Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Frison »

Zijn er meer gebruikers met Windows 11, die last hebben van een zeer traag systeem terwijl je niet met Railworks aan de gang bent?
Het kan zo maar ineens optreden terwijl je heel wat anders aan het doen bent, dat je hele systeem niet vooruit te branden is.

Na wat zoekwerk kwam ik er dus achter, dat het alleen maar voorkomt na het spelen met Railworks, en dat de Steam Client nog op de achtergrond meeloopt. De Client Webhelper draait dan met vele "lijntjes" op de achtergrond en men zegt dus, dat dit het probleem veroorzaakt.

Tijdens zo'n traag systeem, gewoon de Steam Webclient sluiten in het rechtsonder systeemvak, en dan is het over voor zover ik het kan bepalen.

Een mogelijke oplossing zou hier staan: https://thegeekpage.com/steam-client-we ... cpu-usage/ maar ik wil dus graag weten of er meer gebruikers zijn die hetzelfde ervaren met Windows 11 en Railworks. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Marklin »

Nou kan niet echt zeggen dat dit bij mij aan de orde is met Windows 11, maar ik maak gebruik van hetgeen in deze Topic beschreven staat.
Mja of dit helpt om jou probleem op te lossen blijft de vraag, het kan wat anders zijn, bijv. zijn de drivers up-to-date of zo.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Frison »

Dat komt op hetzelfde neer als via de link in mijn verhaal.

Ik heb ook niet de indruk dat het van invloed is op RW zelf als je voldoende geheugen hebt.

Het gaat mij erom dat na het stoppen met RW de vele achtergrond processen blijven draaien en daar zou Windows 11 over struikelen.

Dus, wie heeft nog meer de ervaring dat na het gebruik van RW op enig moment tijdens totaal andere bezigheden de PC sterk vertraagt gedurende een bepaalde periode.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 463
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Wadlopertje »

Zoiets komt mij ook wel bekend voor. Vorige week had ik na het spelen van TS een ontzettend langzaam systeem. Ik heb er verder niet meer naar gekeken maar de laptop gewoon opnieuw opgestart. Het was toen verholpen.
Maar bij het lezen van je bericht zou het ook wel eens aan Train Simulator gelegen kunnen hebben.
Deze gebruikers waarderen Wadlopertje voor dit bericht:
Frison

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Marklin »

Ja dat is zo met je link waar het een en ander in beschreven staat.
Heb eens gekeken in Taakbeheer en als je Steam start is er nog niets te zien aan Steamwebhelpers, maar zodra je Railworks start verschijnen er 8 ...helpers.
En sluit je Railworks af zouden ze weer weg moeten gaan uit Taakbeheer maar dat doen ze niet, wil je ze handmatig beëindigen zijn ze meteen weer terug, of zoals je zegt je moet Steam afsluiten.
Kortom voor mooi zou het zo moeten wezen wanneer je Railworks afsluit dat de Steamwebhelpers ook afgesloten worden toch?

Trouwens werkt Steamwebhelper.exe nog onder Windows 8 en gaan we ver terug in de tijd waarbij Windows 7 ook nog kan. :astonished:
(waar de jongeren onder ons nog nooit van gehoord hebben)

Afbeelding

Oja, je kunt als laatste ook nog voor Windows Vista service pack 2 kiezen. :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Aeolus »

Marklin schreef:
20 mei 2023, 10:18
Trouwens werkt Steamwebhelper.exe nog onder Windows 8 en gaan we ver terug in de tijd waarbij Windows 7 ook nog kan. :astonished:
(waar de jongeren onder ons nog nooit van gehoord hebben)
Ehm, nu maak je er een klein beetje een klok/klepel verhaal van Teun. Wat je op het plaatje laat zien is een optie waarmee je de applicatie in een compatibiliteitsmodus kunt laten draaien als je dat nodig zou vinden. In dit geval staat het vakje niet aangevinkt (niet nodig ook) en dus is dat ook niet van toepassing, en draait het nog gewoon onder het OS wat jij op je systeem hebt staan.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Frison »

