Limburgse Spoorlijnen in 1985
-
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
- 2
- Locatie: Heerenveen
- Gegeven waarderingen: 671 keren
- Ontvangen waarderingen: 227 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Lekker op dreef bert! Complimenten en vooral veel succes met dit verdere project!
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 09 apr 2023, 14:45
- 2
- Locatie: Noord-Holland
- Gegeven waarderingen: 122 keren
- Ontvangen waarderingen: 30 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Dit zijn weer een boel mooie plaatjes! 

- Deze gebruikers waarderen HondekopER voor dit bericht:
- Kcalk_04
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 5
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 412 keren
- Ontvangen waarderingen: 1226 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Bij het topic van Frison maakte Kcalk een opmerking over de datum van de naamsverandering van station Schaesberg in Landgraaf. Ik antwoord deze vraag bij dit topic omdat de discussie heer een betere plek heeft.
Mijn eerste idee was ook dat in 1985 station nog Schaesberg heette. De gemeente landgraaf is in 1982 gevormd. Volgens de Site Klassieke beveiliging is ook in 1982 de naam op het station aangepast. In de WIKI over het station staat dat de naamsverandering op het station pas in 1986 werd doorgevoerd. Ik kan mij zo voorstellen dat dit ook zo is gebeurd tijdens de grote veranderingen aan de lijn Heerlen - Kerkrade in 1985/86. (o.a. bovenleiding).
Als iemand daar meer over kan vertellen dan sta ik daar graag voor open. Was nu uitgegaan van de melding op klassieke beveiliging omdat ik daar veel informatie van weg haal.
Mijn eerste idee was ook dat in 1985 station nog Schaesberg heette. De gemeente landgraaf is in 1982 gevormd. Volgens de Site Klassieke beveiliging is ook in 1982 de naam op het station aangepast. In de WIKI over het station staat dat de naamsverandering op het station pas in 1986 werd doorgevoerd. Ik kan mij zo voorstellen dat dit ook zo is gebeurd tijdens de grote veranderingen aan de lijn Heerlen - Kerkrade in 1985/86. (o.a. bovenleiding).
Als iemand daar meer over kan vertellen dan sta ik daar graag voor open. Was nu uitgegaan van de melding op klassieke beveiliging omdat ik daar veel informatie van weg haal.
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 2):
- Kcalk_04 • Frison
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"
-
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
- 2
- Locatie: Heerenveen
- Gegeven waarderingen: 671 keren
- Ontvangen waarderingen: 227 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Na wat verder onderzoek wordt het mij er niet duidelijker op. Volgens het rijksmonumentengerister is de naam in 1986 veranderd maar volgens ontdeklandgraaf.nl werdt de naam al in 1982 aangepast. Wie weet heeft iemand nog een oud spoorboekje van 1985 die dit vraagstuk kan beantwoorden?
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
- 5
- Gegeven waarderingen: 68 keren
- Ontvangen waarderingen: 123 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Volgens Wiki werd de naam van de gemeente in 1982 veranderd in Landgraaf terwijl het station die naam vanaf 1986 kreeg.
Gr Erik
Gr Erik
- Deze gebruikers waarderen simonewerro voor dit bericht:
- Kcalk_04
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 5
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 412 keren
- Ontvangen waarderingen: 1226 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Ik heb nog wat verder gezocht en op de Site ovinnederland vond ik dat treinserie 6500 (Heerlen - Valkenburg via Kerkrade) in de dienstregeling 1984/85 stopte op station Schaesberg. Dus ik ga de stationsnaam Schaesberg gebruiken.
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 2):
- Kcalk_04 • Treinspotter
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"
-
- Oprichter
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
- 5
- Locatie: Op vele plekken :)
- Gegeven waarderingen: 206 keren
- Ontvangen waarderingen: 341 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Het is dan inderdaad net het laatste jaar met de oude naam.
In het spoorboekje van 86/87 is het al bekend als Landgraaf in tabel 23.
In het spoorboekje van 86/87 is het al bekend als Landgraaf in tabel 23.
- Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht:
- BertTrain
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:32
- 5
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 30 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Het Spoorboekje 1985 / 1986 Was het voor de laatste maal Schaesberg.
Het Spoorboekje 1986/ 1987 werd het Landgraaf
Het Spoorboekje 1986/ 1987 werd het Landgraaf
- Deze gebruikers waarderen edwinaartse voor dit bericht (totaal 3):
- BertTrain • RobertF68 • Kcalk_04
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 5
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 412 keren
- Ontvangen waarderingen: 1226 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Het is weer een tijdje geleden dat ik over de voortgang van de route heb gepost. Ik ben gevorderd tot aan station Heerlen, maar daar moet nog heel veel gebeuren. Laat ik maar wat beelden zien, die vertellen vaak meer dan veel woorden:
In Kerkrade Centrum zijn de ZLSM sporen en perron verwijderd. De moderne gebouwen rond het station zijn ook verdwenen. In 1985 stond in Kerkrade nog een station type Vierlingsbeek.

