De Laage Veenen Route is een route die door mij, Dutchdriver, in ontwikkeling is. De lijn loopt van station Driehoven (Met vele elementen van station Eindhoven als basis) via Enkbeek en Nieuweveen naar Kraaijdam. Onderweg kom je verschillende landschappen tegen. Vanuit Kraaijdam kun je de grens met Duitsland oversteken naar Bad Eichern. Maar dan nu echt...
Hieronder stel ik de eerste versie aan jullie voor, die loopt van Nieuweveen Centrum naar Bad Eichern in Duitsland. Ik heb deze route al eens eerder voorgesteld, maar is helaas een backupfout en crash van de complete route de reden geweest compleet opnieuw te beginnen. De frustratie een stokoude versie recht te trekken was het me niet meer waard. That's life zeggen ze dan. De afgelopen drie jaar is er dan ook druk gebouwd en inmiddels is wat mij betreft het punt bereikt dat ik de route klaar genoeg vind om hier aan te kondigen. Het is dus stil geweest, maar op de achtergrond is er zeker gewerkt!
De oplettende kijker heeft al diverse kiekjes waargenomen in het Routebouwers 101-topic of in de Discord-server van Rubku_NL. Ook bovenaan deze site is de route meermaals te zien geweest!
Genoeg zever, tijd voor plaatjes!

We beginnen in Bad Eichern, waar de Duitse en Nederlandse tractie gewisseld wordt. Wat functie betreft is dit station gebaseerd op Bad Bentheim, al zijn hier meer sporen beschikbaar voor het drukke treinverkeer.

De lijn ligt tot Kraaijdam grotendeels langs de rivier de Eichern. Vanuit Duitsland wordt het heuvellandschap langzaam vervangen door velden en uiteindelijk veen. Een viertal Mat '64 passeert als Extra Trein richting Bad Eichern.

Andere kant van het bos op bovenstaande screen. Het heuvelachtige karakter van dit deel van de lijn is goed te zien.

We naderen Lichtenberg, het eerste station in Nederland. Hier keren de sprinters en rijden de internationale treinen door richting Duitsland.

We naderen Kraaijdam. De laatste

Een plaatje van het opstelterrein in Kraaijdam. Rechts achter de bomen het distributieknooppunt van de Post. Ook hier weer genoeg ouwe zooi!

Het postperron is inmiddels natuurlijk niet meer in gebruik. Een SLT passeert in de richting van Lichtenberg.

Al snel komen we in de weilanden ten noorden van Kraaijdam terecht. Op de foto zien we de grote overweg in de N64 Driehoven - Kraaijdam.

Al gauw komen we in de velden terecht. Een teken dat we de bergen toch echt hebben verlaten.

De parkeerplaatsen zijn nog leeg en het station van Ravendorp moet nog stationsmeubilair krijgen.

Aan de lijn wordt nog druk gebouwd... De nieuwe seinen staan al klaar!

De noordelijke uitgang van de Prinses Amaliatunnel is ook al klaar.
Alle bovenstaande plaatjes zijn natuurlijk nog WIP. Voor nu zal ik het hier bij laten. Er moet nog genoeg gebeuren, maar zo zachtjes aan begint er een gevulde route aan te komen.
Ik hoop dat jullie het mooi vinden en uitkijken naar een uiteindelijke release. Voor het zover is moet er nog een hoop gebeuren, dus geen verwachtingen van mijn kant verder of en wanneer dat zal zijn. Tot de volgende!

Grtz,
DutchDriver.