Stoomtram Maastricht - Vaals
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Stoomtram Maastricht - Vaals
Nu de heuvelland route online is, wordt het tijd om een nieuw topic te starten over een nieuw project waar ik aan bezig ben.
Tussen 1923 en 1939 heeft er een stoomtram gereden tussen Maastricht en Vaals. Helaas is deze tram in 1939 ontmanteld. In het landschap zijn nog veel kenmerken van deze lijn herkenbaar. Een aantal viaducten bestaan nog, ook zijn straten en paden genoemd naar deze lijn zoals de Tramweg bij Bemelen. De tramlijn reed op normaalspoor.
Spectaculair is het gedeelte tussen Margraten en Gulpen. Eerst moest de lijn door een diepe afgraving afdalen om vervolgens over een 700 meter lang viaduct over het dal van de Gulp naar Gulpen te gaan.
In mijn project wil ik deze lijn gaan nabouwen maar dan in de huidige tijd als museumlijn. Ik ga er vanuit dat de lijn nog wat langer dienst heeft gedaan en begin 90er jaren als museumlijn weer in gebruik is genomen, vergelijkbaar met de miljoenenlijn.
Dit zal geen lijn worden voor snelheidsduivels, de maximale snelheid is 40 km/h. Lekker tuffen door een mooi landschap. Ook stoomliefhebbers kunnen hier los gaan.
In Gulpen was er een aftakking naar Wijlre waar dan weer een verbinding was met de Miljoenenlijn. Dat geeft mogelijkheden voor een totaal Zuid Limburgs museum route.
De eerst fase zal van Maastricht naar Gulpen lopen.
Heuvelland was een fictieve route waarbij de Heuvels in de Editor met de hand zijn gemaakt. Bij deze route maak ik gebruik van DEM data zodat de heuvels er uit zullen zien zoals ze ook in werkelijk zijn. Daarnaast gebruik ik naast de vele documentatie over deze lijn op internet: Googlemaps overlay, Google Earth, stafkaarten en cabineritten.
Hieronder enkele foto's die een eerste indruk van de lijn geven.
De lijn vertrok bij het station van Maastricht, waar nu een nieuw kantoor staat.
Reed vervolgens een stuk over het NS spoor.
Langs de Akersteenweg (Rijksweg Maastricht - Vaals) door de Maastrichtse wijk Heer.
Kruispunt in Heer
Buiten Heer verlaat de lijn de rijksweg, de klim naar Cadier en Keer langs deze rijksweg was te stijl voor de stoomtram.
Halte Bemelen.
De uitgraving voorbij Margaraten. Klik hier voor de afbeelding
Tussen 1923 en 1939 heeft er een stoomtram gereden tussen Maastricht en Vaals. Helaas is deze tram in 1939 ontmanteld. In het landschap zijn nog veel kenmerken van deze lijn herkenbaar. Een aantal viaducten bestaan nog, ook zijn straten en paden genoemd naar deze lijn zoals de Tramweg bij Bemelen. De tramlijn reed op normaalspoor.
Spectaculair is het gedeelte tussen Margraten en Gulpen. Eerst moest de lijn door een diepe afgraving afdalen om vervolgens over een 700 meter lang viaduct over het dal van de Gulp naar Gulpen te gaan.
In mijn project wil ik deze lijn gaan nabouwen maar dan in de huidige tijd als museumlijn. Ik ga er vanuit dat de lijn nog wat langer dienst heeft gedaan en begin 90er jaren als museumlijn weer in gebruik is genomen, vergelijkbaar met de miljoenenlijn.
Dit zal geen lijn worden voor snelheidsduivels, de maximale snelheid is 40 km/h. Lekker tuffen door een mooi landschap. Ook stoomliefhebbers kunnen hier los gaan.
In Gulpen was er een aftakking naar Wijlre waar dan weer een verbinding was met de Miljoenenlijn. Dat geeft mogelijkheden voor een totaal Zuid Limburgs museum route.
De eerst fase zal van Maastricht naar Gulpen lopen.
Heuvelland was een fictieve route waarbij de Heuvels in de Editor met de hand zijn gemaakt. Bij deze route maak ik gebruik van DEM data zodat de heuvels er uit zullen zien zoals ze ook in werkelijk zijn. Daarnaast gebruik ik naast de vele documentatie over deze lijn op internet: Googlemaps overlay, Google Earth, stafkaarten en cabineritten.
