't Hart van Nederland V1.6

Hier vind je alle onderwerpen over routes die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
3
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door rommy136 »

Hoi,

Dat klopt, volgens mij zit op zo'n beetje alle seinen tussen Bilthoven en Utrecht versnelde seinopvolging.
Ik had ooit eens op Coha een uitleg geschreven over die code, maar ik zal hem hier nog even uitleggen.
De code begint en eindigt met een #, bij meerdere codes zit er maar 1 # tussen de verschillende codes. Voorbeeld: #0DK#0EL#
En waar staan die waarden dan voor:
#0DK# = De doellink van het sein waarvoor deze opvolging geldt, wanneer dit 1 is geldt deze opvolging alleen over seinlink 1. Vul hier 0 is als dit voor alle links moet gelden.
#0DK# = De D geeft in dit geval aan het seinbeeld in het volgende sein, waarbij het sein waar de code wordt ingevuld een ander seinbeeld moet gaan geven dan de normale rood - geel - groen opvolging. In dit geval staat de D voor het seinbeeld geel, dus deze bijzondere opvolging vind alleen plaats wanneer het volgende sein geel toont.
#0DK# = De K staat voor het seinbeeld wat het sein moet gaan tonen als in dit geval, het volgende sein geel toont. de K staat in dit geval voor Geel 8.

Om kort de code #0DK# betekend dat over alle links dit sein geel - 8 gaat tonen wanneer het volgende sein geel toont.
Voor alle mogelijkheden qua codes, etc. verwijs ik graag door naar de Coha Handleiding waar mogelijkheden benoemd staan.

Mvg Rommy
Deze gebruikers waarderen rommy136 voor dit bericht:
Daniel
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Sebas1700 »

Marklin schreef:
09 jul 2021, 00:09

Trouwens bedenkt ik net, reageert de ATB (niet aangehad bij de test) op de ingevoerde codes en zou ik bij het volgende gele sein perse 80 moeten rijden wat in het eerste geval dan 40 had moeten zijn?
Je hoeft bij een geelvariant met knipperend getal bij het volgende sein niet de snelheid te rijden die door het knipperende getal wordt aangegeven. Vanaf baanvaksnelheid, met een normale remming is het dan ook niet comfort te halen.

P-sein 840 kan in het echt, enkel 4 tonen in de cijferbak. Dus dan moet daar wel geel knipper 4 van gemaakt worden.

Je kunt bij dit soort seinbeelden aannemen: Hoe korter het opkomende blok, hoe lager het getal in de cijferbak zal zijn. Waarbij in sommige situaties de afstand vanaf een geelvariant met knipperend getal, via geel tot de rode, net zo lang is als een 'conventionele' situatie: geel-rood.

NielsB_
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:07
3
Gegeven waarderingen: 611 keren
Ontvangen waarderingen: 961 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door NielsB_ »

En voor de volledigheid, de ATB reageert niet op dit soort geavanceerde seinopvolging.

Er zijn sowieso heel veel plekken waar geavanceerde seinopvolging plaatst vindt, maar je moet het maar net weten. Ook is het zonder de juiste documenten (niet publiekelijk beschikbaar vziw) vrijwel onmogelijk te weten welk seinbeeld exact getoond wordt. Maar als een sein voor je gevoel te dicht op een volgend sein staat zal het vaak het geval zijn. Wat ook een weggever is, is de aanwezigheid van een lichtbak op een sein zonder dat deze in de buurt van bijv een wissel staat. Maar dit over je hele route langslopen en fixen zal een enorm karwei worden..

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Sebas1700 »

ATB reageert gewoon op de codewisselingen. Waarom denk je dat die dat niet zal doen? :wink:

Gebruikersavatar
MichaelO
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mei 2020, 15:57
3
Gegeven waarderingen: 423 keren
Ontvangen waarderingen: 392 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door MichaelO »

Omdat de ATB implementatie van ChrisTrains niet reageert op de geavanceerde seinopvolging van Coha. We hebben het immers over Train Simulator, niet het echte werk :wink:
Deze gebruikers waarderen MichaelO voor dit bericht (totaal 2):
NielsB_Daniel

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

Heren bedankt wat betreft de ATB uitleg wat gewaardeerd word (ook de geavanceerde seinopvolging) voor een leek op dit gebied zoals ik en wellicht meerdere. :sweat_smile:
rommy136 schreef:
09 jul 2021, 06:36
Dat klopt, volgens mij zit op zo'n beetje alle seinen tussen Bilthoven en Utrecht versnelde seinopvolging.

