Met enige regelmaat wordt gezien in een route, dat de weg niet vloeiend over het spoor loopt. Daarnaast kan niet echt gesproken worden van een realistische overgang, het blijft een beetje allemaal hetzelfde, terwijl er in de praktijk vele uitvoeringen zijn.
Om dat te verbeteren, en niet te vergeten het gebruik van verbeterde textures(!) ligt er een test set gereed, bestaande uit een 5-tal delen.
1) Een vlak midden stuk, vulstuk of hoe je het ook maar wil noemen voor tussen de sporen. Hieraan zijn geen specifieke eisen verbonden en kan geschaald worden naar behoefte.
2) Middenstuk tussen de rails. Geringe dikte, maar voldoende om alles af te dekken.
3) Buitenstuk waar de weg aansluit op de overgang en aflopende is.
4 en 5) Een Buitenstuk waarvan de zijkant schuin naar buiten staat, waardoor een soort talud verkregen wordt.
Vooralsnog denk ik, dat alle delen standaard 2,5 meter moeten breed worden. Ze kunnen makkelijk naast elkaar geplaatst worden voor andere breedtes. En dat schept weer ruimte, om diverse textures te gaan gebruiken. Denk hierbij aan voetpad, fietspad, klinkerweg, asfalt, met en zonder belijning, enz.
Alle delen zijn ook in spiegelbeeld bruikbaar dus dat scheelt ook weer een extra uitvoering.
De vraagstelling is, wat is de mening hierover van de routebouwers? Welke breedte moet het standaard deel hebben. (denk hierbij ook aan de mogelijkheid om objecten in elkaar te schuiven)
Op welke wegen moet de texture aansluiten? M.a.w. welke wegen worden het meeste gebruikt?
Is het zinvol, om er "maatwerk" van te maken, d.w.z. voor een specifieke overgang de beschikbare textures gebruiken? Prorail heeft een mooie site, waar o.a. alle overgangen op te vinden zijn.

Is er uberhaupt belangstelling voor?





