlijke smaak/voorkeur bepalen wat kans maakt en wat niet.
- 16/17/1800. Hiermee begin ik even met de "biggest fish". Helaas is er nog steeds een gentlemen’s agreement tussen Chris en Remon van RT. Na contact met Remon is hij helaas niet van gedachten veranderd. Dat valt dus al per direct af.
- Protos. Deze stond op de vierde plek qua aantal aanvragen (midlife updates niet meegerekend, daar heeft Cae al wat over gezegd). Hier is niet voor gekozen vanwege het geringe inzetgebied, gecombineerd met het feit dat er maar vijf bestaan. Dit maakt het toch wel een vrij “niche” product.
- Goederenpakket. Zelfde verhaal als de Protos, met drie aanvragen. Hier is niet voor gekozen omdat hetgeen wat Chris niet heeft, over het algemeen te vinden is bij andere shops. Denk bijvoorbeeld aan 3Dzug met een sterk KL-pack, en nu ook Dutch TrainSimulations met “nieuwe” wagens.
Een flutreden is natuurlijk voor iedereen anders. Het lastige hiermee is dat elke beslissing er eentje is waar sommigen niet blij mee zullen zijn. Het is, zoals de Britten zeggen, een "Be damned if you do, be damned if you don't"-geval. Met name daarom is er ook door meerdere mensen aandachtig gekeken naar de inzendingen.
Dit vind ik een interessante opmerking, met name omdat jouw BDs die ik nog op mijn computer heb staan, ook prima samenwerkt met de Fopix 1800. Dus daar heb je eigenlijk je antwoord al. Maar vergeet ook niet dat er bij ICR(m) niet alleen wordt gedoeld op een bestuurbare BDs, maar ook een BKD en andere uitvoeringen.
Zou ik zeer zeker doen, meer keuze en meer opties zijn alleen maar beter.
Zoals Kcalk_04 al zei: het is niks meer dan een gentlemen’s agreement – gewoon een afspraak die met een handjeklap is gemaakt – en deze agreement breken zou voor Chris alleen maar hoofdpijn opleveren. Zijn producten worden daar ook verkocht, en met de huidige onzekere toekomst van SimTogether is RT mogelijk straks ook de enige plek waar je CT-materieel nog met iDeal kunt halen.NS_1758_046 schreef: ↑21 jul 2025, 21:31Ik heb het topic destijds inderdaad gelezen. De 1800 van Remon lijkt niet helemaal zuiver te zijn. Zoals in het topic al werd benoemd, zou dat ook niet netjes zijn tegenover Chris. De vraag is dan ook in hoeverre het contract tussen hen rechtsgeldig is. Maar goed, dat zijn verder niet mijn zaken.
Hopelijk is het zo wat duidelijker. Als iemand nog vragen of opmerkingen heeft: graag, zolang het iets is waar we inhoudelijk iets mee kunnen en dat bijdraagt aan helderheid.
- Deze gebruikers waarderen EnergeticWeeb voor dit bericht (totaal 8):
- MichaelO • Kcalk_04 • ChronicalCae • CalvinPigeon • Rob_zeeland • HondekopER • Mihajlo123 • Domkrogel
Hard voor weinig, nooit chagrijnig.
Machinist bij NS
22 jaar oud