Hieronder enkele foto's die een eerste indruk van de lijn geven.
De lijn vertrok bij het station van Maastricht, waar nu een nieuw kantoor staat.
Reed vervolgens een stuk over het NS spoor.
Langs de Akersteenweg (Rijksweg Maastricht - Vaals) door de Maastrichtse wijk Heer.
Kruispunt in Heer
Buiten Heer verlaat de lijn de rijksweg, de klim naar Cadier en Keer langs deze rijksweg was te stijl voor de stoomtram.
Halte Bemelen.
De uitgraving voorbij Margaraten. Klik hier voor de afbeelding
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 13):
- Marklin • rommy136 • JobPeeters • Rubku_NL • DeNederlandseTrein • NielsB_ • rabby62 • mkasthijs • Wadlopertje • R-Road en 3 andere gebruikers
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 13:27
- 4
- Locatie: Urmond Limburg
- Gegeven waarderingen: 28 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Ik wist niet dat dat vroeger was een stoomtram tussen Valkenburg en vaals aangezien ik wel in Zuid-Limburg woon maar daar ook nooit over gehoord heb maar gave schreens ik ben benieuwd bij het eind resultaat top gemaakt
- Deze gebruikers waarderen wail2001 voor dit bericht:
- joukie
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 15 feb 2021, 14:54
- 3
- Gegeven waarderingen: 119 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Ziet er al leuk uit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat, ook al duurt dat nog wel ff.
Ben benieuwd naar het eindresultaat, ook al duurt dat nog wel ff.
- Deze gebruikers waarderen DeNederlandseTrein voor dit bericht:
- joukie
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:38
- 4
- Gegeven waarderingen: 117 keren
- Ontvangen waarderingen: 39 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Bij de SHM in Hoorn rijdt de enige overgebleven Stoomtram de LTM 26 ( LTM = Limburgse Tramweg Maatschappij )
Bron: Wikipedia
Bron: Wikipedia
Bron: Wikipedia
Bron: Wikipedia
Van deze Lok type had je ook de Garret versie van, de enigste in Nederland!
Klik hier
Engelse Garret als voorbeeld.
Klik hier
Ik zelf heb op de LTM 26 een paar keer mogen stoken en deze stookt en rijdt geweldig, ruime Machinisten huis, en heerlijk dat die schuifdeur open kan in de Zomer, deze lok was voor in die tijd behoorlijk luxe, zeg maar de Jaguar van die tijd, hij is o.a. voorzien van een oververhitter voor een zuiniger verbruik van kolen en water en betere rijeigenschappen. Hij was voorzien van een handbel op de Machinistenhuis als ook een Stoombel op de Ketel zelf, en de Fluit die is bijzonder mooi om te horen.
Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/LTM_21-35
Bron: Wikipedia
Bron: Wikipedia
Bron: Wikipedia
Bron: Wikipedia
Van deze Lok type had je ook de Garret versie van, de enigste in Nederland!
Klik hier
Engelse Garret als voorbeeld.
Klik hier
Ik zelf heb op de LTM 26 een paar keer mogen stoken en deze stookt en rijdt geweldig, ruime Machinisten huis, en heerlijk dat die schuifdeur open kan in de Zomer, deze lok was voor in die tijd behoorlijk luxe, zeg maar de Jaguar van die tijd, hij is o.a. voorzien van een oververhitter voor een zuiniger verbruik van kolen en water en betere rijeigenschappen. Hij was voorzien van een handbel op de Machinistenhuis als ook een Stoombel op de Ketel zelf, en de Fluit die is bijzonder mooi om te horen.
Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/LTM_21-35
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
De overstroming in Zuid Limburg hebben ook effect gehad op het stoomtramtraject Maastricht - Vaals. Er is een stuk oude bedding van de lijn verdwenen, maar er zijn ook stukken van een oude brug over een klein riviertje zichtbaar geworden.
