Wat zou jij willen als volgend project van ChrisTrains?

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
ChronicalCae
5
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Wat zou jij willen als volgend project van ChrisTrains?

Bericht door ChronicalCae »

Hoi allemaal! :wave:

We willen graag aan de DutchSims-community vragen wat jullie graag zouden willen zien van ChrisTrains in de toekomst. We hebben het hier al even over gehad in de Discord-server van Rukbu, maar we zijn ook benieuwd naar wat de bredere community denkt en wil.

In de Discord kwam het volgende naar voren als meest genoemde wens:

De 1600/1700/1800-serie locomotieven samen met de ICR(m), inclusief BKD, en dus ook een functionerende stuurstand (BDs/BDsf).
(Mocht Chris liever alleen aan de ICR willen werken, dan is dat uiteraard ook prima – maar de voorkeur gaat uit naar de combinatie.)

Daarnaast werden ook de Vectron en een goederenpakket genoemd als interessante opties.

We willen nu graag breder peilen of er nog andere wensen zijn binnen de community. Het is wel belangrijk dat het om reële verzoeken gaat – dus geen Thalys, ICE of andere exotische voertuigen waarvan de kans klein is dat ze ooit gemaakt worden.

Hou het wel bij een of twee keuzes, om het overzichtelijk te houden.
En ook is het belangrijk dat er word gedacht aan inzetmogelijkheden (Protos zou weinig ingezet kunnen worden bijvoorbeeld)

Laat vooral weten wat jij graag zou willen zien! We bundelen alle input om eventueel richting ChrisTrains te stappen met een duidelijke en gedragen poll.

(Verder neemt Chris zelf de eindbeslissing of hij ermee akkoord gaat, maar met een duidelijk poll heeft hij een idee wat de community het liefst ziet)

Dit is ook al met Chris overlegd in PMs, en zijn woorden zijn: ''Oh yeah. Do a poll. But people need to understand that for anything I do, I have the final say on whether it happens or not. So the poll is for opinions, not demands.''

Mvg,

ChronicalCae
Deze gebruikers waarderen ChronicalCae voor dit bericht:
Kcalk_04
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Rubku_NL
Download Manager
5
Gegeven waarderingen: 638 keren
Ontvangen waarderingen: 1239 keren

Re: Toekomst van ChrisTrains

Bericht door Rubku_NL »

De kans op een 16/17/1800 is al vaak besproken op beide platforms en is vrij klein, mede omdat Railtraction de 1800 al heeft gemaakt (afgezien van het feit we nu een aardige versie ervan hebben gemaakt met de hulp van MarkA).

ICR zou kunnen, maar zelfs die verwacht ik niet snel, en daarnaast hebben we de CT ICRmh (het DCR repaint pack even buiten beschouwing gelaten) en de QD ICR zelf die ook een BKD heeft, en ja dan missen we alleen nog een BDs met een werkende Cab, maar goed ik verwacht de kans vrij klein.

Naast de diverse Midlife-updates die nog mogelijk zijn, zie ik de kans groot dat zoiets nog wel kan plaatsvinden.
Denk bijvoorbeeld aan de Mat64, waarvan we nog steeds een complete serie missen, en inmiddels zijn er ook weer verschillende versies op het spoor terug te vinden, zoals Keolis en de Karel. Ook zou je bij de Karel een kleine donatie kunnen vragen die naar de Stichting gaat.

En natuurlijk gaat NS nog steeds met de nieuwe DDNG komen en ik vermoed dat de kans vrij groot is dat CT die wil maken.
Daarnaast is sinds deze week de eerste ICNG-D in Nederland waar mee volop test ritten mee worden gereden.
Dus ik zie de kans dat daar ook nog iets tussen zit, en vergeet de Qbuzz SNG niet.

