Het einde van 3d artiesten

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
Marc D.
5
Gegeven waarderingen: 371 keren
Ontvangen waarderingen: 1755 keren

Het einde van 3d artiesten

Bericht door Marc D. »

3d artiesten krijgen concurrentie sinds de opmars van AI. Met apps zoals meshy ai en Nano Banana AI is het blijkbaar super eenvoudig om 3d modellen te maken, te importeren in Blender en geschikt te maken voor TSC. Hier wat filmpjes die ik op youtube tegenkwam.

Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
denisJura

mkasthijs
5
Gegeven waarderingen: 2284 keren
Ontvangen waarderingen: 2141 keren

Re: Het einde van 3d artiesten

Bericht door mkasthijs »

Ik weet niet of het het einde is voor 3D artiesten.
Ja, met deze tools kun je blijkbaar snel 3D modellen maken, maar de afkeer tegen AI neemt ook alsmaar toe, gezien de cijfers over stroom en waterverbruik voor hele simpele AI.
Dus ja, het blijft een lastig pakket, AI.
Ja, ik weet ook zelf goed dat AI (helaas) de toekomst wordt, maar ik vraag me af hoeveel mensen binnen de TSC wereld van deze tools gebruik gaan maken.
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1627 keren
Ontvangen waarderingen: 9579 keren

Bericht door Frison »

Ik ben daar ook mee aan het experimenteren geweest en ja, er kan veel, maar verwacht er (nog) niet veel van.

Genereren van een 3D object met bijvoorbeeld ChatGPT werkt middels een script wat je aangereikt krijgt en dat werkt vaak na meerdere correcties uitgevoerd door ChatGPT wel eens, maar is totaal nog niet bruikbaar. Veel poly's slechte interpretatie van een bruikbaar object enz.
Het laten maken van textures n.a.v een omschrijving met bijlage van foto's lukt soms maar ook dat is niet echt bruikbaar.

Kortom er kan veel maar is nog lang niet bruikbaar voor gebruik in TS.

En het belangrijkste inspiratie en kennis van het te maken object ontbreekt volledig.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 3):
Marc D.Kcalk_04Rob_zeeland
Wat er niet is, kan je niet zien
Wat je niet ziet, kan er wel zijn.

Marc D.
5
Gegeven waarderingen: 371 keren
Ontvangen waarderingen: 1755 keren

Bericht door Marc D. »

mkasthijs schreef:
07 feb 2026, 23:20
maar ik vraag me af hoeveel mensen binnen de TSC wereld van deze tools gebruik gaan maken.
Er zijn er ook maar een hand vol (mezelf erbij gerekend) dus veel zullen er niet zijn :smile:. Er is al een 3d artiest die AI heeft gevonden bedacht ik opeens,
Dwarsligger schreef:
03 dec 2025, 04:14
Ik heb nou ervaring met mensen als 3d-objecten en ben ook qua programmeren veel verder gekomen, om nog maar te zwijgen over hoe handig het is dat je nu met AI een foto vanuit een heel ander perspectief kan renderen!
edit/ Frits dus ook

Dwarsligger
5
Gegeven waarderingen: 125 keren
Ontvangen waarderingen: 845 keren

Bericht door Dwarsligger »

Nou, nou, nou, beetje dramatische topic titel hoor. Het einde van 3d-bouwers is pas daar als wij dat toelaten, en niet eerder.

En ik heb meer gemeen met Frits. Ook ik heb ermee geëxperimenteerd en was niet zo onder de indruk. Sterker zelfs, meeste 3d-modellen die ik eruit trok waren waardeloos. Afbeeldingen heb ik wel zeer goede ervaringen mee. Geef ze wat tijd, en 3d door AI wordt vast beter. Maar zelfs dan kunnen ze niet op tegen de inventiviteit en creativiteit van een levend wezen.

En zelfs al wordt het een ding, dan nog is dat geen reden voor jou om te stoppen. Ik doe het namelijk nog altijd voor mezelf, en daarvoor moet je het ook blijven doen. De film en muziekwerelden kampen er al jaren mee en zijn er idd deels door verziekt. Toch gaat de echte liefhebber onverminderd door. 🙂

PS. Ik heb AI image generators voor de Railhopper alleen maar gebruikt omdat ik geen goede foto's kon vinden, had ik foto's gehad, had ik die gebruikt.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 3):
Kcalk_04Rob_zeelandFrison

Rob_zeeland
5
Gegeven waarderingen: 318 keren
Ontvangen waarderingen: 527 keren

Bericht door Rob_zeeland »

Zelf heb ik het nog niet geprobeerd en was het ook niet van plan. AI voor textures te maken is wel een uitkomst hoor.. Ik ben meer uren kwijt aan photoshop dan blender als ik wat maak en dan helpt chatgpt mij nog al eens aan een afbeelding die ik zo niet kan vinden. kortom voor mij betekend het zeker niet het einde en ga ik gewoon door waar ik gebleven was :wink:
Deze gebruikers waarderen Rob_zeeland voor dit bericht:
Frison

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1627 keren
Ontvangen waarderingen: 9579 keren

Bericht door Frison »

Een voorbeeld:

Ik vraag uitgebreid om een stadsbus van Iveco inclusief maten, om eens te kijken wat daar uitkomt. Nou dat eerste model was gewoon een rechthoekig blok zonder enig detail. Na een tijdje commentaar te hebben gegeven maar gestopt want het ging van kwaad tot erger. :joy:

Na nog wat andere onderwerpen te hebben geprobeerd maar gestopt met 3D en wat textures geprobeerd.

Met als voorbeeld een paar afbeeldingen van een Qbuzz stadsbus en na ook hier veel reacties op te hebben gegeven, was daar wel een resultaat, maar om nu te zeggen dat het zondermeer bruikbaar is.? Nee dus, want ook daar is van belang wat je aangeeft en laat dat nou precies moeten kloppen, dan kan het redelijk nagemaakt worden.

Kortom het is al een kunst om die AI wijs te maken wat je verwacht en daar gaat veel tijd en ergernis inzitten dus kan je het beter zelf doen, toch? :wink:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
ldjtje
Wat er niet is, kan je niet zien
Wat je niet ziet, kan er wel zijn.

Terug naar “Algemeen”