Station Groningen

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 1277
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
5
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 2030 keren
Ontvangen waarderingen: 1944 keren

Station Groningen

Bericht door mkasthijs »

Het nieuwe station van Groningen is weer open
Wat vinden we ervan?





Persoonlijk vind ik het er mooi uitzien, maar het is toch niet wat het was.
Het oude antieke met de mooie blauwe brug en het antieke seinenportaal wat ook gesloopt is had toch wel iets moois.
Nu is het zo modern en nieuw. Ook de BVL is weer heel bijzonder, net als alles op het station wat uniek is en niet bestaat in TS
Andere lampen, andere CTA's, plastic stationsnaamborden aan een lichtmast geplaatst en ga zo maar door

Kortom: Mooie voorruitgang, maar het oude vond ik persoonlijk veel mooier

Los daarvan is Arriva not amused met het nieuwe station. Een Arriva machinist moest gisteren al 25 minuten wachten voor een rood sein omdat ProRail aangaf dat er capaciteitsproblemen waren op Groningen.
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 3):
Kcalk_04MarklinWadlopertje
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 448
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
5
Gegeven waarderingen: 289 keren
Ontvangen waarderingen: 1483 keren

Re: Station Groningen

Bericht door Marc D. »

mkasthijs schreef:
14 jul 2025, 22:45
Kortom: Mooie voorruitgang, maar het oude vond ik persoonlijk veel mooier
Eigenlijk geldt dat voor alle stations die de afgelopen jaren aangepast zijn :sunglasses:. Gelukkig hebben we de foto's en video's nog :sunglasses:.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
RobertF68

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
5
Gegeven waarderingen: 2131 keren
Ontvangen waarderingen: 323 keren

Re: Station Groningen

Bericht door Wadlopertje »

En natuurlijk dat sommige treinseries zijn gekoppeld. Delfzijl Veendam (via Groningen) is niet logisch bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor Eemshaven - Nieuweschans. Ze hadden voor sommige treinseries beter wat kopsporen kunnen aanhouden.
Het busstation niet verplaatsen zou alle ruimte geven aan meer perrons.
Dit lijkt meer op geld verkwisten.
Want wat is er nu verbeterd voor de reiziger?

WimBaarman
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2020, 13:07
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Station Groningen

Bericht door WimBaarman »

Wat een prachtige verbetering is het nieuwe station! Een heel geslaagde combinatie van de zeer fraai gerenoveerde oude perronkappen en seinhuis met de nieuwe perronkappen. Het station sluis goed aan bij de identiteit van de stad: de rode bakstenen traditie is mooi voortgezet en het oog voor details is gebleven. De doorkoppeling van de sporen levert veel op voor de regio. Niet meer onnodig overstappen en je trein missen maar van Groningen Noord naar Europapark en van Leeuwarden naar Winschoten is een grote verbetering. De aansluiting van de nieuwe passagetunnel op het monumentale stationsgebouw (mooiste van het land) is goed geregeld en zorgt voor een veel beter gebruik van het gebouw als nieuwe oude poort van het station. De oude looproutes waren ook maar raar en de blauwe brug was een aftandse gure brug geworden, dus fijn dat-ie weg is.
Deze gebruikers waarderen WimBaarman voor dit bericht:
TheJAG

jpvdveer
Berichten: 349
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
5
Gegeven waarderingen: 125 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

Re: Station Groningen

Bericht door jpvdveer »

Het belang van de doorkoppeling zit hem niet zozeer in de eindstations als wel in de tussenstations. Het aantal reizigers per jaar tussen Eemshaven en Nieuweschans is ongetwijfeld minimaal. Maar er zijn veel meer reizigers geïnteresseerd in een reis naar Groningen Europapark of Groningen Noord. Deze stations worden nu voor een grotere groep reizigers zonder overstap bereikbaar.
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
Kcalk_04

Terug naar “Praathoek”