(ChrisTrains) 6400 update (2024)

Volg het laatste nieuws, aankondigingen etc. voor en door de community.
DutchDriver
Moderator
5
Gegeven waarderingen: 142 keren
Ontvangen waarderingen: 630 keren

Re: (ChrisTrains) 6400 update (2024)

Bericht door DutchDriver »

Met dien verstande dat VR daar wel de hoofdprijs voor vraagt, en Chris dit gratis (!) naar alle gebruikers die de 6400 hebben gekocht uitgeeft.
Deze gebruikers waarderen DutchDriver voor dit bericht (totaal 4):
rabby62Rubku_NLdenisJuraice
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

Treinspotter
3
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Bericht door Treinspotter »

:face_with_monocle: Ik ga toch met Frison en Marc mee, als je deze nieuwe update erop zet kan je oude scenarios niet meer rijden, en dus gaan de scenario makers alleen nog maar met de repaints werken, zoals vaak, een enkele scenario maker gebruikt de standaard Chrisstrains nog, gelukkig!!.
Zeker is de upgrade mooi, maar ook voor mij geld ik ben geen machinist, dus de uitvoering van Chriss blijft mijn favoriet, maar andere mogen natuurlijk van andere upgrades genieten.
Persoonlijk voor mij geen upgrade 6400...ik wil rijden en niet puzzelen :sunglasses:
Deze gebruikers waarderen Treinspotter voor dit bericht:
Frison

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2302 keren
Ontvangen waarderingen: 2724 keren

Bericht door Marklin »

Treinspotter schreef:
04 nov 2024, 17:28
..., als je deze nieuwe update erop zet kan je oude scenarios niet meer rijden, en dus gaan de scenario makers alleen nog maar met de repaints werken, ....
Deze regel snap ik ff niet, of ik lees hem geheel verkeerd. :thinking:
Afbeelding

Prettige reis!

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Trouwens nog wat, hoe kan het zijn dat de ene rapaint map tegen de 100 Mb groot, en een ander 875 kB klein is?
En ja dat laatste komt beter in de buurt van een repaint. :sunglasses:
Afbeelding

Prettige reis!

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1484 keren
Ontvangen waarderingen: 8786 keren

Bericht door Frison »

Nou, 100 Mb heb ik niet gevonden, maar wel het volgende:

De main texture van Chris is ca. 5 Mb

In al mijn 6400 texture mappen zitten nu:

114 stuks van 21 Mb
222 stuks van 5 Mb

Er zit dus een groot verschil in de maker(s) wat betreft geheugen gebruik.

[edit]

Maar goed, ik ga stoppen met deze discussie. Gelukkig hebben we Locoswap en daar kan je veel mee aanpassen.

Maar ondanks alle kritiek, ook van mijn kant richting Chris: Bedankt voor al je werk!

[/edit]
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Marc D.
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

MarkA
Beheerder
5
Gegeven waarderingen: 244 keren
Ontvangen waarderingen: 700 keren

Bericht door MarkA »

Marklin schreef:
04 nov 2024, 11:21
Maar is een gekopieerde bin niet zo te wijzigen dat hij verkort bewerkt (zonder verdere gegevens van scripting enz.) naar de originele bin verwijst en in dit geval de nieuwe V5 ControlValues zou meepakken of zo?
Ofwel dan ben je niet versie gebonden qua scripting. :wink:
Ik zou zeggen, als je dat zelf zo voor je ziet probeer het eens uit, en wie weet vind je een nog niet algemeen bekende manier van repainten uit waardoor alles wel direct compatibel is is na een update :wink:
Maar lang verhaal kort, ik ben geen enkele repaint (ook in Duitsland of het VK niet) waarbij de repaint een ingekorte versie van de .BIN gebruikt en doorverwijst naar het origineel voor de ControlValues. En volgens mij is dat dat technisch ook helemaal niet mogelijk kijkende naar de manier waarop Train Simulator met Blueprints etc. omgaat.

Marklin schreef:
04 nov 2024, 17:59
Trouwens nog wat, hoe kan het zijn dat de ene rapaint tegen de 100 Mb groot, en een ander 875 kB klein is?
Dit heeft er natuurlijk ook volledig mee te maken in welke textureresolutie (=afbeelding min of meer) de originele trein is, en bovendien uit hoeveel verschillende textures deze bestaat aangepast dienen te worden deze bestaat. Voor de ICNG zit je bijv. al aan minimaal ~130MB voor een treinstel, want ja elke texture is tot wel 21MB en veel bakken gebruiken allemaal een eigen texture. Wil je daar een repaint met een volledige andere kleurstellig op maken dan heb je dus per definitie al behoorlijk wat MBs te pakken.