Ik vorder met het bouwen van deze lijn, het stuk Maastricht - Bemelen is voor 95% klaar, tijd om daar eens een video van te maken, geniet ervan:
Ik vorder met het bouwen van deze lijn, het stuk Maastricht - Bemelen is voor 95% klaar, tijd om daar eens een video van te maken, geniet ervan:
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 7):
- melsdrivein • Frison • Hans Weverling • Rubku_NL • Andries33 • Roy • mkasthijs
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 apr 2021, 19:48
- 3
- Gegeven waarderingen: 44 keren
- Ontvangen waarderingen: 63 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Dat ziet er prachtig uit, bedankt! We zijn in Nederland wel heel gelukkig met zo'n geweldig team van routebouwers. TS2021 zou niet half zo leuk zijn zonder jullie toeweiding
- Deze gebruikers waarderen melsdrivein voor dit bericht:
- Hans Weverling
Groetjes,
Mathieu
Mathieu
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Het traject Bemelen - Margraten nadert zijn voltooiing, tijd voor een update:
Voorbij Bemelen loopt het spoor door het droogdal Sibbersloot.
Het traject loopt met een boog om Cadier en Keer heen, de halte Cadier en Keer ligt dan ook 1 km. buiten het dorp.
Voorbij Cadier en Keer gaat het traject onder de rijksweg van Maastricht naar Vaals door, dit Viaduct bestaat nog.
Langs de St Blasius kapel om vervolgens aan de linkerkant van de Rijksweg naar Margraten te gaan. Waar nu een fietspad is heeft in het verleden de tram gereden.
In de simulatie is het rechterfietspad twee richtingen geworden.
Langs de Rijksweg Maastricht - Vaals
Rechts de ingang van de Amerikaanse begraafplaats bij Margraten. De Kerk van Margraten is in de verte te zien.
Margraten
Halte Margraten
Voorbij Bemelen loopt het spoor door het droogdal Sibbersloot.
Het traject loopt met een boog om Cadier en Keer heen, de halte Cadier en Keer ligt dan ook 1 km. buiten het dorp.
Voorbij Cadier en Keer gaat het traject onder de rijksweg van Maastricht naar Vaals door, dit Viaduct bestaat nog.
Langs de St Blasius kapel om vervolgens aan de linkerkant van de Rijksweg naar Margraten te gaan. Waar nu een fietspad is heeft in het verleden de tram gereden.
In de simulatie is het rechterfietspad twee richtingen geworden.
Langs de Rijksweg Maastricht - Vaals
Rechts de ingang van de Amerikaanse begraafplaats bij Margraten. De Kerk van Margraten is in de verte te zien.
Margraten
Halte Margraten
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 6):
- rommy136 • Marklin • MarkA • DeNederlandseTrein • Roy • mkasthijs
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Hieronder een video van deel 2 Stoomtram Maastricht - Vaals, het traject tussen Bemelen en Margraten. Vanuit Bemelen blijft de lijn klimmen en loopt de lijn met een grote boog om het dorp Cadier en Keer naar het plateau van Margraten toe. De lijn loopt vervolgens onder de rijksweg Maastricht Vaals door, maakt een scherpe bocht, en loopt vervolgens langs deze rijksweg naar Margraten.
Op dit moment bouw ik aan het stuk Margraten - Gulpen, hier moet de lijn weer 70 meter afdalen naar Gulpen. In dit gedeelte is er een 700 meter lang viaduct over het dal van de Gulp.
Alvast enkele sfeerbeelden van dit gedeelte onder de video.
Euverem met rechts het begin van het 700 meter lange viaduct over het dal van de Gulp (in aanbouw).
In het dal van de Gulp.
Gulpen met op de achtergrond de Remise van de stoomtram.
In het centrum van Gulpen.
Op dit moment bouw ik aan het stuk Margraten - Gulpen, hier moet de lijn weer 70 meter afdalen naar Gulpen. In dit gedeelte is er een 700 meter lang viaduct over het dal van de Gulp.
Alvast enkele sfeerbeelden van dit gedeelte onder de video.
Euverem met rechts het begin van het 700 meter lange viaduct over het dal van de Gulp (in aanbouw).
In het dal van de Gulp.
Gulpen met op de achtergrond de Remise van de stoomtram.
In het centrum van Gulpen.
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 5):
- MarkA • rommy136 • saurer580 • Roy • R-Road
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
- 4
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 1710 keren
- Ontvangen waarderingen: 1409 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
In 1 woord samengevat: Briljant!
