RW Enhancer 2

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Hier nog niet ter sprake geweest geloof ik maar toch maar even vermelden. Nieuwe grafische effecten, nieuwe in-cab geluiden, nieuwe omgevingsgeluiden, automatische aankondigingen, een nieuwe HUD. een nieuwe manier om scenario's te selecteren enz. enz. Heb het zelf niet geprobeerd maar er zijn op rail-sim.de zeer positieve geluiden hierover te horen en ik ga het serieus overwegen.

[Al zijn er bij zoiets ambitieus onvermijdelijk kinderziektes - het programma is een tijdje van de markt gehaald om deze te verhelpen. en is nu terug].

Een ware revolutie, zo lijkt het.

https://www.rwcentral.com/store/product ... nhancer-2/








HeroicNonsense
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 apr 2020, 13:46
3
Gegeven waarderingen: 63 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door HeroicNonsense »

Ik gebruik al een paar jaar RWEnhancer v1 voor een betere beeldkwaliteit en meer beelden per seconde dan wat TS standaard levert. Maar dit is wel veel uitgebreider zeg!

V2 is nog in Beta/early access; voor je 20 euro koop je dus bewust een product dat nog niet af is. Dat is wel iets om even rekening mee te houden.

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Ik heb het gisteren gekocht en ook al wat mee in de weer geweest. Het programma functioneert grotendeels als een "overlay" op TS2022. Het functioneren van TS2022 wordt door het programma op geen enkele manier beïnvloed (enige uitzondering: je kan in het programma shaders aanpassen, evenals andere TS-instellingen). RW Enhancer is actief wanneer TS actief is, en maakt gebruik van gegevens die TS (via de API) permanent aan RWEnhancer beschikbaar stelt. Als je TS pauzeert, pauzeert RWEnhancer ook. En dit lijkt allemaal ook goed te werken.

In voor mij aflopende volgorde van belangrijkheid hier enkele eerste indrukken.

Audio

Het programma voegt een volledig nieuw audioniveau aan TS2022 toe, met een externe audioengine. Hiermee worden vele geluiden toegevoegd die in TS2022 niet adequaat weergegeven worden, zoals windgeluiden, kraakgeluiden en tunnelgeluiden. De video van de TGV hierboven (derde video) geeft het onderscheid zeer goed weer. Tijdens de video worden de extra geluiden van RWEnhancer op bepaalde momenten uitgezet, zodat de verschillen goed hoorbaar zijn. Geluiden zoals wind- en rolgeluiden zijn veel "voller" dan in TS. RWEnhancer maakt hiervoor gebruik van relevante informatie die TS2022 tijdens het spelen beschikbaar stelt: snelheid, soort trein, weersomstandigheden etc.

Ook worden nieuwe omgevingsgeluiden toegevoegd. in TS2022 zijn deze op een bepaalde locatie altijd hetzelfde. De extra omgevingsgeluiden van RWEnhancer zijn dynamisch, en dus veel verrassender. Ik heb het niet uitgeprobeerd maar 's nachts zou het dus stiller moeten zijn dan overdag. De omgevingsgeluiden van TS blijft je daarnaast ook horen (maar ik ga nu overwegen om deze uit te zetten door de betreffende TS-audiobestanden door zero-byte files te vervangen).

Voor mij zijn de 20 euro het alleen al op basis van de audiotoevoegingen meer dan waard!

HUD

Het programma biedt een nieuwe, veel modernere HUD. Je kunt de F3/F4 HUD van TS2022 uitzetten en in plaats hiervan de HUD van RWEnhancer gebruiken. In tegenstelling tot de F3/F4 HUD biedt de RWEnhancer HUD een veel beter zicht op de bedieningselementen van de trein - de nieuwe HUD bestaat uit enkele losse elementen die je bovendien kunt verplaatsen, of aan en uitzetten. Als je bijvoorbeeld de snelheidsmeter niet wil zien dan zet je die gewoon uit.

