Ik dacht eens laat ik eens een onderwerp openen waarin ik wat tips kan geven aan routebouwers. Het is een groeidocument voor mij en zal mogelijk nog uitgebreid worden en is bedoeld voor (beginnende) routebouwers. Het is geen keiharde waarheid of zo maar gewoon wat tips, doe ermee wat je wilt. Er zullen vast andere routebouwers zijn die een andere mening hebben, maar het was meer bedoeld om op weg te helpen.
Seinafstanden en remweg afstanden:
Als je seinen plaatst moet je er uiteraard rekening mee houden dat de remafstanden zo zijn dat de trein ze ook kan halen. Vandaar hier wat tips hoe lang een trein 'ongeveer' remt. Een makkelijke regel is als je de remweg wilt berekenen naar 0 km/u om de snelheid waarmee men rijdt x10 te doen. Dit betekend dat ongeveer:
- Een trein die 40 km/u rijdt, 400m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 60 km/u rijdt, 600m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 80 m/u rijdt, 800m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 130 km/u rijdt, 1300m nodig is om tot stilstand te komen.
- Een trein die 140 m/u rijdt, 1400m nodig is om tot stilstand te komen.
Snelheden die hoger liggen dan 140 km/u zou ik iets meer remafstand adviseren dan 10x de snelheid, zeker omdat er in het begin van de remweg veel meters worden afgelegd vanwege de hoge snelheid.
Bovenleiding:
De bovenleiding hangt boven recht spoor in een zigzag boven het spoor.
In de bochten wordt de bovenleiding richting de buitenkant van de boog gedrukt/getrokken. Afhankelijk van of je wel of geen verkanting gebruikt gebruik je hier wel of geen centrale hangers.
De bovenleidingsdraad heeft een maximale lengte van ongeveer 1,5 km, waar deze wordt gewisseld voor een andere bovenleidingsdraad. Dit komt overeen met ongeveer 20-23 portalen.
Wissels:
Wissels heb je in verschillende soorten en maten. Hoe minder scherp het wissel is, hoe harder je door het wissel heen kan rijden.
De scherpheid van het wissel wordt vaak in een hoekverhouding uitgedrukt, bijvoorbeeld 1:9, wat betekend dat als je 9m rechtdoor rijdt, het andere spoor 1 meter verder weg ligt. Snelheden voor de wissels zijn als volgt:
1:9 wissel is 40 km/u (totale wissel heeft een lengte van zo'n 45m)
1:15 wissel is 80 km/u (totale wissel heeft een lengte van zo'n 75m)
1:30 of groter: is voor 130/140 km/u. (totale wissel heeft een lengte van zo'n 150m)
MarkA stuurde mij de volgende wisseltabel op met nog wat meer informatie.

Spoorafstand
Hoe ver je je sporen van elkaar aflegt is iets wat je als routebouwer zelf moet bepalen. Ik dacht dat als je de sporen op minder dan 4m ligt dat de sporen zo dicht op elkaar komen te liggen dat treinen op elkaar kunnen botsen binnen de game. Mijn persoonlijk advies is de sporen op 4,2m afstand te leggen, daar is o.a. het Nederlandse bovenleidingspakket ook op gebaseerd.
Assets:
Niet geheel onbelangrijk, als je de route graag wilt releasen moet je goed bijhouden welke assets je wel en niet gebruikt zodat het voor jezelf als voor de spelers van je route duidelijk is welke assets je nodig bent voor de route. Ik was zelf vaak in het begin geneigd om van alles aan te klikken waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag. Een lijstje maken met welke assets je gebruikt is hierbij makkelijk als je de route later wilt releasen.
Media:
Online zijn er ontzettend veel video's te vinden van tips en tricks hoe men goed een route kan bouwen. Hierin worden heel veel dingen voorgedaan en uitgelegd wat een goede basis kan zijn om het van te leren en het na te doen. Ook op dit forum zijn er diverse mensen die een route bouwen en hier wel eens een stream van maken, ook daar is veel te zien en te leren. Link naar een playlist is de volgende: https://www.youtube.com/watch?v=TU5rXN- ... 5JZWHWYBs (Let op, is in het Engels)
Daarnaast zijn er nog flink wat onderwerpen die ik hierboven niet heb aangegeven. Aanvullingen en correcties zijn altijd welkom. Dit bericht is puur bedoeld om vanuit mij als routebouwer wat tips en tricks mee te geven. Hou er rekening mee dat een routebouwen flink wat tijd en energie kan kosten, maar laat je hier vooral niet door weerhouden.
Ik wil dan ook afsluiten met alle (toekomstige) routebouwers veel succes te wensen met het bouwen van hun route.
Mvg Rommy