Pagina 1 van 2

Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 11:42
door BertTrain
Hier en daar heb ik al over verteld maar bij deze het plan voor mijn nieuw project.
Ik ga een gedeelte van de Limburgse Spoorlijnen ombouwen naar het jaartal 1985. In dat jaar waren nog veel spoorlijnen in Limburg uitgerust met klassieke beveiliging. o.a. het traject Maastricht - Heerlen en Schin op Geul - Heerlen via Simpelveld. Deze twee trajecten zullen dan ook opgenomen worden in deze nieuwe route, daarnaast zal het traject Maastricht - Vaals in deze route terugkomen.
Da afgelopen weken heb onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en ook een stukje route uitgeprobeerd. Begonnen in Schin op Geul en daarna naar Wijlre. Beide stations hadden de nodige wijzigingen tot gevolg aan de spoorinfrastructuur. Hoewel er rond deze lijn wat gebouwen en dergelijk betreft weinig veranderd moesten er tocht in Wijlre enkele nieuwbouwhuizen afgebroken worden.
Naast het bouwen van de route zal ik ook weer de nodige objecten moeten gaan bouwen. Er komen veel seinhuizen langs de route die nog in 1985 bestonden. Heerlen zal helemaal op de schop moeten en het oude stationsgebouw zal ook gemaakt moeten gaan worden.

Wat ik tot nu toe ervaren heb is dat er toch nog wel een en ander bij komt kijken, maar ja het is een uitdaging :smile:.

Om even de sfeer te proeven alvast wat plaatjes:

Afbeelding
Bij station Schin op Geul is de splitsing naar Simpelveld en Heerlen aangepast.

Afbeelding
De perrons van Schin op Geul zijn aangepast aan de oude situatie en voorzien van nieuwe aankleding.

Afbeelding
Het eerste object dat ik voor deze route heb gebouwd is het plaatsnaambord Schin op Geul, ook maar gelijk een lampje ingezet.

Afbeelding
We mogen 80 km/h gaan rijden. De beveiliging was in 1985 zodanig ingericht dat op tweesporige trajecten elk spoor maar in een richting kon worden bereden.

Afbeelding
De westelijke wisselstraat bij Wijlre is aangepast, in 1985 was alleen spoor 1 in gebruik, tegemoet komende trein konden tussen Schin op Geul en Wijlre elkaar passeren.

Afbeelding
Het perron in Wijlre is ingekort. Op het perron staat een opstapje voor mensen die moeilijk ter been zijn. Het is de kunst voor de machinist om te zorgen dat een deur van de trein bij het opstapje komt te staan :scream:.

Afbeelding
Nieuwbouw huizen in Wijlre zijn afgebroken, je hebt nu wel mooier uitzicht op het landschap.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 12:25
door Christian983
Leuk project om te doen, veel succes!

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 12:44
door Frison
Kijk voor je objecten gaat maken zeker in mijn verzameling want ik heb diverse objecten uit die tijd gemaakt zoals CTA, perron borden enz.

En voor kleine objecten mag je altijd een beroep op mij doen.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 14:27
door Kcalk_04
Supergaaf! Veel succes en hopelijk ook plezier! :loveit: :sunglasses:

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 15:28
door simonewerro
Ik sluit me geheel bij Kalck aan.!!!!!

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 18:45
door BertTrain
Frison schreef:
09 mei 2025, 12:44
Kijk voor je objecten gaat maken zeker in mijn verzameling want ik heb diverse objecten uit die tijd gemaakt zoals CTA, perron borden enz.

En voor kleine objecten mag je altijd een beroep op mij doen.
Frits bedankt voor je aanbod, zal dat zeker is gedachte houden.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 19:04
door Accelerat
Wat tof!! Heel veel succes!

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 22:18
door edwinaartse
Leuk dat je begonnen bent aan de ombouw Bert. Ik kijk er zeker naar uit. Succes!

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 09 mei 2025, 22:29
door TfNLDE
Kijk, dat is ook een leuk project.

@BertTrain, ik weet niet of je die websites zoals

https://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm

en

https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek ... le=#inv3t2

al kent, daar staat veel informatie en sporenplannen in.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 10 mei 2025, 17:14
door BertTrain
Erwin, bedankt voor je tips, tips zijn altijd welkom.