Terwijl bijv. de SNG Airportsprinter repaint bijv. <1MB kan blijven doordat er simpelweg alleen een decalobject met een klein opschrift bovenop de originele texture is geplakt.
Gezien je de vraag stelt en dus eigenlijk weet niet waarom dat zo is had het je gesierd om niet direct deze conclusie te trekken met wat volgens jou een repaint zou moeten zijn...
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Dwarsligger
5
Gegeven waarderingen: 118 keren
Ontvangen waarderingen: 708 keren

Bericht door Dwarsligger »

Frison schreef:
04 nov 2024, 12:41
Nogmaals overlaten aan de rechtmatige eigenaar.
Ik snap je invalshoek (om die reden breng ik te zijner tijd SM90 met alle 10 skins die hij gehad heeft uit), en als er iemand is die tegen updates is die minder dan het voorgaande zijn, ben ik het wel. (Windows 7 en TS v72.3b, weet je nog? :wink: ) Maarrr...

Jij bent natuurlijk ook niet verplicht die repaints en die scenarios te installeren. Jij had ervoor kunnen kiezen de update niet te installeren, of de stoute schoenen aan te trekken en de betreffende repaints zelf te fixen. (Geen verwijt) En de meeste repaintjes zijn zo gefixt, en anders is er altijd nog locoswap.

En 'tuurlijk, Chris had dit gesodemieter kunnen voorkomen door repaints te verbieden, maar zo zit hij niet in elkaar. Ik heb 90% van wat ik over lua weet van hem geleerd, hele lappen met code van hem gekregen, en kan daarom beamen dat hij niet iemand is van dingen afpakken/blokkeren/etc. Daarom staat hij repaints toe, maar biedt er geen ondersteuning voor. Zo heb jij de keus om repaints niet te installeren, en repainters de keuze om hun vele skinnetjes te maken, hoe insignificant ze ook moge zijn. Zo kan iedereen zijn zin hebben, en zo maakt hij dus de meeste mensen blij.

Dus ik snap je punt, maar gebruik die repaints/scenarios dan niet. Chris geeft zelf nou eenmaal niet zoveel om een Raillion logo'tje hier of een naam van een kunstenaartje daar, dus verwachten dat hij zelf alles skint, is ook onredelijk. Zeker gezien het formaat van zijn wagenpark.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 2):
Frisoncyberboss

Marklin
5

Bericht door Marklin »

MarkA schreef:
04 nov 2024, 18:52

Gezien je de vraag stelt en dus eigenlijk weet niet waarom dat zo is had het je gesierd om niet direct deze conclusie te trekken met wat volgens jou een repaint zou moeten zijn...
Nou oa. Version DBC Grey Yellow zit er bij mij nog in en die is dus 875 kB wat toch een repaint is ....?
Vandaar mijn reactie van dat komt beter in de buurt. :sunglasses:
Afbeelding

Prettige reis!

RemkoH
Beheerder
5
Gegeven waarderingen: 177 keren
Ontvangen waarderingen: 442 keren

Bericht door RemkoH »

Lang verhaal kort wat maar niet door lijkt te dringen bij een aantal:

Het niet meer werken van saves en rolling starts in bestaande scenario's heeft niets te maken met de repaint maar de originele onderliggende trein.
Daar is scripting gewijzigd (en verwerkt in nieuwe bin-bestanden), wat oude bin-bestanden (van repaints) en opgeslagen parameters in saves en rolling starts incompatible maken.

Zoals al gezegd door meerdere is het maken van een repaint véél meer dan alleen wat textures aanpassen.
Zeker als je het goed doet, met het meeleveren van zo min mogelijk bestanden en zoveel mogelijk bestanden van de originele trein aan te spreken.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht:
Rubku_NL
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:

RemkoH
Beheerder
5
Gegeven waarderingen: 177 keren
Ontvangen waarderingen: 442 keren

Bericht door RemkoH »

Marklin schreef:
04 nov 2024, 10:08
RemkoH schreef:
03 nov 2024, 23:27
En hoe vaak gebeurd het wel niet dat er een route update uitgebracht wordt waarbij je de helft of meer van bestaande scenario's weg kan gooien??
Daar hoor je zelden iemand over. Wat is het verschil??
Het enigste verschil is dat we het hier over repaint rollend materieel in scenario's hebben en niet over scenario's die door wijzigingen van routes niet meer werken.
Ofwel je gooit 2 zaken door elkaar waar het in deze niet over gaat!
Ik gooi helemaal niks door elkaar. Ik vraag naar het verschil want het eindresultaat is hetzelfde: niet meer werkende scenario's.

Jij zegt dus dat een routebouwer het volste recht heeft om zijn route dusdanig aan te passen en dat iedereen het maar voor lief moet nemen dat bestaande scenario's daarmee gesloopt worden en men daar niet over mag klagen.