Machinist bij NS
22 jaar oud

-
- 5
- Gegeven waarderingen: 123 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Spijtig om zo vast te houden aan een product wat 13 jaar oud is, ik vind het bijna niet voor te stellen dat dat nog steeds zijn positie is ... Zou de "mark up" van een nieuwe 1700/1800 op zijn webshop van CT niet de huidige aantallen verkopen van zijn oude loc meer dan goed maken?EnergeticWeeb schreef: ↑22 jul 2025, 02:49Na contact met Remon is hij helaas niet van gedachten veranderd. Dat valt dus al per direct af.
- Deze gebruikers waarderen TheJAG voor dit bericht:
- Evert66
-
- 4
Goed om te weten: het zijn niet enkel de initiatiefnemers, maar er is een hele kliek van zelfverklaarde deskundigen, die op voorhand dingen niet uitsluiten.EnergeticWeeb schreef: ↑22 jul 2025, 02:49Dus om nou te zeggen dat "het de initiatiefnemers zelf zijn die op basis van persoonlijke smaak/voorkeur bepalen wat kans maakt en wat niet." is wat kort door de bocht. Er is door meerdere mensen naar gekeken, niet alleen de initiatiefnemers, en er zijn zeker niet op voorhand dingen uitgesloten.
Er is niets uitgesloten, maar wel het één en ander afgevallen.
Dat is natuurlijk heel iets ander...., of nee: dat is eigenlijk exact hetzelfde.
Het enige wat duidelijker is, is dat de bron van flutredenen nog lang niet opgedroogd is:
Los van het feit dat het van totale zelfoverschatting getuigt dat jij/jullie/'meerdere mensen' menen te kunnen bepalen waar niet voor gekozen wordt, is het argument dat de Protos een klein inzetgebied heeft en er weinig exemplaren van bestaan, geen reden deze niet op te nemen in de poll.EnergeticWeeb schreef: ↑22 jul 2025, 02:49[*] Protos. Deze stond op de vierde plek qua aantal aanvragen (midlife updates niet meegerekend, daar heeft Cae al wat over gezegd). Hier is niet voor gekozen vanwege het geringe inzetgebied, gecombineerd met het feit dat er maar vijf bestaan. Dit maakt het toch wel een vrij “niche” product.
Immers, een populaire trein is een populaire trein, zelfs al zou er slechts één exemplaar van zijn dat twee keer per jaar rijdt. Of zijn 'jullie' vergeten dat we over een simulator spreken, waarbij je elke trein overal kan inzetten waar je maar wilt?
Zo ja, dan verwijs ik graag naar de talloze scenario's waar 'vervangend materieel' in de vorm van al wat denkbaar is, wordt gebruikt.
Nee, het lastige is dat beslissingen genomen worden door jullie (wie en met hoeveel jullie ook mogen zijn).EnergeticWeeb schreef: ↑22 jul 2025, 02:49Het lastige hiermee is dat elke beslissing er eentje is waar sommigen niet blij mee zullen zijn.
Het gaat mij er helemaal niet om of iets wel of niet gebouwd wordt door Chris. Dat is aan hem en hij is niemand uitleg of argumenten verschuldigd waarom hij ergens wel of niet voor kiest. Hij is de ontwikkelaar en hij maakt de inschatting of iets een commercieel succes kan worden.
Wat mij daarentegen enorm stoort aan de hele gang van zaken rondom deze poll, is dat er een uitvraag gedaan wordt, waarna de keuzemogelijkheden gefilterd worden door een clubje mensen dat veel te veel in hun eigen belangrijkheid is gaan geloven.
Ik verschaf graag een stukje helderheid: jullie zijn niet God's gift to the trainsim community.EnergeticWeeb schreef: ↑22 jul 2025, 02:49Als iemand nog vragen of opmerkingen heeft: graag, zolang het iets is waar we inhoudelijk iets mee kunnen en dat bijdraagt aan helderheid.
- Deze gebruikers waarderen danielxdaniel voor dit bericht (totaal 5):
- Treinspotter • Frison • robinbijman • Nielsjuh007 • Domkrogel
-
- 4
- Gegeven waarderingen: 218 keren
- Ontvangen waarderingen: 105 keren
Sorry maar deze opmerking slaat echt nergens op...
- Deze gebruikers waarderen Christian983 voor dit bericht (totaal 3):
- ChronicalCae • Marc D. • Treinspotter nathan
-
- 1
- Gegeven waarderingen: 19 keren
Helemaal mee eens Daniel! Die mensen hebben het gewoon te hoog in hun bol gekregen…
- Deze gebruikers waarderen robinbijman voor dit bericht (totaal 2):
- danielxdaniel • Frison
-
- 2
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Jammer! Vind het jammer hoe de 1800 van railtraction eruit ziet terwijl Chris een betere kan maken en een 1700 met echte 1700 cabine enzo. Maar ja tis niet anders!
- Deze gebruikers waarderen ICMmJordan2005NL voor dit bericht (totaal 4):
- ChronicalCae • NS_1758_046 • TheJAG • Evert66
-
- 3
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Jammer, dat een misschien wel goedbedoelde poll, tot zoveel onenigheid leidt binnen Dutchsims. Iedereen heeft natuurlijk het recht om er zijn eigen mening erover te ventileren, maar het begint er nu op te lijken dat de tegenstrijdige meningen op het persoonlijke vlak getrokken worden. Laten we met z'n allen rustig afwachten waar Chris in de toekomst mee gaat komen. Dat moeten we tenslotte ook bij de andere bouwers doen. Wees blij dat er iemand is die zich volledig op het Nederlandse materieel stort. Ik kan mij voorstellen dat hij het gevoel krijgt dat deze meningsverschillen over zijn rug uitgevochten worden, en er misschien wel de brui aan gaat geven, wat pas een echte aderlating voor TSC zou zijn. Ik heb geen connecties met wie dan ook die hier op de site geabonneerd zijn, maar om verdere schriftelijke escalaties te voorkomen, zou ik de poll van de site afhalen.
- Deze gebruikers waarderen stoker1952 voor dit bericht (totaal 3):
- BertTrain • Frison • Marc D.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 2363 keren
- Ontvangen waarderingen: 2761 keren
Ja ..., ga er maar vanuit dat na het openbaar worden van de Poll (a.s. vrijdag) de kritiek verder gaat, en zeker als Chris tenslotte met heel wat anders op de proppen komt dan de Poll aangeeft.stoker1952 schreef: ↑23 jul 2025, 11:04..., maar om verdere schriftelijke escalaties te voorkomen, zou ik de poll van de site afhalen.

Afijn zou dat uiteindelijk zo zijn onthou dan dat wij blij mogen zijn wat het ook mag wezen want hij beslist tenslotte.