probleem met ChrisTrains ICM(m) regen ruitenwissers

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
Thijmen.1666
1
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

probleem met ChrisTrains ICM(m) regen ruitenwissers

Bericht door Thijmen.1666 »

Hoi,

Ik heb een probleem met de ruitenwissers van de Christrains ICM(m). Als ik daarmee in de regen rij en vervolgens de ruitenwisser aan doet dan hoort die normaal alleen het stuk weg te vegen waar de ruitenwisser langs komt, maar bij mij doet die alles weg. Ik eerst de [DEC] soundmod weg gedaan naar de originele ChrisTrains geluiden en helemaal opnieuw de trein geïnstalleerd, maar ik blijf het zelfde probleem houden. Ik heb dit probleem ook bij de GTW en de VIRM. Ik heb zelf van de ICM(m) geen repaints gedownload dus daar kan het ook niet aan liggen! Weet iemand het probleem of komt dit vaker voor?

Groetjes Thijmen

origineel (Christrains foto)
Afbeelding

Bij mij het probleem

Afbeelding

(foto is gemaakt wanneer de ruitenwisser al heen en weer is geweest)!

Rubku_NL
Download Manager
5
Gegeven waarderingen: 656 keren
Ontvangen waarderingen: 1284 keren

Re: probleem met ChrisTrains ICM(m) regen ruitenwissers

Bericht door Rubku_NL »

Ik kan niet direct zeggen wat er eventueel misgaat.
Hoewel, ik moet wel zeggen dat het soort weer invloed kan hebben op de hoeveelheid regen die je op de voorruit ziet, en of je stilstaat of rijdt kan ook een rol spelen.
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Thijmen.1666
1

Dat maakt niet uit of ik rij of stilsta.

Blije Computer
5
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Bericht door Blije Computer »

Ik heb dit exacte probleem vermoedelijk ook, maar blijkbaar heeft niemand anders het, ik heb er zelf ook helemaal niks over kunnen vinden online. Inmiddels heb ik TS, het ChrisTrains materieel, RW Enhancer en het AP Sky & Weather EP opnieuw geïnstalleerd, maar niks lijkt te helpen. Ik hoop graag dat er een oplossing in dit topic komt

RobertF68
4
Gegeven waarderingen: 253 keren
Ontvangen waarderingen: 52 keren

Bericht door RobertF68 »

Maak je misschien gebruik van RW Enhancer?

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2400 keren
Ontvangen waarderingen: 2808 keren

Bericht door Marklin »

Wellicht overbodig om te vragen en het probleem ook niet aan ligt, maar het materieel is sowieso up-to-date?
Afbeelding

Prettige reis!

janh1973
5
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Bericht door janh1973 »

Hallo allemaal. Over dit euvel heb ik 2 jaar geleden ongeveer ook een melding van gemaakt. Alle mogelijke oplossingen geprobeert maar niks hielp. Ik ben er nu wel achter dat als ik train simulator speel via de dx12 experimental mode, doen alle treinen die het eerst niet deden nu wel. maar ook de ns1700 en en wat Duitse locs. (Weet niet exact welke maar van Chris Trains de Icm de 6400, gtw, daar had ik ook problemen mee) Via dx12 experimental mode werkt alles zoals het zou moeten. Ik had toen een nieuwe pc gekocht met dx12 erop en windows 11.

Ik had dit probleem ook met de treinen van MarcD en Dutch Classics trouwens. Het moet echt aan windows 11 en directX liggen. Met de treinen is niks aan de hand. Het stomme is dat van ChrisTrains sommige het wel en andere het niet doen. Toen ik mijn hele Ssd schijf waar train simulator op staat, weer even aan mijn oude windows 10 pc had aangesloten deed alles het gewoon weer. Hoe ik het op moet lossen weet ik ook niet maar speel ik via de 64 bit directx 12 versie doet alles het weer goed. Gelukkig is de fps daarvan wel verbeterd als toen in het begin. Ik zou zeggen probeer eens via de 64 bit directx12 versie te spelen.

