NS Plan X

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
TRDLdanny
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2020, 13:28
3
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: NS Plan X

Bericht door TRDLdanny »

Goeieavond,
Allereerst allemaal de beste wensen voor t nieuwe jaar.

En Bedank voor dit hele mooie product voor TS

Echter loop ik tegen een probleem aan in TS met een scenario bouwen in de Achterhoek, namelijk:

Afbeelding

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is

Gr TRDLdanny

EDIT:

Ik heb t probleem al gevonden... de verkeerde sporen in Vorden aangevinkt... kleinigheidje hou je toch haha :joy:
Zo nu en dan ook op Twitch

Evert66
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2020, 19:47
3
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 110 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Evert66 »

Beste Marc,
Hartelijk dank voor deze fantastische toevoeging aan het Nederlandse materieel voor TS!!
De trein is bijzonder goed getroffen wat betreft vorm en kleur. Ook nog de Kameel als kers op de taart, zelfs in drie kleurstellingen :partying_face:
Het enige waar de DE1 en 2 (rode en blauwe versie) m.i. niet overeenkomen met het origineel is het geluid. Bij aanzetten heb je het karakteristieke gebrul van de dieselmotoren maar dit verdwijnt dan na enige seconden. Terwijl in mijn herinnering dit gebrul gewoon aanhield bij het versnellen.
E.e.a. is ook goed te horen in dit geluidsfragment op YT: https://youtu.be/7t6-n_ikv7Y?t=100
Net na 5:45 wordt het gas dicht gezet en rijdt de trein al freewheelend naar het volgende station.
Nogmaals de trein zoals hij nu is is fantastisch, zie mijn opmerking daarom niet als kritiek maar als een eventuele verbetering van het model.
Mvg, Evert

Gebruikersavatar
Mike82
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 sep 2021, 09:45
2
Locatie: Rheden
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Mike82 »

Marc, echt heel erg bedankt voor deze prachtige treinen!

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Hoi Evert,

Ben het helemaal met je eens. Misschien dat een geluidstechnicus onder ons daar wat mee kan. Zo niet, dan jammer. Het blijft een super model.

Gr Erik

HeroicNonsense
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 apr 2020, 13:46
3
Gegeven waarderingen: 63 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: NS Plan X

Bericht door HeroicNonsense »

Prachtig Marc! Ontzettend bedankt!

En uiteraard de beste wensen!

Gr.
Erwin

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Sebas1700 »

Zeker een leuk pakket! Enkel het geluid indd en de afstelling van de remkraan, zou voor ooit een mooie update zijn.

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Even een opmerking in de groep. Ik heb gisteren contact gehad met een erkende soundmaker op het Duitse rail-sim forum. Ik heb hem gevraagd of het geluid uit het Youtube filmpje bruikbaar zou zijn voor het model van Marc. Hij gaf aan dat dit zo niet mogelijk zou zijn. Nu is de vraag hier aan de community of iemand weet hou je dit geluid zodanig kunt converteren, dat het voor TS te gebruiken valt en ingepast kan worden. Ik heb daar absoluut geen benul van.

Gr Erik

ps: ps Ik heb de vraag ook in het zusterforum gesteld.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marklin »

Is icetrainNL, de maker van dat filmpje of iig geplaatst, een Duitser? :thinking:
Als je die te pakken kunt krijgen heeft hij/zij mogelijk nog de originele geluidopnames. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Ik denk dat dit lastig is.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: NS Plan X

Bericht door Frison »

Geluidsbestand:

https://drive.google.com/file/d/1QAW5Ay ... sp=sharing

Simpel toch? :joy:

Maar ik doe er niets mee, gewoon gebruiken van deze trein zoals MarcD deze heeft afgeleverd.
Komt er later een update, dan merken we dat vanzelf, toch? :wink:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
Marklinsaurer580
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marklin »

Zo denk ik er ook over Frits, lig er niks mee te knoeien en ben er sowieso zeer content mee dat Mark hem met ons heeft gedeeld zoals hij (en de rest) nu is! :hugging:
Kort gezegd; "Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken" toch? :wink:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 5):
Frisonldjtjemkasthijssaurer580Wadlopertje
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
ldjtje
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2020, 17:27
3
Gegeven waarderingen: 45 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: NS Plan X

Bericht door ldjtje »

