Jongens, ik schrik me rot.
Nou maak ik wel vaker de grap dat Windows malware of op zijn minst adware is, maar dat het spyware is, is sinds deze update geen grap meer, komt mij net ter ore. De meesten die dit topic lezen zullen vast wel gehoord hebben dat Microschoft (die die naam nu echt eer aan doet) bezig was met een nieuw Windows-onderdeel genaamd Recall AI, een stukje software wat elke 3 seconden een screenshot van je scherm maakt, zodat je op elk moment je Windows-activiteit "terug kan spoelen" als het ware. Op zich best een geinig idee, ik zou er regelmatig baat bij hebben, ware het niet dat sinds 24H2 deze functionaliteit in Windows ingebakken is, waardoor privacy onder Windows 11 na 24H2 verleden tijd is tenzij je na elke update zelf ingrijpt. Microschoft wil graag mee te kunnen kijken bij alles wat je doet. Vanaf nu ben je (in principe) dus niet meer alleen als je een hele persoonlijke brief schrijft, inlogt bij je bank, of laat op de avond een 'natuurfilm' kijkt. En als je een keer gehackt wordt, heeft je hacker gelijk ALLES makkelijk bij de hand. En ik denk dat veel mensen die 24H2 installeren, dit niet door hebben.
"Ach, god, Dwarsligger heeft weer eens een tirade" hoor ik je al denken. Misschien, en ik heb die naam dan ook niet voor niets gekozen, maar via deze oproep wil ik toch de nietsvermoedende gebruiker wakker schudden, en vertellen wat men hieraan kan doen als hij of zij hier niet van gediend is.
Op zich is er geen reden tot paniek zolang je een beetje op blijft letten. Met de tijd zal er ongetwijfeld een hack verschijnen die het eruit sloopt, zoals nu ook al bestaat voor reclame en TPM/SecureBoot. Sowieso wil ik men massaal oproepen de update tot die tijd NIET uit te voeren. Dit waarborgt niet alleen je privacy, maar is ook het laatste machtsmiddel wat wij als eindgebruikers hebben. Als deze "functionaliteit" mensen ervan weerhoudt deze Windows versie te gebruiken, zal het onze voyeuristische vrienden op ten duur smakken met geld gaan kosten, en dan zullen ze het er ineens wél heel snel uit halen, gezien geld namelijk de enige taal is die dit soort bedrijven spreken. (Denk aan de tablet-stijl die Windows 8 had)
Maar wat nou als straks de meeste software deze versie als minimum eis gaat stellen? Dat zal waarschijnlijk inderdaad vrij snel gaan gebeuren, aangezien dat weer hún enige machtsmiddel is. Niet getreurd; er zijn een paar dingen die je kan doen. Als je om wat voor reden dan ook 24H2 echt nodig hebt, en er is nog geen "privacy hack", kan je de volgende dingen doen:
- In de privacy instellingen kan je de schade een beetje beperken door bepaalde websites uit te sluiten en te bepalen hoevaak er screenshots opgeslagen worden. Kijk
hier voor meer info. Via de command line kan je het uitschakelen. Check
hier. Na elke update zal Windows het weer inschakelen, dus blijf alert. Het verwijderen kan niet, en het is zelfs een dependancy van explorer...
- Privacygevoelige zaken op een ander apparaat, zoals een andere PC, je telefoon, of tablet doen.
- Een Windows2Go USB hdd/ssd maken voor ofwel 24H2 ofwel een oudere versie (of nog beter: linux) voor privacygevoelige zaken.
Sorry voor dit boekwerk aan tekst, maar ik MOEST dit gewoon even onder de aandacht brengen bij de mensen die dit nog niet wisten. Dit is gewoon schandalig, en veel regeringen vinden dit ook, als bewezen door de enorme hoeveelheid rechtzaken die erover lopen. Ook Nederland heeft er al hoorzittingen over.