De Gooilijn 2017 (Amsterdam - Amersfoort)

Hier vind je alle onderwerpen over routes die in aanbouw of uitgebracht zijn.
MichaelO
6
Gegeven waarderingen: 572 keren
Ontvangen waarderingen: 598 keren

De Gooilijn 2017 (Amsterdam - Amersfoort)

Bericht door MichaelO »

Afbeelding

Na 9 jaar gebouwd te hebben aan de HSL vond ik het wel eens tijd voor wat nieuws. Of nouja nieuw? Eigenlijk dateert dit project van voor ik aan de HSL begon in 2017. In 2016 begon ik samen met iemand anders aan dit project. Doordat mijn focus vanaf 2017 langzaam steeds meer verschoof naar de HSL is het project voor mij alleen naar de achtergrond verschoven, en in 2018 stopte de ontwikkeling van mijn kant volledig, hierbij verloor ik ook contact met de andere routebouwer.
In 2023 kwam ik er achter dat Rubku_NL ergens na 2018 betrokken is geraakt bij de route, via hem heb ik daana ook de route weer weten te bemachtigen, want zelf was ik het kwijtgeraakt. Hierbij kwam ik tot de conclusie dat de route er nog best goed uit zag en dat er potentie was om de route verder af te bouwen. Met alle kennis die ik inmiddels heb opgedaan zou ik er een nog veel betere route van kunnen maken. Alleen lag de focus nog altijd bij de HSL, omdat de uitbreiding naar Antwerpen nog altijd in ontwikkeling was. Vorig jaar leek de ontwikkeling voor de HSL wel een beetje aan z'n einde te komen, dus begon ik als afwisseling steeds meer te werken aan de Gooilijn. Omdat de route door de jaren nooit is bijgewerkt naar moderenere situaties besloot ik daarbij om de route vast te zetten in de tijdsperiode rond 2017, aangezien alle situaties in de route gebasseerd zijn op de jaren 2016, 2017 en 2018. Gezien er toch een hoop ingrijpende verbouwingen zijn geweest op deze lijn leek het me tof om de oude situaties te bewaren. Een mooie tijdscorrecte route voor het rijden met SGMm, DDAR en zelfs een Mat'64 zou niet misstaan, ondanks dat die in 2017 al een jaar buiten dienst waren.

Inmiddels is de ontwikkeling van de HSL ten einde gekomen en is mijn volle focus dus op de Gooilijn. Hoewel de route nog verre van af is is er toch al veel voortgang geboekt, daarom is nu een goed moment om de route eens officieel aan te kondigen.

Gooilijn 2017 (Amsterdam - Amersfoort)
Deze route is gedateerd naar circa 2017 en kent 11 stations: Amsterdam Centraal, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Science Park, Diemen, Weesp, Naarden-Bussum, Bussum Zuid, Hilversum Media Park, Hilversum, Baarn en Amersfoort. De datering brengt enkele oude spoorsituaties terug, maar ook kleinere details. Zoals "lightmode" CTAs, Vertreklichten die niet knipperen en rookzones

Alle ondestaande screenshots zijn Work In Progress en tonen dus nog niet volledig hoe de route er uiteindelijk uit zal zien.

Amsterdam Centraal
De regio Amsterdam is 1 van de stukken in de route waar nog veel werk verzet moet worden, vooral aan de scenery
Afbeelding
Onder de overkapping van Amsterdam Centraal zijn al wel veel details aangebracht
Afbeelding
Afbeelding

Dijksgracht
De dijksgracht ligt er nog volledigheid in, van de nieuwe dive-under constructie was in 2017 nog geen spoor te bekennen!
Afbeelding

Amsterdam Muiderpoort
Weinig te vertellen over dit station, er moet nog veel gebeuren, maar het door Frison redelijk recent gebouwde stationsgebouw was een erg mooie toevoeging aan de route!
Afbeelding
Watergraafsmeer/Amsterdam Science Park
Watergraafsmeer is in zijn geheel nagebouwd en toegankelijk, zoals de situatie was in 2017, dus de nieuwe opstelsporen achter de werkplaats zijn nog niet aanwezig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Naast Watergraafsmeer vinden we ook nog station Amsterdam Science Park
Afbeelding

