Laatste update Windows 11

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2302 keren
Ontvangen waarderingen: 2724 keren

Re: Laatste update Windows 11

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
16 okt 2024, 11:33
Edit/
Mja Windows 12 word najaar 2025 verwacht, wat nog ff duurt, dan vallen we wellicht van Windows 11 problemen in het volgend probleem. :upside_down:
Dwarsligger schreef:
23 okt 2024, 22:22
Marklin schreef:
22 okt 2024, 21:20
Zou zeggen succes met win 12 en het verdere verloop ervan, we wachten af of er nog onvoorziene omstandigheden plaatsvinden. :wink:
Je blijft Windows 12 noemen, maar is die al officieel door Microsoft bevestigd, dan? Ik kan zelf geen nieuws uit officiële bron vinden.
Oeps, ben een beetje aan het malen.
Heb win 12 in een eerder bericht genoemd en dit in mijn gedachte gehad ofwel dat moet natuurlijk 24H2 zjn.
Afbeelding

Prettige reis!

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1484 keren
Ontvangen waarderingen: 8786 keren

Bericht door Frison »

Nog een aanvulling op de installatie: De printer werkt(e) ook niet meer. Verbinding via netwerk zoek?
Na hernieuwde installatie werkt het ook weer, maar toch, waar zijn we mee bezig. :nauseated_face:
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

Frison
5

Bericht door Frison »

Net weer een heel vreemde situatie meegemaakt.

Diverse website en overige servers niet bereikbaar op de geupdate computer, maar wel op een oud systeem met windows 10 en op alle android ook werkend. Tot vanmiddag werkte het gewoon en nu niet meer.,
Ra ra wat hebben we nu weer? Geen foutmeldingen bij controleren internetverbinding enz.

1x overgeschakeld van kabel naar Wifi netwerk en zie, alles werkt weer. :angry:

Het blijft dweilen met de kraan open.

Zijn er verder nog gebruikers die ook problemen hebben met de 24H2 versie? :thinking:

Treinspotter
3
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Bericht door Treinspotter »

:thinking: Ja ik heb ook rare meldingen en ineens verbindingen die ik niet ken.
Vond op yutube een filmpje over de nieuwe update,en een oplossing voor de update.
Trouwens mn andere pc op win 10 heeft ook vorige week een update gehad met dezelfde ellende, heb op yutube diverse oplossingen gezien.
2 gebruik ik nu op beide pcs..portmaster freeware en super msconfig. kijk op yutube hoe dat werkt ....
heb zelf wel even een herstelpunt gemaakt voor het geval :sunglasses: dat maar het loopt super ...

tieske05
5
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Bericht door tieske05 »

Frison schreef:
24 okt 2024, 19:54
Zijn er verder nog gebruikers die ook problemen hebben met de 24H2 versie? :thinking:
Yup, mijn camera van mijn laptop werkt niet meer sinds de update...

Frison
5

Bericht door Frison »

Nou mijn webcam doet het nog, wordt wel nooit gebruikt, maar toch :joy:

Frison
5

Bericht door Frison »

En met de zojuist ontvangen preview update, is ook de beruchte 9 Gb map verdwenen. :loveit:

De aangegeven YouTube filmpjes geven dus onjuiste informatie, het was gewoon een bug in de 24H2 versie die met deze update verholpen is. :wink:

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Wat jij zoal gerepareerd hebt is nu niet te achterhalen ..., maar zou dat ook verholpen zijn?
Afbeelding

Prettige reis!

Frison
5

Bericht door Frison »

Ik heb geen idee Teun. Alles werkt nu (nog) naar behoren.
Ik hoop dat het zo blijft.
:zipper_mouth:

Dwarsligger
5
Gegeven waarderingen: 118 keren
Ontvangen waarderingen: 708 keren

Bericht door Dwarsligger »

Jongens, ik schrik me rot.

Nou maak ik wel vaker de grap dat Windows malware of op zijn minst adware is, maar dat het spyware is, is sinds deze update geen grap meer, komt mij net ter ore. De meesten die dit topic lezen zullen vast wel gehoord hebben dat Microschoft (die die naam nu echt eer aan doet) bezig was met een nieuw Windows-onderdeel genaamd Recall AI, een stukje software wat elke 3 seconden een screenshot van je scherm maakt, zodat je op elk moment je Windows-activiteit "terug kan spoelen" als het ware. Op zich best een geinig idee, ik zou er regelmatig baat bij hebben, ware het niet dat sinds 24H2 deze functionaliteit in Windows ingebakken is, waardoor privacy onder Windows 11 na 24H2 verleden tijd is tenzij je na elke update zelf ingrijpt. Microschoft wil graag mee te kunnen kijken bij alles wat je doet. Vanaf nu ben je (in principe) dus niet meer alleen als je een hele persoonlijke brief schrijft, inlogt bij je bank, of laat op de avond een 'natuurfilm' kijkt. En als je een keer gehackt wordt, heeft je hacker gelijk ALLES makkelijk bij de hand. En ik denk dat veel mensen die 24H2 installeren, dit niet door hebben.