Route/scenarioselectie

Het programma biedt een nieuwe manier om scenarios te selecteren dan TS2022. Je kan bijvoorbeeld eerst voor een bepaald land kiezen en dan de routes van dat land zien. Andere mogelijkheden worden, naar ik bergrijp, later nog toegevoegd. Zodra je een scenario hebt geselecteerd moet je datzelfde scenario wel handmatig in TS20222 selecteren.

Passenger information system

Het programm biedt de mogelijkheid om, geheel computergestuurd, boord- en stationsaankondigingen af te spelen. Voor mij persoonlijk niet zo aantrekkelijk. In de toekomst worden de mogelijkheden misschien nog uitgebreid.
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door Wadlopertje »

Klinkt allemaal zeer interessant maar wat doet het met het geheugen van de pc?

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: RW Enhancer 2

Bericht door Frison »

Wadlopertje schreef:
16 dec 2021, 10:52
Klinkt allemaal zeer interessant maar wat doet het met het geheugen van de pc?
Gebruiken :joy:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Wadlopertje
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Zeker. Ik rij momenteel een testscenario en daarin ligt het geheugengebruik van RWEnhancer 2 tussen de 290 en 420 MB. Als je 4GB aan geheugen tot je beschikking hebt staan dan zou ik er niet aan beginnen. Voor 8GB en meer zal er normaal gesproken geen probleem zijn.

dutchman
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 aug 2020, 17:57
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door dutchman »

Hallo jpvdveer, weet jij wat in de RW2 HUD de betekenis is van onderstaand item (zie pijl).

Afbeelding

Groetjes van Rob

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Dat is de helling, in promille.

Echt een grote verbetering, dit programma. Gisteren in een Class 91 van London naar Peterborough en met de RW Enhancer geluiden erbij (vooral de wind) is dit bij 200 km/h echt een heel andere ervaring dan voorheen - de geluiden komen nu dicht in de buurt bij wat je in cab ride video's hoort. Ook de HUD is een enorme verbetering ten opzichte van de oude F3 HUD.

Warm aanbevolen dus - een zeer mooi kerstcadeau. Nog steeds early access maar het loopt stabiel en de ontwikkelaar heeft al heel wat suggesties die ik op rail-sim.de gedaan heb overgenomen. Zo kun je de snelheidsmeter nu bijvoorbeeld veel kleiner maken - op je screenshot vind ik hem veel te promiment. Maar dat is uiteindelijk persoonlijk.
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
DonMattheo

dutchman
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 aug 2020, 17:57
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door dutchman »

Dank je voor de reactie.
Het is inderdaad een hele verbetering. Misschien kan in de toekomst ook nog het scenario via rw enhancer gestart worden, dan zou het helemaal geweldig zijn.

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Je kunt je inderdaad een toekomst voorstellen waarin RW Enhancer de volledige TS-interface overbodig gemaakt - je speelt TS dus geheel vanuit RW Enhancer en ziet de TS-menu's dus helemaal niet meer. Je kunt nu de meeste TS-instellingen (bijvoorbeeld grafische instellingen) al vanuit RW Enhancer aanpassen. Maar ik denk dat DTG medewerking zal moeten verlenen om dit volledig mogelijk te maken en dat RW Enhancer dit nu niet kan aanbieden.

Vooralsnog moet je het scenario dat je in RWEnhancer kiest dus ook nog handmatig opzoeken in TS2022. Maar voor mij is zelfs dat al een verbetering - ik heb 1700 scenario's geïnstalleerd en daar in TS een goede keuze uitmaken is nauwelijks mogelijk. In RW Enhancer gaat dat beter, bijvoorbeeld doordat je eerst routes op land kan selecteren. De ontwikkelaar heeft gezegd dat deze selectiemogelijkheden in de toekomst nog worden uitgebreid.

