Marc, Maastricht - Vaals komt terug in een andere route, staat ook in de tekst.
De Limburgse Spoorlijnen
- BertTrain
- 5
- Gegeven waarderingen: 342 keren
- Ontvangen waarderingen: 1099 keren
Re: De Limburgse Spoorlijnen
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "De Zuid Limburgse Museumlijnen"
- Marc D.
- 4
- Gegeven waarderingen: 258 keren
- Ontvangen waarderingen: 1357 keren
BertTrain schreef: ↑27 apr 2025, 18:58In versie 3.2 krijgt de route een nieuwe naam:
“De Limburgse Spoorlijnen”
De trajecten Heerlen – Sittard en Roermond - Weert zijn toegevoegd.
Het museumtraject Maastricht – Vaals is uit deze versie verwijderd zodat de station Maastricht en Wijlre in de huidige tijd worden weer gegeven. Dit traject zal in een nieuwe route samen met het ZLSM traject terugkomen.
Bert, het traject Maastricht - Vaals heb je verwijdert en komt samen met het ZLSM traject terug in een aparte route, zoals gemeld.
Maar mijn opmerking ging over het ZLSM traject, ofwel de oude miljoenenlijn, aangezien deze lijn er heden ten dagen nog wel ligt

- Rubku_NL
- Download Manager
- 5
- Gegeven waarderingen: 593 keren
- Ontvangen waarderingen: 1152 keren
- Contacteer:
Citaat uit de handleiding:
In “De Limburgse Spoorlijnen v3.2” zijn de volgende spoorlijnen opgenomen:
In Versie 3.2 kun je over ca. 150 km spoor rijden.
In versie 3.2 is dus Maastricht - Vaals (het oudste stuk van de Miljoenenlijn) verwijderd en zal samen met de ZLSM in een aparte route (onder een andere id) uit gebracht gaan worden.
De ZLSM zal dan in beide versie te rijden zijn, of er nog verschil gaat zijn tussen de 2 dat durf ik niet te zeggen.
In “De Limburgse Spoorlijnen v3.2” zijn de volgende spoorlijnen opgenomen:
- De Miljoenenlijn (gedeelte Schin op Geul – Kerkrade/Vetschau) zoals deze geëxploiteerd wordt door de ZLSM.
- De lijn tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum via Valkenburg en Heerlen.
- De lijn tussen Maastricht en Roermond.
- De lijn tussen Heerlen en Sittard
- De lijn tussen Weert en Roermond
In Versie 3.2 kun je over ca. 150 km spoor rijden.
In versie 3.2 is dus Maastricht - Vaals (het oudste stuk van de Miljoenenlijn) verwijderd en zal samen met de ZLSM in een aparte route (onder een andere id) uit gebracht gaan worden.
De ZLSM zal dan in beide versie te rijden zijn, of er nog verschil gaat zijn tussen de 2 dat durf ik niet te zeggen.
- Marc D.
- 4
Het antwoord is dus ja, het ZLSM traject of de miljoenenlijn blijft. De handleiding had ik nog niet tot mijn beschikking.
- BertTrain
- 5
Sorry Marc, even niet goed gelezen..
De ZLSM versie in beide routes zal gelijk zijn.
De ZLSM versie in beide routes zal gelijk zijn.
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "De Zuid Limburgse Museumlijnen"
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 51 keren
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Is het misschien een idee om de Miljoenenlijn zoals die nu in de versie 3.2 wordt opgenomen nog om de bouwen in de versie voordat de Miljoenenlijn door de NS werd gesloten? Dus met dubbelspoor met passende aansluiting te Schin op Geul. Weet dat dit dan enigzins fictief is, maar dan zouden we met de Blauwe Engel en de Railbus gewone reizigerstreinen tussen Valkenburg en Kerkrade centrum kunnen rijden met stops op alle tussengelegen stations en de sneltreinen Maastricht naar Aken tussen Maastricht en Simpelveld. Met gebruikmaking van de toenmalige max snelheid van ik geloof 80 km/h. De ZLSM zoals die nu is zou dan gecombineerd kunnen blijven met Maastricht Vaals zoals nu de bedoeling voor een latere versie.
- Deze gebruikers waarderen simonewerro voor dit bericht:
- Kcalk_04
- Kcalk_04
- 2
- Gegeven waarderingen: 547 keren
- Ontvangen waarderingen: 184 keren
Helemaal mee eens Erik, ik zou dat ook graag zien. Echter acht ik dit niet als realistisch voor wanneer die route uitkomt.
Mijn scenariopagina: hier
-
- 5
Nee dat denk ik ook nier. Maar als er toch gesplitst wordt , dan zou later als extensie misschien meegenomen kunnen worden. Het "enige" dat in de bestaande route zou moeten gebeuren is de aanpassing bij Schin op Geul , het verwijderen van het groen tussen de rails in de richting van Simpelveld en de verwijdering van de verplichte stops bij de 2 overwegen. Nu klinkt dit simpel voor iemand die absoluut geen benul van het bouwen van een route. Maar ja, het was maar een ideetje.
- Marc D.
