Mod's die weigeringen veroorzaken

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2845
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1298 keren
Ontvangen waarderingen: 8160 keren
Contacteer:

Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Frison »

Het valt mij steeds vaker op, dat na het installeren van een repaint, soundmod of andere uitgebrachte mod's er onderdelen van het bewuste object gaan weigeren. Denk daarbij aan weigerende koersborden, verlichting, instrumenten enz.

Wat is de ervaring van andere gebruikers?

Is het wenselijk dat de vervaardigers van al die aanpassingen dat doen in overleg met de originele bouwers? :thinking:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 347
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 657 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door MarkA »

Dag Frison,

Heb je enkele voorbeelden van content waarbij dit het geval is?
Bij de repaints/scriptupdates waaraan ik zelf heb meegewerkt is er in ieder geval op getest dat dit niet zo is, en mocht dit toevallig wel zo zijn zou ik het graag willen weten zodat het aangepast kan worden.
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2845
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1298 keren
Ontvangen waarderingen: 8160 keren
Contacteer:

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Frison »

Nee MarkA, voor zover ik nu weet, is er bij jouw mod's niets aan de hand. :loveit:

Het grootste probleem is, dat je er vaak pas later achter komt dat er iets niet (meer) werkt en dan is ook niet meer bekend met welke mod dat is gebeurd. Pas als je dan het origineel weer opnieuw installeert, werkt het weer naar behoren.

Ook is het vaak een .exe bestand die de mod plaatst en is het onduidelijk wat er nu precies geplaatst wordt en waar. Gelukkig zijn veel .exe te renamen naar een .zip, dan heb je er tenminste nog een beetje zicht op.

Zodra ik weer wat tegenkom, zal ik dat hier vermelden en misschien willen de andere machinisten dat ook wel doen. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2845
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1298 keren
Ontvangen waarderingen: 8160 keren
Contacteer:

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Frison »

Bij een recent gebruikte DD-AR Was er in de cabine wel een hoorn te horen maar buiten slechts een korte piep, en gaande de reis bleek dat de toetsen voor de rem niet meer functioneerden. Na opnieuw het bestand van Chris te hebben geinstalleerd was alles weer normaal.

Oorzaak hiervan? Geen idee.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2845
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1298 keren
Ontvangen waarderingen: 8160 keren
Contacteer:

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Frison »

Vandaag sinds lange tijd weer eens een stukje proberen te rijden.
Ook nu direct weer de eerder omschreven problemen.

Eerst met de oude SGM, die reageerde nergens meer op en na een vernieuwde installatie is alles weer normaal.

Direct daarna problemen met de VIRM "werk en enz."
Tractie via keyboard werkt niet meer maar wel met de muis op de HUD.
Verlichting niet meer in te stellen alles wat branden kan, zowel rood als wit is aan en reageert nergens meer op.

Maar gestopt en een boek gepakt. :rolling_eyes:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Rubku_NL
Download Manager
Berichten: 651
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 459 keren
Ontvangen waarderingen: 767 keren
Contacteer:

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Rubku_NL »

Even een kleine toelichting op wat er eventueel fout zou kunnen gaan.

Zoals je wellicht hebt vernomen, is er onlangs een grote update geweest voor de Christrains treinen.
Hierdoor zijn veel treinen geüpdatet, waardoor talloze scenario's en voornamelijk repaints die voor 19 juli 2023 zijn gemaakt niet meer werken of niet meer correct functioneren.

Daarom is ons advies om alleen scenario's te spelen en repaints te gebruiken die na deze datum gemaakt of bijgewerkt zijn (behalve als er geen treinen gebruikt zijn die betrekking hebben op deze update).
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Wynne
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 mei 2020, 11:48
3
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 19 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Wynne »

Goedemiddag,

Wat kan helpen is de geupdate treinen even met Locoswap opnieuw te swappen voor dezelfde geupdate treinen van Chris.
Bij mij werkte dit bij V-IRM waarbij de hoorn bleef hangen. (de ai treinen doen het wel normaal).

Mvgr, Wynne

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2845
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1298 keren
Ontvangen waarderingen: 8160 keren
Contacteer:

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Frison »

Rubku_NL schreef:
29 aug 2023, 17:09
Even een kleine toelichting op wat er eventueel fout zou kunnen gaan.

Zoals je wellicht hebt vernomen, is er onlangs een grote update geweest voor de Christrains treinen.
Hierdoor zijn veel treinen geüpdatet, waardoor talloze scenario's en voornamelijk repaints die voor 19 juli 2023 zijn gemaakt niet meer werken of niet meer correct functioneren.

