Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Hier vind je alle onderwerpen over routes die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 333 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Jepparama »

Hey,

Zoals sommigen wel weten ben ik al een aantal jaar bezig met het bouwen van mijn fictieve route. Dit heb ik altijd gedaan zonder in de bochten verkanting toe te passen. Met het verstrijken van de jaren en het verbeteren van de routes over de hele linie begon dit gemis me steeds meer te irriteren. Meerdere malen heb ik zonder succes gezocht naar een manier om dit met terugwerkende kracht in te bouwen.

Tot ik vorige week dit programma tegenkwam: ECCalc, wat staat voor Easement Curve Calculator. Dit programma kan voor jouw de dimensies uitrekenen van de boog met verkanting die jij nodig hebt tussen twee rechte stukken spoor. Op mijn eigen route heb ik al de nodige bogen met succes voorzien van verkanting.

Om te laten zien hoe dit in zijn werk gaat heb ik een korte video gemaakt waarin te zien is hoe ik stap voor stap te werk ga. Wellicht handig voor andere routebouwers die met hetzelfde probleem worstelen. Of ik het programma helemaal juist gebruik weet ik niet, maar ik ben i.i.g. tevreden met de resultaten. Vragen en opmerkingen hoor ik uiteraard graag! :slight_smile:

Deze gebruikers waarderen Jepparama voor dit bericht (totaal 13):
EliasMarklinMottom21BertTrainDanielClipmeneernlRemkoHmkasthijsMichaelORob Jansen en 3 andere gebruikers

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

Zoals op het filmpje te zien is lijkt dat een goede oplossing te zijn om verkanting in te bouwen.
Daar ga in mij op een testbaantje eens in verdiepen om het een beetje onder de knie te krijgen.
Want een eerste keer zal het wellicht niet lukken wat bij jou misschien ook het geval is geweest.
En dan maar eens kijken of het bij de scherpste bogen te realiseren is, bij vrij ruime bogen heeft het vooralsnog weinig zin omdat het nagenoeg niet te zien is of je wel/geen verkanting hebt.
Iig bedankt dat je het met ons hebt willen delen! :stuck_out_tongue:

Edit/
Even dit voor de zekerheid wat het proggie betreft, heb je uitsluitend deze 3 bestanden nodig waarbij alleen easement-curve-0.8.6-beta10.zip(zip) uitgepakt moet worden?:
https://github.com/macph/easement-curve ... 8.6-beta10
En moeten de bestanden in de easement-curve-0.8.6-beta10 map blijven zitten, of juist eruit halen waar ECCalc.exe ook staat?

Dus zou dit goed moeten zijn, d.w.z. hij doet het:
Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 333 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Jepparama »

Ja oefenen in een testroute is zeker een aanrader! Volgens mij heb je alleen de .exe nodig, je kunt hem dan gewoon vanuit je downloadmap uitvoeren.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

Heb jij dan alleen de kale exe waarbij hij het doet, of zou de exe alles omvattend zijn?
Mja hoe het ook zij hij werkt, althans het proggie start op, nu de berekening nog goed zien te krijgen wat invulling betreft. :wink:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Jepparama
Afbeelding

Prettige reis

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door jpvdveer »

In enkele Duitse / Oostenrijkse routeupgrades (Nürnberg - Regensburg Railuxe, RSSLO Wörgl - Saalfelden) is achteraf ook verkanting ingebouwd. Ik denk dat Thaddäus (vroeger bekend als Markus Schöbel) in het Duitse forum dat heeft gedaan.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

Nou ik loop vast bij het eerste stuk spoor dat gelegd moet worden.
In mijn situatie zou ik moeten beginnen met een gebogen lengte spoor van 20.41m met een boogstraal van 749m
Maar dat krijg ik met geen mogelijkheid kleiner, sterker nog ik krijg op die lengte een boogstraal van 4013.3m :upside_down:
Kortom zit daar een foefje aan vast om het ca. aan die maat te krijgen, heeft het te maken met het type spoor, een bepaalde instelling, of .....?
Zie knipsel:

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 333 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Jepparama »

De snelheid waar je nu 80 hebt ingevuld, zou je eens kunnen veranderen naar 140. In de trackrule staat per type spoor (respectievelijk yard, main line, freight of passenger) de snelheid ingesteld (MaxSpeedTolerance). Bij mij staat Main line op 140, Yard op 90, Passenger op 200 en Freight op 100. Dit zijn dus de snelheden die ik in de tool kan gebruiken.

Ik leg mijn sporen tot nu toe zelf altijd als Mainline en vul dus voor elke boog 140 in. Staat er een lagere snelheid ingesteld dan wordt de overgangsboog krapper. Dus stel dat je Yard in je trackrule op 80 zet, dan zal je resultaat in TS naar mijn verwachting wel overeen komen met de berekening van de tool.
Deze gebruikers waarderen Jepparama voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door mkasthijs »

Heb eens een berekening gemaakt voor de bocht in Harderwijk, maar de getallen die daaruit komen wijken zo extreem af, dat het niet te doen is.
Om een voorbeeld te geven, de bocht start bij X 880 en het programma wil het laten starten bij X 1236, dat gaat hem niet worden vrees ik.
Doe ik iets fout?
Afbeelding
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

Nja ik ben ook maar een leek maar nu heb jij 110 kmh opgegeven wat de snelheid daar wel is maar volgens mij daar buiten staat.
Want ik heb bij lunteren een aangegeven bocht wat 80 kmh is dus dacht dan geeft 80 op.
Maar nu heb ik op aangeven van Jepparama 140 kmh ingevuld en nu word het heel anders berekend en pakt hij bocht 749 wel.
Kortom wat gebeurd er als jij ook die 140 kmh hanteerd?

