Routebouw tips

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
3
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Routebouw tips

Bericht door rommy136 »

Hoi allen,

Ik dacht eens laat ik eens een onderwerp openen waarin ik wat tips kan geven aan routebouwers. Het is een groeidocument voor mij en zal mogelijk nog uitgebreid worden en is bedoeld voor (beginnende) routebouwers. Het is geen keiharde waarheid of zo maar gewoon wat tips, doe ermee wat je wilt. Er zullen vast andere routebouwers zijn die een andere mening hebben, maar het was meer bedoeld om op weg te helpen.

Seinafstanden en remweg afstanden:
Als je seinen plaatst moet je er uiteraard rekening mee houden dat de remafstanden zo zijn dat de trein ze ook kan halen. Vandaar hier wat tips hoe lang een trein 'ongeveer' remt. Een makkelijke regel is als je de remweg wilt berekenen naar 0 km/u om de snelheid waarmee men rijdt x10 te doen. Dit betekend dat ongeveer:
- Een trein die 40 km/u rijdt, 400m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 60 km/u rijdt, 600m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 80 m/u rijdt, 800m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 130 km/u rijdt, 1300m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 140 m/u rijdt, 1400m nodig is om tot stilstand te komen.
Snelheden die hoger liggen dan 140 km/u zou ik iets meer remafstand adviseren dan 10x de snelheid, zeker omdat er in het begin van de remweg veel meters worden afgelegd vanwege de hoge snelheid.

Bovenleiding:
De bovenleiding hangt boven recht spoor in een zigzag boven het spoor.
In de bochten wordt de bovenleiding richting de buitenkant van de boog gedrukt/getrokken. Afhankelijk van of je wel of geen verkanting gebruikt gebruik je hier wel of geen centrale hangers.
De bovenleidingsdraad heeft een maximale lengte van ongeveer 1,5 km, waar deze wordt gewisseld voor een andere bovenleidingsdraad. Dit komt overeen met ongeveer 20-23 portalen.

Wissels:
Wissels heb je in verschillende soorten en maten. Hoe minder scherp het wissel is, hoe harder je door het wissel heen kan rijden.
De scherpheid van het wissel wordt vaak in een hoekverhouding uitgedrukt, bijvoorbeeld 1:9, wat betekend dat als je 9m rechtdoor rijdt, het andere spoor 1 meter verder weg ligt. Snelheden voor de wissels zijn als volgt:
1:9 wissel is 40 km/u (totale wissel heeft een lengte van zo'n 45m)
1:15 wissel is 80 km/u (totale wissel heeft een lengte van zo'n 75m)
1:30 of groter: is voor 130/140 km/u. (totale wissel heeft een lengte van zo'n 150m)

MarkA stuurde mij de volgende wisseltabel op met nog wat meer informatie.
Afbeelding

Spoorafstand
Hoe ver je je sporen van elkaar aflegt is iets wat je als routebouwer zelf moet bepalen. Ik dacht dat als je de sporen op minder dan 4m ligt dat de sporen zo dicht op elkaar komen te liggen dat treinen op elkaar kunnen botsen binnen de game. Mijn persoonlijk advies is de sporen op 4,2m afstand te leggen, daar is o.a. het Nederlandse bovenleidingspakket ook op gebaseerd.

Assets:
Niet geheel onbelangrijk, als je de route graag wilt releasen moet je goed bijhouden welke assets je wel en niet gebruikt zodat het voor jezelf als voor de spelers van je route duidelijk is welke assets je nodig bent voor de route. Ik was zelf vaak in het begin geneigd om van alles aan te klikken waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag. Een lijstje maken met welke assets je gebruikt is hierbij makkelijk als je de route later wilt releasen.

