Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Dwarsligger
5
Gegeven waarderingen: 118 keren
Ontvangen waarderingen: 708 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door Dwarsligger »

Ik was trouwens een bug vergeten, die nog niet opgelost is: die van het schaduwmodel van de cabine. Die shader gebruiken veroorzaakt bij 1 tester een crash. Om die reden zal ik waarschijnlijk binnenkort een testversie uploaden om te kijken hoeveel mensen die krijgen en om eventueel te kijken of het te fixen is zonder op de gewone exterieur shader over te stappen.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 4):
RoyMarklinpeerklotajesse0703

jesse0703
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Bericht door jesse0703 »

Op welke website gaat de sm90 uitkomen ik kijk er echt naar uit om dit materieel te kunnen gebruiken in train simulator :flag_nl:

Dwarsligger
5

Gezien de bouwer (ik) een website in zijn onderschrift heeft staan, zou ik te zijner tijd daar eens kijken... :wink:

En ik zou de komende tijd dit topic eens goed in de gaten houden, ben momenteel aan het vechten met een bug waar maar 1 van de 5 testers last van heeft. Als ik die niet gefixt krijg, komt er binnenkort een testronde om te kijken hoeveel mensen daar last van krijgen. :wink:
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht:
jesse0703

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2304 keren
Ontvangen waarderingen: 2731 keren

Bericht door Marklin »

Dwarsligger schreef:
20 okt 2024, 11:19
..., ben momenteel aan het vechten met een bug waar maar 1 van de 5 testers last van heeft. Als ik die niet gefixt krijg ...
En je weet zeker dat het een bug zou kunnen zijn?, dat word dan zoeken naar een speld in de hooiberg omdat het 1 x van de 5 is gemeld wat op zich al vreemd is gezien de andere 4 het niet hebben c.q. kunnen ontdekken. :face_with_monocle:
Kortom is het bij degene bijv. geen TSC bug waar ze om bekent staan?
Afbeelding

Prettige reis!

jesse0703
1

Bericht door jesse0703 »

Moet ik me aanmelden voor de testronde?

Dwarsligger
5

Marklin schreef:
20 okt 2024, 11:52
En je weet zeker dat het een bug zou kunnen zijn?, dat word dan zoeken naar een speld in de hooiberg omdat het 1 x van de 5 is gemeld wat op zich al vreemd is gezien de andere 4 het niet hebben c.q. kunnen ontdekken. :face_with_monocle:
Kortom is het bij degene bijv. geen TSC bug waar ze om bekent staan?
Het ligt iig niet aan TS. (Alle testers gebruiken dezelfde TS-versie en ik heb RW Enhancer ook als boosdoener uit kunnen sluiten) Het ligt of aan iets in het 3d-model, of aan de installatie van betreffende tester; ik vermoed het laatste. Wat de bug inhoudt, is dat TS crasht als het model van de cabine een schaduwmodel heeft; dus de TrainShadowOnly.fx shader gebruikt voor de buitenkant. Vervang ik die shader door de gewone TrainBasicObjectDiffuse.fx dan werkt het bij betreffende tester gewoon. Nou is de kop van de SM90 dusdanig lowpoly dat het op zich geen hele grote impact op performance zou hebben als ik terugval op de gewone shader, maar wat niet nodig is, is niet nodig.

Komt er nou uit de testronde naar voren dat verder niemand er last van heeft, laat ik het een schaduwmodel, maar mochten er nou meer mensen last van hebben, val ik terug op de TrainBasicObjectDiffuse.fx shader. Er is iig hoe dan ook een workaround voor, dus een "dreiging" is de bug iig niet. Maar het zou fijn zijn als ik het opgelost krijg. Zag laatst 1 dingetje wat ik anders doe dan Chris (hij heeft geen texture erop en ik wel). Ga daar nog eens naar kijken, alsmede parenting, en dan wil het model ook nog eens door Chris-sensei laten bekijken, en anders volgt idd een testronde.
jesse0703 schreef:
20 okt 2024, 12:15
Moet ik me aanmelden voor de testronde?
Nee, de bedoeling is dan om het juist door zoveel mogelijk mensen te laten testen, dus er verschijnt hier gewoon een link als er een testronde mocht komen. Geen noodzaak om de boel in besloten kring te houden.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 4):
Kcalk_04MarklinpeerklotaRoy

Marc D.
4
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 1426 keren

Bericht door Marc D. »

En als je de shader en naming van de DEV docs gebruikt?

Dus een solid object iets groter dan de omtrek van de cab, converteren naar editable mesh met als naam 1_0000_shadow_locomotive en gelinkt aan het cabmodel, als shader StencilShadow.fx plus een dummy texture en een material name shadow_anything met een auto smoothing tussen de 5 en 10.

