Tutorial - stop/door schakeling in scenario

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
Plaats reactie
NielsB_
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:07
3
Gegeven waarderingen: 611 keren
Ontvangen waarderingen: 961 keren

Tutorial - stop/door schakeling in scenario

Bericht door NielsB_ »

De laatste tijd merk ik dat meer mensen proberen een stop/door schakeling in hun scenarios aan te brengen. Persoonlijk vind ik het heel mooi om dit te zien. Het voegt immers toch weer wat realisme toe aan de rit. Echter zijn er ook mensen die dit wel willen toevoegen, maar het niet doen omdat ze denken dat het heel moeilijk is, of omdat ze er zelf niet helemaal uitkomen. Op deze mensen is deze tutorial gericht, want in principe is het helemaal niet zo moeilijk als men eerst lijkt te denken :)

Stap 1 - Bepalen of een station een stop/door schakeling heeft
Als eerste stap moet je kijken of je bij een haltering op een station een stop/door schakeling nodig hebt of niet. In principe wordt er alleen stop/door geschakeld als het station binnen de 'aankondigingssectie' van een overweg vlak na het station ligt. Vaak kan je gewoon kijken of je relatief dichtbij het station een overweg ziet liggen. Als deze er ligt kan je ervan uitgaan dat het sein stop/door geschakeld moet worden. Bij twijfel of een station een stop/door schakeling bevat kan je ook een cabinerit opzoeken op YouTube en daar bekijken of de schakeling bestaat.

Stap 2 - Plaatsen marker
Als je hebt bepaald dat een station een stop/door schakeling heeft kan je beginnen met het plaatsen van de marker. Je klikt in het menu links op het rode armsein ('Track Infrastructure') en zoekt dan naar Coha - ScM Timer:
Afbeelding
Deze plaats je vlak achter het sein dat je stop/door wil schakelen, waarbij de pil van het sein afwijst. Mocht deze pijl de verkeerde kant op staan kan je hem omdraaien door er op te klikken terwijl je shift ingedrukt houdt.
Afbeelding

Stap 3 - Afstand meten en instellen marker
Nu moet je de marker nog even instellen voor goed gebruik. Ik heb hier mijn eigen manier voor welke ik hier zal delen. Ik zeg niet dat dit de beste of de enige juiste manier is om een marker in te stellen, echter is dit wel de manier welke in mijn ervaring het beste werkt en ervoor zorgt dat de deuren niet sluiten terwijl het sein nog rood is.
Klik in het menu linksboven op het gele vierkantje ('Select') en klik daarna op het spoor naast het sein. Er verschijnt nu een geel vierkantje boven het spoor. Vlieg daarna naar de kant van het perron waar de trein binnen zal rijden en beweeg je muis hier ook over het spoor (niet klikken o.i.d.). Je zal zien dat hier nu ook een vierkantje onstaat. Het gaat ons vooral om de afstand die onderin wordt aangegeven ('Measurement'). Deze is in dit voorbeeld dus (ongeveer) 350m. (De afstand hoeft niet exact te kloppen, afronden naar het dichtbijzijnste 5 of 10-tal werkt over het algemeen prima)
Afbeelding

Nu we deze informatie hebben vliegen we terug naar de marker die je in stap 2 geplaatst hebt en dubbelklikken we hierop. In het menu dat rechts verschijnt vullen we in het rechtervakje de volgende dingen in:
#ST1#SA350#SD40#

De waardes die je hier invult verschillen per situatie. Om een goed werkende marker te krijgen moet je rekening houden met:
- De ST waarde geeft aan bij de hoeveelste trein (inclusief AI treinen) deze marker in werking moet treden. In de praktijk zal dit vaak gewoon de 1e trein zijn, maar als er voor de spelerstrein een andere trein uitrijdt, of als er op een traject heen en weer wordt gereden kan deze waarde ook hoger liggen.
- De SA waarde geeft aan hoe dichtbij de trein genaderd moet zijn voordat de timer begint te lopen. Hiervoor hebben we net de afstand tot het uiteinde van het perron opgemeten. In dit voorbeeld was dit dus 350 (meter). We doen dit omdat spelers verschillend met een rood sein omgaan (sommigen remmen heel langzaam af, terwijl anderen vrij snel na het gele sein al 40 rijden). Als je deze waarde niet invult begint de timer meteen te lopen op het moment dat de speler het vorige sein is gepasseerd. De speler die snel naar 40 afremt zal veel langer of dit stuk doen en daardoor komt het sein te vroeg uit de stand stop dan de bedoeling was. Door pas te gaan tellen op het moment dat de speler het perron heeft bereikt minimaliseer je dit verschil.