Media:
Online zijn er ontzettend veel video's te vinden van tips en tricks hoe men goed een route kan bouwen. Hierin worden heel veel dingen voorgedaan en uitgelegd wat een goede basis kan zijn om het van te leren en het na te doen. Ook op dit forum zijn er diverse mensen die een route bouwen en hier wel eens een stream van maken, ook daar is veel te zien en te leren. Link naar een playlist is de volgende: https://www.youtube.com/watch?v=TU5rXN- ... 5JZWHWYBs (Let op, is in het Engels)

Daarnaast zijn er nog flink wat onderwerpen die ik hierboven niet heb aangegeven. Aanvullingen en correcties zijn altijd welkom. Dit bericht is puur bedoeld om vanuit mij als routebouwer wat tips en tricks mee te geven. Hou er rekening mee dat een routebouwen flink wat tijd en energie kan kosten, maar laat je hier vooral niet door weerhouden.

Ik wil dan ook afsluiten met alle (toekomstige) routebouwers veel succes te wensen met het bouwen van hun route.

Mvg Rommy
Deze gebruikers waarderen rommy136 voor dit bericht (totaal 12):
NielsB_MichaelOMarkATjoeTjoeBertTrainRubku_NLhanstreintjeClipmeneernltychooDaniel en 2 andere gebruikers
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Clipmeneernl
Berichten: 581
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:15
3
Gegeven waarderingen: 270 keren
Ontvangen waarderingen: 454 keren
Contacteer:

Re: Routebouw tips

Bericht door Clipmeneernl »

Wat hier boven staat kan nog best handig zijn voor mij (bijvoorbeeld seinafstanden), en ook bedankt Rommy dat je dit hebt gedaan, maar ik voeg er nog 1 ding bij.

Motivatie
Routebouwen kost tijd, dat is 1 ding wat zeker is. Maar veel beginners leggen kilometers aan spoor aan en komen dat tot de conclusie om scenery neer te leggen, en dat is dan ook het moment waarbij ze stoppen. Wat ik zou doen is max 5km aan spoor neer leggen (of tussen station en station), en dan dat voorzien van scenery, seinen, snelheden etc. Zo heb je na een tijdje al een stukje af, en dan herhaal je dit. Dan heb je na een tijdje een flink stuk af, en zelf vindt ik het leuk om een stuk van mijn route af te zien.

Voor de rest, kijk vooral wat Rommy hierboven zegt en veel plezier in de editor :)

-Clipmeneernl
Deze gebruikers waarderen Clipmeneernl voor dit bericht:
Andries33

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
3
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: Routebouw tips

Bericht door rommy136 »

Snelheden en remmingen

Om dan ook iets te zeggen over de remmingen heb ik hieronder een lijstje toegevoegd met remmingen. De ATB-EG in de Christrains treinen reageert ongeveer 1 km voordat de lagere snelheid bereikt moet zijn. Hieronder nog wat indrukken van remmingen en afstanden, het gaat daarbij over een meer normale remming, geen noodremming:

140
140 --> 130 = +/- 400m
140 --> 80 = +/- 1000m
140 --> 60 = +/- 1150m
140 --> 40 = +/- 1300m

130
130 --> 90 = +/- 700m
130 --> 80 = +/- 850m
130 --> 60 = +/- 1000m
130 --> 40 = +/- 1150m

80
80 --> 60 = +/- 500m
80--> 40 = +/- 650m

60
60--> 40 = +/- 450m

Of het helemaal klopt laat ik in het midden maar dit zijn meer richtafstanden.

Mvg Rommy
Deze gebruikers waarderen rommy136 voor dit bericht (totaal 3):
BertTrainJepparamaClipmeneernl
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
3
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: Routebouw tips

Bericht door rommy136 »

Seinplaatsing en spoorgekoppelde objecten.

