Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Hier vind je alle onderwerpen over scripting voor Train Simulator zoals LUA.
Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Omroepen en cinematic camera in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Hoe maak je omroep in een scenario met behulp van lua?
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar in de basis heb je een marker nodig op de plaats waar je een omroep wil laten afspelen en in ScenarioScript.lua de functie die de omroep afspeelt.

De meest eenvoudige manier is een stopopdracht gebruiken.
Stel deze in op 1mph (de opdracht zal succesvol zijn wanneer de marker met 1 mijl per uur of meer gepasseerd wordt).
  • Maak de stopopdracht op de gewenste marker aan
  • Stel de snelheid in op 1mph
  • Vul de functie in waarmee de omroep wordt afgespeeld
  • Optioneel kan het kruis aangevinkt worden zodat de opdracht onzichtbaar is tijdens het rijden van het scenario
Let wel op dat met een dergelijke stopopdracht de tijden zullen veranderen doordat de game ervan uit gaat dat je daadwerkelijk de marker met 1 mijl per uur gaat passeren.

Afbeelding

In ScenarioScript.lua:

Code: Selecteer alles

function OnEventPlayOmroep()
	SysCall ( "ScenarioManager:PlayDialogueSound", Omroep.wav" );
end
Er zijn wel andere manieren om met meer lua de omroep functie aan te spreken in plaats van met een stopopdracht, maar dan wordt het behoorlijk geavanceerd.
Begin je net met lua in scenario's dan is dit de beste manier.

Matt Paddlesden heeft een uitstekend filmpje op YouTube en daaruit gemaakte blogs voor degene die zich willen verdiepen in de beginselen van LUA scripting in scenario's.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht:
Truij
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Oké, maar in principe moet je de dienstregeling dan toch niet aanpassen?
Want ik heb de hele dienstregeling al en ook in timetable mode.
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Als je zelf de tijden in de dienstregeling vast hebt gezet (klok/wekker aangevinkt) dan hoef je die niet aan te passen.
Ze zullen alleen waarschijnlijk wel rood worden doordat de game denkt dat ze niet haalbaar zijn.
Heb je de tijden niet vastgezet dan zal de game de tijden zelf aanpassen.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Probleem voor de game :smile:
Ik heb ze toch al vast gezet :hamburger:
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2128 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

RemkoH schreef:
02 aug 2022, 13:09
Als je zelf de tijden in de dienstregeling vast hebt gezet dan hoef je die niet aan te passen.
Ze zullen alleen waarschijnlijk wel rood worden doordat de game denkt dat ze niet haalbaar zijn.
De tijden worden idd rood als je de tijd niet kunt halen al is het maar 1 sec., maar hou je tijd over worden ze niet rood. (wat hier het geval zou moeten zijn)
Het betekend wel dat het dan langer duurt bij een passagiers stop.
Dat gezegd hebbende zullen de tijden dus niet rood worden want als je 1 mph op moet geven en je rijd er met bijv. 60 mph voorbij is de tijd altijd haalbaar, en de tijden zullen ook niet veranderen als het voorheen vast is gezet en er nadien vanaf blijft. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Je redeneert precies verkeerd om.
Wanneer 1mph wordt ingesteld berekent de game de benodigde tijd op basis van die snelheid op dat punt en denkt de game dus dat je er langer over doet om het volgende punt te bereiken. Terwijl je in werkelijkheid het 1mph punt met ongeveer de baanvaksnelheid zal passeren en dus de rode tijd wél haalt.

De reden dat ik 1mph heb gezegd is om te voorkomen dat de opdracht mislukt wanneer je het punt te langzaam passeert.
De game vindt de ingestelde snelheid of sneller goed en langzamer fout.
Je kan dus wel de rode tijden voorkomen door een hogere snelheid in te stellen. Maar wanneer de speler het punt om wat voor reden dan ook langzamer passeert wordt het scenario niet gehaald.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2128 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

Ja idd zoals je schrijft, maar de tijden stonden toch al vast en werd de lua nadien ingevoerd, daarom worden de tijden niet rood vanwege de later ingevoerde 1 mph maar dat punt met baanvak snelheid passeert?, althans zo zie ik het.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

De tijden worden wél rood want na iedere wijziging (in dit geval het toevoegen van een stopopdracht) in de dienstregeling, van welke trein dan ook, wordt ALLES herberekent door de game.

Dus denkt de game door de 1 mph dat de tijd van de volgende opdracht niet meer haalbaar is en wordt rood.