Daarom is ons advies om alleen scenario's te spelen en repaints te gebruiken die na deze datum gemaakt of bijgewerkt zijn (behalve als er geen treinen gebruikt zijn die betrekking hebben op deze update).
Ja, dat is allemaal wel duidelijk, maar begrijp me niet verkeerd, ik ben een eenvoudige objectenbouwer en in mijn optiek is een "repaint" niets anders dan een afbeelding aanpassen en een soundmod idem, het aanpassen van een audiobestand.
Maar, hoe is het dan in godsnaam mogelijk, dat de besturing weigeringen gaat vertonen?

Nogmaals, alles werkte met de VIRM, behalve de tractie toetsen A en D en de lichten zijn niet in te stellen met de HUD en de schakelaars.

Bij de SGM was het nog veel bonter, die wilde geen eens meer rijden in diverse willekeurige scenario's.

Kortom, frustratie alom. :sweat_smile:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 347
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 657 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door MarkA »

Frison schreef:
29 aug 2023, 18:43
Ja, dat is allemaal wel duidelijk, maar begrijp me niet verkeerd, ik ben een eenvoudige objectenbouwer en in mijn optiek is een "repaint" niets anders dan een afbeelding aanpassen en een soundmod idem, het aanpassen van een audiobestand.
Gelukkig heb ik er geen verstand en dat wil ik graag zo houden :sunglasses: Geintje natuurlijk richting je voormalige ondertitel :stuck_out_tongue:
Maar, hoe is het dan in godsnaam mogelijk, dat de besturing weigeringen gaat vertonen?
Een repaint werkt - in de basis - ongeveer als volgt, het .BIN bestand van het origineel wordt gekopieerd en de naam ervan aangepast naar die van de repaint. Afhankelijk van hoe de repaint dan is opgebouwd moeten er ofwel GEO's gekopieerd worden en worden de texture bestanden aangepast of levert de repaint een eigen GEO (indien toestemming originele auteur!) mee, maar dat is in dit geval allemaal niet zo belangrijk.

Het probleem is dat alle besturingen zoals de lichten, ATB en tractiehendel allemaal via het .BIN bestand van de treinbak aan elkaar zitten gekoppeld. Je kunt het probleem wellicht nu al raden: Zodra Chris met een update komt en extra functionaliteit in het .BIN toevoegd maar jij een repaint blijft gebruiken welke op basis van de vorige versie is gemaakt dan missen daar dus dingen in waardoor het niet meer compatibel is met de rest van de bestanden na de update. Dan krijg je idd heel raar gedrag zoals jij omschrijft. Pas zodra de repaint is upgedatet en gebruik maakt van (een afgeleide van) het nieuwe .BIN bestand vanuit Chris dan zal de repaint weer naar behoren werken.

Voor het kopiëren van het .BIN bestand is verder ook geen alternatief. Als je alleen de afbeelding/texture vervangt dan zou je immers de originele trein van Chris gaan overschrijven met jouw repaint, het lijkt me duidelijk dat dat totaal niet wenselijk is.
Bij de SGM was het nog veel bonter, die wilde geen eens meer rijden in diverse willekeurige scenario's.
Die vind ik dan weer wel bijzonder, de SGM van Chris heeft al jaren geen update meer gehad.
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1874 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Louke1968 »

Heb je de VIRM/SGM volledig verwijderd alvorens ze opnieuw te installeren? Anders zou je dit kunnen proberen:

Eerst de un-install.exe runnen ( deze staan in de map Railworks ). Daarna de overgebleven mappen handmatig verwijderen ( deze staan in Assets/ChrisTrains/Railsimulator/Railvehicles/EMU's ). Dan alles weer opnieuw installeren. Dit loste bij mij een aantal problemen op.
Deze gebruikers waarderen Louke1968 voor dit bericht:
Frison

Gebruikersavatar
Lupin
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 aug 2023, 09:13
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Lupin »

Maar dat zou de oplossing toch niet moeten zijn... het op die manier oplossen kost je iedere keer een registratie.
Deze gebruikers waarderen Lupin voor dit bericht:
Louke1968

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2845
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1298 keren
Ontvangen waarderingen: 8160 keren
Contacteer:

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Frison »

MarkA schreef:
30 aug 2023, 00:01
Frison schreef:
29 aug 2023, 18:43
Ja, dat is allemaal wel duidelijk, maar begrijp me niet verkeerd, ik ben een eenvoudige objectenbouwer en in mijn optiek is een "repaint" niets anders dan een afbeelding aanpassen en een soundmod idem, het aanpassen van een audiobestand.
Gelukkig heb ik er geen verstand en dat wil ik graag zo houden :sunglasses: Geintje natuurlijk richting je voormalige ondertitel :stuck_out_tongue:
Maar, hoe is het dan in godsnaam mogelijk, dat de besturing weigeringen gaat vertonen?
Een repaint werkt - in de basis - ongeveer als volgt, het .BIN bestand van het origineel wordt gekopieerd en de naam ervan aangepast naar die van de repaint. Afhankelijk van hoe de repaint dan is opgebouwd moeten er ofwel GEO's gekopieerd worden en worden de texture bestanden aangepast of levert de repaint een eigen GEO (indien toestemming originele auteur!) mee, maar dat is in dit geval allemaal niet zo belangrijk.