Thijmen.1666
1

RobertF68 schreef:
09 aug 2025, 17:51
Maak je misschien gebruik van RW Enhancer?
Ik maak daar geen gebruik van nee. Ook niet het sky_weather_enhancement_pack_2.0.
Marklin schreef:
09 aug 2025, 18:51
Wellicht overbodig om te vragen en het probleem ook niet aan ligt, maar het materieel is sowieso up-to-date?
Alles is netjes up-to-date ja.

Rob Jansen
Oprichter
5
Gegeven waarderingen: 208 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Bericht door Rob Jansen »

Dit probleem kan sporadisch ineens voorkomen, dan kan het zijn dat bepaalde textures niet goed zijn ingeladen maar dat is maar een van de vele mogelijkheden.
Het kan te maken hebben met extra pakketten en/of software wat je draait, bepaalde mods die toch 'core files' overschrijven waarop de trein de textures niet goed kan laden of de animatie.

De soundmod lijkt me geen invloed te hebben zelf erop namelijk, maar aangezien ik voor ChrisTrains treinen behalve hier aangeboden repaints gebruikt geen andere mods gebruik (zoals sounds) kan ik dat niet zelf zeggen of het eraan ligt.

Mogelijk kan het ook liggen aan als je RWEnhancer of Reshade gebruikt, probeer die eens uit te zetten, met verkeerde instellingen kan het effect hebben op meerdere zaken in de game.
Vaker kun je een gewenst resultaat bereiken met alleen al het AP Sky Pack voor de Skybox en weerpatronen (staat optioneel bij veel scenario's bij ons, maar echt wel een aanrader).
Ondanks dat deze vaak 'optioneel is', gebeurd het issue altijd of op bepaalde routes, kan het zijn dat de maker namelijk AP weather forceerd en toch onbedoelde bijwerkingen heeft.

Heb je zelf al getest met een eigen gemaakte 'Free Roam', zet daar alleen de ICMm neer en zet het weer op 'regen', kijk wat er gebeurd.

Denk er ook aan, wanneer werkte het wel voor het laatst goed, en wat heb ik veranderd aan extra mods/software voor in RailWorks of heb ik bepaalde videodrivers bijgewerkt, andere programma's geïnstalleerd.
Verwijder die eerst.

Voor wat janh1973 zegt, ik zou die dx12 experimental totaal links laten liggen. RailWorks (aka, Train Simulator Classic) is een DX9 game en zal never nooit DX12 direct ondersteunen, die 'dx12 experimental' is alleen een vertaal laag naar nieuwe protocollen en kan in bepaalde gevallen de performance verslechteren en in andere gevallen iets verbeteren, ja er is flink gesleuteld eraan sinds de eerste release. Maar deze modus zal niet meer worden verbeterd, aangezien er al meer dan een jaar geen release (ook public_beta) niet meer is geweest.
DTG lijkt alle ontwikkeling (behalve straks de jaarlijkse refresh mogelijk) te hebben gestopt, maar gelukkig de community niet :)

Ik raad aan om de reguliere 64-bit versie te blijven gebruiken. Deze draait goed, ook onder Windows 11, hier al draaiend sinds release in 2021, solid performance, geen enkel probleem met de game (naast natuurlijk af en toe crashes door te vaak wat inladen).

Als het uitschakelen van programma's niet helpt, zou ik aanraden, maak een volledige backup van je RailWorks map (bijvoorbeeld, 7zip+maximale compressie voor kleinere opslagruimte gebruik) en dan eerst de basisgame met alle DLC die je nodig hebt voor je gebruikte routes vanaf Steam installeren.
Daarna alle losse componenten opnieuw zoals de pakketen vanaf DutchSims en CoHa.
Als je bijvoorbeeld RWEnhancer of ReShade gebruikte eerder, installeer die voorlopig niet, pas echt als laatste om deze uit te sluiten.
Ondertussen natuurlijk testen totdat het euvel weer verschijnt, dan weet je waar het aan ligt.
Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht (totaal 2):
denisJurajoukie
Oprichter van DutchSims en Content Creator.
Livestreams op Afbeelding Twitch en video's op Afbeelding YouTube.
Check mijn website voor meer informatie wanneer de streams zijn.