Edit/
En of de Quadrant er mee te maken heeft, of hoe je het bekijken moet weet ik niet, maar kan dat ook nog met de berekening te maken hebben omdat jij 2 verschillende richtingen hebt.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door mkasthijs »

Marklin schreef:
11 feb 2021, 19:07
Kortom wat gebeurd er als jij ook die 140 kmh hanteerd?
Dit:
Afbeelding
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Frison »

Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Jepparama
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

Een ding is zeker dat de lengtes iig anders zijn mkasthijs. :wink:

Ps. dat gaan we ook even bekijken Frits.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door mkasthijs »

Marklin schreef:
11 feb 2021, 19:22
Een ding is zeker dat de lengtes iig anders zijn mkasthijs. :wink:
Ik heb echt het spoor gemeten van begin punt naar eindpunt, dat is 900 meter volgens TS.
Vandaag die 900. Die 1000 heb ik als extra gedaan.

Edit:
Zit te spelen met de lengtes, hij moet zo te merken veel korter zijn en niet langer.
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

Ja hoe het ook zij had jij met de opgegeven 110 kmh ook de gewenste boog niet kunnen halen zoals ik met 80.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door mkasthijs »

Ja, het is wat passen en meten en gokken met getallen, maar ik heb zojuist een vrij nette boog gekregen bij Harderwijk, het buitenspoor :)
Dit was uiteraard test, maar het klopt wel :)
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
Jepparama
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 333 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Jepparama »

Ik heb NONL er voor he gemak ook even bijgepakt, je begint wel ambitieus met de bocht bij Harderwijk :sweat_smile:. Het lastige in dit geval is ook nog dat de bocht bestaat uit drie segmenten met verschillende boogstralen. Op een forum heb ik gevonden dat de boogstraal ~700 meter zou moeten zijn. In TS moest ik tot 600 meter gaan om een passend resultaat te krijgen op het buitenspoor. Het binnenspoor is helemaal een uitdaging waar ik zo ook het antwoord niet op heb. Hieronder mijn resultaten.

Afbeelding

Afbeelding

Edit: Het was inmiddels al gelukt, maar voor de vorm laat ik het maar staan :smile:
Deze gebruikers waarderen Jepparama voor dit bericht:
mkasthijs

Gebruikersavatar
BertTrain
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
3
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 253 keren
Ontvangen waarderingen: 740 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door BertTrain »

Ik heb vanmiddag ook zitten te proberen in mijn route Heuvelland. Had dezelfde problemen omdat ik als snelheid 120 km/h had ingevoerd. Nu met 140 km/h binnen half uurtje een mooie bocht gelegd (met een hellingspercentage, het is tenslotte Heuvelland). :smile:. Eerst deed ik uren over om een bocht naar een bocht met verkanting over te zetten. Dank je wel Jepparama :thumbsup: Ben er super blij mee...
Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht:
Jepparama
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door mkasthijs »

Jepparama schreef:
11 feb 2021, 20:03
Ik heb NONL er voor he gemak ook even bijgepakt, je begint wel ambitieus met de bocht bij Harderwijk :sweat_smile:. Het lastige in dit geval is ook nog dat de bocht bestaat uit drie segmenten met verschillende boogstralen. Op een forum heb ik gevonden dat de boogstraal ~700 meter zou moeten zijn. In TS moest ik tot 600 meter gaan om een passend resultaat te krijgen op het buitenspoor. Het binnenspoor is helemaal een uitdaging waar ik zo ook het antwoord niet op heb. Hieronder mijn resultaten.

Edit: Het was inmiddels al gelukt, maar voor de vorm laat ik het maar staan :smile:
Nice! " je begint wel ambitieus met de bocht bij Harderwijk :sweat_smile:" Goed he :sweat_smile: :smile:
Goed om dit te weten. Bij V5 gaan we hier zeker naar kijken om dit nog mooier te krijgen. Eventueel kunnen we jou of iemand anders altijd om hulp vragen :smile: :smile:
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 2):
JepparamaRob Jansen
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

