Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Nando1991
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2024, 16:52
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Nando1991 »

Goedenavond allemaal,

Sinds een aantal weken ben ik mij helemaal aan het verdiepen in de wereld van Train Simulator Classic (ja, nu pas, erg he!?). Ik heb inmiddels al een groot aantal Nederlandse routes gedownload en met succes een aantal scenario's gemaakt en veel uren gemaakt in de scenario editor en het spel zelf. Dit is enorm verslavend!!

Vandaag gebeurde er echter iets vreemd bij de route ''t Hart van Nederland 1.8'. Ik had eerder vanmiddag al een QD-scenario gemaakt en wilde zojuist daar nog wat aan bewerken. Ik had een Player marker geplaatst vanaf Apeldoorn t/m Utrecht CS, maar bij het spelen ervan bleef ik de melding krijgen dat de trein zou gaan crashen. Na lange tijd zoeken heb ik het probleem gevonden: er stond een wissel niet goed ingesteld waardoor de trein zou ontsporen. Nu lukte het mij met geen mogelijkheid om deze te veranderen, ook niet door het kiezen van een ander path (iets wat het meestal verhelpt).
Toen ben ik even in de World Editor gekeken of ik daar iets kon vinden (uit onwetendheid) en ik klikte per ongeluk op een stuk spoor die ineens een stuk hoger lag. Ik heb daarna uiteraard voor de zekerheid NIET opgeslagen, maar sindsdien zie ik geen sporen meer op deze map, zowel in de editor als bij het spelen ervan. Bij het spelen van deze route geeft hij ook aan 'broken consists'. Let op: ik heb dit scenario eerder vanmiddag gewoon getest en sindsdien niets veranderen aan de treinen. Andere scenario's op deze route geven hetzelfde probleem. Ik heb dus even geen idee wat ik kan doen om dit op te lossen.

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand idee hoe ik de sporen terug kan krijgen? (en eventueel ook hoe je zo'n wissel in een QD scenario editor kan wijzigen)

Alvast enorm bedankt!

Groeten,
Nando
Deze gebruikers waarderen Nando1991 voor dit bericht:
eisenbahner

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 922
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
4
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1721 keren
Ontvangen waarderingen: 1457 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door mkasthijs »

Hey Nando

Ik zou beginnen met de route verwijderen en opnieuw downloaden en inladen.
Werkt dat niet, dan even de map waar het spoor in zit wissen en opnieuw installeren.
Dan zou het weet moete werken.
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Nando1991
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2024, 16:52
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Nando1991 »

Bedankt voor je reactie. Stom dat ik daar niet zelf over heb nagedacht, want dit was inderdaad de oplossing. Mijn dank is groot! Complimenten trouwens ook voor de NoordOost Nederland V6.5 route, die heb ik gisteren toevallig gereden, prachtig gedaan!

Heeft iemand ook nog een idee hoe je de wissels kunt veranderen in de scenario editor voor een QD? Mijn trein blijft zo maar ontsporen, ook al kies ik voor een ander path in het Player Spawn Point. De wissel staat verkeerd, maar ik krijg het niet opgelost.

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Nando1991 voor dit bericht:
mkasthijs

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3457
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1943 keren
Ontvangen waarderingen: 2202 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Marklin »

Je komt dus uit Apeldoorn richting Utrecht CS en staat de wissel op het midden spoor niet goed wat omcirkeld is?
En is er geen tegen verkeer waar ja dan nee sprake van kan zijn?
Zo ja dan zou dit de oorzaak kunnen zijn.
Want normaal gesproken zouden de wissels zonder AI verkeer van A naar B autom. goed moeten staan en zijn niet te veranderen.
Afbeelding

Prettige reis

Nando1991
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2024, 16:52
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Nando1991 »

Bedankt voor jouw snelle reactie ook. Ik kom inderdaad als player train vanuit Apeldoorn en ga richting Amersfoort/Utrecht. Ik heb even naar AI verkeer gezocht en vond 3 AI trains op dit stuk spoor, maar deze zouden allemaal al verdwijnen in een portaal vér voor deze wissel. Nabij Hoevelaken als ik het zo snel goed gezien heb. Ik heb deze treinen voor nu even verwijderd, maar de wissel blijft helaas verkeerd staan

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 922
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
4
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1721 keren
Ontvangen waarderingen: 1457 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door mkasthijs »

Mooi dat het opgelost is wat je eerder meldde :D
In V6.5 kun je niet rijden, want die is nog niet uit, wel V6.0. :halo:
Maar dank voor het compliment, wordt gewaardeerd! :D
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3457
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1943 keren
Ontvangen waarderingen: 2202 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Marklin »

Even voor de goede orde, als er over een QD scenario word gesproken is QD de afkorting van Quick Drive.
Is dit daadwerkelijk zo?
Trouwens wat moet je met 3 AI treinen ver van te voren in een portaal te laten lopen als je ze toch niet tegenkomt en hiermee ziet. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Nando1991
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2024, 16:52
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Nando1991 »

@mkasthijs: Hahaha excuses, je hebt helemaal gelijk! De versienummers vliegen me de laatste dagen om de oren nu ik alles aan het ontdekken ben ;)

@Marklin: Ik heb het inderdaad over een Quick Drive scenario. Mijn uitspraak was een beetje onhandig, want ik bedoelde dit anders. De AI treinen zijn al vér voor de wissel op het spoor gezet en verdwijnen in een portaal voordat de desbetreffende wissel is bereikt. Deze treinen zal ik dus pas gaan tegenkomen nadat ik de probleemwissel ben gepaseerd. Ze staan er dus niet voor niets :)

Zoiets als dit: ----------------- AI trein ------------------------------------ portaal ---------------------- wissel

Het klinkt misschien onduidelijk hahaha, maar het klopt wel degelijk!