Het probleem is dat alle besturingen zoals de lichten, ATB en tractiehendel allemaal via het .BIN bestand van de treinbak aan elkaar zitten gekoppeld. Je kunt het probleem wellicht nu al raden: Zodra Chris met een update komt en extra functionaliteit in het .BIN toevoegd maar jij een repaint blijft gebruiken welke op basis van de vorige versie is gemaakt dan missen daar dus dingen in waardoor het niet meer compatibel is met de rest van de bestanden na de update. Dan krijg je idd heel raar gedrag zoals jij omschrijft. Pas zodra de repaint is upgedatet en gebruik maakt van (een afgeleide van) het nieuwe .BIN bestand vanuit Chris dan zal de repaint weer naar behoren werken.

Voor het kopiëren van het .BIN bestand is verder ook geen alternatief. Als je alleen de afbeelding/texture vervangt dan zou je immers de originele trein van Chris gaan overschrijven met jouw repaint, het lijkt me duidelijk dat dat totaal niet wenselijk is.
Bij de SGM was het nog veel bonter, die wilde geen eens meer rijden in diverse willekeurige scenario's.
Die vind ik dan weer wel bijzonder, de SGM van Chris heeft al jaren geen update meer gehad.
Duidelijk, bedankt voor je uitleg. :blush:

Wat betreft de SGM, die had ik ook al een hele tijd niet gebruikt. Ik weet ook echt niet meer of daar een repaint of audiomod voor was geinstalleerd maar na opnieuw installatie ervan verhielp het probleem.

Blijft over de conclusie, dat je dus bij een rolling stock update, beter eerst alles kan verwijderen en dan opnieuw gaan verzamelen en installeren van alle mods, toch?

Vandaar mijn eerder gehouden pleitdooi om niet te veel te gaan sleutelen door derden aan bestanden van een ander, maar eventueel iets in overleg uit te voeren, dan voorkomt dat een hoop vragen en problemen. :wink:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Louke1968
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1874 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Louke1968 »

Lupin schreef:
30 aug 2023, 08:52
Maar dat zou de oplossing toch niet moeten zijn... het op die manier oplossen kost je iedere keer een registratie.
Opnieuw installeren kost je sowieso een registratie, ook als je niets verwijderd.

Gebruikersavatar
Lupin
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 aug 2023, 09:13
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Lupin »

Louke1968 schreef:
30 aug 2023, 09:23
Lupin schreef:
30 aug 2023, 08:52
Maar dat zou de oplossing toch niet moeten zijn... het op die manier oplossen kost je iedere keer een registratie.
Opnieuw installeren kost je sowieso een registratie, ook als je niets verwijderd.
Dat bedoel ik ook te zeggen. Opnieuw installeren (wel al dan niet eerst verwijderen) kost een registratie dus dat zou de oplossing toch niet mogen moeten zijn?

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1874 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Louke1968 »

Tja, dat is het risico van het vak. Tenzij je zelf de bin files aan kunt passen maar dat is voor mij te hoog gegrepen. De inputmapper durf ik nog wel aan maar niet meer dan dat.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3436
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1938 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door Marklin »

Nja opnieuw installeren kost je dan wel een registratie, maar een niet goed werkende trein lost ook niets op dus je moet wat.
Daarbij kun je dit 10 x uitvoeren en als ze op zijn is het met een ticket aanvraag bij Chris weer opgelost. :wink:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Louke1968
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 347
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 657 keren

Re: Mod's die weigeringen veroorzaken

Bericht door MarkA »

Frison schreef:
30 aug 2023, 08:57
Blijft over de conclusie, dat je dus bij een rolling stock update, beter eerst alles kan verwijderen en dan opnieuw gaan verzamelen en installeren van alle mods, toch?
Zo doe ik het zelf inderdaad. En repaints weke nog niet bijgewerkt zijn installeer je dan uiteraard (nog) niet.
Deze gebruikers waarderen MarkA voor dit bericht (totaal 2):
Louke1968Rubku_NL
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”