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 3):
Stoom_MachinistDwarsliggerRoy

Dwarsligger
5

De oude stencil shadow methode heb ik niet geprobeerd, werk liever met de in 2012 geïntroduceerde TrainShadowOnly.fx shader (http://tscdevdocs.co.uk/reference-manua ... ow-Mapping) omdat deze nieuwer is, light bleeding voorkomt, en minder eisten stelt, waarbij de eis dat het een gesloten mesh moet zijn komt de vervallen, wat in dit geval wel een redelijk fijn voordeel is gezien de opbouw van de cabine.

Ik verwacht dat jouw methode inderdaad wel werkt, en ik zal je tip ook zeker onthouden, maar omdat verder bijna iedere bouwer de nieuwere methode gebruikt, hoop ik toch die gewoon bij iedereen werkend te krijgen. Bovendien, bij Chris' materieel werkt dit, dus of betreffende tester's installatie is niet helemaal in orde, of ik doe iets verkeerd.

Kan me vergissen, hoor, maar zou je trouwens met een model als in jouw screen trouwens niet het probleem krijgen dat als je vanuit de cabine uit het raam kijkt, je geen schaduw van de bak zelf zou zien? En er zou ook geen licht door de ramen vallen. Mijn schaduwmodel ziet er zo uit:

Afbeelding
Roy

Marc D.
4
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 1426 keren

Bericht door Marc D. »

Niet geschoten is altijd mis als je het niet probeert. Bij mij lukte de door jouw gebruikte methode ook niet echt en ben toen voor deze wel werkende optie gegaan.

Dwarsligger
5

Klopt, maar ik weet nog niet eens hoeveel mensen er last van zouden krijgen. Ik denk zelf namelijk dat hij de enige gaat blijven. Bovendien, mocht het nou wel bij meerdere mensen optreden en onfixbaar blijken, zal ik gewoon dit schaduwmodel de TrainBasicObjectDiffuse.fx shader geven, waarschijnlijk via een optionele patch. Bij dit model kan dat qua poly's er nog wel af.

Overigens hoor ik net dat hij het wel doet als Dynamic Lighting uit staat, misschien dat dat me een zetje in de goeie richting geeft, komende week nog even spelen.

Verder lijkt het random eens in de zoveel tijd ook gewoon goed te gaan. Verwijderen van de .xml bestanden lijkt hier je kansen te vergroten.

Sowieso bedankt voor het meedenken!
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 2):
Marc D.Roy

jesse0703
1

Bericht door jesse0703 »

Welk 3d programma gebruik je om de sm90 te kunnen maken voor train simulator?

Dwarsligger
5

Amabilis 3dCrafter
jesse0703

jesse0703
1

Bericht door jesse0703 »

Ik ben echt benieuwd naar het resultaat en ik kijk ernaar uit om het te kunnen testen

Dwarsligger
5

Ehm, ja, daarover gesproken... De bug is eindelijk gefixt, waardoor een testronde niet meer nodig is. :partying_face:

Oplossing bleek de naamgeving zoals met stencil shadows gebruikt werd te hanteren, zoals in het voorbeeld van MarcD, ook al zou dit volgens DTG niet nodig zijn. Erg vaag. :thinking:
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 6):
Marklinjesse0703Wadlopertjerommy136Kcalk_04Marc D.

jesse0703
1

Bericht door jesse0703 »

mooi om te horen dat het gefikst is :partying_face:

Dwarsligger
5

Ik ben bezig om het vermogen en het remvermogen wat realistischer te maken. Kreeg nog wel eens te horen dat hij te traag optrok en te snel remde. Het optrekken heb ik al heel realistisch gekregen; heeft nu dezelfde maximale aanzetsnelheid als in het echt. Voor het remmen ben ik op zoek naar een manier van remmen die de treinleiding (in TS bekend als AirBrakePipePressureBAR) met rust laat.

De SM90 maakte (net als de VIRM) gebruik van 4 remtypes: Electropneumatisch (EP), Electrodynamisch (ED), Pneumatisch, en Magneetremmen. En dat werkte dan zo dat de eerste 4 remstanden alleen ED remde (met terugval op EP wanneer de trein te langzaam rijd om effectief ED te remmen), daarna werd er tot en met remstand 7 steeds harder EP geremd, en in de snelremstand kwamen de magneetremmen omlaag en werd er ook pneumatisch geremd. Nou kan ik dit allemaal prima in lua scripten, maar ik loop tegen 1 probleem aan: ik kan niet remmen zonder dat TS lucht uit de treinleiding laat, wat toch iets is wat ik voor de EP-remmen nodig heb.

Ik dacht eerst dat ik de boel redelijk werkend had door 2 notches in de TrainBrakeControl control in de blueprint conform de officiële documentatie EPHold en EPApply te noemen, en alhoewel dit er inderdaad voor zorgde dat de treinleiding met rust werd gelaten, zorgde dit er ook voor dat er niet meer EP geremd werd, alleen ED. Het lijkt erop dat de EP-rem functionaliteit van TS niet af is, nep is, of niet werkt. Het enige wat het echt lijkt te doen is voorkomen dat de treinleiding zich aanvult met druk uit het hoofdreservoir.