Diemen
Bij Diemen is de oude ADOB spoorwegovergang nog aanwezig, van de nieuwe tunnel was toen nog niks te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Weesp
Afbeelding

Naarden-Bussum
Het grootste verschil met tegenwoordig ga je hier vinden, in 2019 vond hier een enorme verbouwing plaats, waarbij slechts 2 sporen overbleven en de boog richting Weesp is versnelt van 80 naar 130km/h. In deze route zie je daar nog niks van en is Naarden-Bussum nog zoals de oude situatie, inclusief de oude EBO overweg.
Afbeelding

Bussum Zuid
Hier moet nog een hoop werk verzet worden, aan de oostzijde van het station ligt de ingang van het station verhoogd, wat zou moeten aansluiten op de loopbrug over het spoor, hier heb ik nog geen oplossing voor en dus laat ik de scenery hier nog even liggen
Afbeelding

Stapelplaats Crailoo
Op dit grote terrein van RailPro zijn vooral de sporen aangebracht, de inrichting met vele spoorweg materialen ontbreekt nog.
Afbeelding

Hilversum Media Park
Afbeelding

Hilversum
In Hilversum zijn nog wat oude opstelsporen aanwezig en is de nieuwe busbaan langs het spoor nog niet gebouwd
Afbeelding

Baarn
Afbeelding
Afbeelding

Amersfoort
het station van Amersfoort kreeg pas in 2019 de toevoeging 'Centraal', dus in deze route heet het station nog gewoon Amersfoort. Ook heeft de grote verbouwing van de wisselstraat aan de westzijde nog niet plaatsgevonden.
Afbeelding
Afbeelding

Overige locaties
Een paar screenshots buiten stations om mee af te sluiten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hiermee is deze post ook wel weer lang genoeg.
De komende periode zal ik proberen om zo veel mogelijk aan deze route te werken, en hoop hiermee een mooie nieuwe route te leveren voor de community.
Deze gebruikers waarderen MichaelO voor dit bericht (totaal 22):
simonewerroChronicalCaeEnergeticWeebHondekopERChristian983Clipmeneernlrommy136stoker1952MickaRRob_zeeland en 12 andere gebruikers

simonewerro
6
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 147 keren

Re: De Gooilijn 2017 (Amsterdam - Amersfoort)

Bericht door simonewerro »

Wauw. Dat ziet er al fantastisch uit. Keep up the good work. Veel succes bij het verder bouwen. TSC leeft.
Deze gebruikers waarderen simonewerro voor dit bericht:
MichaelO

Telefunken
5
Gegeven waarderingen: 38 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Bericht door Telefunken »

Prachtig uitgevoerd en machtig gemaakt.

Watergraafsmeer nog met klassieke beveiliging.

En inderdaad, met zulke goede freeware en een vrijwel compleet NS aanbod in payware is TSC vwb Nederland nog lang niet dood.
Deze gebruikers waarderen Telefunken voor dit bericht:
MichaelO

MichaelO
6
Gegeven waarderingen: 572 keren
Ontvangen waarderingen: 598 keren

Bericht door MichaelO »

Klassieke beveiling had je in 2017 al niet meer, het armsein op Watergraafsmeer is puur ter decoratie bij de voormalige Post T (Die overigens ook gesloopt is tegenwoordig)

Het sein zoals die exact stond vastgezet in het echt is niet mogelijk, maar voor mij is de benadering goed genoeg

Louke1968
6
Gegeven waarderingen: 2709 keren
Ontvangen waarderingen: 543 keren

Bericht door Louke1968 »

Jeetje Michael, wat mooi! Eindelijk een vervanger van de oude Gooilijn van Ed. ik verheug me erop. Veel succes met bouwen.
Deze gebruikers waarderen Louke1968 voor dit bericht (totaal 2):
MichaelORubku_NL

Terug naar “Routes”