Alléén wanneer de ingestelde aankomsttijd van de volgende opdracht verder ligt dan de game nodig denkt te te hebben zal het niet rood worden.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2128 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

:upside_down: Je hebt idd gelijk en zit ik fout te redeneren.
Kort gezegd; het scenario is tot stand gekomen met baanvak snelheid waarbij je nadien 1 mph invoegt dus met afremmen/optrekken berekend RW idd dat je er langer over doet. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

En daarom die ik de omroepen ná alle tests :halo:
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Misschien dat ik binnenkort als ik tijd en zin heb mijn lua topics uitbreid met de geavanceerdere variant, omroepen met puur lua.
Nog steeds heb je dan wel markers nodig op de plaats waar de omroep moet afspelen, maar die markers gebruik je niet in de dienstregeling en hebben dus ook geen invloed op de tijden.
En omdat ze niet in je dienstregeling voor komen zie je ze ook niet in de hud.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Ok, ik probeer morgen wel effe met een test scenario
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Werkte niet, hij gaf gewoon geen geluid. :frowning:
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Heb je in de scenariomap een map genaamd "en" aangemaakt en daar het geluidsbestand in geplaatst?
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Nope, ik had hem in de hoofdmap geplaatst
(I'm stupid)
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

In de hoofdmap (scenariomap) had op zich ook wel gekund.
Dan was het pad naar het bestand in lua "../omroep.wav" geworden.
Maar nog steeds had dan ook de map "en" moeten bestaan.
Dus kun je het bestand net zo goed gewoon in die map plaatsen.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Ok, foutje van me, ik had het kunnen weten.
Je hoort morgen wel. :checkmark:
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2128 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

RemkoH schreef:
03 aug 2022, 15:28
In de hoofdmap (scenariomap) had op zich ook wel gekund.
Maar nog steeds had dan ook de map "en" moeten bestaan.
Even voor de weet ..., waar is dat dan voor nodig als het in de scenario map had gekund maar wel moet de "en" map bestaan?
Kortom wat heb je aan een lege "en" map. :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Nou, als je de tutorial https://www.youtube.com/watch?v=1RcO_og8q7M had gekeken wist je dat wel.
En dat houd het ook beter georganiseerder dan alles in een map yeeten
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2128 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

Truij_Treinen schreef:
03 aug 2022, 17:40
yeeten
Oké het filmpje duurt wat lang, was aan het einde maar het begin alweer vergeten. :joy:
Trouwens is voor yeeten ook een filmpje te vinden wat het betekent? :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

Marklin schreef:
03 aug 2022, 18:21
Truij_Treinen schreef:
03 aug 2022, 17:40
yeeten
Oké het filmpje duurt wat lang, was aan het einde maar het begin alweer vergeten. :joy:
Trouwens is voor yeeten ook een filmpje te vinden wat het betekent? :thinking:
Volgens vrt.be betekent het: "Yeet" is een uitroep van blijdschap of opwinding. Soms wordt "yeet" ook als een werkwoord gebruikt, iets of iemand "yeeten" betekent gooien.
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door RemkoH »

Marklin schreef:
03 aug 2022, 17:23
Even voor de weet ..., waar is dat dan voor nodig als het in de scenario map had gekund maar wel moet de "en" map bestaan?
Kortom wat heb je aan een lege "en" map. :thinking:
Omdat de game naar die map (of een andere basistaal van de game) opzoek gaat voor onder andere html messages, video's en zo ook geluidsbestanden.
Als de map niet bestaat dan kan het script ook niet een map omhoog (daar staat "../" voor en gaat in dit geval dus terug naar de hoofdmap) om het bestand daar uit te lezen.
Dus ja het bestand kan ook in een andere map, maar dat is nogal doelloos omdat de game het eigenlijk op een andere plek verwacht, de "en" (of de, ru etc.) map.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Truij »

+ nog een vraagje.
Ik heb in het begin een html bericht staan, net als in die tutorial, maar de screenshot, met een resolutie van 158-128 px is uitgerekt in-game. (hij heeft in-game een verhouding van 16:9 ongeveer)
Weet je waarom??
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2128 keren

Re: Omroepen in scenario met lua scripting

Bericht door Marklin »

Dan weten we dat ook weer Truij_Treinen wat yeeten betekend. :wink:
Dat is iig duidelijke taal RemkoH en beter te lezen/begrijpen/onthouden dan een filmpje van ca. anderhalf uur. :sweat_smile:
Vandaar zeker al die vragen ....... :zipper_mouth:
Afbeelding

Prettige reis

Plaats reactie

Terug naar “Scripting”