En als er iets nieuws mocht komen, dan zie ik toch liever iets wat we nog niet hebben of een betere versie:
  • Protos, waar ook redelijk veel vraag naar is.
  • Lint, met ATB zou een hele mooie zijn, afgezien van het feit dat we de Railtraction hebben, maar die is gewoon zwaar en heeft geen ATB.
  • Vectron, met goed werkende ATB + PZB, en ja we hebben de RSSLO (zonder ATB) voor starters en de K-Trains voor PRO's (met ATB, maar is niet de beste)
  • HLE 11, zal ook leuk zijn, maar ja we hebben dat ding al van SKtrains, maar de ATB is, nou ja niet helemaal zoals Chris of MarkA.
  • NS 700, nu ook in diverse andere versies, NedTrain, Strukton, TCS, Brouwer....
Kwa rijtuigen zie ik niet echt iets, ik bedoel DC heeft er een heleboel die ik liever van Chris of MarcD zou willen zien, wat trouwens geldt voor meer Mat van DC, maar dat terzijde.
En wat goederen betreft, zie ik graag nog een heleboel verschillende dingen, maar de eerste waar ik nog steeds op hoop is de Slps II.
Deze gebruikers waarderen Rubku_NL voor dit bericht:
Clipmeneernl
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Koplopermau
Moderator
5
Gegeven waarderingen: 122 keren
Ontvangen waarderingen: 336 keren

Bericht door Koplopermau »

Weet niet hoe serieus ik dit topic moet nemen, want als Chris de community wil vragen wat ze willen hebben dan kan hij dat ook zelf. Niet negatief bedoeld, maar als dit een simpele 'dit is wat we onderzocht hebben en dit willen we' PB naar Chris, dan vertel ik het Chris liever zelf. :stuck_out_tongue:

Dat gezegd hebbende, serieuze treinen die ik persoonlijk graag zou willen zijn zijn een fatsoenlijke 1600 en of 1700 en of 1800. De 1600 en 1700 verschillen technisch van elkaar maar zijn uiterlijk nagenoeg hetzelfde. Een fatsoenlijke 1600 met goed geluid, een mooie cabine, goede ATB en fatsoenlijke rij-eigenschappen. De RailTraction variant is niet slecht en zeker met de upgrades van het DCR team (waaronder Mark voor zijn ATB scripts, X_Shooter voor zijn nieuwe motorscript en Rubku voor de vele repaints) een prima variant, maar toch blijft het een beetje een meh loc die zijn ouderdom moeilijk kan verbergen. Een combinatie met werkend ICRm stuurstand en echte DDM-1 zou voor mij een prima pakket opleveren.

Dit is overigens even buiten de 'gentlemans agreement' die Chris heeft met RailTraction, zoals hij zelf al vaker heeft vermeld op o.a. Facebook. Dit houdt in dat hij producten niet maakt als een verkopende partij zijn producten verkoopt. Daarnaast heeft Chris zelf aangegeven minder geïntresseerd te zijn in oudere treinen, zoals een NS1100 of NS1200, om een voorbeeld te noemen. Hij maakt liever het moderne materieelpark. Of dit tegenwoordig veranderd is is mij niet bekend.

Als tweede zou ik persoonlijk wel een SM'90 willen zien. Deze treinen waren natuurlijk bedoeld als vervanging voor Mat'64, maar dit is er nooit van gekomen omdat er toch wat problemen waren met de stellen. Hierdoor is hun realistische inzet beperkt gebleven tot Zwolle - Emmen, mede vanwege breedteproblemen en natuurlijk de technische problemen. Toch is het een iconische trein welke de toekomst van het Nederlandse treinenbeeld heeft bepaald. Zo zijn de VIRMs er technisch op gebasseerd (cabine bijna 1 op 1) en heeft DM'90 later de kop gekregen die SM'90 had moeten hebben. Mede daardoor zouden ze overal in Nederland te zien zijn geweest, als ze niet zoveel technisch trammelant hadden. Het lijkt mij een leuke trein die ook op veel plekken in te zetten is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Protos.

Dat gezegd hebbende, dat zijn mijn wensen. Of deze nu realistisch zijn of niet. Nu wat realistischer treinen die ik Chris nog zie maken:
- NS Vectron - We hebben K-Trains en RSSLO, maar de ATB werkt op deze Vectron niet zo mooi als op onze ChrisTrains treinen. Een Vectron zou welkom zijn.
- In de categorie goederenwagens de Sggmrss.
- In de categorie goederenlocomotieven een G2000.

