Allereerst bedankt voor de leuke reactie en waarderingen
Sebas1700 schreef: ↑01 sep 2022, 17:10
Wat ik eigenlijk alleen mis in je uitleg is de veelvoorkomende variant bij stootjukken. Waarbij je enkel op 120 en 30 meter een baken treft.
Een stootjuk is technisch inderdaad gewoon een roodsein, dus functioneel zal dat niet anders werken dan bij seinen. Het laatste baken ontbreekt omdat dat inderdaad geen praktisch nut heeft, dan sta je met je buffers al door het juk heen
Ik zal dit wel nog even aan de handleiding toevoegen, er zullen vast mensen zijn voor wie het niet duidelijk is dat een juk gelijk staat aan een rood sein
Een vrijgavelus begint op 60 meter afstand en eindigt altijd 5 meter voor het betreffende sein, dus niet '
meestal' tot aan het sein zelf. Hier komt enkel een signaal bij een 'veilig' seinbeeld op te staan.
99% eens ja. Toch hebben we tijdens testen situaties gezien met twee bakens waarbij de lus slechts tot dat baken loopt, daar voorbij zou immers doelloos zijn. Ik dacht ook één enkele uitzondering gezien te hebben met een kortere lus bij 3 bakens vanwege een in de weg liggende brug, maar de locatie moet ik je nu even schuldig blijven.
Het is ook niet per definitie zo dat je áltijd boven de 40 km/u direct een snelremming krijgt bij het passeren van het eerste baken. Dit is echt geheel afhankelijk van de remcurve die in het materieel zit.
Binnen de context van het grootbedrijf correct, echter binnen Train Simulator heb ik gekozen om dit iets te vereenvoudigen naar 2 'vaste' snelheden van 40 en 25 km/h, eentje voor passagiers en goederen treinen.
De bewaking begint feitelijk bij 70 km/u. Daar weer boven kan het signaal vanuit de bakens eigenlijk niet meer opgepikt worden, door de hoge snelheid. Dus je kunt met 100 'straffeloos' door een rood sein vliegen.
De informatie die ik heb kunnen raadplegen geeft aan dat een ingreep tot en met 70 km/h
gegarandeerd is, echter hoeft dat in mijn interpretatie niet te betekenen dat een trein die 71 km/h rijdt per definitie het signaal niet kan oppakken (dat zou technisch gezien heel raar zijn). Maar dat de kans dat ie het oppikt steeds kleiner wordt (dus bijv. 99% bij 71 km/h, 80% bij 75 km/h, 50% bij 80 km/h en 0% bij 90 km/h).
Ik zal eens nadenken of ik dat wil inbouwen of niet, technisch is het prima mogelijk. Alleen zie ik het niet zo snel gebeuren dat iemand die met ATB ingeschakeld - welke al een hele tijd code 40 geeft - nog meer dan 70 km/h rijdt op 120 meter vanaf het sein; m.a.w. zou ik dus functionaliteit inbouwen die in de praktijk nooit gebruikt wordt.
Sikkenbaas schreef: ↑03 sep 2022, 14:33
Maar ik mis de
dodeman functie op de machine nog. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat Louke1968 al terecht opmerkt zit er al een dodeman vanuit fopix3d zelf in de trein. Alleen deze werkt (naar mijn mening) niet helemaal goed qua timing en geen feedback in de loc. Ik zou ansich zelf een 'eigen' dodemansknop erbij kunnen maken (dat is erg eenvoudig vergeleken met ATB

) welke qua timing wat beter klopt en dezelfde toetsencombinatie gebruikt als Chris indien daar veel behoefte aan is. Alleen het dodeman pedaal in de loc zelf zal dan ook niet werken en zal er tevens geen lampje zijn zoals in de treinen van Chris gezien dat niet in de originele GEO's zit (is technisch wel mogelijk, maar ik heb 0 verstand van 3D

)