De auto's zijn ook aan de tijd aangepast, met die Panda gaat het niet al te best..!

In Chevremont stond in 1985 nog een stationsgebouwtje. Lange tijd was dit station ook een blokpost, maar deze was in 1985 niet meer in werking.

De perrons zijn ook aan de tijd aangepast. 1985 was de lijn Heerlen Kerkrade nog in de oude situatie, daarna wordt de lijn geëlektrificeerd en verdwenen die kleine stationsgebouwtjes ook.

Eijgelshoven had een vergelijkbaar stationsgebouw als Chevremont.

De ringweg van Landgraaf die in de huidige versie even voorbij Eijgelshoven richting landgraaf onder het spoor doorliep bestond in 1985 nog niet. Toen was er een weg die tussen het station en het dorp doorliep.

In 1985 was de naam van het station Landgraaf nog Schaesberg.

In onderstaand totaaloverzicht van Schaesberg kun je zien dat de sporen richting Duitsland nog geen perron hadden. De trein naar Aken reden vanuit Maastricht via Simpelveld. Hier staat ook de oude versie van het station van Schaesberg zonder het pizzarestaurant.

Het vertakkingssein bij het binnenrijden van Schaesberg vanuit Heerlen.

Wachtpost 16 bij het binnenrijden van Heerlen uit de richting Schaesberg. De lijn tussen Schaesberg (Landgraaf) en Heerlen is weer enkelspoor geworden.

Ten slotte een eerste plaatje van Heerlen. Het stationsgebouw is nog maar gedeeltelijk van Texture voorzien. Als je goed kijkt zie je dat de perrons 1a/1b en 2a/2b kopstations zijn. de a voor de richting Maastricht/Sittard en de b voor de richting Kerkrade. In 1985 is begonnen met het verbouwen van het station Heerlen, er komt een nieuw perron bij, rechts kun je de bouw hiervan zien. Helaas is toen het stationsgebouw afgebroken en vervangen door een kleiner modern exemplaar. Ook dat station gebouw bestaat niet meer.
Een volgende keer hoop ik meer van Heerlen te kunnen laten zien.

In Kerkrade Centrum zijn de ZLSM sporen en perron verwijderd. De moderne gebouwen rond het station zijn ook verdwenen. In 1985 stond in Kerkrade nog een station type Vierlingsbeek.

De auto's zijn ook aan de tijd aangepast, met die Panda gaat het niet al te best..!

In Chevremont stond in 1985 nog een stationsgebouwtje. Lange tijd was dit station ook een blokpost, maar deze was in 1985 niet meer in werking.

De perrons zijn ook aan de tijd aangepast. 1985 was de lijn Heerlen Kerkrade nog in de oude situatie, daarna wordt de lijn geëlektrificeerd en verdwenen die kleine stationsgebouwtjes ook.

Eijgelshoven had een vergelijkbaar stationsgebouw als Chevremont.