"Ach, god, Dwarsligger heeft weer eens een tirade" hoor ik je al denken. Misschien, en ik heb die naam dan ook niet voor niets gekozen, maar via deze oproep wil ik toch de nietsvermoedende gebruiker wakker schudden, en vertellen wat men hieraan kan doen als hij of zij hier niet van gediend is.

Op zich is er geen reden tot paniek zolang je een beetje op blijft letten. Met de tijd zal er ongetwijfeld een hack verschijnen die het eruit sloopt, zoals nu ook al bestaat voor reclame en TPM/SecureBoot. Sowieso wil ik men massaal oproepen de update tot die tijd NIET uit te voeren. Dit waarborgt niet alleen je privacy, maar is ook het laatste machtsmiddel wat wij als eindgebruikers hebben. Als deze "functionaliteit" mensen ervan weerhoudt deze Windows versie te gebruiken, zal het onze voyeuristische vrienden op ten duur smakken met geld gaan kosten, en dan zullen ze het er ineens wél heel snel uit halen, gezien geld namelijk de enige taal is die dit soort bedrijven spreken. (Denk aan de tablet-stijl die Windows 8 had)

Maar wat nou als straks de meeste software deze versie als minimum eis gaat stellen? Dat zal waarschijnlijk inderdaad vrij snel gaan gebeuren, aangezien dat weer hún enige machtsmiddel is. Niet getreurd; er zijn een paar dingen die je kan doen. Als je om wat voor reden dan ook 24H2 echt nodig hebt, en er is nog geen "privacy hack", kan je de volgende dingen doen:

- In de privacy instellingen kan je de schade een beetje beperken door bepaalde websites uit te sluiten en te bepalen hoevaak er screenshots opgeslagen worden. Kijk hier voor meer info. Via de command line kan je het uitschakelen. Check hier. Na elke update zal Windows het weer inschakelen, dus blijf alert. Het verwijderen kan niet, en het is zelfs een dependancy van explorer...

- Privacygevoelige zaken op een ander apparaat, zoals een andere PC, je telefoon, of tablet doen.

- Een Windows2Go USB hdd/ssd maken voor ofwel 24H2 ofwel een oudere versie (of nog beter: linux) voor privacygevoelige zaken.

Sorry voor dit boekwerk aan tekst, maar ik MOEST dit gewoon even onder de aandacht brengen bij de mensen die dit nog niet wisten. Dit is gewoon schandalig, en veel regeringen vinden dit ook, als bewezen door de enorme hoeveelheid rechtzaken die erover lopen. Ook Nederland heeft er al hoorzittingen over.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht:
Marklin

Frison
5

Bericht door Frison »

Zo, dat is een heel verhaal en nog wel zo vroeg in de ochtend. :upside_down:

Maar even een paar korte reacties op je verhaal.

- Na de inmiddels ontvangen vele updates, is er in mijn 24H2 nog niets terug te vinden van deze optie. Het blijkt ook nog lang niet overal beschikbaar te zijn en ook niet voor alle computers, zelfs voor de nieuwste.

- Maar als je wel in het bezit bent van deze optie, dan nog vraag ik mij af waar je zo bang voor moet zijn. Ten eerste sla je (mits geactiveerd) alles op de eigen computer op en ten tweede, je kan het altijd deactiveren in de privacy settings.

Buiten deze hele story, realiseert men zich niet, wat er allemaal van je internet gebruik wordt geregistreerd. Op alle apparaten zit wel iets (Google) die het nodige van je opslaat. Als ik mijn Google Home vraag, wat voor weer het gaat worden, dan krijg ik prompt op mijn telefoon, tablet of computer, wel iets over het weer te zien in de reclame die daar getoond word.

En ja, daar kan je het wel of niet mee eens zijn, maar het is de werkelijkheid die de mensheid over zichzelf heeft afgeroepen.

- Voor wat hoort wat. Voor niets gaat de zon op. En ga zo maar door.

Persoonlijk heb ik er niet zo veel moeite mee en zal natuurlijk waar mogelijk maatregelen nemen, maar ook hier geldt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend, toch? :wink:

Maar we houden het in de gaten.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
denisJura

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Het zal er niets mee te maken hebben maar toch ...., hoe zit het bij 23H2 ofwel de vorige versie waar scheropnames inzit en hier aanstaat :thinking: ?:

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis!

Frison
5

Bericht door Frison »

Komt in 24H2 niet op die plaats voor, dus geen idee.
Onder Gaming staat wel iets wat hier op lijkt, maar dat staat uit, dus.....

[edit]

Is dus een sub map en ja, die bestaat bij mij dus ook, maar dat is nodig om scherm opnames te maken, dus moet op aan staan.