Maar, als ik echt realistisch blijf en binnen de specs van Chris (modern, moet actief in Nederland rijden, bestaat niet bij andere bouwers), dan zou ik zeggen: De V100. De V100 is een locomotief die overal in Nederland ingezet kan worden. Ding rijdt heel Nederland door met werktreinen (Fppccs en Klmos zijn al beschikbaar) of met goederentreinen. Volkerrail, Rotterdam Rail Feeding, Captrain, Spitzke, DB Cargo, Locon, ITL, Alstom, RTB Cargo, Rail Force One, Rhenus en Shunter zijn mogelijke kanshebbers en er zijn er vast nog wel meer. Multi inzetbaar, overal inzetbaar, voor elk wat wils.

Treinen die ik zelf NIET zou willen zien en waarom:
- Protos - Als eerder gezegd, niet multi-inzetbaar behalve op de Valleilijn en een enkele rit naar Roosendaal waar het spul onderhoud krijgt.
- NS700 / G400 - We rangeren nu al bijna nooit, en als deze beschikbaar is ook niet. Lijkt mij verspilde moeite behalve voor soms wat AI aankleding.

Mocht Chris toch teruggekomen zijn van het oude spul, dan een mooie NS1200. In mijn ogen de mooiste locomotief die Nederland ooit heeft gehad. Alhoewel de recente update in onze download sectie de loc een stuk beter maakt, zou ik een variant met mooier geluid en betere cabine en rijeigenschappen niet afslaan.

Groet,
Koplopermau
Deze gebruikers waarderen Koplopermau voor dit bericht (totaal 3):
Kcalk_04ClipmeneernlChronicalCae
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1500 keren
Ontvangen waarderingen: 8839 keren

Bericht door Frison »

Koplopermau schreef:
06 jul 2025, 05:23
Weet niet hoe serieus ik dit topic moet nemen, want als Chris de community wil vragen wat ze willen hebben dan kan hij dat ook zelf. Niet negatief bedoeld, maar als dit een simpele 'dit is wat we onderzocht hebben en dit willen we' PB naar Chris, dan vertel ik het Chris liever zelf. :stuck_out_tongue:
Mee eens!
Echt een rupsje nooit genoeg?

Laat ik het netjes zeggen, ik vind deze hele vraagstelling niet kunnen.
Ik denk dat Chris, als hij zover is om een nieuw project te startten zelf mans genoeg is om dit ter discussie te stellen.

Moeten straks alle objectbouwers en routebouwers ook dit soort onzin over zich heen laten komen? Nou ik hoop het niet.

Nogmaals je mag je wensen uiten, maar op deze manier is dat totaal ongepast en ik hoop dat Chris zich er niet door van zijn planning laat afwijken.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
saurer580Treinspotter
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

ChronicalCae
5

Frison schreef:
06 jul 2025, 10:31
Koplopermau schreef:
06 jul 2025, 05:23
Mee eens!
Echt een rupsje nooit genoeg?

Laat ik het netjes zeggen, ik vind deze hele vraagstelling niet kunnen.
Ik denk dat Chris, als hij zover is om een nieuw project te startten zelf mans genoeg is om dit ter discussie te stellen.

Moeten straks alle objectbouwers en routebouwers ook dit soort onzin over zich heen laten komen? Nou ik hoop het niet.

Nogmaals je mag je wensen uiten, maar op deze manier is dat totaal ongepast en ik hoop dat Chris zich er niet door van zijn planning laat afwijken.

Deze poll is niet vanuit mezelf he, we hebben het gewoon besproken, en Chris weet er ook van.

Er is een PM naar hem gestuurd erover.
Deze gebruikers waarderen ChronicalCae voor dit bericht (totaal 3):
Rob_zeelandHondekopERPjotter59

Thijmen.1666
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Wat zou jij willen als volgend project van ChrisTrains?

Bericht door Thijmen.1666 »

Hoi,

Mij lijkt het wel leuk om de protos in de game te hebben. En de RRReis GTW, omdat dit jaar Arriva in het gebied de Achterhoek en Rivierland alle treinen in de RRReis kleuren worden gedaan aangezien er nu al 4 in die kleuren zijn lijkt het mij leuk en misschien ook andere als zo'n trein er ook in komt.

Wat ook leuk zou zijn is als de LINT ATB-EG en ATB-NG zou krijgen.