Je kan ook denken "maar waarom meten we dan niet de afstand tot het bakbordje op waar de trein moet stoppen, dan is er helemaal geen verschil meer". Dit doe ik persoonlijk niet omdat spelers nog wel eens te vroeg of te laat op het perron willen stoppen. Door aan het begin van het perron te gaan beginnen met tellen weet je zeker dat, waar de speler dan ook stopt, het sein uit de stand stop zal komen.

- Als laatste de SD waarde. Dit geeft aan hoeveel seconden nadat je de opgemeten afstand bent gepasseerd het sein uit de stand stop zal komen. Ik hou hier vaak een waarde aan van tussen de 30 en 40 seconden, een beetje afhankelijk van hoe het station eruit ziet. Een stop in TS is over het algemeen 35 seconden. Als het een perron betreft waarbij de speler tot het uiteinde moet doorrijden hou ik eerder 40 aan. Als de speler eerder dient te stoppen hou ik 35 of zelfs 30 seconden aan. Je kan met deze getallen beter iets te laag dan te hoog zitten.

Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander. Als je een paar keer zo'n marker geplaatst hebt gaat het heel makkelijk. Je moet er vooral even aan wennen :)

Niels
Deze gebruikers waarderen NielsB_ voor dit bericht (totaal 12):
MarklinMichaelORob JansenmkasthijsMartijnTjoeTjoeStoom_MachinistAndries33hanstreintjeDaniel en 2 andere gebruikers

Gebruikersavatar
TjoeTjoe
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:16
3
Gegeven waarderingen: 304 keren
Ontvangen waarderingen: 212 keren

Re: Tutorial - stop/door schakeling in scenario

Bericht door TjoeTjoe »

NielsB_ schreef:
05 jan 2021, 10:04

Mooie tutorial

....
(Optioneel) Stap 4 - Marker onder grond verplaatsen
Als de marker is ingesteld verplaats ik hem vaak even naar onder de grond (klik erop en beweeg hem met de blauwe pijl naar beneden). Dit zorgt ervoor dat als een speler (al dan niet per ongeluk) de optie heeft aanstaan dat hij de markers in scenarios zichtbaar zijn, hij deze alsnog niet kan zien. In principe maakt het voor de werking verder niks uit.
Scenario Markers onder de grond stoppen is helemaal niet nodig. Deze zijn vanaf v3.9.5 tijdens het rijden van een scenario ALTIJD onzichtbaar. In de scenario editor worden ze weer zichtbaar, zodat een scenario maker de scenario markers eenvoudig terug kan vinden zonder overal onder de grond te moeten zoeken in geval van problemen.
Deze gebruikers waarderen TjoeTjoe voor dit bericht:
Andries33

NielsB_
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:07
3
Gegeven waarderingen: 611 keren
Ontvangen waarderingen: 961 keren

Re: Tutorial - stop/door schakeling in scenario

Bericht door NielsB_ »

Ah, dat was mij ontschoten. Dan is dat inderdaad overbodig sinds de laatste versie van het seinenpakket. Zal het eruit halen :)

Gebruikersavatar
Andries33
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 apr 2020, 20:26
3
Gegeven waarderingen: 618 keren
Ontvangen waarderingen: 71 keren

Re: Tutorial - stop/door schakeling in scenario

Bericht door Andries33 »

Kan iemand een scenario noemen waar dit principe is toegepast?

NielsB_
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:07
3
Gegeven waarderingen: 611 keren
Ontvangen waarderingen: 961 keren

Re: Tutorial - stop/door schakeling in scenario

Bericht door NielsB_ »

viewtopic.php?f=41&t=469

En tevens ook in de meegeleverde scenario's van mijn route
Deze gebruikers waarderen NielsB_ voor dit bericht:
Andries33

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
3
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: Tutorial - stop/door schakeling in scenario

Bericht door rommy136 »

In 't Olielijntje zitten ook een aantal voorbeelden rondom Dalen.
Deze gebruikers waarderen rommy136 voor dit bericht:
Andries33
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”