Station Groningen
-
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
- 5
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 2061 keren
- Ontvangen waarderingen: 1973 keren
Station Groningen
Het nieuwe station van Groningen is weer open
Wat vinden we ervan?
Persoonlijk vind ik het er mooi uitzien, maar het is toch niet wat het was.
Het oude antieke met de mooie blauwe brug en het antieke seinenportaal wat ook gesloopt is had toch wel iets moois.
Nu is het zo modern en nieuw. Ook de BVL is weer heel bijzonder, net als alles op het station wat uniek is en niet bestaat in TS
Andere lampen, andere CTA's, plastic stationsnaamborden aan een lichtmast geplaatst en ga zo maar door
Kortom: Mooie voorruitgang, maar het oude vond ik persoonlijk veel mooier
Los daarvan is Arriva not amused met het nieuwe station. Een Arriva machinist moest gisteren al 25 minuten wachten voor een rood sein omdat ProRail aangaf dat er capaciteitsproblemen waren op Groningen.
Wat vinden we ervan?
Persoonlijk vind ik het er mooi uitzien, maar het is toch niet wat het was.
Het oude antieke met de mooie blauwe brug en het antieke seinenportaal wat ook gesloopt is had toch wel iets moois.
Nu is het zo modern en nieuw. Ook de BVL is weer heel bijzonder, net als alles op het station wat uniek is en niet bestaat in TS
Andere lampen, andere CTA's, plastic stationsnaamborden aan een lichtmast geplaatst en ga zo maar door
Kortom: Mooie voorruitgang, maar het oude vond ik persoonlijk veel mooier
Los daarvan is Arriva not amused met het nieuwe station. Een Arriva machinist moest gisteren al 25 minuten wachten voor een rood sein omdat ProRail aangaf dat er capaciteitsproblemen waren op Groningen.
- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 3):
- Kcalk_04 • Marklin • Wadlopertje
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1
-
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
- 5
- Gegeven waarderingen: 307 keren
- Ontvangen waarderingen: 1512 keren
Re: Station Groningen
Eigenlijk geldt dat voor alle stations die de afgelopen jaren aangepast zijn


- Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
- RobertF68
-
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
- 5
- Gegeven waarderingen: 2174 keren
- Ontvangen waarderingen: 329 keren
Re: Station Groningen
En natuurlijk dat sommige treinseries zijn gekoppeld. Delfzijl Veendam (via Groningen) is niet logisch bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor Eemshaven - Nieuweschans. Ze hadden voor sommige treinseries beter wat kopsporen kunnen aanhouden.
Het busstation niet verplaatsen zou alle ruimte geven aan meer perrons.
Dit lijkt meer op geld verkwisten.
Want wat is er nu verbeterd voor de reiziger?
Het busstation niet verplaatsen zou alle ruimte geven aan meer perrons.
Dit lijkt meer op geld verkwisten.
Want wat is er nu verbeterd voor de reiziger?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12 nov 2020, 13:07
- 4
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Station Groningen
Wat een prachtige verbetering is het nieuwe station! Een heel geslaagde combinatie van de zeer fraai gerenoveerde oude perronkappen en seinhuis met de nieuwe perronkappen. Het station sluis goed aan bij de identiteit van de stad: de rode bakstenen traditie is mooi voortgezet en het oog voor details is gebleven. De doorkoppeling van de sporen levert veel op voor de regio. Niet meer onnodig overstappen en je trein missen maar van Groningen Noord naar Europapark en van Leeuwarden naar Winschoten is een grote verbetering. De aansluiting van de nieuwe passagetunnel op het monumentale stationsgebouw (mooiste van het land) is goed geregeld en zorgt voor een veel beter gebruik van het gebouw als nieuwe oude poort van het station. De oude looproutes waren ook maar raar en de blauwe brug was een aftandse gure brug geworden, dus fijn dat-ie weg is.
- Deze gebruikers waarderen WimBaarman voor dit bericht:
- TheJAG
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
- 5
- Gegeven waarderingen: 127 keren
- Ontvangen waarderingen: 120 keren
Re: Station Groningen
Het belang van de doorkoppeling zit hem niet zozeer in de eindstations als wel in de tussenstations. Het aantal reizigers per jaar tussen Eemshaven en Nieuweschans is ongetwijfeld minimaal. Maar er zijn veel meer reizigers geïnteresseerd in een reis naar Groningen Europapark of Groningen Noord. Deze stations worden nu voor een grotere groep reizigers zonder overstap bereikbaar.
- Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht (totaal 2):
- Kcalk_04 • R-Road
-
- Berichten: 3267
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 5
- Gegeven waarderingen: 1530 keren
- Ontvangen waarderingen: 8940 keren
Re: Station Groningen
Gisteren even naar Groningen geweest, maar dat is nog steeds een bouwput dus weinig nieuws gesignaleerd.
Alleen een nieuw type prullenbak voor het station en nieuwe zitplaatsen op het perron.



Alleen een nieuw type prullenbak voor het station en nieuwe zitplaatsen op het perron.



- Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 4):
- Marklin • denisJura • Louke1968 • mkasthijs
-
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
- 5
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 2061 keren
- Ontvangen waarderingen: 1973 keren
Re: Station Groningen
Ben benieuwd naar de mening van andere machinisten, want een machinist vertelde mij gisteren dat er bij Groningen een bijzondere situatie is gemaakt die in de platte theorie eigelijks niet zou kunnen.
Wat is de situatie:
Je rijdt op de Arriva sporen vanaf Groningen richting Europapark
Je rijdt uit met 40 (want heel Groningen is 40) en het seinbeeld is groen (een normaal hooggeplaatst sein)
Hierna kom je een bordje wit 8 tegen, maar direct erna (5 a 10 meter) staat een sein welke groen knipper 6 geeft
Het sein daarop is geel en daarna rood.
Dus samengevat:
Groen (40) > Groen 6 knipper > Geel > rood
(In de platte theorie kijkt men niet naar lengte van een trein en wanneer de trein op volle snelheid zit)
Normaal leer je in de boeken dat het dan is: geel (zonder cijferbak) > Groen 6 knipper > geel > rood
Of: Groen (40) > Geel 6 > Geel > rood
Ben benieuwd naar de mening van anderen.
Er is ProRail om tekst en uitleg gevraagd, waarom ze afwijken van de theorie.
Wat is de situatie:
Je rijdt op de Arriva sporen vanaf Groningen richting Europapark
Je rijdt uit met 40 (want heel Groningen is 40) en het seinbeeld is groen (een normaal hooggeplaatst sein)
Hierna kom je een bordje wit 8 tegen, maar direct erna (5 a 10 meter) staat een sein welke groen knipper 6 geeft
Het sein daarop is geel en daarna rood.
Dus samengevat:
Groen (40) > Groen 6 knipper > Geel > rood
(In de platte theorie kijkt men niet naar lengte van een trein en wanneer de trein op volle snelheid zit)
Normaal leer je in de boeken dat het dan is: geel (zonder cijferbak) > Groen 6 knipper > geel > rood
Of: Groen (40) > Geel 6 > Geel > rood
Ben benieuwd naar de mening van anderen.
Er is ProRail om tekst en uitleg gevraagd, waarom ze afwijken van de theorie.
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 03 mei 2020, 15:57
- 5
- Gegeven waarderingen: 511 keren
- Ontvangen waarderingen: 483 keren
Re: Station Groningen
In Utrecht kennen ze al jaren een vergelijkbaar iets
Wanneer het sein voor Utrecht Overvecht rood is, zoals ik de video hierboven, is de opvolging vergelijkbaar:
bordje 60 -> groen -> bordje 100 -> groen knipper 6 -> geel -> rood


Dit kan ook prima lijkt mij? Ik zie niet wat geel 6 in dit geval had toegevoegd, aangezien je maar 60 mag op het punt dat je het groen knipper 6 sein kan zien. tussen het bordje 100 (of in Groningen 80) en het sein kun jij niet optrekken naar een hogere snelheid, immers mag dat toch pas als de hele trein het bord is gepasseerd.
Maar ik ben geen machinist, dus misschien kan iemand anders er duidelijkheid over scheppen
Wanneer het sein voor Utrecht Overvecht rood is, zoals ik de video hierboven, is de opvolging vergelijkbaar:
bordje 60 -> groen -> bordje 100 -> groen knipper 6 -> geel -> rood


Dit kan ook prima lijkt mij? Ik zie niet wat geel 6 in dit geval had toegevoegd, aangezien je maar 60 mag op het punt dat je het groen knipper 6 sein kan zien. tussen het bordje 100 (of in Groningen 80) en het sein kun jij niet optrekken naar een hogere snelheid, immers mag dat toch pas als de hele trein het bord is gepasseerd.
Maar ik ben geen machinist, dus misschien kan iemand anders er duidelijkheid over scheppen
- Deze gebruikers waarderen MichaelO voor dit bericht:
- mkasthijs
-
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
- 5
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 2061 keren
- Ontvangen waarderingen: 1973 keren
Re: Station Groningen
Dank voor de info
Dan is het blijkbaar toch een legale combinatie
Mag ProRail maar eens snel zijn boeken bijwerken
Dan is het blijkbaar toch een legale combinatie
Mag ProRail maar eens snel zijn boeken bijwerken
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1
-
- Moderator
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
- 5
- Locatie: Oliewagons aan het laden
- Gegeven waarderingen: 842 keren
- Ontvangen waarderingen: 733 keren
Re: Station Groningen
Hoi Matthijs,mkasthijs schreef: ↑02 aug 2025, 11:02Ben benieuwd naar de mening van andere machinisten, want een machinist vertelde mij gisteren dat er bij Groningen een bijzondere situatie is gemaakt die in de platte theorie eigelijks niet zou kunnen.
Wat is de situatie:
Je rijdt op de Arriva sporen vanaf Groningen richting Europapark
Je rijdt uit met 40 (want heel Groningen is 40) en het seinbeeld is groen (een normaal hooggeplaatst sein)
Hierna kom je een bordje wit 8 tegen, maar direct erna (5 a 10 meter) staat een sein welke groen knipper 6 geeft
Het sein daarop is geel en daarna rood.
Dus samengevat:
Groen (40) > Groen 6 knipper > Geel > rood
(In de platte theorie kijkt men niet naar lengte van een trein en wanneer de trein op volle snelheid zit)
Normaal leer je in de boeken dat het dan is: geel (zonder cijferbak) > Groen 6 knipper > geel > rood
Of: Groen (40) > Geel 6 > Geel > rood
Ben benieuwd naar de mening van anderen.
Er is ProRail om tekst en uitleg gevraagd, waarom ze afwijken van de theorie.
Dit is 'gewoon' conform wet en regelgeving zoals het toegestaan is en daarin wijkt het niet af van de theorie.
Ik zie niet waarom dit fout is. Ik zou een dergelijke situatie op dezelfde manier ontworpen hebben.
Met vriendelijke groet,
rommy136
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.