Oa. Harderwijk had ik al met verkanting, ben gisteren en vanmorgen bezig geweest met 3 bogen, 2 links en 1 rechts van station Lunteren.
Het plaatje laat de boog vanaf Barneveld Lunteren zien en nog een heel gedoe was.
Omdat daar 3 segmenten waren gebruikt, 1 gebogen, 18m recht (bij een overweg) gevolgd door een gebogen.
Hen toen in game (zonder opslaan) het zo gemaakt dat vanaf de 2 rechte sporen, waar het op aan moest sluiten, met 1 gebogen spoor kon en zo de boogstraal had voor het proggie.
Toen de gegevens ingevuld en laten berekenen om vervolgens aan de slag te gaan.
En jawel het kwam precies uit met het geluk (je hebt meer aan een ons geluk dan een pond verstand) dat ik nog ca. 3m over had bij de wissel richting Barneveld :stuck_out_tongue:
Het betekende wel dat de overweg, portalen enz. niet meer klopten en weer gedaan moest worden.
En natuurlijk kloppen later scenario's niet meer met fouten zoals broken consist als op gewijzigde punten een AI trein staat opgesteld
Afijn een goed proggie wat voor de 3 bochte goed zijn werk heeft gedaan en voor mooi eerder ontdekt had moeten worden gezien de datum, mja je kunt niet alles hebben.

Oja, in het filmpje zag ik dat het groggie vast stond, is dat zo of ....?
Bij mij verdwijnt hij steeds als ik terug ga naar het spel.

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
mkasthijs
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door mkasthijs »

Marklin schreef:
12 feb 2021, 11:54

Oja, in het filmpje zag ik dat het groggie vast stond, is dat zo of ....?
Bij mij verdwijnt hij steeds als ik terug ga naar het spel.
Hoe heb jij de binnenboog gedaan Dan?
En klopt, dat had ik ook Teun, dat die telkens verdween.
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 333 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Jepparama »

Goed te lezen dat het tooltje bij meer routes van pas komt! Haha had idd eerder ontdekt moeten worden, maarja beter laat dan nooit :smile:. Ja problemen met scenario's zijn wel een nadeel. Had voor mezelf al besloten om bij V3 van mijn route alle scenario's eruit te gooien en een nieuwe serie te maken om daar ongemak mee te voorkomen. Het programma staat bij mij eigenlijk op mijn tweede scherm, in de video heb ik slechts de opname daarvan linksboven in beeld gezet.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

mkasthijs schreef:
12 feb 2021, 13:28
Hoe heb jij de binnenboog gedaan Dan?
Hoe bedoel je "binnenboog"?
Die heb je niet bij enkelspoor wat de Kippenlijn betreft als je dat ermee bedoeld.
Jepparama schreef:
12 feb 2021, 13:35
Het programma staat bij mij eigenlijk op mijn tweede scherm, in de video heb ik slechts de opname daarvan linksboven in beeld gezet.
Ach zo, ik dacht al ....., vandaar de vraag.
Was wel handig geweest als je hem tijdelijk vast kon zetten in bijv. de linker bovenhoek of zo. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door mkasthijs »

Marklin schreef:
12 feb 2021, 15:04

Hoe bedoel je "binnenboog"?
Die heb je niet bij enkelspoor wat de Kippenlijn betreft als je dat ermee bedoeld.
Nee, de bocht vanaf Ermelo naar Harderwijk bij het viaduct. Die scherpe bocht heb je toch gedaan met verkanting zei je?
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

Aha bedoelde jij dat, ja maar dat is gedaan zonder een proggie ofwel na ...tig aantal keer uit de hand gedaan op toen nog RWDecal templates.
En daar ben ik toen achter gekomen waar je mee begint moet je mee eindigen om recht uit te komen wat ook met het proggie is te zien als het (dubbel)spoor uit 3 elementen gemaakt kan worden.

Trouwens ben nu met een boog bezig op het enkelspoor richting Ede en dat lukt ook niet echt met de gegeven lengte enz. maten. :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Verkanting inbouwen in bestaande bogen

Bericht door Marklin »

De bovengenoemde bocht is inmiddels gelukt plus meerdere bogen met een boogstraal tussen de 300/400m
En zoals je al eens eerder melde heeft de trackrule waarin een boogstraal staat vermeld een doel zoals passagiers en vracht.
Geef je nu 60 kmh op in het proggie dat moet je met maken bijv. vracht opgeven zodat je hiermee een kleinere boog kunt maken
En dat maak je dan met de offset tool hoofdlijn waarmee je dus ook de verkanting erin brengt.
Let wel dat je met het laatste element spoor precies goed uitkomt om recht verder te kunnen anders krijg je geen vloeiende overgang naar normaal spoor!
Nu viel mij iets op bij het recht uitkomen onderin te zien bij TS dat de boogstraal ineens op 1.5m springt als je in de buurt van de maten komt, en dat bleek dus precies het punt te zijn dat je recht zit.
Is dat jullie ook al eens opgevallen?

Al met al is het nog een heel gepruts, bijv. wat onder is te zien als er overweg(platen) inzitten en niet meevalt om Coha varianten redelijk goed te krijgen, en dan nog ....
Bedenk tijdens het typen zou je een overwegplaat ook kunnen draaien over de breedte?, :thinking: heb de overwegplaat elementen nu afzonderlijk op ca. hoogte gezet.
Afijn nog een paar lange bogen tussen Barneveld Centrum & Noord, dan is de kippenlijn nagenoeg gereed. :wink:

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 2):
WadlopertjeRoy
Afbeelding

Prettige reis

Plaats reactie

Terug naar “Routes”