Zie er heel mooi uit!
Zie er heel mooi uit!
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Na de vakantie maar weer verder met de route Maastricht - Vaals. Ik ben nu vooral bezig met het gedeelte Margraten - Gulpen. Hieronder een paar beelden van de voortgang.
Margraten
De rotonde in Margraten.
Halte Reijmerstok.
Euverum
Margraten
De rotonde in Margraten.
Halte Reijmerstok.
Euverum
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 4):
- rommy136 • Jepparama • Rubku_NL • Andries33
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 3453
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 1942 keren
- Ontvangen waarderingen: 2185 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Mooie plaatjes, alleen plaatje 1 (zie knipsel) is mij niet helemaal duidelijk.
Wat is de reden dat automobilisten zo'n rare slinger moeten maken om op de weg te komen c.q. die weg op te draaien, als het tenminste geen fiets/voetpad is?
Zou denken met mijn niet te slimme verstand leg dat stukje weg (in de middenberm) in lijn met die weg en niet ernaast?
Mja zoals gezegd is daar vast een reden voor dat ze wellicht de berm mogen nemen.
Wat is de reden dat automobilisten zo'n rare slinger moeten maken om op de weg te komen c.q. die weg op te draaien, als het tenminste geen fiets/voetpad is?
Zou denken met mijn niet te slimme verstand leg dat stukje weg (in de middenberm) in lijn met die weg en niet ernaast?
Mja zoals gezegd is daar vast een reden voor dat ze wellicht de berm mogen nemen.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Volgens Google Maps is daar een oversteekplaats voor fietser, fietsers kunnen wel door de paaltjes heen. Maar aan de andere kant van de weg is geen fietspad meer want daar ligt de spoorlijn (dit is de locatie waar de spoorlijn in het verleden heeft gelegen). Dus een oversteekplaats voor fietsers is hier dan ook niet logisch. Ik zal dit stukje weghalen want je hebt een punt, dit is niet logisch. Bedankt voor je reactie.
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Beheerder
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 659 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Als bromfietsers hier verplicht op de rijbaan moeten rijden - wat je met het plaatsen van de verkeersborden type G11 afdwingt - is dit stukje betegeling nodig als je bromfietsers de mogelijkheid wil geven om vanaf de rijbaan af te slaan tussen de paaltjes door
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community
Voor én door de Nederlandse Community
-
- Berichten: 3453
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 1942 keren
- Ontvangen waarderingen: 2185 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Okee, maar ligt daar nog een stukje fietspad, of ....?
Zo ja dan lijkt mij dat ook onlogisch met de spoorlijn aan de andere kant, tenzij je daar met de fiets overheen kunt.
Zo ja dan lijkt mij dat ook onlogisch met de spoorlijn aan de andere kant, tenzij je daar met de fiets overheen kunt.
-
- Berichten: 2851
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1302 keren
- Ontvangen waarderingen: 8197 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Waar maak je je druk om?
Het is iets wat niet, of in elk geval nu niet meer bestaat. Dus.....
Het is iets wat niet, of in elk geval nu niet meer bestaat. Dus.....
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
-
- Berichten: 3453
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 1942 keren
- Ontvangen waarderingen: 2185 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Nee Frits al is het fictief, toen bestond er meer niet wat je zoal ziet op de plaatjes waaronder de fietspaden met al zijn borden enz.
Dat waren zand met grind paden en je je het apenzuur trapte om vooruit te komen.
Dat waren zand met grind paden en je je het apenzuur trapte om vooruit te komen.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Het is een oude nu niet meer bestaande lijn in een huidige omgeving. Uitgangspunt is, stel dat die lijn niet was afgebroken maar nu nog bestond, hoe zou dit er dan uitzien. Eigenlijk vergelijkbaar met de Miljoenenlijn, dus als een museumlijn. De plaats in Margraten waar de lijn heeft gelopen is waar nu een fietspad is, vandaar dat in deze route aan een kant van de weg een fietspad in twee richtingen ligt en dit aan de andere kant de spoorlijn. Dus ja binnen de huidige wereld moet je een stukje fictief gaan werken. Er is in Limburg nog een groepje liefhebbers van deze lijn die o.a. een facebookpagina hebben, van hun heb ik veel informatie over de loop van de route gekregen en laat ik de loop van mijn route beoordelen.