stoker1952
3
Gegeven waarderingen: 4 keren

Bericht door stoker1952 »

uit nieuwsgierigheid door het bericht van Thijmen heb ik gekeken of dat bij mij ook was. Ja dus. Toen ben ik gaan schuiven met alle instellingen op het tabblad "grafisch" helaas alles zonder resultaat. Ik heb ze daarna terug gezet met de "Basic" button. Tot mijn stomme verbazing was het probleem verholpen, daarna weer de schuiven verzet naar de door mij gewenste instellingen en ze bleven het doen. Ik weet niet of dit DE oplossing is, of dat het toeval was, maar het is zeker de moeite waard om te proberen. Ik gebruik overigens geen van alle genoemde weer assets die in de reacties genoemd worden. Je zou dus kunnen denken dat die het probleem veroorzaken, maar ik gebruik ze niet en had het probleem ook, naar mijn idee zijn zij niet de schuldigen. Het valt mij wel opdat als je de bovenste raamrand op je scherm hebt, het dan een schaduw werking op de bovenste druppels geeft, mijn voorkeur is om die rand net niet in beeld te laten staan.
Deze gebruikers waarderen stoker1952 voor dit bericht:
janh1973

sandertje
5
Gegeven waarderingen: 257 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Bericht door sandertje »

Kan het mogelijk met de "Dynamic Clouds" of "Dynamic Lighting" instellingen te maken hebben? Zoals hier wordt vermeld: https://steamcommunity.com/app/24010/di ... 071925634/

janh1973
5

Bericht door janh1973 »

stoker1952 schreef:
10 aug 2025, 21:05
uit nieuwsgierigheid door het bericht van Thijmen heb ik gekeken of dat bij mij ook was. Ja dus. Toen ben ik gaan schuiven met alle instellingen op het tabblad "grafisch" helaas alles zonder resultaat. Ik heb ze daarna terug gezet met de "Basic" button. Tot mijn stomme verbazing was het probleem verholpen, daarna weer de schuiven verzet naar de door mij gewenste instellingen en ze bleven het doen. Ik weet niet of dit DE oplossing is, of dat het toeval was, maar het is zeker de moeite waard om te proberen. Ik gebruik overigens geen van alle genoemde weer assets die in de reacties genoemd worden. Je zou dus kunnen denken dat die het probleem veroorzaken, maar ik gebruik ze niet en had het probleem ook, naar mijn idee zijn zij niet de schuldigen. Het valt mij wel opdat als je de bovenste raamrand op je scherm hebt, het dan een schaduw werking op de bovenste druppels geeft, mijn voorkeur is om die rand net niet in beeld te laten staan.
Hallo allemaal

Ik heb het advies van stoker1952 ook opgevolgd. op de basic button drukken, mijn instellingen weer terug gezet en het probleem is idd verholpen.
Alle treinen die problemen gaven met het regen effect van de ruitenwissers doen het nu gewoon weer op de normale railworks 64 bit versie. :smile: . Gewoon even een grafische reset in de game en alles weer terugzetten.
Bedankt voor dit advies stoker1952, ik ga weer lekker in de regen rijden met de treinen haha

Von Rondstadd
5
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Bericht door Von Rondstadd »

Ik vroeg me af of jullie ooit het programma Lossless scaling gebruikt hebben?
Kan er ook nog iets mee te maken hebben.

janh1973
5

Bericht door janh1973 »

Nee want 2 jaar geleden toen ik mijn nieuwe pc had gekocht en deze problemen ook had, had ik lossless scaling nog niet.
De manier even op de basic knop drukken in de instelling van de game heeft bij mij gewerkt

Thijmen.1666
1

Ik heb jullie tips geprobeerd, maar helaas zonder succes de uitkomst!

janh1973
5

Bericht door janh1973 »

En als je ook nog de default knop drukt. Dat had ik ook nog gedaan toen gingen alle sliders weer naar de 0 stand. Daarna had ik alles weer gezet zoals het stond bij mij dan op save drukken en was het opgelost bij mij :thinking:

Dsander
5
Gegeven waarderingen: 117 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Bericht door Dsander »

Zelfde probleem gehad hier. Voor mij is het euvel verholpen door TS met DX12 op te starten i.p.v. de "gewone" 64 bit. Waarom dit het verhelpt, geen idee..
Founder of the (formal) Cabview Holland discord.
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Terug naar “Algemeen”