Bijna perfect, rechts heb je ruimte zat om te knippen/hechten maar links net niet vermoed ik.
Kortom, voor perfect zou die kruising ietwat naar rechts moeten om overal mooie puntstukken te kunnen maken c.q. krijgen.
Wat mooi dat jullie al zo ver zijn met deze mooie route, ik heb een kleine opmerking na het zien van de preview van Blivius. het spoor bij de aftakking bij Sauwerd klopt niet helemaal kwa ligging
Bijna perfect, rechts heb je ruimte zat om te knippen/hechten maar links net niet vermoed ik.
Kortom, voor perfect zou die kruising ietwat naar rechts moeten om overal mooie puntstukken te kunnen maken c.q. krijgen.
Ik know Teun, ik heb mijn best gedaan, maar het erg lastig. Je kunt keurig een symmetrische kruising maken, maar dan is die lijn veel te scherp.
En om dat op de mm precies gelijk te hebben, dat is zo ontzettend lastig.
Bijna perfect, rechts heb je ruimte zat om te knippen/hechten maar links net niet vermoed ik.
Kortom, voor perfect zou die kruising ietwat naar rechts moeten om overal mooie puntstukken te kunnen maken c.q. krijgen.
Na opnieuw er naar gekeken te hebben is het gelukt en heb ik vier mooie bogen gekregen
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 16 nov 2021, 18:10
door Marklin
Ja dat is stukken beter zo.
Alleen nou is de rechtse boogstraal van de wissel veel scherper dan van de linkse wissel.
Nu zitten deze wisselstellers niet ca. gelijk aan elkaar wat in het echt wel zo is, mja je kunt ook zeggen klets maar een eind weg ik vind het mooi zo.
Ja dat is stukken beter zo.
Alleen nou is de rechtse boogstraal van de wissel veel scherper dan van de linkse wissel.
Nu zitten deze wisselstellers niet ca. gelijk aan elkaar wat in het echt wel zo is, mja je kunt ook zeggen klets maar een eind weg ik vind het mooi zo.
Ben je nu niet een beetje te ver aan het zoeken?
Ik zou als bouwer inderdaad denken wat je zelf al aangeeft: "klets maar een eind weg ik vind het mooi zo"
Nu zitten deze wisselstellers niet ca. gelijk aan elkaar wat in het echt wel zo is, mja je kunt ook zeggen klets maar een eind weg ik vind het mooi zo.
Luister Teun. De wissel van Prorail is met de hand gemaakt op de cm na. Dat kan in TS niet.
Vanochtend met de gelijke kruising waren de stellers gelijk, maar had je dat rechte stuk niet.
Dus dat aangepast, maar toen was de kruising te ver naar links. En nu dus weer aangepast, maar zijn de bogen niet goed.
Door dat rechte stuk wat uit loopt krijg je die bogen niet gelijk, want dan moet je zo'n vlakke wissel krijgen, dat die mogelijk 1,5 tot 2 keer zo groot wordt als in het echt.
En dan hoor ik jou al zeggen: "De wissel is te groot in vergelijking met het echt."
Kortom, ik heb gedaan wat kan binnen TS en het is goed zo.
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 16 nov 2021, 19:08
door mkasthijs
Nu ik zie dat Niels en Daniel mijn vorige berichten "liken" wil ik direct even een beroep doen op jullie beide.
Jullie gaven beide namelijk aan in de preview bij Rob dat jullie het landschap wat te eentonig vonden.
Stel jullie zouden nu in mijn/onze schoenen staan. Wat zouden jullie dan aangepast hebben in de route? Meer kleur / meer diertjes / meer afwisseling?
Wij snappen namelijk het commentaar, maar vinden het lastig het te verwerken wat nou beter is. Vandaar de vraag naar jullie tips hierin.
Ik vind die bosjes die jullie aan de zijkanten van het spoor gebruiken persoonlijk lelijk en te groot. Doordat ze zo groot zijn is het heel erg 'in your face' en doordat ze dan flinke stukken achter elkaar staan zie je dit telkens alleen maar. Ik zou eerder gewoon een TSA grass line gebruiken die veel minder in de weg staat maar wel mooi de grens kan zijn tussen spoordijk en omgeving.
Verder zou ik proberen in de bossen wat meer af te wisselen en op te vullen; leg iets op de grond neer wat als grondbedekking kan dienen, gebruik verschillende bomen, van verschillende types en kleuren. In de weilanden plaats ik gewoon (2d!) bomen waar ik voel dat dat nodig is (naast de bossen uiteraard), zo krijg je al snel het gevoel dat iets gevulder is dan dat het in werkelijkheid is.
Dit bedoel ik met de bossen wat meer afwisselen, door de opvulling op de grond en de verschillende boom types heb je al snel iets wat niet eentonig is. Door wat verder naar achter een of twee rijen 2d bomen te plaatsen met daarvoor wat 3D bomen verspreid ben je al snel klaar en heb je relatief licht de kijklijn gedicht.
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 16 nov 2021, 19:49
door Clipmeneernl
Zelf ben ik ook helemaal eens met Niels, als de vegetatie prima is heb je al een groot deel van de scenery gedaan.
Wat ik zelf ook zei tijdens de preview, maar dat is dan even mijn eigen smaak. Probeer anders de dijken van UKTS uit. Deze zijn er in allemaal verschillende soorten en maten, vooral met de extra versies van Rubku_NL erbij (viewtopic.php?f=45&t=607 en viewtopic.php?f=45&t=328). Ik denk dat dit net wat beter staat, maar zoals eerder gezegt is dit puur een mening van mijzelf.
