Laatste update Windows 11

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2302 keren
Ontvangen waarderingen: 2724 keren

Laatste update Windows 11

Bericht door Marklin »

Als je weinig ruimte hebt op je Windows installatie schijf kun je een probleem krijgen met de laatste Windows 11 update.
Want een kleine 9 GB aan bestanden die weg kunnen zijn onverwijderbaar en kan hiermee dus brokken veroorzaken. :upside_down:
Lees Bron
Afbeelding

Prettige reis!

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1484 keren
Ontvangen waarderingen: 8786 keren

Re: Laatste update Windows 11

Bericht door Frison »

Ja het blijft ook daar een stelletje kleuters die kwantiteit boven kwaliteit stellen. :joy:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Dwarsligger
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Ja zeg dat wel, maar mocht iemand na deze update problemen hebben met de onlangs geïnstalleerde Windows-update, verwijder de update om te proberen het probleem op te lossen.
Selecteer Start > Instellingen > Windows Update > Updategeschiedenis > Updates verwijderen.
Zelf heb ik (nog) ruimte zat dus wacht maar rustig af wat komen gaat. :wink:
Afbeelding

Prettige reis!

Frison
5

Bericht door Frison »

Wat jij nu aangeeft, zal bij deze installatie niet lukken. Versie 24H is compleet nieuw en wordt als zodanig geinstalleerd.
Ik weet niet of er wel een "roll back" aanwezig is, maar ook dan ben ik bang dat de 9 Gb map niet zal verdwijnen.

De enige oplossing is een boot van een CD, DVD, USB stick met bijvoorbeeld Linux, daarmee kan je wel de map verwijderen volgens mij.

Marc D.
4
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 1426 keren

Bericht door Marc D. »

Is blijkbaar geen fout of bug.

Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 4):
MarklinFloortje59FrisondenisJura

Marc D.
4

Bericht door Marc D. »

Hier een andere video over hetzelfde probleem

Ik heb een paar dagen geleden naar aanleiding van een video van Tuhl Teim DE ook mijn oude, niet compatible, I5 pc Win10 pc geüpgraded naar Win11. Ik kan niet zeggen dat het helemaal probleemloos is gegaan. Windows Live Mail is nu een puinhoop geworden.

Dwarsligger
5
Gegeven waarderingen: 118 keren
Ontvangen waarderingen: 708 keren

Bericht door Dwarsligger »

Van Win 10 naar Win 11 is dan ook een downgrade waarvan ik niet snap dat iemand hem zou willen doen tenzij hij je door de keel geduwd wordt (zegt dat dat moet niet al genoeg, trouwens?), net zoals Win 7 naar Win 10... In de 30 jaar dat ik Windows ken is het maar 4 keer gebeurd dat een volgende hoofdversie beter was dan de vorige (3 naar 3.11; 98 naar 2000, Vista naar 7, en 8.1 naar 10) :zipper_mouth:

De upgrademanie wordt steeds erger, en heeft bij mij het breekpunt bereikt, met als gevolg dat ik nu vrij serieus overweeg Windows te deïnstalleren. :nauseated_face: En het is niet alsof ik principieel tegen updaten ben (wat misschien soms wel zo lijkt, gezien ik TS ook niet meer update), maar het moeten natuurlijk wel UPdates blijven. Een volgende versie die beduidend minder is dan de vorige slaat gewoon nergens op. Met linux ben ik bijvoorbeeld gewoon helemaal bij (wat nog flink wat uren kostte ook gezien hoe mijn PC met UEFI omgaat), en lees ik meestal de changelog niet eens vóór ik update. Daar kan je (over het algemeen) vertrouwen op de kunde van de programmeurs ipv de knudde.

Over linux gesproken; ja, zoals Frison al vermoedde kan het (voor zover ik weet alle) bestanden verwijderen die Windows niet kan/wil verwijderen (zelfs corrupte bestanden!), maar het zou niet voor het eerst zijn als Windows daarna gek gaat doen. Ik zou het risico persoonlijk niet nemen als Windows je enige OS is. Mocht je de gok tóch willen wagen: een ander handig tooltje qua bestanden die niet weg willen is Unlocker, altijd een van de eerste dingen die ik op mijn PC's installeer. Mogelijk kan dit tooltje het wel, al dan niet tijdens een reboot.

Ik dacht zelf eerst toen ik dit topic zag dat het misschien een swapfile zou betreffen, maar als het puur installatiebestanden zijn, is dit misschien wel de grootste blunder van Microschoft ooit.

Edit: Was Win 8 helemaal vergeten. :blush: Zo belangrijk was die nou...