Marklin schreef:
05 jan 2022, 10:20
Kort gezegd; "Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken" toch? :wink:
Ik vind de kwaliteit beter als sommige payware. Hulde Marc, heel erg bedankt.
Deze gebruikers waarderen ldjtje voor dit bericht:
Marklin

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Ho wacht even, ik zeg niet dat ik het niet waardeer, in tegendeel. Ik heb er vaak genoeg over gezeurd. Ik ben ook heel gelukkig met het resultaat. Het enig wat ik zeg is dat het geluid, of zo gezegd de herrie, voor een 2 a 3 seconden zo werkelijk perfect is, dat dit smaakt naar meer. Zou toch mooi zijn dat bij de hele tractie dit geluid te horen is. Nogmaals ik ben heel gelukkig met plan X. Voor mij een van de beste modellen, free- of payware.

Gr van een heel tevreden klant,

Erik

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marklin »

Oké, tsja de een houd van de moeder en een ander van haar dochter .....
Maar om nu te zeggen bij een traject die bijv. een uur duurt dezelfde deun te horen gaat al gauw vervelen lijkt mij en gaat het geluid zachter.
En dan kun je weer de reacties krijgen van bijv. kan het in de Cab niet wat minder of zo wat bij een andere Loc al eens ter sprake is geweest.
Trouwens ooit eens waar ik het spoor een kadeng kadeng geluid had gegeven duurde maar even en kwam er al een reactie of dat er niet uit kon. :upside_down:

Edit/
Een mens is ook niet gauw tevreden of er komt een reactie over het een of ander.
Zo zijn er 10 tallen mods in omloop van derden over van alles en nog wat, nou laat dat aan de maker over als die er wat in ziet, ik laat ze iig allemaal links liggen. :frowning:
Afbeelding

Prettige reis

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Nou ik denk dat ik me dan wat ongelukkig uitgedrukt heb. Wat blijft is dat ik heel blij met dit pareltje. En ja ieder zijn smaak. Laten we het daar mee bij houden. Rest mij nog te zeggen dat ik Marc heel dankbaar ben met de Plan X.
Gr Erik

Gebruikersavatar
ldjtje
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2020, 17:27
3
Gegeven waarderingen: 45 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: NS Plan X

Bericht door ldjtje »

simonewerro schreef:
05 jan 2022, 12:37
Ho wacht even, ik zeg niet dat ik het niet waardeer, in tegendeel. Ik heb er vaak genoeg over gezeurd.
Oh, maar het was ook helemaal niet negatief ten opzichte van jou bedoeld hoor. Ik wilde alleen zeggen dat ik het werk van Marc vaak beter vind dan sommige payware content, terwijl het toch freeware is. En aan je reactie te merken delen we dezelfde mening toch? Absoluut niet kwaad bedoeld.

Groeten,
Leen

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Hoi Leen,
We delen idd de dezelfde mening. Ik had al verwachtingen aan het model maar die zijn overtroffen. Ik ben gewoon verliefd op het lawaai, omdat het wat terugbrengt van mijn jeugd. Je kon op een mooie zomeravond het wegrijden van station Vorden in de verre omtrek horen. Het is gewoon een tik van mij.
Gr Erik

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marc D. »

Om aan de vraag tegemoet te komen heb ik de blueprints iets aangepast voor de DE 1 & 2 stellen en de kameel. Het volume blijft bij het accelereren bijna gelijk en is ook van wat verder af nog te horen. Als het goed is komt deze aanpassing bij de Plan X download te staan.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 12):
Andries33Louke1968hanstreintjeRemkoHFrisonMarklinEvert66DanielldjtjeRoy en 2 andere gebruikers

Gebruikersavatar
Daniel
Moderator
Berichten: 247
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Twente
Gegeven waarderingen: 1046 keren
Ontvangen waarderingen: 1036 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Daniel »

De patch is te vinden op de Plan X downloadpagina.
Deze gebruikers waarderen Daniel voor dit bericht (totaal 4):
Rubku_NLmkasthijsMarklinLouke1968
Afbeelding

Evert66
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2020, 19:47
3
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 110 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Evert66 »

