Routes combineren

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 467
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
4
Gegeven waarderingen: 1783 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Routes combineren

Bericht door Wadlopertje »

Op de Facebook van RSSLO vond ik dit:


Misschien wel leuk voor onze Nederlandse routes :sunglasses:
Trouwens geen idee wie of wat de maker is maar vond het wel leuk om te delen.

Ze zijn al een aardig eind gezien dit bericht:

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
4
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Routes combineren

Bericht door tieske05 »

Als dat zou kunnen zou dat heel gaaf zijn, kun je half Nederland oversteken en eens wat langere scenario's maken ipv n half uur. Bijvoorbeeld Den Helder-Nijmegen in 1x! Hoe gaaf is dat!

Gebruikersavatar
peerklota
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 okt 2020, 14:17
3
Gegeven waarderingen: 97 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren
Contacteer:

Re: Routes combineren

Bericht door peerklota »

Nou ben ik geen route bouwer, maar ik meen dat dat niet kan (of héél lastig is)i.v.m. verschillende coördinaten.
Part time train sim hobbyist, game designer, full time beveiliger en fotograaf.

NielsB_
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:07
4
Gegeven waarderingen: 616 keren
Ontvangen waarderingen: 961 keren

Re: Routes combineren

Bericht door NielsB_ »

Hier is al wel vaker over gesproken en gefantaseerd maar het is nooit echt van de grond gekomen. Lang werd gedacht dat dit alleen mogelijk is met routes die dezelfde startcoöedinaten hebben, maar in de tijd van TP was er eens iemand die het voor elkaar had gekregen routes met verschillende start coördinaten te combineren. Helaas is het rondom dat onderwerp nu alweer jaren stil.

Het probleem waar deze gebruiker ook tegen aan liep was dat je in de overgangsgebieden niet lekker uitkwam, deze moest je dan zelf opnieuw aanleggen. Verder heb je natuurlijk toestemming nodig van de betreffende bouwers en dat is ook nog een hekel puntje. Ik zelf zou het bijvoorbeeld niet helemaal zien zitten om mijn route gecombineerd te zien worden met een andere route, puur omdat je dan gezeik krijgt met nieuwe versies en bug reports.... (voor persoonlijk gebruik staat een ieder hier natuurlijk vrij in)

Daarnaast heb je dat iedere bouwer zijn eigen bouwstijl hanteert, je zal echt wel zien en merken waar de overgang zit. Dit is niet het einde van de wereld, maar of het mooi is betwijfel ik.

Verder zijn de meeste NLse routes dusdanig groot dat je hele treinseries hierop al kan rijden. De meeste mensen hebben helemaal geen tijd en of zin om de hele rit van Hdr naar Nm te rijden.

En daarnaast heb je ook nog de limitaties van TS. Op een gegeven moment is een route gewoon te groot en zal TS daar echt problemen mee krijgen. Dat je op een gegeven moment TS even moet herstarten is echt wel goed. Op de nieuwe versie van ZWNL merk je al dat een scenario Vs - Rtd met AI volledig volgens dienstregeling TS eigenlijk al te veel is. Dit zal ongetwijfeld niet anders zijn voor een rit als Hdr - Nm

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3436
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1938 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Routes combineren

Bericht door Marklin »

NielsB_ schreef:
13 feb 2021, 22:38
...... Ik zelf zou het bijvoorbeeld niet helemaal zien zitten om mijn route gecombineerd te zien worden met een andere route, .......
Precies en dat is 99 % die geen toestemming geven, en hetgeen erbij word vermeld zijn uitvluchten om het schoon te praten met in het achterhoofd dat ze er niet mee instemmen. :upside_down:
Zelfs niet als het om fictieve routes gaat waar ik eens mee aan het vogelen ben geweest in een pt TOPIC. :zipper_mouth:
Afbeelding

Prettige reis

jpvdveer
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
4
Gegeven waarderingen: 91 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Routes combineren

Bericht door jpvdveer »

NielsB_ schreef:
13 feb 2021, 22:38
In de tijd van TP was er eens iemand die het voor elkaar had gekregen routes met verschillende start coördinaten te combineren. Helaas is het rondom dat onderwerp nu alweer jaren stil.
In Nederland misschien; daarbuiten niet. Enkele voorbeelden waar routes met verschillende startcoordinaten, van verschillende bouwers en met uiteenlopende bouwstijlen op een succesvolle manier gecombineerd zijn:

RSSLO volgt dit voorbeeld nu, nadat een gebruiker in het Duitse forum (waar een soortgelijke discussie heeft plaatsgevonden) ze enkele weken geleden op deze mogelijkheid heeft gewezen. RSSLO was er tot dan toe niet van op de hoogte. Niet helemaal duidelijk is of ze het Engelse algoritm gebruiken of zelf iets soortgelijks hebben ontwikkeld. Ze hebben in elk geval buitengewoon enthousiast op de suggestie gereageerd en in no time een oplossing gevonden. Even afwachten natuurlijk hoe in het in de praktijk zal werken.