Hier zie je een screenshot van mijn eigen route waarbij ik dus de UKTS dijken gebruik, deze dijken matchen goed met de sporen van WOP (en ja, als jullie willen kunnen jullie ook de sporen naar WOP veranderen, maar dat is ook echt jullie keus )
Maar hieronder heb ik even zelf wat spoor gelegd van Coha, en ik moet zeggen dat er ook niet verkeerd uitziet!
Trouwens iets verderop links de slinger in het spoor zijn die ook met de hand gebogen door ProRail?
Done!
Tevens dank Niels en Robin voor de tips.
@Robin De dijken van UKTS gaan we niet gebruiken. En dat heeft als reden dat deze hoger moeten liggen dan dijken van Coha. Op dubbelspoor kan dat prima gebruikt worden, die van UKTS, maar op enkel spoor is dat heel erg lastig. Doordat deze hoger liggen kun je niks meer aanpassen aan het spoor, tenzij je de dijk wist.
En om nou bij elke spoor aanpassing de dijken te wissen, hebben we niet zo heel veel zin in.
Tevens hebben wij destijds besloten de sporen van COHA te gebruiken en dat houden we ook zo.
@Niels Hier kunnen we heel veel mij en gaan we mee bezig
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 16 nov 2021, 20:03
door JackyTheCat
Zie dit niet als een aanval, maar de route zou er wel een stuk beter uitzien met WOP sporen, maar niks tegen Coha sporen.
@Clipmeener De dijken van UKTS gaan we niet gebruiken. En dat heeft als reden dat deze hoger moeten liggen dan dijken van Coha. Op dubbelspoor kan dat prima gebruikt worden, die van UKTS, maar op enkel spoor is dat heel erg lastig. Doordat deze hoger liggen kun je niks meer aanpassen aan het spoor, tenzij je de dijk wist.
En om nou bij elke spoor aanpassing de dijken te wissen, hebben we niet zo heel veel zin in.
Daarvoor hebben we gelukkig een oplossing, zie deze afbeelding;
Als je tijdens het bouwen ctrl L ingedrukt houd, selecteer je alleen een loft (of terwijl de dijk)
Als je tijdens het bouwen ctrl T ingedrukt houd, selecteer je alleen een track (of terwijl het spoor)
Daarvoor hebben we gelukkig een oplossing, zie deze afbeelding;
Als je tijdens het bouwen ctrl L ingedrukt houd, selecteer je alleen een loft (of terwijl de dijk)
Als je tijdens het bouwen ctrl T ingedrukt houd, selecteer je alleen een track (of terwijl het spoor)
Net getest tijdens het bouwen. Bij mij werkt die combi niet.
Bij het indrukken van CTRL + L, dan gele vierkantje selecteren en dan het dijk, pakt die gewoon het spoor (wat erboven ligt) .
EDIT:
Werkt wel bij het klikken inderdaad, maar het gaat om het selecteren (bijv 100 meter) (dan werkt die combi niet)
Bij mij werkt het dus wel
Edit; Oh, dus het werkt wel
Ja, het werkt bij het gewoon klikken Robin, maar niet bij het selecteren en dat is irritant.
Stel bijv, ik gebruik een UKTS dijk op een enkel spoor en moet wegens welke reden dan ook de snelheid op een stuk spoor van 400 meter verhogen van 100 naar 120, ik noem maar iets.
Met COHA dijken prima te doen en zo aangepast
Met UKTS moet ik dan eerst die 400 meter aan dijk wissen/verhogen/verlagen en dan het spoor aanpassen op 400 meter en en dan weer 400 meter dijk weer terugleggen.
Tenzij je het hele spoor gaat verhogen, zoals in jouw voorbeeld. Dan heb je dat probleem niet.
Maar om nou 300 km spoor te verhogen zie ikzelf echt zien zitten.
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 16 nov 2021, 20:30
door Clipmeneernl
Ja, jullie hebben nu inderdaad wel een route van Lelystad naar de Eemshaven, om dan alles aan te passen...
Ja, jullie hebben nu inderdaad wel een route van Lelystad naar de Eemshaven, om dan alles aan te passen...
Meer zelfs
Lelystad - Zwolle (50 km)
Harderwijk - Zwolle (50 km)
Kampen - Zwolle (10 km)
Zwolle - Groningen (100 km)
Groningen - Eemshaven (50 km)
Sauwerd - Delfzijl (tot aan Sauwerd gelijk aan Groningen - Eemshaven) (25 km)
Trouwens iets verderop links de slinger in het spoor zijn die ook met de hand gebogen door ProRail?
Done!
In een woord: perfect!
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 28 nov 2021, 11:18
door mkasthijs
Goedemorgen!
Het is alweer enige tijd geleden dat we screens met jullie gedeeld hebben. Vandaag is het weer eens tijd voor wat screens.
Graag presenteren wij jullie de eerste drie stations. Station Delfzijl, Delfzijl-West en Appingedam.
We zijn nu bezig met de scenery in de richting van station Loppersum en gaan daarna door naar de stations Stedum en Bedum.
Geniet van de screens!
Mooie zondag!
Station Delfzijl
Station Delfzijl West
Station Appingedam
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 28 nov 2021, 11:57
door Andries33
Prachtig gemaakt allemaal! Bedankt voor het delen en succes met het vervolg.
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 28 nov 2021, 12:20
door gamerboy_nl
Ik heb zoveel zin in deze route, ik rij hem dagelijks, kan niet wachten
Re: NoordOost Nederland V5
Geplaatst: 28 nov 2021, 13:22
door Christian983
Weer zeer mooie plaatjes !!! Ik had alleen nog even een vraagje. Wat voor goederentreinen rijden er normaal richting de Eemshaven ?