Limburgse Spoorlijnen in 1985

Hier vind je alle onderwerpen over routes die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
Floortje59
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 apr 2020, 07:51
5
Locatie: Rosmalen
Gegeven waarderingen: 407 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Floortje59 »

Bert, je hebt er weer iets ongelooflijk moois van gemaakt.
Prachtige screens! :ok_hand:
Een genot om dadelijk in te rijden. :hugging:

Gebruikersavatar
BertTrain
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
5
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 449 keren
Ontvangen waarderingen: 1308 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door BertTrain »

Kcalk_04 schreef:
26 aug 2025, 21:02
De plaatjes zijn weer immens gaaf! ik was benieuwd of je al bedacht hebt wat er in de eerste release zou zitten qua traject?
De eerste release wordt Maastricht - Heerlen, Heerlen - Schin op Geul via Kerkrade en Maastricht - Vaals.
Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 7):
CalvinPigeonKcalk_04RobertF68hanstreintjeRubku_NLdenisJuraFloortje59
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"

Gebruikersavatar
Kcalk_04
Berichten: 492
Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
2
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 821 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Kcalk_04 »

Mooi plan! Ik kijk uit naar de voortgang!
Deze gebruikers waarderen Kcalk_04 voor dit bericht:
RobertF68
Mijn scenariopagina: hier

Afbeelding

RobertF68
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 feb 2021, 14:34
4
Gegeven waarderingen: 278 keren
Ontvangen waarderingen: 57 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door RobertF68 »

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

edwinaartse
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:32
5
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 35 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door edwinaartse »

Goed bezig Bert!!
Ziet er mooi uit. Je waant je echt terug in de jaren '80
Deze gebruikers waarderen edwinaartse voor dit bericht:
Kcalk_04

Gebruikersavatar
R-Road
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 apr 2020, 12:16
5
Gegeven waarderingen: 350 keren
Ontvangen waarderingen: 148 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door R-Road »

Puik werk!! Als ik wel een tip mag geven: de overweg bij Post T te Valkenburg was destijds een EBO, en niet een AHOB zoals in jouw screens te zien is. Zie onderstaande foto uit die tijd :smile:

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen R-Road voor dit bericht (totaal 2):
Kcalk_04BertTrain
In memoriam: Luuk
*23 januari 2002 - †9 januari 2023

Account nu beheerd door Daan

Gebruikersavatar
Kcalk_04
Berichten: 492
Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
2
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 821 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Kcalk_04 »

Ik kwam laatst een foto tegen van Heerlen in 1983, daar had je het 2e perron al wel in beeld. Wie weet toch iets om te regelen. Net als de hoge perrons bij Schin richting Simpelveld?

https://www.flickr.com/photos/58305311@ ... 5311875368

https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 83368@N21/
Mijn scenariopagina: hier

Afbeelding

Gebruikersavatar
BertTrain
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
5
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 449 keren
Ontvangen waarderingen: 1308 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door BertTrain »

R-Road en Kcalk bedank voor jullie informatie, ik zal er zeker wat mee doen. Wat Schin op Geul betreft is perron 1 nog een laag perron, er staat nog een soort van opstapje. Perron 2 is wel al een hoog perron en zo heb ik het ook gemaakt. De informatie van Heerlen is vrij onduidelijk zowel op klassieke beveiliging als op sporenplan.nl. De laatste website geeft over 1985 voor Heerlen helemaal geen tekening. Met jullie informatie kan ik wel weer iets meer.
Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 2):
Kcalk_04R-Road
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 3479
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
5
Gegeven waarderingen: 1599 keren
Ontvangen waarderingen: 9529 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Frison »

Heb je al eens gezocht in het internet archief?
Die gaat vele jaren terug in beeld en geluid.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
BertTrain
Wat er niet is, kan je niet zien
Wat je niet ziet, kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 4703
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
5
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 2615 keren
Ontvangen waarderingen: 2945 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Marklin »

Het internet archief kun je breed zien maar misschien is het Utrechts Archief een optie om daar eens te kijken c.q. zoeken. :wink:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 2):
BertTrainMarc D.
Afbeelding

Prettige reis!

Gebruikersavatar
rommy136
Moderator
Berichten: 439
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
5
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 855 keren
Ontvangen waarderingen: 735 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door rommy136 »

Hoi Bert,

Mocht je er niet helemaal uitkomen bij het Utrechtse Archief, voel je vrij contact op te nemen, heb destijds ook veel informatie voor 't Olielijntje er weg gekregen.

Met vriendelijke groet,

Rommy
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Gebruikersavatar
BertTrain
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
5
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 449 keren
Ontvangen waarderingen: 1308 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door BertTrain »

Afgelopen periode gebouwd van Valkenburg naar Meerssen. Met name Valkenburg en Meerssen is de nodige scenery aangepast aan de tijd van 1985. Dat geldt ook voor het Traject Maastricht - Vaals waar alleen het gedeelte Lemiers - Vaals nog bewerkt moet worden.
Het laatste gedeelte waar nog veel werk inzit is Maastricht. Als Maastricht klaar is kan begonnen worden met scenario's aan te passen, handleiding maken en veel testen. Al met al nog veel te doen.