Maar voor een developer als ChrisTrains gelden andere regels. Niks geen verbeterde en nieuwe functionaliteiten en/of aanpassingen van modellen wanneer daarmee bestaande scenario's gesloopt worden.

Jij bent grappig :joy:
En ik heb nieuws voor je, dat is bij lange na niet de eerste update met deze gevolgen. Maar tot nu hoorde je daar niemand over.
Omdat het nu wordt opgemerkt bij een repaint is ineens heel Holland in last. Terwijl de repaint aan zich er helemaal niets mee te maken heeft.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht (totaal 3):
AlwaysRM_Rubku_NLRoy
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:

DutchDriver
Moderator
5
Gegeven waarderingen: 142 keren
Ontvangen waarderingen: 630 keren

Bericht door DutchDriver »

Het is ook wel dit soort zever die motivatie wegneemt. Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen.
Marc D. schreef:
03 nov 2024, 23:12
Ik vraag me dan af wat wat er dan weer in orde gemaakt moet worden als het alleen een repaint is? Waarom doen de scenario's het dan niet meer?
Scenario's werken prima, maar de loc reageert niet correct meer op de input van de gebruiker. Dus alles met als spelerstrein een repaint van de 6400 is niet te rijden. Het updaten van de .bin en .GeoPcDx bestanden vergt tijd. Chris heeft zoveel nieuws toegevoegd dat mijn repaints niet meer werken. Dat is al zo sinds repaints in Train Simulator bestaan. Het is een valide klacht dat de boel niet werkt, maar daar is een antwoord wat we allemaal kennen: geduld.
Marklin schreef:
04 nov 2024, 19:09
Nou oa. Version DBC Grey Yellow zit er bij mij nog in en die is dus 875 kB wat toch een repaint is ....?
Vandaar mijn reactie van dat komt beter in de buurt. :sunglasses:
Heel simpel. Dit betreft een hele oude repaint in een map die ooit bestaan heeft. De .bin aldaar verwijst letterlijk naar de nieuwe. Voor scenariocompatibiliteit!
Laat duidelijk zijn dat, in ieder geval ik, niet lichtzinnig omga met bestanden van een ander. In de repaints van de 6400 zitten inmiddels alleen de strikt noodzakelijke bestanden die nodig zijn. Alles wat de gebruiker al heeft vanuit de originele installatie, of dat nou motorgeluid of een texture is, wordt niet meegeleverd in de repaint.
Marklin schreef:
04 nov 2024, 17:59
Trouwens nog wat, hoe kan het zijn dat de ene rapaint tegen de 100 Mb groot, en een ander 875 kB klein is?
Heel simpel. Ik heb ooit een basisrepaint gemaakt - die inmiddels nota bene standaard bij Chris aanwezig is - waarop allerlei kleurvarianten gemaakt zijn met decals. Dat scheelt een boel, want iedere repaint op die basisvariant mist dus een complete basistexture van 2048px bij 2048px. Ik gebruik voor de kleurtjes een significant kleinere texture, dus is het uiteindelijk voor het geheugengebruik veel beter om die diverse kleurtjes op deze manier te maken. Zo kun je ook in een druk Amsterdam - of Utrecht Centraal gewoon die trein gebruiken. Het model wat je ziet is namelijk voor al die varianten exact hetzelfde, en dus niet diverse keren in het geheugen ingeladen!
Frison schreef:
04 nov 2024, 12:41
Ergo je sleutelt dus aan een ander zijn werk! :angry:
Klopt. Met volledige toestemming en zelfs enige support als ik dat nodig heb. Ik zie het probleem niet. Maar omdat er gewoon geen geduld is, moet het maar anders. Ik heb nieuws voor je: de komende weken werk ik met blauwe treinen. Niet op mijn PC. De reden is heel simpel. Geen zin in. Bedankt!
Deze gebruikers waarderen DutchDriver voor dit bericht (totaal 10):
denisJuraTrainboy199MarklinMichaelOAlwaysRM_Rubku_NLPjottrrabby62Treecko59dallascaprice
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

Wynne
5
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Bericht door Wynne »

DutchDriver schreef:
04 nov 2024, 15:49
Met dien verstande dat VR daar wel de hoofdprijs voor vraagt, en Chris dit gratis (!) naar alle gebruikers die de 6400 hebben gekocht uitgeeft.
Dat is inderdaad minder fijne kanttekening, en top dat Chris het gratis aanbied.
Maar dan nog een ander pad, voor een andere lok zou een mooie oplossing kunnen zijn.

Overigens kan de gebruiker dat ook zelf doen, en dan met Locoswap even wisselen. Als je dezelfde lok er weer inzet die op een andere plek staat, zou het denk ik geen problemen geven.

Mvgr, Wynne

Terug naar “Nieuws”