- 4
Erik, dit was ook de reden dat ik mijn opmerking plaatse of dit stuk nog wel in de toekomstige "De Limburgse Spoorlijnen" zou blijven bestaan. Alleen zover als jou te gaan met alle aanpassingen durfde ik niet

- BertTrain
- 5
Jouw bericht heeft mij aan het denken gezet. al meerder keren is het verzoek gekomen of we terug in de tijd kunnen en ik zie veel scenario's verschijnen die zich in het verleden afspelen. Het zal dan wel gedeeltelijk fictief worden want er is maar beperkte informatie. Ik denk dan aan een route die rond 1985, sporenplan.nl heeft daar informatie over.simonewerro schreef: ↑28 apr 2025, 08:52Is het misschien een idee om de Miljoenenlijn zoals die nu in de versie 3.2 wordt opgenomen nog om de bouwen in de versie voordat de Miljoenenlijn door de NS werd gesloten? Dus met dubbelspoor met passende aansluiting te Schin op Geul. Weet dat dit dan enigzins fictief is, maar dan zouden we met de Blauwe Engel en de Railbus gewone reizigerstreinen tussen Valkenburg en Kerkrade centrum kunnen rijden met stops op alle tussengelegen stations en de sneltreinen Maastricht naar Aken tussen Maastricht en Simpelveld. Met gebruikmaking van de toenmalige max snelheid van ik geloof 80 km/h. De ZLSM zoals die nu is zou dan gecombineerd kunnen blijven met Maastricht Vaals zoals nu de bedoeling voor een latere versie.
Dan wil ik de zaak ook wel iets uitbreiden door het traject Maastricht via Heerlen naar Kerkrade op te nemen.
Er moet dan het nodige op de schop, uiteraard de aftakking bij Schin op Geul, ZLSM remise bij Simpelveld en het hele station Heerlen enz....
Dat betekent wel dat ik langer hiervoor nodig zal hebben dan in mijn huidige plan met daarin de twee museumlijnen Maastricht Vaals en ZLSM gedeelte, met gevolg dat Maastricht - Vaals voor de mensen die upgraden naar versie 3.2 van De Limburgse Spoorlijnen een langere tijd niet beschikbaar zal zijn.
Ik ga daar verder over na denken en hoor ook graag hoe anderen hierover denken.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Hoi Bert
De screenshots geeft mij een positief beeld en kijk er naar uit om je verlengde route straks wat scenario's te gaan maken. Top werk!
Als je terug gaat naar rond 1985, Er zijn op internet best nog wel veel foto's te vinden van stations en aankleding van de stations uit de jaren 80 en 90 bij sporenplan.nl is best wel wat te vinden, maar ook op www.klassiekebeveiliging.com is ook veel te vinden wat betreft tekeningen van emplacementen inclusief plaatsing van diverse seinen, seinhuizen e.d. Als je in het menu seinhuizen klikt kan je zoeken naar diverse stations en kies je bijvoorbeeld Wijlre dan krijg je een heel overzicht over de seinhuizen maar ook tekeningen van emplacementen van wijziging tot wijziging.
De screenshots geeft mij een positief beeld en kijk er naar uit om je verlengde route straks wat scenario's te gaan maken. Top werk!
Als je terug gaat naar rond 1985, Er zijn op internet best nog wel veel foto's te vinden van stations en aankleding van de stations uit de jaren 80 en 90 bij sporenplan.nl is best wel wat te vinden, maar ook op www.klassiekebeveiliging.com is ook veel te vinden wat betreft tekeningen van emplacementen inclusief plaatsing van diverse seinen, seinhuizen e.d. Als je in het menu seinhuizen klikt kan je zoeken naar diverse stations en kies je bijvoorbeeld Wijlre dan krijg je een heel overzicht over de seinhuizen maar ook tekeningen van emplacementen van wijziging tot wijziging.
- Deze gebruikers waarderen edwinaartse voor dit bericht (totaal 2):
- Kcalk_04 • BertTrain
- Kcalk_04
- 2
- Gegeven waarderingen: 547 keren
- Ontvangen waarderingen: 184 keren
Ik heb momenteel een scenario reeks in aanbouw/practisch gezien af waarin de speler in 1989 van Zandvoort via Amsterdam en Utrecht naar Maastricht rijdt. Ik geniet van oud materieel en ik zou het supergaaf vinden om ook te bouwen in een wat tijdsgetrouwete route. 1985 is echt een sweet spot in de tijd geloof ik!
Mijn scenariopagina: hier
-
- 5
Dat is het voor mij ook. Maar dan zouden we op geen enkele route meer kunnen rijden. Er is in het echie zoveel aangepast, verbouwd en ongebouwd. Ik rijd de blauwe engel of andere "oud materieel" met een knipoog naar het verleden op de moderne routes. Geeft me net zoveel plezier. En routes uit dat tijdperk bouwen, daar heb ik geen kaas ven gegeten en dat is ook weer een andere discussie die niet in dit draadje thuishoort.
- Marc D.
- 4
Tenzij ze van de route met Maastricht - Vaals een backup houden en deze omwisselen wanneer ze deze willen rijden.
- Marklin
- 5
- Gegeven waarderingen: 2241 keren
- Ontvangen waarderingen: 2677 keren
Wat ik altijd doe is mijn content\route\map naam even wijzigen door er bijv. -oud en/of -new erachter te zetten al naar gelang ik wil rijden c.q. bewerken.