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Dwarsligger schreef:
16 okt 2024, 06:57
Edit: Was Win 8 helemaal vergeten. :blush: Zo belangrijk was die nou...
En wat dacht je dan van Windows XP, (Trainsxp bij simsamen) of hoort die er niet tussen te staan? :thinking:
Dat was die tijd een stabiele besturing.

Edit/
Mja Windows 12 word najaar 2025 verwacht, wat nog ff duurt, dan vallen we wellicht van Windows 11 problemen in het volgend probleem. :upside_down:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Hans Weverling
Afbeelding

Prettige reis!

Dwarsligger
5

Windows XP was goed, zeker, staat in mijn persoonlijke top 3, maar niet beter dan 2000, wat als je het in de tijd ziet namelijk nog steeds de beste Windows versie ooit is, vind ik.

Overigens heb ik ooit eens van een insider gehoord dat ze expres altijd een rotversie maken (ME, Vista, 8 ) en die dan weer met een degelijke "redden" (XP, 7, 10), dat dat een marketingstrategie is. Geen idee of het waar is, maar het is wel typisch iets voor Microschoft.

Wat de toekomst betreft, ben ik soms een beetje bang. Ik heb wel eens gelezen dat ze eigenlijk naar een abonnementsmodel willen. Dan kunnen ze ook gelijk alle updates pushen die ze willen, daar het product niet jouw eigendom is. En natuurlijk moet je je opslag dan ook in de cloud huren. Als je OneDrive niet vrijwillig gebruikt, dan maar gedwongen...

Frison
5

Bericht door Frison »

Ik werk al vanaf Windows 1 met alle tussen liggende versies en ben het in grote lijnen wel met je eens, maar bang? Nee, als je zelf alles strak in de gaten houdt dan kan er weinig fout gaan.

En wat betreft Windows 11? Heb ik geen enkele moeite mee. :wink:

Dwarsligger
5

Oh, wow, Windows 1. En ik dacht dat ik oud begon te worden... :sweat_smile:

Bang is een groot woord, en jij hebt absoluut gelijk in dat als je de boel zelf in de gaten houdt het meestal wel goed komt, maar dat is het hem juist. Dat jij controle over je eigen PC hebt, dat is juist waar ze vanaf willen. Waarover gesproken, veel enger is wie het stokje waarschijnlijk overneemt als Windows ooit zichzelf daadwerkelijk uit zijn lijden verlost... :zipper_mouth:
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht:
Frison

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Frison schreef:
16 okt 2024, 16:03
Ik werk al vanaf Windows 1 ...
Ja, voor die versie was nog MS-DOS 2.0, 256 kB RAM en 2 double-sided floppydisks of een harde schijf benodigd.
Het was toen al, net als nu bij TSC dit en dat is nodig om het te kunnen laten werken. :joy:
Afbeelding

Prettige reis!

Frison
5

Bericht door Frison »

Sterker nog, de eerste serie Windows draaide op MSDos. :wink:

Draaien op een Schneider Amstrad met 760 kB, kleurenscherm en 2 stuks 51/4"floppy drives.

Afbeelding

Dwarsligger
5

2000 was pas de eerste die niet op DOS draaide. Tot en met ME waren alle Windows versies DOS based.

En als we het dan toch over het 286 tijdperk hebben: programmeren was destijds ook een heel ander beest:

Frison
5

Bericht door Frison »

Programmeren heb ik eerst geleerd op een DEC PDP 11-23 in de taal Dibol, een kruising van Fortran en Cobol.

Daarnaast volgde prive een Mattel home computer met Basic, gevolgd door een Arari 600 en een 130 XE met turbo basic en Assembler. Kraken van software :blush:

Daarna volgde dus de genoemde Amstrad Schneider als eerste echte PC met nog steeds als belangrijkste gebruik, het kraken van software met als programma Nusoft Softice.

Nostalgische gouden tijden en heel veel van geleerd.
Daarnaast dus inderdaad alle DOS en Windows versies wel gebruikt. :loveit:
Andries33

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Nou Frits dit is voor mij abacadabra waar je het over hebt, mijn eerste pc was met een Windows 3.11 besturing die ik als herinnering nog altijd heb en werkend. :stuck_out_tongue:
Afbeelding

Prettige reis!

Dwarsligger
5

Meeste van die termen hoor ik ook voor het eerst. Atari 600 en de Mattel Aquarius ken ik nog wel, en Amstrad uit verhalen, maar de eerste computer die mijn ouders thuis hadden was al DOS. Vrienden van me hadden vaak een Commodore64, met spelletjes op cassettebandjes. Zaten ook een paar rare spelletjes bij, weet nog wel dat we er bijvoorbeeld een hadden waarbij het borsten regende die je dan uit de lucht moest schieten á la Space Invaders. Die laserstralen liepen dan pixeltje voor pixeltje over je scherm, om nog maar te zwijgen over die geluidseffecten. :joy:

Toptijden waren dat idd. Je gaat ze bijna missen.