Hoi allen, nog een update om iets meer te vertellen over een aantal bugs waar ik tegenaan gelopen ben, om jullie hier iets meer over te vertellen en dit zodat anderen hier ook iets van kunnen leren. :

Bediend sein blijft rood.
Tijdens de testwerkzaamheden van NONL V4 ben ik bezig geweest met een scenario waarbij je begint te Harderwijk en gaat rijden richting Zwolle. Niks spannends in principe maar mijn uitrijsein, sein 8 bleef rood in plaats van dat dit sein groen ging tonen. Ben toen eerst eens op onderzoek geweest of de wissels goed lagen en er geen andere treinen in de weg stonden, daarnaast ben ik gaan controleren of op de juiste plaatsen de rode driehoekjes in het spoor lagen, en of de seinlinks ook achter de juiste driehoekjes lagen. Hoe je deze precies moet plaatsen staat in de handleiding van de seinen. Dit heb ik gedaan voor alle seinen op het emplacement, omdat 1 sein met verkeerd geplaatste linkjes soms invloed uitoefent op de andere seinen binnen het emplacement. Toen bleek dat dit ook allemaal goed was heb ik hulp gevraagd bij Coha, waarvoor mijn dank nog steeds groot is en die zijn mee gaan kijken. Wat bleek, de seinen zagen de trein niet, zeer apart gezien die trein er toch echt stond. Het voorgaande P-sein toonde ook nog vrolijk geel. Hoe kwam dit nou, het blijkt dat diverse railgebonden objecten, welke weten we niet precies maar we weten wel dat dit de oorzaak is, zoals bijvoorbeeld de linkjes van wisselborden, stationsborden, bakborden, etc de boosdoener waren. Toen we alle links van de objecten die in principe niks met de seinen te maken hebben, hadden verwijderd werkte het prima. Het lijkt wel alsof er sinds we naar TS2021 zijn gegaan, hier iets in is gewijzigd, gezien dit soort bugs ervoor niet voorkwamen na mijn weten.

Sein toont groen in plaats van geel knipper
Tijdens het testen van een scenario op 't Olielijntje v2 liet ik mijn 2 6400 locs kopmaken te nieuw Amsterdam spoor 2a, om vervolgens aan te laten koppelen aan de oliewagons die op spoor 3 gereed stonden. Tot mijn verbazing kreeg ik groen in plaats van geel knipper. Een niet wenselijke situatie. Ook hier eens gaan kijken naar de linkjes, die lagen allemaal goed, geen rare knips in het spoor of iets dergelijke. Zeer apart allemaal. Ook deze nagevraagd bij het Coha team, en wat bleek, het wissel ID bordje wat in het wissel lag bleek de boosdoener. Iets wat opzich wel zeer apart is, gezien dat hier sinds V1 niet is veranderd is, maar nu wel anders werkt, daarbij doet mij ook het vermoeden dat sinds we TS2021 hebben er ergens iets gewijzigd is.

Ander bediend sein blijft rood
Op Zwolle had ik vandaag ineens dat sein 160 rood bleef, terwijl het sein hierachter wel veilig staat en er geen trein of strijdige rijweg in de weg lag. De linkjes had ik net 2 week ervoor allemaal nagelopen en hier en daar gecorrigeerd dus dat was het voor mijn gevoel niet. Wat heb ik gedaan. Ik heb alle wissel ID, bakbordjes, stationsbenamingsbordjes, etc, alles wat een link had in het spoor, over gezet na een spoor ergens binnen een NCBG gebied en toen nog eens getest en toen werkte het sein naar behoren.

Kijk deze gebeurtenissen gebeurden allemaal op zichzelf en ik ben ook zeer dankbaar dat het Coha team mee heeft willen kijken naar deze situaties, daarvoor nog mijn dank. Het punt wat ik hier wil maken richting andere routebouwers is dat dit soort objecten soms toch vervelende storingen met zich meebrengen, onlangs dat het jarenlang prima naast elkaar gewerkt heeft. Ik was er zelf ook een beetje verbaasd door maar ik hoop vooral dat een ieder hiervan mag leren.

Mvg Rommy
Deze gebruikers waarderen rommy136 voor dit bericht (totaal 5):
Andries33TjoeTjoeMarklinBertTrainDaniel
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”