De ringweg van Landgraaf die in de huidige versie even voorbij Eijgelshoven richting landgraaf onder het spoor doorliep bestond in 1985 nog niet. Toen was er een weg die tussen het station en het dorp doorliep.

In 1985 was de naam van het station Landgraaf nog Schaesberg.

In onderstaand totaaloverzicht van Schaesberg kun je zien dat de sporen richting Duitsland nog geen perron hadden. De trein naar Aken reden vanuit Maastricht via Simpelveld. Hier staat ook de oude versie van het station van Schaesberg zonder het pizzarestaurant.

Het vertakkingssein bij het binnenrijden van Schaesberg vanuit Heerlen.

Wachtpost 16 bij het binnenrijden van Heerlen uit de richting Schaesberg. De lijn tussen Schaesberg (Landgraaf) en Heerlen is weer enkelspoor geworden.

Ten slotte een eerste plaatje van Heerlen. Het stationsgebouw is nog maar gedeeltelijk van Texture voorzien. Als je goed kijkt zie je dat de perrons 1a/1b en 2a/2b kopstations zijn. de a voor de richting Maastricht/Sittard en de b voor de richting Kerkrade. In 1985 is begonnen met het verbouwen van het station Heerlen, er komt een nieuw perron bij, rechts kun je de bouw hiervan zien. Helaas is toen het stationsgebouw afgebroken en vervangen door een kleiner modern exemplaar. Ook dat station gebouw bestaat niet meer.
Een volgende keer hoop ik meer van Heerlen te kunnen laten zien.

- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 26):
- RobertF68 • Rob_zeeland • Kcalk_04 • Andries33 • verbo622 • Rubku_NL • ChronicalCae • Marklin • mkasthijs • Christian983 en 16 andere gebruikers
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"
-
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
- 2
- Locatie: Heerenveen
- Gegeven waarderingen: 671 keren
- Ontvangen waarderingen: 227 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Mooie plaatjes! Dit smaakt naar meer
Ik dacht dat Heerlen in 1985 al geen kopsporen meer had. Dit is echter erg leuk nieuws om te zien dat dat wel zo was. Dit maakt ruimte voor veel Mat 46 en DE 1/2 scenarios


Ik dacht dat Heerlen in 1985 al geen kopsporen meer had. Dit is echter erg leuk nieuws om te zien dat dat wel zo was. Dit maakt ruimte voor veel Mat 46 en DE 1/2 scenarios


- Deze gebruikers waarderen Kcalk_04 voor dit bericht (totaal 2):
- HondekopER • RobertF68
-
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
- 5
- Gegeven waarderingen: 2273 keren
- Ontvangen waarderingen: 373 keren
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
- 5
- Gegeven waarderingen: 300 keren
- Ontvangen waarderingen: 1509 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Daar hoort een mooie oude brandweerwagen en spuitgasten bij eventueel aangevuld met politie personeel

- Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 3):
- Roy • Louke1968 • BertTrain
-
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
- 2
- Locatie: Heerenveen
- Gegeven waarderingen: 671 keren
- Ontvangen waarderingen: 227 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Misschien nog een leuk detail om toe te voegen bij oude posten. Als je daar een destination marker neerlegt in het spoor is dat voor scenariobouwers handig en het voegd ook nog een extra stukje historische waarde toe.
- Deze gebruikers waarderen Kcalk_04 voor dit bericht:
- BertTrain
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 22 sep 2021, 20:16
- 3
- Gegeven waarderingen: 31 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:32
- 5
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 30 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Top werk Bert!!
Ziet er prachtig uit, je waant je echt terug naar de jaren 80
Ziet er prachtig uit, je waant je echt terug naar de jaren 80
-
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
- 5
- Gegeven waarderingen: 2153 keren
- Ontvangen waarderingen: 327 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Heel mooi! Is een hele klus omdat je bent aangewezen op foto's en geheugen van mensen. Succès met het bouwen!