Ik kan me wel voorstellen dat het bouwen van scenarios's op lange Nederlandse routes, met het bijbehorende intense treinverkeer, lastiger is dan in deze voorbeelden het geval is. Desalniettemin is er een duidelijke trend in TS, sinds de invoering van 64-bit, naar het combineren van routes waar dit enigszins mogelijk is.

NielsB_
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:07
4
Gegeven waarderingen: 616 keren
Ontvangen waarderingen: 961 keren

Re: Routes combineren

Bericht door NielsB_ »

Ah, die ontwikkeling was mij niet bekend. Heb je misschien een linkje waar het desbetreffende Engelse algoritme wordt uitgelegd? Ben wel benieuwd hoe ze dat dan is gelukt.

jpvdveer
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
4
Gegeven waarderingen: 91 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Routes combineren

Bericht door jpvdveer »

Ik kwam een korte beschrijving tegen in de handleiding van de Engelse Berks and Hants to Bristol and Penzance route:
I don’t understand how route merging works in detail, but basically it seems to involve applying an algorithm to the child route that amends all its ‘bin’ files to instruct the 3d assets and lofts etc to align themselves to the parent route’s starting point. It also requires the child route’s terrain textures to be swapped for the nearest equivalents in the parent route’s pallet. That all sounds so simple, but I’m very aware that it took Iain and Martin hours and hours to set up, do, and snag resolve. They did a fantastic job. Iain is one of our heroes.

The easy bit was deciding where the parent and child boundary would be. RDC had detailed scenery to Whiteball tunnel but track only beyond, and SWE to R had scenery from the tunnel to Bristol, Bath and Reading. RDC and SWE-R track was remarkably well aligned at the East portal; a matter of a metre or so vertically and not much more horizontally. The curve at the east portal was used to resolve the difference in track centre distance between the two track rules, and the change in track from DTG Riviera Line to JT SWE takes place in the dark of the tunnel. With new scenery on the eastwards bank down towards Taunton, the boundary was successfully blended in.
Twee personen worden in dit stukje specifiek genoemd: Martin Masterson en Iain Mackay. Iain Mackay zit achter Suburban Glasgow (recent op Steam uitgekomen, en nu opnieuw samengevoegd met andere Schotse routes). Via deze Facebookpagina kun je contact met hem opnemen: https://www.facebook.com/SuburbanGlasgow. Ook is er een website http://www.suburban-glasgow.co.uk/ en emailadres iain.mackay AT suburban-glasgow.co.uk. Hij zegt op zijn website that "I have a very limited scope to perform merges for routes outside the Glasgow area. Again, get in touch if you want to discuss this.", dus zal misschien wel wat informatie willen verschaffen.

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 360 keren

Re: Routes combineren

Bericht door RemkoH »

RSSLO heeft aangekondigd dat de gecombineerde route aanstaande vrijdag om 17:00 uur gereleased wordt :sunglasses:
Dat betekent dus 350 km pret erbij in TS om interessante scenario's mee te maken :partying_face:
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
TX-Tiger
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:51
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Routes combineren

Bericht door TX-Tiger »

NielsB_ schreef:
13 feb 2021, 22:38
maar in de tijd van TP was er eens iemand die het voor elkaar had gekregen routes met verschillende start coördinaten te combineren.
Hey ja, dat ben ik geweest.
Destijds heb ik Python een tooltje geschreven dat wat route-bestanden manipuleerde waardoor ze te combineren waren.
Echter door de door Niels genoemde punten (respect voor de meningen van de routebouwers en de instabiliteit van TS) heb ik dat maar op de plank laten liggen.

Maar als ik enigzins help kan verschaffen dan doe ik dat graag!
Deze gebruikers waarderen TX-Tiger voor dit bericht (totaal 2):
TheLaRicheNielsRM

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”