Weet niet hoe serieus ik dit topic moet nemen, want als Chris de community wil vragen wat ze willen hebben dan kan hij dat ook zelf. Niet negatief bedoeld, maar als dit een simpele 'dit is wat we onderzocht hebben en dit willen we' PB naar Chris, dan vertel ik het Chris liever zelf.
Dat gezegd hebbende, serieuze treinen die ik persoonlijk graag zou willen zijn zijn een fatsoenlijke 1600 en of 1700 en of 1800. De 1600 en 1700 verschillen technisch van elkaar maar zijn uiterlijk nagenoeg hetzelfde. Een fatsoenlijke 1600 met goed geluid, een mooie cabine, goede ATB en fatsoenlijke rij-eigenschappen. De RailTraction variant is niet slecht en zeker met de upgrades van het DCR team (waaronder Mark voor zijn ATB scripts, X_Shooter voor zijn nieuwe motorscript en Rubku voor de vele repaints) een prima variant, maar toch blijft het een beetje een meh loc die zijn ouderdom moeilijk kan verbergen. Een combinatie met werkend ICRm stuurstand en echte DDM-1 zou voor mij een prima pakket opleveren.
Dit is overigens even buiten de 'gentlemans agreement' die Chris heeft met RailTraction, zoals hij zelf al vaker heeft vermeld op o.a. Facebook. Dit houdt in dat hij producten niet maakt als een verkopende partij zijn producten verkoopt. Daarnaast heeft Chris zelf aangegeven minder geïntresseerd te zijn in oudere treinen, zoals een NS1100 of NS1200, om een voorbeeld te noemen. Hij maakt liever het moderne materieelpark. Of dit tegenwoordig veranderd is is mij niet bekend.
Als tweede zou ik persoonlijk wel een SM'90 willen zien. Deze treinen waren natuurlijk bedoeld als vervanging voor Mat'64, maar dit is er nooit van gekomen omdat er toch wat problemen waren met de stellen. Hierdoor is hun realistische inzet beperkt gebleven tot Zwolle - Emmen, mede vanwege breedteproblemen en natuurlijk de technische problemen. Toch is het een iconische trein welke de toekomst van het Nederlandse treinenbeeld heeft bepaald. Zo zijn de VIRMs er technisch op gebasseerd (cabine bijna 1 op 1) en heeft DM'90 later de kop gekregen die SM'90 had moeten hebben. Mede daardoor zouden ze overal in Nederland te zien zijn geweest, als ze niet zoveel technisch trammelant hadden. Het lijkt mij een leuke trein die ook op veel plekken in te zetten is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Protos.
Dat gezegd hebbende, dat zijn mijn wensen. Of deze nu realistisch zijn of niet. Nu wat realistischer treinen die ik Chris nog zie maken:
- NS Vectron - We hebben K-Trains en RSSLO, maar de ATB werkt op deze Vectron niet zo mooi als op onze ChrisTrains treinen. Een Vectron zou welkom zijn.
- In de categorie goederenwagens de Sggmrss.
- In de categorie goederenlocomotieven een G2000.
Maar, als ik echt realistisch blijf en binnen de specs van Chris (modern, moet actief in Nederland rijden, bestaat niet bij andere bouwers), dan zou ik zeggen: De V100. De V100 is een locomotief die overal in Nederland ingezet kan worden. Ding rijdt heel Nederland door met werktreinen (Fppccs en Klmos zijn al beschikbaar) of met goederentreinen. Volkerrail, Rotterdam Rail Feeding, Captrain, Spitzke, DB Cargo, Locon, ITL, Alstom, RTB Cargo, Rail Force One, Rhenus en Shunter zijn mogelijke kanshebbers en er zijn er vast nog wel meer. Multi inzetbaar, overal inzetbaar, voor elk wat wils.
Treinen die ik zelf NIET zou willen zien en waarom:
- Protos - Als eerder gezegd, niet multi-inzetbaar behalve op de Valleilijn en een enkele rit naar Roosendaal waar het spul onderhoud krijgt.
- NS700 / G400 - We rangeren nu al bijna nooit, en als deze beschikbaar is ook niet. Lijkt mij verspilde moeite behalve voor soms wat AI aankleding.
Mocht Chris toch teruggekomen zijn van het oude spul, dan een mooie NS1200. In mijn ogen de mooiste locomotief die Nederland ooit heeft gehad. Alhoewel de recente update in onze download sectie de loc een stuk beter maakt, zou ik een variant met mooier geluid en betere cabine en rijeigenschappen niet afslaan.
Groet,
Koplopermau