Marklin schreef:
20 mei 2023, 10:18
Ja dat is zo met je link waar het een en ander in beschreven staat.
Heb eens gekeken in Taakbeheer en als je Steam start is er nog niets te zien aan Steamwebhelpers, maar zodra je Railworks start verschijnen er 8 ...helpers.
En sluit je Railworks af zouden ze weer weg moeten gaan uit Taakbeheer maar dat doen ze niet, wil je ze handmatig beëindigen zijn ze meteen weer terug, of zoals je zegt je moet Steam afsluiten.
Kortom voor mooi zou het zo moeten wezen wanneer je Railworks afsluit dat de Steamwebhelpers ook afgesloten worden toch?
Gewoon afsluiten als je uitgespeeld bent, of de aanpassing maken zoals aangegeven in de eerder geplaatste link. :wink:
Trouwens werkt Steamwebhelper.exe nog onder Windows 8 en gaan we ver terug in de tijd waarbij Windows 7 ook nog kan. :astonished:
(waar de jongeren onder ons nog nooit van gehoord hebben)

...
Oja, je kunt als laatste ook nog voor Windows Vista service pack 2 kiezen. :upside_down:
Ja, dit snap ik ook niet helemaal eerlijk gezegd. :joy:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Marklin »

Ja Aeolus dat is correct, maar dit was tussendoor even een gegeven dat Steam met oa. Steamwebhelper niet met de tijd meegaat en wat dit betreft nog op een heeel oude OS van toepassing is.
Ik suggereer maar zo wat, maar wellicht zijn bepaalde opties die in de cef.win7x64 map waar Steamwebhelper zitten wel beschikbaar in Windows 11 om het beter te kunnen laten draaien. :wink:
Nu kan het wel wezen dat Windows 11 niets van doen heeft met TSC, maar toch ..... :face_with_monocle:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 894
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren
Contacteer:

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Rob Jansen »

Om Frison te beantwoorden, nee. Geen last van gehad.

De webhelper processen zijn van de interne Steam Webbrowser en kunnen veilig handmatig worden afgesloten.
Maar als je de interface van Steam sowieso weinig gebruikt kun je prima kijken naar de mini versie waarnaar is gelinkt in de artikelen.

Marklin, die functie zit al sinds Windows XP op zijn minst ingebouwd en hiermee kun je programma’s geschreven voor eerdere versies van Windows welke echt niet met standaard instellingen werken in een compatibiliteitsmodus zetten.
Maar tenzij je een programma hebt die je moet draaien welke uit het jaar 0 komt is het eigenlijk niet nodig om als reguliere gebruiker daar naar te kijken.

De map naam bevat win7 omdat het door Valve ooit zo is geschreven, maar vaak lastig om bestaande code zaken naar referenties aan te passen.

Wel loopt Steam achter met hun ingebouwde browser, deze is nog gebaseerd op een mini chromium versie die enkele jaren oud is (hopelijk gaan ze die ooit bijwerken).

In het geval dat een programma zoals de webhelper rare zaken gaat vertonen kun je die stoppen of zoals al sinds het begin van het computer tijdperk geld: “heb je de computer al eens uitgezet en opnieuw aan gedaan?”

Er kan zomaar eens iets mee gebeuren wat niet altijd verklaarbaar is.
Ik kom die op mijn werk dagelijks tegen en bepaalde zaken zijn lastig tot niet te diagnoseren en als het niet vaak voorkomt is het sneller om even te herstarten dan een volledige triage uit te voeren.

Wel kan het zijn als mensen bepaalde schoonmaak programma’s of ‘optimizers’ gebruiken juist voor bepaalde situaties zorgen. Mij advies daarin is, blijf van zulke programma’s af.
Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht:
Frison
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: Steam Client WebHelper High CPU Usage in Windows 11

Bericht door Aeolus »

Marklin schreef:
20 mei 2023, 12:44
Ja Aeolus dat is correct, maar dit was tussendoor even een gegeven dat Steam met oa. Steamwebhelper niet met de tijd meegaat en wat dit betreft nog op een heeel oude OS van toepassing is.
Zoals Rob al aangeeft, dit is een optie die Windows in elke executable stopt. Zie onder, ook in de laatste update van t Zuiden zit ie:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”