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3457
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1943 keren
Ontvangen waarderingen: 2202 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Marklin »

Juist helemaal duidelijk.
Je had het over Player marker geplaatst ...., maar niets over AI markers waar er tenminste 3 geplaatst moeten zijn voor 3 AI treinen.
Dat is mij nog niet duidelijk, waar heb je die dan staan?
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Pjottr
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2020, 15:43
4
Locatie: Thuis
Gegeven waarderingen: 97 keren
Ontvangen waarderingen: 212 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Pjottr »

Of het de oplossing kan zijn durf ik niet te zeggen, maar probeer anders eens de trein niet in het portaal te laten verdwijnen maar juist door te laten rijden? Mijn theorie hier is dat TS een route voor de AI trein wilt inleggen, maar die trein verdwijnt en de game raakt in de war.
Ik heb zelf weleens wat problemen gehad met seinen (weet niet of wissels ook niet mee wilde werken, daar heb ik toen niet naar gekeken) die niet wilde updaten nadat een AI trein in een portal verdween. Ik heb in dat geval de AI trein een stukje verder door laten rijden (naar een ander portal) wat mijn probleem oploste.

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 922
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
4
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1721 keren
Ontvangen waarderingen: 1457 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door mkasthijs »

Maar ik snap iets niet of ik mis kennis... :thinking: :thinking:
Als je een QD scenario start vanuit het startmenu (drive --> Quick Drive) en dan een trein, spoor en traject kiest.
Dan heb je toch helemaal geen AI verkeer of kun je dat erna nog instellen in een QD scenario?
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3457
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1943 keren
Ontvangen waarderingen: 2202 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Marklin »

Nou laten we het maar op gebrek aan kennis houden. :joy:
Want na het plaatsen van een Player Spawn Point heb je dus geen AI verkeer, maar plaats je zo hier en daar een AI Spawn Point dan heb je na het configureren AI verkeer.
Zie knipsel waar een Player Spawn Point staat en zie links oa. een AI Spawn Point:

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 922
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
4
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1721 keren
Ontvangen waarderingen: 1457 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door mkasthijs »

Aha, dat wist ik niet
Wij plaatsen puur echt alleen die Player Spawn Point en nooit de AI Spawn Point
Dat moet men dan zelf maar doen in onze QD.

Hierin merk je echt weer dat ik echt een bouwer ben en geen rijder :joy: :halo:
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3457
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1943 keren
Ontvangen waarderingen: 2202 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Marklin »

Juist zo denk ik ook ..., als men zo nodig AI verkeer wil zien gaan de gebruikers zelf maar aan de slag. :sweat_smile:
Want het gaat lang niet van "dat doe ik wel even", ben zelf ook eens aan de gang geweest om te proberen met als hulp een filmpje van Koplopermau maar had nog wel wat voeten in aarde.

Afijn mocht jij of een andere gebruiker een poging willen wagen?, hier het filmpje: :stuck_out_tongue:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Sjef61
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:26
4
Locatie: Rittenburg
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Sjef61 »

Heb dit al eens gemaakt voor ZuidWest Nederland.
https://simtogether.com/files/file/1648 ... erland-20/
Tevens zitten er omroepen in.
Om zo iets goed te maken zit er erg veel test werk in.
Geen problemen gehad met verdwijnende sporen of andere problemen.

Nando1991
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2024, 16:52
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Nando1991 »

@Pjottr: Dank voor je reactie! Ik ga dat in een nieuwe versie eens een keer proberen! Voor nu heb ik de betreffende treinen er even uitgehaald. Maar ik ga deze tip volgende keer zeker eens uitproberen!

@Marklin en mkasthijs: En ik maak inderdaad gebruik van meerdere AI spawn points! Het is even een flink werkje, maar vervolgens kun je er lang profijt van hebben! Voordeel is ook dat je de kans kan aangeven of er een trein verschijnt of niet en ook eventueel welke treinen etc.

@Sjef61: Deze heb ik inderdaad ook gedownload! Inmiddels ook wel stiekem mijn eigen versies gemaakt ;)
Deze gebruikers waarderen Nando1991 voor dit bericht:
Sjef61

Gebruikersavatar
Sjef61
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:26
4
Locatie: Rittenburg
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren

Re: Verdwenen sporen na aanmaken QD scenario

Bericht door Sjef61 »

Nando1991 schreef:
11 apr 2024, 14:04
@Sjef61: Deze heb ik inderdaad ook gedownload! Inmiddels ook wel stiekem mijn eigen versies gemaakt ;)
Is Prima!!
Deze gebruikers waarderen Sjef61 voor dit bericht:
Nando1991

Terug naar “Vragen”