CraftyJayden
3
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Bericht door CraftyJayden »

Ik verwacht dat Chris met de RRReis GTW komt zodra die volledig in dienst zijn dus alles in die kleuren rijdt. Protos is een geval gebrekkig inzetgebied en LINT zou wel een goeie zijn maar ben bang dat die een kleine kansmaker gaat zijn
Deze gebruikers waarderen CraftyJayden voor dit bericht:
HondekopER

Thijmen.1666
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Bericht door Thijmen.1666 »

Waarom zal de lint een kleine kans maker zijn?

Frison
5

Bericht door Frison »

CraftyJayden schreef:
06 jul 2025, 13:41
Ik verwacht dat Chris met de RRReis GTW komt zodra die volledig in dienst zijn dus alles in die kleuren rijdt. Protos is een geval gebrekkig inzetgebied en LINT zou wel een goeie zijn maar ben bang dat die een kleine kansmaker gaat zijn
Ga je nou ook al antwoorden in de plaats van Chris?
Dit is geen poll, maar gewoon je eigen mening uitdragen en nogmaals, waarom?

Je praat ook steeds over "we", maar wie begeeft zich nog meer in deze groep?

En ja, je zegt Chris op de hoogte gebracht te hebben, maar waarom brengt hij dit zelf niet naar buiten als hij om werk verlegen zit.

En voor de duidelijkheid, een poll is een keuzemenu zonder vooringenomen meningen.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
joukie

ChronicalCae
5

Frison schreef:
06 jul 2025, 13:55
CraftyJayden schreef:

En ja, je zegt Chris op de hoogte gebracht te hebben, maar waarom brengt hij dit zelf niet naar buiten als hij om werk verlegen zit.

En voor de duidelijkheid, een poll is een keuzemenu zonder vooringenomen meningen.

Misschien moet je eens beter mijn bericht gaan lezen? In plaats van allemaal conclusies trekken, ''we'' zijn de mensen die dit hebben besproken, ik behoor tot dat groepje.

Chris heeft de verantwoordelijkheid van de poll bij de community gelegd.
Deze gebruikers waarderen ChronicalCae voor dit bericht:
Kcalk_04

Christian983
4
Gegeven waarderingen: 214 keren
Ontvangen waarderingen: 101 keren

Bericht door Christian983 »

Ik ga denk ik maar even binnen stappen in dit onderwerp..

Om even duidelijkheid te creëren heeft de beste man gisteren lopen corresponderen met Chris over eventuele nieuwigheden voor de TS community. Chris staat hiervoor open en wil hier aan mee werken, echter heeft hij wel gezegd het laatste woord erin te hebben of iets doorgaat of niet. Vanuit daar heeft hij bij ons op discord het balletje omhoog gegooid en gevraagd naar onze mening. Echter omdat niet iedereen op discord zit en ook erg benieuwd is naar jullie idee of mening heeft hij besloten hier een topic over te openen.

Het idee was om jullie menig/ idee aan te horen en vervolgens een poll te openen met de keuzes die zijn voorgelegd, waarna een korte periode van stemmen mogelijk was. Hetgeen wat de meeste stemmen zou krijgen zou dan hetgeen zijn waar Chris zich mee bezig zou gaan houden.

Ik denk dat ik nu het meeste wel heb samengevat, mocht er iets zijn wat ontbreekt dan hoor ik het wel :stuck_out_tongue:
Deze gebruikers waarderen Christian983 voor dit bericht (totaal 4):
Kcalk_04ChronicalCaeClipmeneernlDobna

CraftyJayden
3
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Bericht door CraftyJayden »

Frison schreef:
CraftyJayden schreef:

Ik zeg toch alleen hoe en wat en wat ik ervan zou verwachten mocht het op die manier gaan? Ik snap niet helemaal waar je je zo boos over maakt :joy:

rabby62
5
Gegeven waarderingen: 1444 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Bericht door rabby62 »

Hallo allemaal, als jullie het goed vinden, zou een mooie, functionele pilotwagen met de Christrains serie 186 ook heel mooi zijn. Deze mening is natuurlijk alleen die van mijzelf en ik weet niet of het haalbaar is!!
Met vriendelijke groet

Wynne
5
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Bericht door Wynne »

Kort en bondig: ik zou het liefst een fatsoenlijke 17/1800 zien. Die van railtraction is best aardig, maar qua cabine enzo is hij het echt nog niet.