Om die reden ben ik dus op zoek naar een trein om te bestuderen die goed EP remt, zonder uit de treinleiding te snoepen. Iemand die een paar suggesties heeft? Je kan zien of een trein EP-remt als je de resolutie even op 1280x720 (Windowed) instelt en TS opstart met -ShowControlStateDialog achter je snelkoppeling exe. Als er geremd word zonder dat de waarde van AirBrakePipePressureBAR daalt en zonder dat de waarde van DynamicBrake (TS' naam voor ED-remmen) hoger dan 0 is, ben ik HEEL benieuwd hoe ze dat doen.

Lukt mij dit niet, is dat op zich geen ramp, maar dan zal het TL-lampje te vroeg beginnen te branden in de sim. Deze zal dan bij remstand 4 al aanspringen en ook als de trein te langzaam rijdt om effectief ED te remmen.

Of ik kan het proberen te "cheaten" door het zo te maken dat de ED-remmen ook onder de 6 km/h werken, maar weet niet of TS dat toestaat. Maar bij deze dus een oproep of iemand een trein weet die dit goed doet. Ik dacht eerst zelf aan K-trains, die bij sommig spul met goede EP-remmen adverteert, maar helaas is dit onder de motorkap allemaal lucht.

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1485 keren
Ontvangen waarderingen: 8786 keren

Bericht door Frison »

Wat is jouw mening is Railworks een Spel of een Simulator. :thinking:
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

Dwarsligger
5

Ik zou zeggen dat het antwoord in de naam van het product zit. :wink:

Maar als je bedoelt te zeggen dat ik het té precies wil doen, ik ben ook best bereid mijn verlies te nemen als dat moet, maar als het mogelijk is om het realistisch te doen, is dat wel zo geinig, dus vragen of iemand een trein weet die dit goed doet moet kunnen, toch?

Overigens denk ik dat die ED-remmen onder de 6 km/h werkend proberen te krijgen niet eens zo'n hele gekke workaround is. Maar ik houd dit topic toch nog ff in de gaten.

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1485 keren
Ontvangen waarderingen: 8786 keren

Bericht door Frison »

Ik bedoel niet dat je het niet mag vragen maar meer vanuit het oogpunt, stop je er niet te veel energie in ten opzichte van de opbrengst.

Met andere woorden, als je het echt wil perfectioneren, wordt dat door de gebruiker straks wel opgemerkt en ook gewaardeerd.
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

Dwarsligger
5

Dat doe ik ook niet, maar bedankt.

Ben inmiddels al aan het testen wat er zo dicht mogelijk bij in de buurt komt en de ideale blend van lucht en ED te zoeken voor een goeie maximale remvertraging.

HeroicNonsense
5
Gegeven waarderingen: 65 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Bericht door HeroicNonsense »

Dwarsligger schreef:
09 nov 2024, 17:14
[...]

Om die reden ben ik dus op zoek naar een trein om te bestuderen die goed EP remt, zonder uit de treinleiding te snoepen. Iemand die een paar suggesties heeft? Je kan zien of een trein EP-remt als je de resolutie even op 1280x720 (Windowed) instelt en TS opstart met -ShowControlStateDialog achter je snelkoppeling exe. Als er geremd word zonder dat de waarde van AirBrakePipePressureBAR daalt en zonder dat de waarde van DynamicBrake (TS' naam voor ED-remmen) hoger dan 0 is, ben ik HEEL benieuwd hoe ze dat doen.

[...]
Hoe doet Chris zijn VRIM(m) dat dan? Anders eens kijken naar spul van Virtual Railroads (bijvoorbeeld BR146, BR101), of de BR146.2 van Lindner (via https://www.3dzug.de/product_info.php?i ... 146-2.html)?
Deze gebruikers waarderen HeroicNonsense voor dit bericht:
jesse0703

Dwarsligger
5

VIRM remt op lucht, VR 101, 146, en 189 ook. Die Lindner kon ik niet vinden zonder naar de portemonnee te hoeven grijpen, maar zeer waarschijnlijk remt ook die op lucht.

Denk dat het gewoon niet kan, een tweede (lucht of EP)remsysteem werd ook genegeerd door TS, al lees ik in de officiële documentatie dat een luchtrem blueprint met een EP-rem blueprint gecombineerd kan worden, maar die kletst wel vaker uit zijn nek, en bovendien krijg ik alleen EP ook niet eens werkend.

Wat ik voorlopig doe, is er luchtremmen van maken en met wat bijscripten verberg ik het TL-lampje zolang de remstand nog geen 8 is geweest. Simulatie binnen een simulatie. :stuck_out_tongue: Edit: Nee, dit doe ik eigenlijk toch niet, want je zal af en toe toch de compressor horen en het hoofdreservoir zien dalen...

Heb van alles geprobeerd, maar een normale methode wil TS niet aan. Er zal wel een reden zijn dat anderen het ook niet hebben, denk ik maar...
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 2):
jesse0703peerklota

Terug naar “Rollend materieel”