Bij die trein in dat filmpje is zo te zien vergeten om ter compensatie een pivot offset in te stellen. Als de bocht aan het begin de andere kant op gaat zie je dat de achterste bak verkeerd zwenkt, alsof het draaistel eigenlijk iets naar achter ligt. Wat ook zo is in de blueprint als je je offset niet compenseert.
Ik merk dat je soms niet goed leest. Zo raadde ik je in mijn eerste reactie bijvoorbeeld al aan om naar je PreLoad te kijken. En laat goed lezen nou net heel belangrijk zijn als het op blueprinten aankomt...
Nog een veelgemaakte beginnersfout trouwens: gebruik je punten of komma's in de blueprint editor? Je moet namelijk komma's gebruiken, anders worden ze niet opgeslagen. 0.1 wordt dan gewoon 1...
Ik raad je aan als volgt te werk te gaan:
- Trein eens als static object in de sim zetten. Dan weet je zeker dat je model/textures/shaders in orde zijn.
- Pivots en koppelingen nalopen (ChrisTrains' website heeft veel handige info hierover en rekentools ervoor)
- Engine Simulatie blueprint maken/tijdelijk van een andere trein aliasen
- Exporteren
- PreLoads maken
Houd je een andere volgorde aan, maak je het jezelf erg moeilijk. En blijf goed lezen. In de officiële online DTG documentatie is van alles te lezen over blueprints (een van de weinige dingen die ze wel redelijk goed gedocumenteerd hebben). Op
https://thegradecrossing.blogspot.com/ valt ook veel te leren over blueprints, lua, en over het 3d-modelleren zelf.
Voor moeilijke dingen en fancy foefjes zoals audio blueprints en regeneffecten verwijs ik je naar de website van ChrisTrains. Hoe je een fatsoenlijke PreLoad maakt valt daar trouwens ook gelijk te lezen.
Verder slim google'en en vooral
goed blijven lezen. En lees hetzelfde gerust meerdere keren. Ik heb die thegradecrossing site wel 20 keer moeten lezen voordat ik hem begreep, en dan gebruik ik nog hetzelfde 3d-programma als hem ook...
Materieel bouwen is zeker in het begin een moeilijk karwei, maar als je de informatie geordend tot je neemt en probeert te begrijpen wat je doet (welke waardes wat doen, welke blueprint waar voor is, welke lua-functie wat doet, etc.), goed te doen als je de motivatie hebt.
En als je je model toch eenmaal in Blender hebt, probeer eens te kijken of je het wat kan opschonen, zo leer je het programma ook gelijk een beetje kennen...
Had ik je trouwens al verteld dat geluiden trouwens nog veel moeilijker zijn?