Gr. Wynne
Deze gebruikers waarderen Wynne voor dit bericht (totaal 2):
ChronicalCaeTreinspotter

Frison
5

Bericht door Frison »

CraftyJayden schreef:
06 jul 2025, 15:04
Frison schreef:
CraftyJayden schreef:

Ik zeg toch alleen hoe en wat en wat ik ervan zou verwachten mocht het op die manier gaan? Ik snap niet helemaal waar je je zo boos over maakt :joy:
Ach, het heeft niets met boos zijn te maken maar wel met het geïrriteerd raken van sommige stellingen.

Zoals de eerste titel die je gebruikte en inmiddels aangepast hebt: “Toekomst van ChrisTrains” wat de suggestie wekt, dat er getwijfeld wordt aan het voortbestaan van ChrisTrains. De huidige titel klinkt al een stuk beter en geeft een heel andere richting aan.

Daarnaast is de eerste tekst, die inmiddels ook is aangepast, een stukje zelfingenomenheid, van wij zullen wel eens even gaan bepalen wat er gemaakt moet worden want dat hebben we elders al besproken. Nu er duidelijk aangegeven is, dat e.e.a. met Chris is geplaatst, waarbij ik mij afvraag of het werkelijk zo is als je schrijft, blijft het vreemd overkomen. In mijn optiek moet een bouwer zelf aangeven wat hij of zij voor plannen heeft en eventueel voorleggen waar de keuze kan liggen.

Onder de noemer “Poll” klopt het namelijk van geen kant. Zoals ik al eerder aangaf, een Poll is een keuzemenu waar iedereen op kan reageren, maar die ontbreekt en er is niet duidelijk gemaakt dat die er later zou komen. Nu is ook dat inmiddels aangegeven, maar toch.

En tot slot ben ik bang, dat dit soort berichten een navolging gaat krijgen en wel richting alle objecten- en routebouwers. Bouwers gaan zich op een gegeven moment gedwongen voelen, om te gaan doen wat er zoal geëist gaat worden. Waarom doe je dit en waarom breng je iets niet uit of trek je het uit de roulatie.

Laat ieder in zijn vrijheid zelf bepalen wat en wanneer er iets gemaakt moet worden. Wil je daarentegen gewoon iets vragen, stel dan een vraag per PM of in een topic, maar maak wel duidelijk wat je bedoeling is.

En moet er een Poll komen, laat die dan plaatsen door de bouwer zelf, met een duidelijke uitleg.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Treinspotter

Christian983
4
Gegeven waarderingen: 214 keren
Ontvangen waarderingen: 101 keren

Bericht door Christian983 »

Dat sommige dingen onduidelijk zijn geweest ben ik met je eens, daar is de persoon in kwestie ook achter. Maar fouten maakt iedereen, en gelukkig heeft hij dit in de tussentijd aangepast.

Verder moet je niet vergeten dat Chris naast het feit in Canada woont en ook een normale baan heeft hij misschien niet weet wat er leeft bij de Nederlandse community. Dat hij open staat voor ideeën/ suggesties van ons laat in mijn optiek zien dat hij bepaalde enthousiasme heeft om samen met ons nieuwe producten op de markt te brengen, indien dit geen herenakkoord schaadt of met andere partijen moet communiceren.

En voor de verder rest dwingt niemand hier en zal dat ook niet gebeuren. Chris heeft aangegeven het laatste woord hierin te willen hebben, en als er iets wordt voorgesteld wat niet in zijn bereik ligt gebeurd het niet en hebben we dat te accepteren.

Verder heb ik begrepen dat Chris via deze manier van doen zijn zegen heeft gegeven, dus hoeft niemand zich kwaad, boos of geïrriteerd te voelen. En mochten er wel problemen zijn dan zal hij dit heus aankaarten met de persoon in kwestie.
Deze gebruikers waarderen Christian983 voor dit bericht (totaal 4):
ChronicalCaeCraftyJaydenDobnaDaan16018

Terug naar “Algemeen”