Ja, zeg maar rustig tussen Den Dolder en Utrecht CS visa versa volgens mij.
Ik had ooit eens op Coha een uitleg geschreven over die code, maar ik zal hem hier nog even uitleggen.

Jammer zoals ik al ergens melde, het hele forum is verwijderd ofwel er is niets meer terug te vinden wat er geschreven stond aan uitleg enz. om dit nog eens te kunnen terug lezen.
Misschien hier een apart topic over openen met als titel "Geavanceerde Seinopvolging" waar je jouw bericht en van de ATB boys zeg maar in plak c.q. knip of zo ?
Dan is het voor iedereen makkelijker terug te vinden lijkt mij.
Om kort de code #0DK# betekend dat over alle links dit sein geel - 8 gaat tonen wanneer het volgende sein geel toont.
Voor de goede orde met code #0DK#, zou ik dat bij wijze van in een sein na blauwkapel richting Amerfoort invoeren dan geldt die geel 8 knipper tot bijv. Den Dolder?
Daar zitten dus wissels tussen of maakt dat niet uit en/of zou bijv. na elke wissel code #0DK# ff opnieuw gedaan zou moeten worden?

Ps. Kan zeker niet ontkennen dat de geavanceerde seinopvolging pdf een goede hulp is maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent ofwel snappen wat je moet hebben uit die uitvoerige lijst.
Als je dat met wat hulp eenmaal onder de knie hebt is het niet moeilijk meer, mja dat is met alles zo ..... :sweat_smile:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Koplopermau
Afbeelding

Prettige reis

NielsB_
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:07
3
Gegeven waarderingen: 611 keren
Ontvangen waarderingen: 961 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door NielsB_ »

Volgens mij denk je moeilijker dan dat het eigenlijk is.
Een simpel voorbeeld in de buurt, Utrecht -> Bilthoven rechterspoor. Er zit daar wat geavanceerde seinopvolging, namelijk (dit zijn aannames, ik kan enkel zien welke nummers de lichtbakken kunnen tonen, daarmee kan je een goede gok als deze maken):
- Als sein 857 geel toont, zal sein 853 geel-4 tonen
- Als sein 857 geel-6 toont, zal sein 853 geel-knipper6 tonen

Dit betekent dat je in deze situatie moet denken vanuit sein 853. Dit is immers het sein dat afwijkende lichtbeelden laat zien. Je geeft dit sein:
#0DF#0GH#

En dat is dan alles wat je hoeft te doen in dit geval. Dit is nog een relatief simpel voorbeeld, maar hopelijk wel verduidelijkend :)

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
3
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door rommy136 »

Jup,

Mocht je niet weten kun je altijd nog even kijken naar het volgende:
- Een trein die 40 km/u rijdt, 400m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 60 km/u rijdt, 600m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 80 km/u rijdt, 800m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 130 km/u rijdt, 1300m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 140 km/u rijdt, 1400m nodig is om tot stilstand te komen.

En dan dit terugleiden naar de seinopvolging.
Dit zijn mijn grove waarden vanuit het routebouw tips object maar die kun je hier ook gebruiken (met name voor 40/60 en 80 km/u, geel 13 komt namelijk niet zoveel voor).

Zit er dan rond de 400m tussen het gele en rode sein kun je in het sein voor het gele sein dus een geel 4 of geel 4 knipper geven.
Zit er dan rond de 600m tussen het gele en rode sein kun je in het sein voor het gele sein dus een geel 6 of geel 6 knipper geven.
Zit er dan rond de 800m tussen het gele en rode sein kun je in het sein voor het gele sein dus een geel 8 of geel 8 knipper geven.

Let wel op, soms staan de seinen zo dicht op elkaar dat je nog steeds onvoldoende remweg hebt om tot stilstand te komen wanneer je pas een sein voor het gele seinbeeld een remopdracht geeft. Dan moet je soms in de 2 seinen ervoor al een remopdracht geven.