Ik was gisteren in het spoorwegmuseum om wat inspiratie op te doen. Zij hebben daar een mooie bibliotheek, helaas niet open voor publiek. Zij adviseerde mij voor meer informatie om naar het Utrechts archief te gaan. dus dat ga ik vast doen. Ik ben met name op zoek naar informatie over het oude stationsgebouw van Heerlen.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 10 mei 2025, 17:32
door Marklin
Over station Heerlen is wat te vinden bij Klassiekebeveiliging met het oude stationsgebouw, maar een detail tekening zal lastig worden. :wink:

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 10 mei 2025, 18:30
door Frison
Valt wel mee Teun, als weet waar je moet zoeken tenminste. :upside_down:

Afbeelding

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 10 mei 2025, 20:08
door BertTrain
Frits, ik denk dat jouw tekening een ouder versie van het station is, in 1985 stond nog net onderstaand stationetje...
Afbeelding

Leuke uitdaging toch..
Maar als je daar iets van kan vinden ben ik je zeer dankbaar.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 10 mei 2025, 22:16
door Wadlopertje
Dit lijkt hetzelfde gebouw te zijn?
Afbeelding

(Hoe kunnen ze dit nou ooit afgebroken hebben!)

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 11 mei 2025, 08:07
door Kcalk_04
Dat kan je van een hoop stations zeggen zoals den Bosch en Heerenveen :frowning:

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 11 mei 2025, 19:46
door Frison

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 11 mei 2025, 20:07
door BertTrain
Frits, Harstikke mooi, bedankt. Hoef ik mij niet te vervelen.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 12 mei 2025, 08:15
door Floortje59
Een wat late reactie Bert, maar wel mooi zoals je deze wilt gaan maken van "Da stukske Niederland".
Succes!

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 15 mei 2025, 12:57
door peerklota
Ook van mij wat aan de late kant.. Maar wat een super tof project! Heel veel succes!

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 15 mei 2025, 21:30
door verbo622
dat is een geweldige uitdaging. heel veel succes met wat je gaat doen. :clap:

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 18 mei 2025, 22:39
door TfNLDE
@BertTrain

Ik denk dat je hier ook wel wat aan hebt. :wink:
https://www.topotijdreis.nl/

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 19 mei 2025, 18:18
door Louke1968
Geweldig dat je dit gaat doen Bert! Ik wens je veel succes met de uitdaging.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 22 mei 2025, 11:20
door BertTrain
Iedereen bedankt voor de positieve reacties op dit plan.
Ik ben weer een stuk verder gevorderd daarom tijd voor wat plaatjes.
Vanuit Schin op Geul ben ik begonnen met het aanpassen van de route richting Wijlre. Inmiddels ben ik op station Kerkrade West (bij ZLSM genaamd Spekholzerheide) aangekomen. Daarnaast wordt ook nog gewerkt aan het traject Maastricht - Vaals, hier worden met name de bomen vervangen door de Radiomaster bomen. Ik heb inmiddels auto's uit de jaren 1980 gevonden, deze moeten ook nog op de wegen met rijdende auto's worden toegevoegd.
Komende weken ben ik er even tussenuit, dus dan geen TSC, wel zal ik in Blender een begin gaan maken met het oude Station Heerlen, een heerlijke uitdaging...

Afbeelding
Voor station Wijlre heb ik het Seinhuis nagebouwd.

Afbeelding
Het emplacement van Station Wijlre is sterk vereenvoudigd, o.a. spoor 2 was in 1985 niet meer aanwezig. Eind 1989 werden alle wissels vastgeklemd zodat alleen nog verkeer uit Wijlre richting Duitsland via spoor 1 mogelijk was voor de verbinding Maastricht - Aken.

Afbeelding
Zo ziet de oostkant van emplacement Simpelveld in de huidige tijd uit (Route De Limburgse Spoorlijnen)

Afbeelding
Dit is situatie in 1985 met de splitsing van de sporen richting Kerkrade en Duitsland.

Afbeelding
Het station Spekholzerheide in de ZLSM situatie (Route De Limburgse Spoorlijnen)

Afbeelding
In 1985 was de naam van Station Spekholzerheide anders namelijk Kerkrade West. Dit plaatje geeft de situatie van 1985 weer. Het emplacement is voor die tijd in verband met de mijnen nog veel groter geweest.

Afbeelding
Kerkrade West in 1985, rechts is nog en oude mijnberg te zien die later is afgegraven. Links lag vroeger de Willem Sophia mijn.

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 22 mei 2025, 11:42
door Wadlopertje
Prachtig gemaakt! Heel mooi! Succes met de bouw/ombouw :wink:

Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985

Geplaatst: 22 mei 2025, 11:49
door edwinaartse
Dat ziet er mooi uit Bert! Succes verder met het ombouwen.