En over de snelheidsmeter - zo ziet hij er momenteel (voor deze rit, in het donker) bij mij uit. Ongeveer over de snelheidsmeter van de trein geplakt (maar merk op dat de RW Enhancer 2 snelheidsmeter uiteraard niet met de trein meebeweegt)

Afbeelding

Heel veel informatie te vinden hier:
  • huidige snelheid
  • maximum snelheid (met een knipperende rode cirkel bij overschrijding van de maximumsnelheid) [op screenshot niet zichtbaar]
  • instelling regulator/rem - hier regulator op ongeveer 50% (groene blokjes, rem zou gele blokjes zijn)
  • of de trein snelheid wint of snelheid vermindert (gele of groene cirkel aan buitenzijde - hier verlies ik snelheid [omdat 50% regulator in de class 91 niet genoeg is om 200 km/h te blijven rijden]
  • en, zoals aangegeven, de hellingsgraad

Gebruikersavatar
DonMattheo
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2020, 17:51
3
Locatie: Schweiz
Gegeven waarderingen: 44 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door DonMattheo »

Ich kann das von @jpvdveer nur unterstreichen. Der RWEnhancer 2 ist eine echte Bereicherung für den TS. Ich fahre sehr viel in England und mit allen Modellen, in denen ich bis jetzt unterwegs war, hat der RWE2 ein super Feeling vermittelt. So macht es auch Laune In South London Network umherzukurven. Bei den Niederländischen Strecken hab ich es noch nicht getestet ;-)
Was auch grandios ist, wie der Entwickler auf die Reaktionen eingeht und in was für einem Tempo er Updates liefert, die dem RWE2 mit jeder Anpassung neuen Glanz verleihen.
Ich bin begeistert.

Liebe Grüsse aus der Schweiz


PS: Auf meinem YT Kanal "Mit DonMattheo unterwegs" kommt am 23.12.21 um 15h ein Video, wo ich mit der Class 377 von Faversham nach Dover Priory fahre..... mit dem RW Enhancer 2 ;-)
Ik ben een gepassioneerde hobbymachinist uit Zwitserland. Ik maak ook video's tussendoor. Hier is mijn kanaal: Reizen met DonMattheo. https://youtube.com/@donmattheo2653?feature=shared

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1839 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door Louke1968 »

Het is idd nog in de beginfase, en waarschijnlijk ook daarom dat er verschillende functies van de raildriver niet werken. Ben eerlijk gezegd minder enthousiast dan mijn voorgangers . Kan nog komen natuurlijk.

EDIT: Enthousiasme stijgt met de dag!

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Inderdaad op UKTS ook enkele meldingen van problemen in combinatie met de Raildriver. Ik heb zelf geen Raildriver dus heb hier geen last van. Belangrijk natuurlijk wel dat je de ontwikkelaar hiervan op de hoogte stelt.

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Vandaag is versie 0.7.35 van het programma verschenen. Naast trein- en stationsaankondigingen in Engeland, Duitsland en Frankrijk zijn deze er nu ook voor Nederland.

De aankondigingen zijn er in twee versies: met SAPI-stemmen of met Azure stemmen. De eerste klinken als computerstemmen, de tweede klinken natuurlijk. Voor de ontwikkelaar is het gebruik van Azure-stemmen niet gratis en daarom kun je de Azure-stemmen alleen gebruiken in combinatie met een RWCentral premium lidmaatschap (prijs variërend van 3 euro per maand tot 20 euro per jaar - https://www.rwcentral.com/subscriptions/).

Voor de Nederlandse aankondigingen is het de ontwikkelaar om één of andere reden helaas niet gelukt om deze met de SAPI-stemmen werkend te krijgen. Deze werken dus alleen met de Azure-stem en vereisen dus een premium abonnement. Ik heb het systeem gisteravond getest en moet wel zeggen dat de Azure-stem behoorlijk realistisch klinkt.

Ik gebruik RW Enhancer nu zo'n zes weken en heb er ongeveer 6000 km mee afgelegd (in de donkere wintermaanden rijd ik elk jaar bijzonder veel met TS). De rij-ervaring is voor wat betreft audio en HUD op een spectaculaire manier verbeterd en ik kan het programma niet sterk genoeg aanbevelen.