Voorbeeld van zo'n opvolging (je passeert de seinen van links naar rechts) inclusief code: Geel 8 knipper (0EL#) --> Geel 4 (#0DE#) --> Geel --> rood bijvoorbeeld.
Deze gebruikers waarderen rommy136 voor dit bericht:
Koplopermau
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

Hou mij ten goede en zal het niet bevechten, maar is die remweg niet wat veel?
Als je Wikipedia moet geloven staat er onder 2.2 dit over geschreven:
Voor treinen wordt de maximale remvertraging van rond de 1 m/s² deels bepaald door de geringere wrijving tussen metalen oppervlakken (wielen, rails en remblokken) en deels door de hogere massa. Bij eenzelfde aanvangssnelheid is de remweg van een trein ongeveer een factor tien langer dan die van een auto. De remweg van een stoptrein die 90 km/h (25 m/s) rijdt heeft een lengte van ruim 313 meter. Sneltreinen rijden in Nederland met snelheden van 30 tot 35 m/s en hebben een minimale remweg van ruim een halve kilometer. Hogesnelheidstreinen rijden met snelheden in de orde van 60 tot 100 m/s waardoor hun minimale remweg een lengte bereikt in de orde van 2 tot meer dan 5 km.

Een citaat: De remweg van een stoptrein die 90 km/h (25 m/s) rijdt heeft een lengte van ruim 313 meter.
Kortom als ik je lijstje zo bekijk is de remweg het tienvoudige van de snelheid en zou dat bij 90 km/u dus 900 m betekenen.
Ofwel dat is ca. twee derde verder in meter dan Wiki schrijft en is aanzienlijk meer .... :thinking:

Edit/
Nou van inet kun je ook geen bal van op aan, Hier geven ze weer een heel andere berekening ofwel het dubbele en hebben ze het over:
De remweg van een stoptrein die 90 km/h (25 m/s) rijdt heeft een lengte van ruim 625 meter. :upside_down:

Dat neemt overigens niet weg dan het nog heel wat scheelt maar iets geloofwaardiger.
Afbeelding

Prettige reis

NielsB_
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:07
3
Gegeven waarderingen: 611 keren
Ontvangen waarderingen: 961 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door NielsB_ »

Een stoptrein heeft een aanzienlijk kortere remweg dan een (zware) goederentrein. Daar moet ook rekening mee worden gehouden. De wettelijke minima kan je hier vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2010-07-08 (artikel 8 ). Daaruit blijkt inderdaad dat 1300m voor 130km/h wat overdreven is, maar bedenk wel dat dit een tabel is met absolute minima, wat speling inbouwen laat me niet echt een probleem

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

Ja dat ben ik volkomen met je eens, het zal een heel verschil maken of een dubbeldekker is afgeladen met passagiers of leeg waar wellicht vanuit is gegaan. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Sebas1700 »

Daar hebben ze automatische lastafremming voor uitgevonden en bij goederenwagens een leeg/beladen hendel. Hiermee wordt bij belading de remcilinderdruk verhoogd.

Maximale snelheden worden berekend adhv aanwezig remvermogen en treingewicht. Bij reizigersmaterieel heb je vrijwel altijd overcapaciteit aan remvermogen. Sluit je een hele bak (tripleklep) van bijvoorbeeld een SNG af, dan mag je nog steeds 145 km/u.

De tabellen met minimale seinafstand/remwegafstanden zijn gebaseerd op het slechtst remmend materieel. Denk aan museumtreinen met blokkenremmen.

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
3
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door rommy136 »

En daarnaast heeft het er ook iets mee te maken dat als je aan het remmen bent naar bijvoorbeeld een rood sein je niet gelijk met een noodrem moet gaan remmen om het te redden voor de rode pit tot stilstand te komen. Vinden de reizigers in de trein niet fijn. Dat een trein binnen 300m tot stilstand kan komen (met behulp van een noodrem) betekend niet dat je elke keer uit wilt gaan van het gebruik van de maximale remvertraging.

Mvg Rommy
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Gebruikersavatar
GekIdee
Teamlid
Berichten: 337
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:50
3
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door GekIdee »

Beste Marklin.