[/edit]
Marklin

Dwarsligger
5

Frison schreef:
29 okt 2024, 09:23
Na de inmiddels ontvangen vele updates, is er in mijn 24H2 nog niets terug te vinden van deze optie.
Klopt, de optie is namelijk verborgen. Alleen via de commandline valt te zien of het ingeschakeld is. Als jij zelf niks hebt gedaan, krijgt Microsoft gewoon elke 3 seconden een screenshotje van je scherm.
Frison schreef:
- Maar als je wel in het bezit bent van deze optie, dan nog vraag ik mij af waar je zo bang voor moet zijn. Ten eerste sla je (mits geactiveerd) alles op de eigen computer op en ten tweede, je kan het altijd deactiveren in de privacy settings.
Dat is niet helemaal juist. De boel wordt 'ter analyse' naar microsoft gestuurd, en is alleen via de commandline te deactiveren. In ieder geval tot de volgende update, waarbij microsoft het weer in zal schakelen, naar ik begrijp.
Frison schreef:
- Voor wat hoort wat. Voor niets gaat de zon op. En ga zo maar door.
Klopt, maar Windows is dan ook niet gratis, toch? :wink:

Toegegeven, ik was afgelopen nacht misschien een beetje paranoïde over een besturingssysteem wat ik zelf toch nooit zal installeren, maar toch vind ik dit niet kunnen, en ben ik nog steeds verbaasd dat ze dit erdoor drukken, en dan nog zo stilletjes ook. Zelfs iemand die Windows 1 nog gebruikt heeft, zoals jij, weet dus niet eens dat Microsoft elke 3 seconden over je schouder meekijkt...

Om nog maar te zwijgen over opslag en rekenkracht die verloren gaat. Al zal dat laatste vrij gering zijn, het gaat om het principe.

Frison
5

Bericht door Frison »

Aangezien er geen(?) GPEdit in de home versie van Win11 zit, een klein batch bestand, wat de hele handel stopt.
Je kan er voor kiezen om dit elke keer mee te laten starten als je opstart, of als los bestand wat je uitvoert na een update.

Wel als admin uitvoeren, anders werkt het niet

Code: Selecteer alles

dism /online /Get-Featureinfo /FeatureName:Recall

dism /online /Disable-Feature /FeatureName:Recall

dism /online /Get-Featureinfo /FeatureName:Recall

pause

Sla de 4 code regels op onder een naam met als extensie .bat

Tijdens uitvoeren, zie je eerst de status, direct daarna het uitschakelen en nogmaals de status die aangeeft dat het echt uitgeschakeld is. De pause is alleen maar om het leesbaar te maken. :wink:

O ja, er zal ongetwijfeld een betere patch komen zodra dit echt is ingeburgerd.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 3):
MarklinDwarsliggerdenisJura

Dwarsligger
5

Frison schreef:
29 okt 2024, 19:11
Wel als admin uitvoeren, anders werkt het niet
Sinds 24H2 kent ook Windows het sudo commando, dus om de boel te vergemakkelijken, kan je er ook

Code: Selecteer alles

sudo dism /online /Get-Featureinfo /FeatureName:Recall

sudo dism /online /Disable-Feature /FeatureName:Recall

sudo dism /online /Get-Featureinfo /FeatureName:Recall

pause

van maken, de gebruiker hoeft dan alleen nog maar op "Ja" te klikken om de boel als admin te draaien. :wink:
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht:
Frison

Frison
5

Bericht door Frison »

Dwarsligger schreef:
29 okt 2024, 19:43

Sinds 24H2 kent ook Windows het sudo commando, dus om de boel te vergemakkelijken, kan je er ook

van maken, de gebruiker hoeft dan alleen nog maar op "Ja" te klikken om de boel als admin te draaien. :wink:
Dat klopt, maar dan moet je deze wel weer eerst inschakelen in de settings en in dit geval moet je dan 3x op enter drukken, vandaar een gewone versie die je als admin uit kan voeren. :wink:

Afbeelding
Dwarsligger

Louke1968
5
Gegeven waarderingen: 2227 keren
Ontvangen waarderingen: 364 keren

Bericht door Louke1968 »

Hmm.. Lossless Scaling werkt hier ook niet meer goed na de 24H2 update.

EDIT: Terug naar 23H2 via systeemherstel en het werkt weer naar behoren. Ik blijf nog ff bij het oude zolang het kan.
Deze gebruikers waarderen Louke1968 voor dit bericht:
Frison

Frison
5

Bericht door Frison »

Wat werkt er dan niet goed? Ik heb namelijk nergens last van.
Nou sta ik daar niet raar van te kijken, want het blijft natuurlijk wel Microsoft Windows. :joy:
Louke1968

Louke1968
5
Gegeven waarderingen: 2227 keren
Ontvangen waarderingen: 364 keren

Bericht door Louke1968 »

Ik kreeg wel een hele hoge FPS te zien ( in de linkerbovenhoek 160/144 ?? ). In TS zelf echter zag je geen verbetering in FPS (via shift-Z, +/- 20). Zal iets met fullscreen en borderless te maken vermoed ik.
Affijn, alles werkt weer naar behoren.

Frison
5

Bericht door Frison »

En het gaat nog steeds niet goed met opgeven van tijdelijke bestanden in 24H2.

TOTAAL 10,0 GB
Afbeelding

maar opruimen kan maar met:
Afbeelding

En nee, er is echt niet meer te selecteren, er staat gewoon niets meer in de lijst. :face_with_monocle:

Frison
5

Bericht door Frison »

Afbeelding

Uit de nieuwste Computertotaal!
Marklin