Frison
5

Bericht door Frison »

Nou, vandaag ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de bewuste update geinstalleerd.

Ik moet zeggen, zonder problemen uitgevoerd. :loveit:

Systeem start nu veel sneller op en ik heb zelfs, inclusief de bewuste 9Gb extra, minder op mijn schijf staan dus waarschijnlijk zal er hier en daar wel iets vervallen zijn.

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Zou zeggen succes met win 12 en het verdere verloop ervan, we wachten af of er nog onvoorziene omstandigheden plaatsvinden. :wink:
Afbeelding

Prettige reis!

Frison
5

Bericht door Frison »

Toch kunnen er wel wat haken en ogen aan zitten bij deze update.

Ten eerste kreeg ik net de melding dat er geen internet gebruik mogelijk was, wel netwerk verbinding, terwijl mijn computer rechtstreeks met een kabel (snelste manier) is aangesloten op het modem. Na een reparatie van de internetverbinding werkt het nu ineens weer.

Verder bleek dat er op diverse mappen die in de root van mijn C drive staan, geen gebruikersrechten meer te bestaan. Ergo, op alle mappen opnieuw rechten moeten instellen en toevoegen van mijn gebruikersnaam.

Ook de diverse instellingen die gemaakt waren met Winaero Tweaker waren verdwenen.

Kortom, hoe moet een gemiddelde gebruiker hier mee aan de slag gaan? :thinking:
Marklin

Marc D.
4

Bericht door Marc D. »

Als jouw Duits op peil is kun je op het Tuhl Teim DE youtubekanaal, hetzelfde kanaal als in mijn post hierboven van 15 okt 2024, z'n laatste video bekijken dat Microsoft voorlopig stopt met Windows 11 24H2 voor bepaalde pc's i.v.m redelijk veel problemen. Ik ben voor nu ook maar weer terug gegaan naar Win10. Ik kan ook zo weer terug naar Win11 voor eventuele updates omdat die op een andere SSD staat.

Dwarsligger
5

Marklin schreef:
22 okt 2024, 21:20
Zou zeggen succes met win 12 en het verdere verloop ervan, we wachten af of er nog onvoorziene omstandigheden plaatsvinden. :wink:
Je blijft Windows 12 noemen, maar is die al officieel door Microsoft bevestigd, dan? Ik kan zelf geen nieuws uit officiële bron vinden.
Frison schreef:
23 okt 2024, 19:11
Ook de diverse instellingen die gemaakt waren met Winaero Tweaker waren verdwenen.
Microsoft wil van dergelijke programma's af en de meeste programma's die je in staat stellen de interface naar jouw voorkeuren in te stellen zijn sinds 24H2 zelfs geblacklist. Wil je een up to date Windows, zal je toch echt de scepter in moeten leveren.

Maar wat ik nog het opmerkelijkste vind is dat er tegenwoordig helemaal geen voordelen meer aan het updaten hangen. Vroeger deden ze ook nog wel iets tofs, zodat je een reden had om te updaten. XP lokte je bijvoorbeeld met "crasht veel minder", 7 was "geen totale bagger", maar wat voor meerwaarde heeft 11, en met name deze update nou eigenlijk? Ik zie zelfs mensen roepen dat 8 beter was...

Louke1968
5
Gegeven waarderingen: 2227 keren
Ontvangen waarderingen: 364 keren

Bericht door Louke1968 »

Ik krijg via Windows Update de 24H2 update nog niet binnen (ik zit hier nog op 23H2). Heb jij die zelf gedownload Frits?

Frison
5

Bericht door Frison »

Nee, ik heb de update niet zelf opgezocht.
Ik ben wel member van het insider programma waarbij ook het vinkje bij ontvangen van updates zodra beschikbaar aan staat.

Er kwam vorige week eerst een preview update binnen en direct na de installatie daarvan kreeg ik de melding dat 24H2 beschikbaar was
De installatie daar van heeft ondanks mijn snelle systeem toch wel wat tijd nodig gehad. Direct daarna kreeg ik ook nog de nodige HP updates, inclusief een BIOS update.

Maar goed, alles zou vanaf nu weer goed moeten functioneren, inclusief alle instellingen die ik weer gemaakt heb met Winaero . Dus dwarsligger dat blijft gelukkig gewoon werken.

Louke1968
5
Gegeven waarderingen: 2227 keren
Ontvangen waarderingen: 364 keren

Bericht door Louke1968 »

Dan wacht ik het nog even af. Bedankt voor de info.

Terug naar “Praathoek”