Ik heb een foutje ontdekt bij Amersfoort Centraal.
De 1ste wissel richting Utrecht om via Best 5 Amersf naar Utrecht Centraal te kunnen gaan is gesloopt in de versie 1.6. Zowel de AI als de spelerstrein kunnen niet via Best 5 Amersf gaan op zo naar Utrecht te kunnen gaan. Echter is dit in real life wel het geval.

Mvg. GekIdee

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

Hmm, vanaf welk(e) Amf perron(s) gezien zou dat niet mogelijk zijn maar in het echt wel moeten kunnen dan? :astonished:
En praat je over een wissel, kruis - of Engelse kruiswissel die gesloopt is?

Edit/
Kortom geef aan welk wissel ID het zou moeten zijn?

Afbeelding

Of gaat het soms om een bepaalt scenario waarbij je niet via Best 5 Amersf naar Utrecht CS kunt komen?
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
GekIdee
Teamlid
Berichten: 337
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:50
3
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door GekIdee »

Het is wissel 14C wat niet werkt. Gezien die via 141B moet gaan om naar Best 5 Amersf te kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

GekIdee schreef:
18 jul 2021, 12:35
Het is wissel 14C wat niet werkt. ...
Die bestaat niet dus kan ook niet werken gezien dat plaatje, of ligt die buiten het plaatje? :sweat_smile:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
GekIdee
Teamlid
Berichten: 337
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:50
3
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door GekIdee »

Dan is het juist wissel 151A. Gezien het van spoor 6A naar rechts is.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

Ok dan zijn we daar uit, heb eens gekeken maar dat lijkt allemaal goed te zijn, d.w.z. kan niets vreemds ontdekken.
Afijn waar kun jij uit opmaken dat het niet werkt zoals het jou inziens zou moeten, met bijv. een scenario maken, of geeft een bestaand scenario een fout i.v.m. deze Best 5 Amersf?
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
GekIdee
Teamlid
Berichten: 337
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:50
3
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door GekIdee »

Klopt. Bij het maken van een scenario krijg ik de foutmelding dat die niet via Best 5 Amersf kan. Ook als ik een marker heb geplaatst verder op tussen Wissel 151A en 103A. Geeft die ook precies hetzelfde aan.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

Ja, en met een AI trein kan het niet te maken hebben die het blokkeert om via Best 5 Amersf te mogen rijden?
Maar als je nu die opdracht achterwege laat en de spelerstrein via Best Amersf-Utr laat rijden wat gebeurd er dan?
Dat kan dan mogelijk niet realistisch zijn zoals je zou willen, mja het is immers TS met al zijn nukken. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
GekIdee
Teamlid
Berichten: 337
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:50
3
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door GekIdee »

Als ik hem direct naar Best 5 Amersf laat gaan dan krijg ik ook diezelfde foutmelding dat die daar niet heen kan.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
18 jul 2021, 21:01
Maar als je nu die opdracht (Best 5 Amersf) achterwege laat en de spelerstrein via Best Amersf-Utr laat rijden wat gebeurd er dan?
Gezien de citaat uit het vorige bericht wat betreft het onderstreepte kan ik je antwoord niet volgen. :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
GekIdee
Teamlid
Berichten: 337
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:50
3
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door GekIdee »

Dan is het juist dat doe via dat middenspoortje gaat. Alleen is het wel als je tegelijkertijd gaat vertrekken met de IC richting Hilversum. Dat die dan in de knel komt te zitten. Dan maakt die juist gebruik van dezelfde wissel als de gene richting Utrecht Centraal.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: 't Hart van Nederland V1.6

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
18 jul 2021, 21:01
Ja, en met een AI trein kan het niet te maken hebben die het blokkeert om via Best 5 Amersf te mogen rijden?
Nja dan weet ik het ook niet hoe op te lossen, dan heeft het in zekere zin toch te maken met een AI trein die elkaar om welke reden dan ook elkaar dwars zitten.
Dan zul je moeten proberen om die AI trein een ander spoor te geven of zo als dat kan, die wissel is iig goed als een AI trein hem ook neemt .....
Mja het is en blijft een simulatie spel .......... :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Plaats reactie

Terug naar “Routes”