TrainDriver2

Plaats hier alle onderwerpen die betrekking hebben op train simulators zonder eigen categorie.
CoraVLC
2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

TrainDriver2

Bericht door CoraVLC »

Ik wil jullie voorstellen aan TrainDriver2 mijn favorite Poolse spoor simulator op dit moment. Sommigen van jullie kennen SimRail al van steam. Echter een andere Poolse simulator die in 2025 op Steam verscheen is TrainDriver2 afgekort TD2. Sinds ik het spel gedownload heb op 5 juni 2025 heb ik er intussen dik 800 uurtjes ingestopt waarvan alles zowat op Multiplayer. TD2 zelf bestaat al 11 jaar nu maar is naar Steam gekomen vorig jaar naar aanleiding van het 10jarig jubileum van deze simulator. De graphics zijn dan ook niet heel denderend en de kwaliteit is niet heel hoog. Maar toch vind ik dat het spel leuker is als Simrail. Maar daarover heeft iedereen een eigen mening. De grootste verschillen met SimRail zijn dat er geen bots zijn dus elke interactie is menselijk. Dit heeft wel als nadeel dat je afhankelijk bent van anderen om de multiplayer te kunnen spelen. Midden in de nacht zal je dus geen TD2 kunnen spelen omdat er dan niemand online is en SinglePlayer niet heel goed werkt. Spelers kunnen zowel als machinist als treindienstleider spelen. Om dit alles in goede banen te leiden is er een strikte regelset die gevolgd dient te worden door iedereen die op dat moment online is op de servers. De hoofdserver is PL1 maar iedereen is welkom ongeacht of je wel of niet pools spreekt. Ik vind zelf dat de kwaliteit van spelers in TD2 hoger is als simrail en ik heb minder vaak last van trolls. Moderation is zeker aanwezig echter wie braaf de regels volgt zal gauw merken dat je niks te vrezen hebt van de moderators. Op multiplayer zal de treindienstleider dan zijn scenery hosten en stelt deze open voor spelers via de SWDR website (SWDR is te vergelijken met de EDR van simrail) en kan desgewenst ook spawnen aanzetten wat ervoor zorgt dat machinisten die geen dienstregeling hebben in de scenery kunnen inspawnen met zelf te samenstellen trein of een vooraf ingestelde preset om mee te rijden. De machinist dient in acht te houden op wat voor spawn deze inspawnt. Bijvoorbeeld niet op een TOW (vracht) spawn inspawnen met een reizigers trein (OSOB/PAS) of andersom met een vrachttrein op een reizigers spawn. De machinist is vrij om zijn trein te kiezen en samen te stellen. Hieronder een foto van een trein die ik graag rij:

Afbeelding

De dienstregeling is niet vast maar eerder op aanvraag, De machinist zal na het spawnen dus een dienstregeling aanvragen bij de treindienstleider door het geven van zijn analysis aan de treindienstleider waarna de treindienstleider een dienstregeling aan de speler toewijst. De machinist mag zelf aangeven wat hij wil en hoe lang hij wenst te rijden. Er word van treindienstleider en machinist verwacht dat zij hun tijd volmaken (aanwezig zijn tot het einde van hun dienst/rit) tenzij door overmacht dit niet meer mogelijk blijkt te zijn. Indien een treindienstleider eerder dan de door hen aangegeven eindtijd wenst weg te gaan is dit toegestaan onder voorwaarde dat deze een vervangende treindienstleider kan regelen die de zittende treindienstleider overneemt als deze het seinhuis uitgaat. De speler kan wel zelf aangeven tot hoelaat (hele uren) deze wil blijven zitten. De machinist kan aangeven bij het aanvragen van een dienstregeling hoelang deze wil rijden. Hou er wel rekening mee dat als er weinig treindienstleiders scenerys aan het hosten zijn dat lange dienstregelingen dan ook niet mogelijk zijn omdat zoals ik aangegeven heb er geen bots zijn dus offline scenerys kunnen ook niet worden toegewezen in een dienstregeling. De toegewezen dienstregeling aan de speler bepaalt welke sceneries in welke volgorde de speler tegenkomt. Voor sommigen is dit dus wel een nadeel dat je rit geografisch niet altijd klopt. Ook zijn niet alle sceneries echt en zul je af en toe door fictief Polen onderweg zijn, Echter men streeft wel om dit zo realistisch mogelijk te bouwen (geloof me ik heb me SUF gezocht waar een fictieve scenery in Polen was toen ik nieuw was en pas later realiseerde dat deze niet echt was zo goed was deze gebouwd). De speler mag zelf een categorie trein aanvragen. Dit betekent dus dat de speler vrij is om te kiezen of men een sneltrein of express Intercity wil rijden wanneer de speler het wil. Dit betekent ook dat je niet hoeft te wachten tot een losse loc inspawnt (zoals in simrail) maar men zelf deze losse loc kan spawnen en ermee op pad kan na opvraag van een dienstregeling.

Afbeelding

Er word van men verwacht dat deze de spoorregels kent zoals deze door de echte PKP worden toegepast op hun spoorwegnetwerk. TD2 is ondanks dat het gratis te downloaden is via steam dus geen geschikte instap in de PKP wereld. Er zijn wel trainers beschikbaar echter deze spreken voornamelijk Pools en ik ben niet echt een geschikt persoon om iemand de basisregels van het PKP spoornet aan te leren :sweat_smile:

Er is daarintegen wel veel rollend materieel beschikbaar met heel veel beschikbare kleurstijlen (je kan wel merken dat sommige locomotieven wat ouder zijn en dus niet van goede kwaliteit zoals men gewend is van TSW/SimRail). Bekend van SimRail zijn de EU en EP07, EP08 en de ET22 en de EN57/71 kibel. Echter materieel wat niet (op het moment van schrijven) beschikbaar is in SimRail maar wel in TD2 zijn de ST44 (leuk diesellocomotiefje), De SN81 (vaag diesel treinstelletje), SU45 (een universele dieselloc voor goederen danwel reizigers) een EU06 (oudere EU07) en een ET41, De ET41 zijn 2 EU07s waarvan 1 cabine is afgezaagd en dan de 2 locomotieven samengeplakt tot 1 locomotief. En uiteraard de EP09 die ik al heb laten zien hierboven. De EP09 is een sneltrein locomotief welke als enige in het spel sneller dan 140 mag rijden! Hieronder wat fotos:

ST44:

Afbeelding

SU45:

Afbeelding

SN81:

Afbeelding

ET41:

Afbeelding

Goed deze post is wel lang genoeg zo, bij opmerkingen/vragen hoor ik t wel :P
Deze gebruikers waarderen CoraVLC voor dit bericht:
Rubku_NL
Voorstander van de 700 Rotterdam-Groningen