Beste Marc, hartelijk dank voor de update van de blueprints van het geluid! Zoveel waarheidsgetrouwer nu. :clap: Voor mezelf heb ik in de "NS Plan X engine proxy.proxyxml" file het Basevolume van het aanzet geluid "DE1_accel.dav" verlaagd van 1 naar 0.4 Naar mijn smaak is het volume van het aanzetgeluid dan net iets mooier aangepast op het motorgeluid volume op snelheid. Maar zoals zo vaak geldt: zoveel mensen zoveel wensen.
Ik ga gauw weer genieten van een rit met jouw Plan X, ik ben het volkomen eens met de andere reacties: deze trein is beter dan menig payware product. Nogmaals dank voor deze wonderschone aanvulling op het NS materieel in TS.
Gr, Evert
Deze gebruikers waarderen Evert66 voor dit bericht:
Marc D.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marc D. »

Evert66 schreef:
07 jan 2022, 22:16
Voor mezelf heb ik in de "NS Plan X engine proxy.proxyxml" file het Basevolume van het aanzet geluid "DE1_accel.dav" verlaagd van 1 naar 0.4 Naar mijn smaak is het volume van het aanzetgeluid dan net iets mooier aangepast op het motorgeluid volume op snelheid.
Ik heb die instelling overgenomen en dat klinkt best goed :thumbsup:. Die aanpassing blijft.

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Hallo Marc,

Ik heb vanmorgen nog en rondje met Plan X gereden. Voor mij is deze nu rondom perfect. Nogmaals dank,

Gr Erik

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: NS Plan X

Bericht door jpvdveer »

Hartelijk dank Marc D voor de update - klinkt goed!
Marklin schreef:
05 jan 2022, 13:57
Zo zijn er 10 tallen mods in omloop van derden over van alles en nog wat, nou laat dat aan de maker over als die er wat in ziet, ik laat ze iig allemaal links liggen.
Hoewel alles nu in kannen en kruiken is voor wat betreft Plan X, zou ik toch nog even op deze opmerking willen reageren. Voor freeware-ontwikkelaars zoals Marc D is deze opmerking inderdaad gerechtvaardigd - als hij iets beters vindt houdt niets hem tegen om dat vervolgens te verwerken, zoals hij ook heeft gedaan.

Voor commerciële producten is de situatie anders. Het maken van goede geluidsopnamen is bijzonder moeilijk en kostbaar. In het Verenigd Koninkrijk, met een enorme markt, kan Armstrong Powerhouse dit zonder problemen op een professionele manier doen. Maar de Nederlandse markt is veel kleiner en ChrisTrains kan qua geluiden dan ook nooit een professioneel product afleveren. Het is commerciële aanbieders bovendien niet toegestaan om materiaal van YouTube, of andere bronnen, te gebruiken. Freeware aanbieders kunnen/doen dit wel. De mods van Linus Follert en JackyTheCat zijn daardoor van veel betere kwaliteit dan ChrisTrains ooit zou kunnen realiseren.

Bij commerciële aanbieders kun je het dus niet aan de maker over laten of dit er wat in ziet. Iik weet zeker dat ChrisTrains er bij de meeste mods heel veel in zou zien, maar zelf mag hij ze niet in zijn producten verwerken. In mijn ogen doe je jezelf echt wat tekort door de freeware soundmods op basis van dit soort argumenten links te laten liggen. Op zijn minst moet je beseffen dat commerciële aanbieders aan sterke beperkingen onderhevig zijn waar het de kwaliteit van geluiden betreft (tenzij ze ze à la Armstrong Powerhouse zelf op een professionele manier kunnen opnemen) en dat de mods deze beperkingen in behoorlijke mate (natuurlijk nooit volledig) kunnen omzeilen.
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
dbdtrain
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jul 2020, 18:47
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: NS Plan X

Bericht door dbdtrain »

Geweldig hier zat ik op te wachten. Bedankt :thumbsup:

Gebruikersavatar
Digostonx
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2020, 17:55
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: NS Plan X

Bericht door Digostonx »

Hallo!


Zo moeilijk is geluidsopnames maken ook weer niet.

Met een Zoom H4n Pro Handy Recorder + Zoom WSU-1 Universal Windscreen kom je al ver.
Dit gebruiken Linus Follert en JackyTheCat naar mijn weten.

Als je professioneel opnames wilt maken dan heb je een wat grotere microfoon nodig zoals:
Røde NTG microfoon + Røde Deadcat windshield + Røde Blimp.
Dit gebruikt Armstrong Powerhouse.

Bovenstaand zijn wat voorbeelden. Er is een enorme markt
waarin je dit soort apparaten kan vinden van verschillende merken.

Daarbij komt het nodige werk op de computer nog kijken natuurlijk.
Ik hoop dat het een en ander is verduidelijkt.

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”