Teun, uit foto's die ik gezien heb is te zien dat deze rijksweg toentertijd toch al min of meer verhard was, soms met klinkers soms met toch iets als een asfaltlaag.
Deze lijn had in Gulpen een aftakking naar Wijlre, waar weer een aansluiting was met de Miljoenenlijn, dus wie weet als ik blijf doorbouwen.....
Teun, uit foto's die ik gezien heb is te zien dat deze rijksweg toentertijd toch al min of meer verhard was, soms met klinkers soms met toch iets als een asfaltlaag.
Deze lijn had in Gulpen een aftakking naar Wijlre, waar weer een aansluiting was met de Miljoenenlijn, dus wie weet als ik blijf doorbouwen.....
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 3):
- Marklin • Andries33 • MarkA
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Tijd voor maar weer eens een bericht over de voortgang van de route Stoomtram Maastricht - Vaals
Het traject Margraten - Gulpen is grotendeels afgebouwd, echter er ontbrak een belangrijk object, nl. het ruim 600 meter lange viaduct over het dal van de Gulp (De Gulp is een zijriviertje van de Geul). Dit Viaduct is nu ook gerealiseerd en daarom tijd voor een paar screenshots van dit Viaduct;
Het traject Margraten - Gulpen is grotendeels afgebouwd, echter er ontbrak een belangrijk object, nl. het ruim 600 meter lange viaduct over het dal van de Gulp (De Gulp is een zijriviertje van de Geul). Dit Viaduct is nu ook gerealiseerd en daarom tijd voor een paar screenshots van dit Viaduct;
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 12):
- NielsB_ • Marklin • mkasthijs • Roy • Wadlopertje • hanstreintje • ludmilla • saurer580 • Louke1968 • Andries33 en 2 andere gebruikers
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 13:54
- 4
- Gegeven waarderingen: 474 keren
- Ontvangen waarderingen: 65 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Prachtig werk weer.
Dat viaduct was inderdaad zeer kenmerkend daar.
vr.gr
Ruud
Dat viaduct was inderdaad zeer kenmerkend daar.
vr.gr
Ruud
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
De versie van de ÖBB is te kopen op de website van RSSLO:
https://www.rsslo.com/product/schienenbus-obb-5081/
De repaint voor de DB versie vind je op:
https://rail-sim.de/forum/filebase/entry/1623
https://www.rsslo.com/product/schienenbus-obb-5081/
De repaint voor de DB versie vind je op:
https://rail-sim.de/forum/filebase/entry/1623
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 3453
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 1942 keren
- Ontvangen waarderingen: 2185 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Ok, dus mocht deze route ooit tot een release komen dan zijn deze 2 (al klopt de RSSLO link niet) een must om te hebben als gebruikt materieel, althans voor de repaint versie?
Edit/
Neem aan dat het de Schienenbus - ÖBB 5081 is?
Edit/
Neem aan dat het de Schienenbus - ÖBB 5081 is?
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Teun dat klopt, de plannen zijn om in een latere fase de miljoenenlijn in deze route op te nemen en daar rijdt deze railbus ook.
Sorry, foutje bij het plakken van de link, dank je Teun.
Sorry, foutje bij het plakken van de link, dank je Teun.
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
- 4
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 264 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Stoomtram Maastricht - Vaals
Het gedeelte Margraten - Gulpen is grotendeels klaar, daarom tijd voor een video van dit gedeelte. Er wordt nu gewerkt aan het gedeelte Gulpen - Nijswiller. In dit topic een aantal plaatsjes van dit gedeelte.
https://www.youtube.com/watch?v=yP2-aKzag8s
Halte Gulpen
Gulpen, na dit punt is er een aftakking naar Wijlre
Kruispunt bij Wittem
Nog 9 kilometer naar Vaals
Wahlwiller
https://www.youtube.com/watch?v=yP2-aKzag8s
Halte Gulpen
Gulpen, na dit punt is er een aftakking naar Wijlre
Kruispunt bij Wittem
Nog 9 kilometer naar Vaals
Wahlwiller
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 9):
- Clipmeneernl • Marklin • Wadlopertje • Treinen in Beeld • Andries33 • Roy • TfNLDE • Louke1968 • mkasthijs
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"