Wijzigen van sporen met TS-Tools

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
4
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Wijzigen van sporen met TS-Tools

Bericht door rommy136 »

Hoi allen,

Al een tijdje zit ik te denken over het schrijven van dit topic. In dit topic zal ik uitleggen hoe je je sporen op je hele route kan vervangen voor andere sporen.
Het uitvoeren van dit is op eigen risico. Het kan zijn dat in scenario's her en der nog oude sporen ingeladen worden, hoe je dat kan verhelpen zal ik als ik zin heb later nog een topic aan vormen.

Het is een handleiding voor wat meer ervaren TS gebruikers.

Het vervangen van de sporen op je route doe je met de volgende stappen:

1. Maak een back-up van je route. Zorg ervoor dat je een back up maakt van je route en zet deze ergens neer. Zo heb je altijd een stabiele basis mocht er iets fout gaan om opnieuw te beginnen en raak je niets kwijt.

2. Open je route in de routebouwer en zorg dat je de provider aan hebt gezet van de nieuw te gebruiken sporen. Sla de route op en sluit Train simulator af.

3. Open TS-tools en open het bestand tracks.bin in de networks map van je routemap(Binnen je Train simulator folder). Wanneer je in het build menu zit van Train Simulator staat daar de link naar je route map wanneer je je route selecteert.

4. Selecteer het spoortype wat je wilt vervangen. Zorg ervoor dat je de wit regels mee selecteert en kopieert. 1 spatie te veel of 1 teken te weinig kan resulteren in dat je tracks.bin corrupt raakt wanneer je je route opnieuw opstart en dat moet je niet willen. Ik doe het zelf altijd conform onderstaande afbeelding.
Afbeelding

5. Druk op bovenin op search en replace, en klik daar vervolgens op find. Hierin komen twee vakjes te voorschijn. Het bovenste vakje is het zoek venster en het onderste vakje staat hetgene waarmee je het in het bovenste ingevulde vakje wilt vervangen. Plak in beide vakjes de inhoud van de in stap 4 gekopieerde informatie.

6. Pas in het onderste vakje de provider, het product en de blueprintID aan naar de gewenste provider, product en de gewenste sporen. Hierbij gevoegd heb je het bestand van Coha V2 Sporen en Mark A Wop-sporen. Let hier goed op dat je geen typ fouten maakt, extra spaties, etc toevoegt.

7. Wanneer je er van overtuigd bent dat je alles goed gedaan heb, druk dan op replace all. Met deze actie wordt in het geopende bestand alle tekst die in het bovenste vakje staat (het oude spoor) vervangen door het onderste vakje (het nieuwe spoor).

8. Herhaal stap 4 t/m 7 tot je alle sporen die je hebt willen wisselen hebt vervangen voor je nieuwe sporen.

9. Sla het bestand op en als dit is gelukt sluit het bestand.

10. Ga naar je route map toe en verwijder het daar ontstaande .bak bestand of bestanden van je Tracks.bin. Deze ben je niet meer nodig.

11. Open nu in Train simulator je route en bekijk je route met de nieuwe sporen.

Aandachtspunten:
- In reeds bestaande scenario's kan het voorkomen dat toch het oude spoor weer tevoorschijn komt, onlangs dat je het wel goed hebt vervangen. Dit komt doordat er soms in je scenario ook wat dingen opgeslagen worden over welk spoor er ligt. Ik hoop later uit te leggen hoe je dat ook kan corrigeren.
- Deze handleiding beschrijft puur hoe je 1 type spoor vervangt voor een ander type spoor. Onder type van spoor wordt verstaand: Nieuw, oud, bruin, grijs, betonnen dwarsliggers, houten dwarsliggers, met sneeuw, zonder sneeuw, zonder roest, halfroest, roestig spoor, etc. Er kan dus zijn dat je deze actie meerdere malen moet uitvoeren en het kan handig zijn een lijst voor je zelf te maken van welk spoor je voor welk spoor wilt vervangen.
- Ik gebruik zelf regelmatig kladblok om wat dingen tussendoor op te slaan, voel je vooral vrij dit te doen.
- Hou er goed rekening mee dat het wijzigen op deze manier van je tracks.bin kan leiden tot een corrupte route en bij verkeerde handelingen zelfs tot het mogelijk niet meer opstarten van Train Simulator. Het vervangen van de sporen op je route is dan ook op eigen risico.
- Het wordt in het algemeen niet gewaardeerd als je het spoor wijzigt op een andermans route. Deze handleiding is dan ook alleen bedoeld om toe te passen op je eigen routes.
- Mocht je nog vragen hebben hierover, reageer hieronder gerust.
Deze gebruikers waarderen rommy136 voor dit bericht (totaal 3):
JepparamaMarkARob Jansen
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3436
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1938 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Wijzigen van sporen met TS-Tools

Bericht door Marklin »

rommy136 schreef:
24 mar 2022, 16:39
2. Open je route in de routebouwer en zorg dat je de provider aan hebt gezet van de nieuw te gebruiken sporen. Sla de route op en sluit Train simulator af.
Nja als iedereen zich ermee bemoeit word het ook een warboel, maar wil op dit punt toch even reageren.
Want het lijkt mij beter om even tijdelijk een stukje nieuw te gebruiken spoor te leggen en dan opslaan.
Zo kun je die string gebruiken voor het te vervangen spoor en hoef je hiermee ook niet te typen. (minder kans op type fouten) :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
4
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: Wijzigen van sporen met TS-Tools

Bericht door rommy136 »

Hoi Marklin,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben het deels met je eens. Door het te kopiëren en dan te plakken verklein je wel de kans op typfouten. Maar de kans groeit aan de andere kant dat je net een tab, spatie of leesteken hebt gemist waardoor je in de trackrules net iets verkeerds plakt en dan gaat alles nog steeds naar de knoppen.

Tevens kun je als je het sporen pakket van MarkA of van Coha V2 gebruikt, dit eenvoudig over kopiëren in het onderste vak bij het find and replace venster met behulp van de 2 bestanden die in het vorige bericht zitten.

Mvg Rommy
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3436
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1938 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Wijzigen van sporen met TS-Tools

Bericht door Marklin »

Ja daar zit wat in, iedereen doet het op zijn of haar manier en komt op hetzelfde neer. :wink:
Maar ik gebruik uitsluitend het "Find in multiple Files" venster......
En in jou voorbeeld is iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID mee geselecteerd maar is in principe overbodig omdat dit altijd hetzelfde is.
Zie 1e voorbeeld waarbij Coha Sporen vervangen worden door RWAustria spoor. (vandaar mijn eerdere bericht over dat tijdelijk stukje spoor)

Nou heb je even Trackrules genoemd maar is wat anders, dit doe ik weer apart maar op dezelfde manier als sporen vervangen. (zie voorbeeld 2)

Coha Sporen vervangen:
Afbeelding

Trackrules vervangen:
Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”