Zoals sommigen wel weten ben ik al een aantal jaar bezig met het bouwen van mijn fictieve route. Dit heb ik altijd gedaan zonder in de bochten verkanting toe te passen. Met het verstrijken van de jaren en het verbeteren van de routes over de hele linie begon dit gemis me steeds meer te irriteren. Meerdere malen heb ik zonder succes gezocht naar een manier om dit met terugwerkende kracht in te bouwen.
Tot ik vorige week dit programma tegenkwam: ECCalc, wat staat voor Easement Curve Calculator. Dit programma kan voor jouw de dimensies uitrekenen van de boog met verkanting die jij nodig hebt tussen twee rechte stukken spoor. Op mijn eigen route heb ik al de nodige bogen met succes voorzien van verkanting.
Om te laten zien hoe dit in zijn werk gaat heb ik een korte video gemaakt waarin te zien is hoe ik stap voor stap te werk ga. Wellicht handig voor andere routebouwers die met hetzelfde probleem worstelen. Of ik het programma helemaal juist gebruik weet ik niet, maar ik ben i.i.g. tevreden met de resultaten. Vragen en opmerkingen hoor ik uiteraard graag!