Voornaamste reden daarvoor is is dat je meestal tientallen kilometers aflegt bij een HSL scenario, en je eigenlijk alleen maar in grote steden komt. Als je een scenario gaat maken op de HSL, dan ben je eigenlijk altijd wel in Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda of Antwerpen. Dat zijn voor deze game gewoon hele zware punten, waarom? Er rijdt zoveel irl. Als je dan een scenario maakt van Rotterdam naar Amsterdam, en je wilt het AI realistisch maken, ben je zo 40 treinen kwijt.
In 't Hart van Nederland heb je dat minder, maar nog steeds wel wat. Je kan in HVNL veel meer kleinere stukken doen, zoals een Utrecht-Baarn, Amersfoort-Ede etc. Ja, dan kom je langs een grote plaatst, maar qua verkeer is het gewoon een stuk rustiger. Het enige crashgevoelige stuk in HVNL is Utrecht, maar dat is onvermijdelijk.
Tevens helpt de bouwstijlen ook niet mee. Niks ter nadelen van Teun in dit geval, maar hij bouwt minder (complexe) scenery dan Michael, Niels, Daniel of Mark. Hierdoor zijn stations gebieden qua lofts vrij laag in HVNL. Hierdoor is de FPS ook een stukje hoger, en kan je wat meer kwijt. Amsterdam zit bijvoorbeeld vol met lofts in de HSL route, dus daar heb je zonder AI treinen al lage FPS. Bij Utrecht? Geen 60 fps, maar hoger dan Amsterdam.
Mocht ik trouwens onzin uitkramen, verbeter mij gerust. Maar volgensmij is dit een beetje de manier hoe de game werkt