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1839 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door Louke1968 »

De raildriver werkt nu perfect! Oplossing: Raildriver util. als administrator opstarten. RW Enhancer 2 begint me steeds beter te bevallen. Aanradertje.

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door simonewerro »

Wat me nu weer gebeurt. Had ik RW enhancer met hulp van JP vd Veer toch echt aan het lopen gekregen. Echt prachtig. Maar nu krijg ik bij het starten de knoppen start en de hud in beeld, maar direct daarna verdwijnt dit en zit ik weer zonder RW. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Gr Erik

dutchman
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 aug 2020, 17:57
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door dutchman »

Hallo,
Dankzij de opmerking van Louke1968 werkt de midicontroller nu ook perfect met RW Enhancer 2.
Ook hier moest de software als administrator gestart worden.
Met het premium abonnement van RW 2 nu ook de Nederlandse stemmen.
Het wordt steeds mooier en mooier :smile:
Groetjes van Rob
Deze gebruikers waarderen dutchman voor dit bericht:
Louke1968

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

simonewerro schreef:
08 feb 2022, 15:12
Wat me nu weer gebeurt. Had ik RW enhancer met hulp van JP vd Veer toch echt aan het lopen gekregen. Echt prachtig. Maar nu krijg ik bij het starten de knoppen start en de hud in beeld, maar direct daarna verdwijnt dit en zit ik weer zonder RW. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Gr Erik
Wellicht geen oplossing voor je probleem maar er is een optie "hide when not in cabin view" waarbij de hele RWE overlay verdwijnt als je niet in de cabine zit.

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door simonewerro »

Hoi Jan Peter,

Het schijnt voor mij nu te werken. Ik heb alleen nog een punt. Kan het zijn dat als er missing element bij de consists wordt weergeven, het dan niet werkt. Bij mij werkt het zodra er geen missing elements worden weergeven. Zodra ik bijv de DE van Marc of Plan U gebruik, floept de HUD aanduiding bij het begin van het spel meteen weg.

Gr Erik

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Bij mij werken jouw DE2 scenarios in elk geval prima. Is dat bij jou ook zo? Misschien is er een probleem met die consists zelf?

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door simonewerro »

Ik heb zowel Plan X en U net opnieuw geïnstalleerd en zie daar het werkt. Effe een klein stukje gereden. Wat een prachtig programma. Nu moet ik alleen de aankondigingen nog op Nederlands zetten. Effe zoeken dus.
Gr Erik

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: RW Enhancer 2

Bericht door Frison »

Nederlands wordt nog niet ondersteund volgens mij :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

Je kunt dat niet instellen maar dat moet, als het goed is, automatisch gaan omdat het programma weet in welk land je rijdt. Het moet wel een echte Nederlandse route zijn - op fictieve routes werken de Nederlandse aankondigingen niet.

Merk wel op dat, zoals hierboven aangegeven, je een extra Premium abonnement moet afsluiten om de Nederlandse aankondigingen te kunnen gebruiken. Voor mij is dat het meer dan waard gebleken (ook omdat de kwaliteit van de stem in andere landen sterk verbetert met de Microsoft Azure-stemmen), maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bekijken. Eventueel uitproberen - voor 3 euro heb je het voor een maand.

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door simonewerro »

Hebben jullie problemen met de repaintpack van Plan X? Als ik deze toevoeg aan TS krijg ik in RW Enhancer Plan X als missing elements. Ook de originele van Marc.

Gr Erik

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: RW Enhancer 2

Bericht door jpvdveer »

In de vandaag verschenen versie 0.7.40.0 is een fraaie nieuwe functie toegevoegd: de mogelijkheid om de standaard jingle bij de aankondigingen te vervangen door je eigen jingle. Dit kan per land.

Voor Nederland dus deze:



Te downloaden hier:

MP3 Download Ns Stations omroep 320 Kbps - https://mp3download.to/12en/x-UA4GVlUJU.html/
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht (totaal 2):
mkasthijsMilko80

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”