Dit probleem kan sporadisch ineens voorkomen, dan kan het zijn dat bepaalde textures niet goed zijn ingeladen maar dat is maar een van de vele mogelijkheden.
Het kan te maken hebben met extra pakketten en/of software wat je draait, bepaalde mods die toch 'core files' overschrijven waarop de trein de textures niet goed kan laden of de animatie.
De soundmod lijkt me geen invloed te hebben zelf erop namelijk, maar aangezien ik voor ChrisTrains treinen behalve hier aangeboden repaints gebruikt geen andere mods gebruik (zoals sounds) kan ik dat niet zelf zeggen of het eraan ligt.
Mogelijk kan het ook liggen aan als je RWEnhancer of Reshade gebruikt, probeer die eens uit te zetten, met verkeerde instellingen kan het effect hebben op meerdere zaken in de game.
Vaker kun je een gewenst resultaat bereiken met alleen al het AP Sky Pack voor de Skybox en weerpatronen (staat optioneel bij veel scenario's bij ons, maar echt wel een aanrader).
Ondanks dat deze vaak 'optioneel is', gebeurd het issue altijd of op bepaalde routes, kan het zijn dat de maker namelijk AP weather forceerd en toch onbedoelde bijwerkingen heeft.
Heb je zelf al getest met een eigen gemaakte 'Free Roam', zet daar alleen de ICMm neer en zet het weer op 'regen', kijk wat er gebeurd.
Denk er ook aan, wanneer werkte het wel voor het laatst goed, en wat heb ik veranderd aan extra mods/software voor in RailWorks of heb ik bepaalde videodrivers bijgewerkt, andere programma's geïnstalleerd.
Verwijder die eerst.
Voor wat janh1973 zegt, ik zou die dx12 experimental totaal links laten liggen. RailWorks (aka, Train Simulator Classic) is een DX9 game en zal never nooit DX12 direct ondersteunen, die 'dx12 experimental' is alleen een vertaal laag naar nieuwe protocollen en kan in bepaalde gevallen de performance verslechteren en in andere gevallen iets verbeteren, ja er is flink gesleuteld eraan sinds de eerste release. Maar deze modus zal niet meer worden verbeterd, aangezien er al meer dan een jaar geen release (ook public_beta) niet meer is geweest.
DTG lijkt alle ontwikkeling (behalve straks de jaarlijkse refresh mogelijk) te hebben gestopt, maar gelukkig de community niet
Ik raad aan om de reguliere 64-bit versie te blijven gebruiken. Deze draait goed, ook onder Windows 11, hier al draaiend sinds release in 2021, solid performance, geen enkel probleem met de game (naast natuurlijk af en toe crashes door te vaak wat inladen).
Als het uitschakelen van programma's niet helpt, zou ik aanraden, maak een volledige backup van je RailWorks map (bijvoorbeeld, 7zip+maximale compressie voor kleinere opslagruimte gebruik) en dan eerst de basisgame met alle DLC die je nodig hebt voor je gebruikte routes vanaf Steam installeren.
Daarna alle losse componenten opnieuw zoals de pakketen vanaf DutchSims en CoHa.
Als je bijvoorbeeld RWEnhancer of ReShade gebruikte eerder, installeer die voorlopig niet, pas echt als laatste om deze uit te sluiten.
Ondertussen natuurlijk testen totdat het euvel weer verschijnt, dan weet je waar het aan ligt.