Afbeelding
Voor Valkenburg zijn aan de CTA's gemaakt door Frits(Frison) teksten toegevoegd (Deze CTA's zijn in scenario's niet aanpasbaar). De tunnels in de achtergrond zijn weer zoals oorspronkelijk in gebruik genomen, de overweg om naar het perron te komen is verwijderd.

Afbeelding
Marc D heeft een aantal van zijn bussen aangepast aan de VSL die in 1985 het busvervoer verzorgde.

Afbeelding
Voor station Houthem-St Gerlach heb ik het toenmalige station nagebouwd. In 1985 was het Wit geschilderd. In de huidige tijd bestaat dit station nog maar is bruin geschilderd. Als ik de route in de huidige tijd ga aanpassen zal ik dit station ook overschilderen en in de route gaan plaatsen.

Afbeelding
Een sfeerbeeld van station Meerssen.

Afbeelding
Kerkrade West heb ik ook voorzien van het nagebouwde stationsgebouw.

Afbeelding
Het traject Heerlen - Meersen was begin 1985 nog met klassieke beveiliging uitgevoerd. Tussen Meerssen en Maastricht was dat anders. Maastricht had toen nog wel klassieke beveiliging echter werden Armseinen elektrisch bediend. Een kastje onder aan het sein regelde de beweging van de seinarm. De afslag naar de Beatrixhaven is in 1966 geautomatiseerd met lichtseinen. In het bovenstaande plaatje zie je een lichtsein voor deze afslag maar ook een armvoorsein voor het inrijsein van Maastricht.

Afbeelding
Omdat ook Maastricht - Vaals naar de tijd van 1985 wordt teruggebracht levert dit soms een aantal problemen op. De A2 liep in 1985 nog niet door de tunnel. Om het spoor over deze autoweg te laten lopen met een overweg leek mij ook een slecht plan. De oplossing is dat de A2 nu is verhoogd en het spoor er onderdoor loopt.

Afbeelding
Nog een plaatje van Vaals - Maastricht waarbij de SBS bomen (fel groen) zijn vervangen door Radiomaster bomen.
Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 22):
Marc D.mkasthijsChristian983Louke1968simonewerroMarklinKcalk_04stoker1952Rubku_NLRoy en 12 andere gebruikers
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"

Gebruikersavatar
Napoleon1963
Berichten: 146
Lid geworden op: 23 feb 2024, 18:19
1
Locatie: Goes
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Napoleon1963 »

Ziet er schitterend uit

Gebruikersavatar
Kcalk_04
Berichten: 492
Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
2
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 821 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Kcalk_04 »

Prachtige plaatjes Bert! Ik kan niet wachten om helemaal los te gaan met scenariobouw! Muizenneusjes en Blauwe engelen helemaal op hun plek :loveit:
Deze gebruikers waarderen Kcalk_04 voor dit bericht (totaal 2):
simonewerroRobertF68
Mijn scenariopagina: hier

Afbeelding

simonewerro
Berichten: 269
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
5
Gegeven waarderingen: 75 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door simonewerro »

Helemaal mee eens Kcalk. Kan nie wachten. :joy:
Het ziet er prachtig uit Bert. :clap: :clap: :clap:
Deze gebruikers waarderen simonewerro voor dit bericht:
Kcalk_04

Gebruikersavatar
BertTrain
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
5
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 449 keren
Ontvangen waarderingen: 1308 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door BertTrain »

Het is al weer een tijd geleden dat is verslag heb gedaan over de voortgang van de route. De afgelopen periode is er veel tijd besteed aan twee onderwerpen:
  • De objecten van de providers "München - Garmisch Partenkirchen" en Vegetatie van "Schienenbusch SBS" zijn vervangen. Dit betekent dat er een Pay-ware route niet meer nodig is voor deze route. Dit zal ook gaan gebeuren voor "De Limburgse Spoorlijnen". Dank aan Rubku die hierin heeft ondersteund.
  • Het gebruiken van armseinen en lichtseinen door elkaar levert de nodige problemen op. Beide type hebben een andere scripting. Er zijn inmiddels oplossing en work arrounds gevonden. Ook dank aan de mannen van COHA die voor deze route bezig zijn.
Het gedeelte Maastricht - Vaals is nagenoeg klaar, de vegetatie is aangepast zodat deze over de gehele route gelijk is. Dit gedeelte is ook terug gezet naar de 80'er jaren.
Ale CTA van Frison (met dank) zijn repaint en in de route geplaatst.

De release van de route zal de volgende trajecten hebben:
- Heerlen - Maastricht
- Valkenburg via Simpelveld naar Heerlen.
- Maastricht - Vaals
- Simpelveld - ????
Lange tijd wist ik niet wat ik met Simpelveld - Vetschau aan moest. Deze week zag ik een discussie hierover. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ga proberen om een stukje verder dan Vetschau te komen tot aan de aansluiting met de lijn Aken - Herzogenrath. Scenariomakers zullen creatief moeten zijn om hier hun scenario's te laten starten of eindigen, maar ik heb er vertrouwen in.

laten we maar naar wat plaatjes kijken.

