Tussen 1923 en 1939 heeft er een stoomtram gereden tussen Maastricht en Vaals. Helaas is deze tram in 1939 ontmanteld. In het landschap zijn nog veel kenmerken van deze lijn herkenbaar. Een aantal viaducten bestaan nog, ook zijn straten en paden genoemd naar deze lijn zoals de Tramweg bij Bemelen. De tramlijn reed op normaalspoor.
Spectaculair is het gedeelte tussen Margraten en Gulpen. Eerst moest de lijn door een diepe afgraving afdalen om vervolgens over een 700 meter lang viaduct over het dal van de Gulp naar Gulpen te gaan.
In mijn project wil ik deze lijn gaan nabouwen maar dan in de huidige tijd als museumlijn. Ik ga er vanuit dat de lijn nog wat langer dienst heeft gedaan en begin 90er jaren als museumlijn weer in gebruik is genomen, vergelijkbaar met de miljoenenlijn.
Dit zal geen lijn worden voor snelheidsduivels, de maximale snelheid is 40 km/h. Lekker tuffen door een mooi landschap. Ook stoomliefhebbers kunnen hier los gaan.
In Gulpen was er een aftakking naar Wijlre waar dan weer een verbinding was met de Miljoenenlijn. Dat geeft mogelijkheden voor een totaal Zuid Limburgs museum route.
De eerst fase zal van Maastricht naar Gulpen lopen.
Heuvelland was een fictieve route waarbij de Heuvels in de Editor met de hand zijn gemaakt. Bij deze route maak ik gebruik van DEM data zodat de heuvels er uit zullen zien zoals ze ook in werkelijk zijn. Daarnaast gebruik ik naast de vele documentatie over deze lijn op internet: Googlemaps overlay, Google Earth, stafkaarten en cabineritten.
Hieronder enkele foto's die een eerste indruk van de lijn geven.

De lijn vertrok bij het station van Maastricht, waar nu een nieuw kantoor staat.

Reed vervolgens een stuk over het NS spoor.

Langs de Akersteenweg (Rijksweg Maastricht - Vaals) door de Maastrichtse wijk Heer.

Kruispunt in Heer

Buiten Heer verlaat de lijn de rijksweg, de klim naar Cadier en Keer langs deze rijksweg was te stijl voor de stoomtram.

Halte Bemelen.

De uitgraving voorbij Margaraten. Klik hier voor de afbeelding