Afbeelding
Een kleine goederentrein komt in Vaals aan met twee wagons voor de museumlijn. Rechts naast de locomotief zie je een stukje van de trekdraden naar het sein.

Afbeelding
De noordkant van Maastricht, voor Maastricht heb ik 3 seinposten gebouwd, hier zie je post 4.

Afbeelding
Overzicht van Maastricht. Rechts waar in de huidige tijd een parkeerplaats is lagen toen nog sporen naar de goederenloods. In Maastricht werden de seinen niet met trekdraden bediend maar via kastjes onder aan het sein.

Afbeelding
Post 2 in Maastricht aan de zuidkant.

Afbeelding
Post 1 Maastricht met rechts het spoor van Maastricht - Vaals.

Afbeelding
Een voorbeeld van de trekdraden bij station Voerendaal
Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 20):
Kcalk_04MatGames38Rob_zeelandericdejMarklinFrisonRobertF68hanstreintjeRubku_NLHondekopER en 10 andere gebruikers
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"

Gebruikersavatar
Kcalk_04
Berichten: 492
Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
2
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 821 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Kcalk_04 »

Wow Bert, ik heb zo'n zin in de route! Ook heel gaaf dat je de stap maakt om mogelijk verder te bouwen richting duitsland, dat belooft veel leuks. Ik was nog wel benieuwd naar welk tijdperk je het stukje richting Wezet/Visè gaat maken. Dat is in de loop van 1985 onder stroom gekomen. Heb je daar ook een idee voor? Want station Randwyck was destijds ook nog niet geopend (1987 pas). Weer leuke plaatjes nogmaals, en succes met de verdere bouwwerken!
Mijn scenariopagina: hier

Afbeelding

Gebruikersavatar
BertTrain
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
5
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 449 keren
Ontvangen waarderingen: 1308 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door BertTrain »

Naar België gaat het voorlopig niet worden, eerst maar wat ervaring met Duitsland opbouwen. De route is gesitueerd in de jaren 1980 - 85 en dat is voordat de grote veranderingen plaatsvonden zoals bij station Heerlen, elektrificatie naar Kerkrade en België en einde klassieke beveiliging op Heerlen - Maastricht. De stations Maastricht Randwyck en Maastricht Noord zijn niet meer in de route aanwezig.
Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht:
Kcalk_04
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"

Gebruikersavatar
Kcalk_04
Berichten: 492
Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
2
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 821 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Kcalk_04 »

Dat had ik niet verwacht nee. Maar ik had op de plaat gezien die de aftakking naar Vaals liet zien wel bovenleiding hangen op dat deel van het spoor. Daarom was ik wel benieuwd.
Mijn scenariopagina: hier

Afbeelding

Treinspotter
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 sep 2021, 20:16
4
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Treinspotter »

:sunglasses: Weer een mooie uitbreiding, en ben blij dat je het in de tijdstelling 1980-85 maakt, succes met de verdere bouw..... :thumbsup: :thumbsup:

Accelerat
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 okt 2023, 06:09
2
Gegeven waarderingen: 117 keren
Ontvangen waarderingen: 19 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Accelerat »

Fantastisch Bert! Om een route in een huidig tijdperk neer te zetten is een enorm werk, laat staan in het verleden!

edwinaartse
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:32
5
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 35 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door edwinaartse »

Hoi Bert,

ziet er echt fantastisch uit. Ik heb de spoorboekjes van de jaren 80 al klaar liggen om in de toekomst mooie scenario's te maken.
Echt top werk :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Deze gebruikers waarderen edwinaartse voor dit bericht:
Kcalk_04

Gebruikersavatar
Floortje59
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 apr 2020, 07:51
5
Locatie: Rosmalen
Gegeven waarderingen: 407 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Floortje59 »

Hallo Bert,
Fantastische plaatjes weer. En wat mooi in detail uitgewerkt. Dank voor alle tijd die je erin gestoken hebt. Succes met de afwerking. :thumbsup: :ok_hand:

Gebruikersavatar
Kcalk_04
Berichten: 492
Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
2
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 821 keren
Ontvangen waarderingen: 251 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door Kcalk_04 »

edwinaartse schreef:
06 dec 2025, 02:24
Ik heb de spoorboekjes van de jaren 80 al klaar liggen om in de toekomst mooie scenario's te maken.
Insgelijks :halo:
Mijn scenariopagina: hier

Afbeelding

simonewerro
Berichten: 269
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
5
Gegeven waarderingen: 75 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Bericht door simonewerro »

Hallo Bert,

Ook van mijn kant, complimenten. Het ziet er werkelijk prachtig uit. Ik meen me te herinneren dat op rail-sim.de ooit iemand bezig was met de bouw van de zg "Accutriebwagen (515/815). Die zouden hier ook prima passen. Maar dat terzijde. Ga zo door.

Gr Erik
Deze gebruikers waarderen simonewerro voor dit bericht:
Kcalk_04

Terug naar “Routes”