Hoe treinen te ontwikkelen in Train Simulator?

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
jesse0703
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2023, 20:21
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Hoe treinen te ontwikkelen in Train Simulator?

Bericht door jesse0703 »

Welke programmeertalen of scripts worden het meest gebruikt bij het ontwikkelen van treinen in Train Simulator, en zijn er specifieke tutorials of bronnen die je aanbevelen voor beginners?

Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 300
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
5
Gegeven waarderingen: 118 keren
Ontvangen waarderingen: 708 keren

Re: Hoe treinen te ontwikkelen in Train Simulator?

Bericht door Dwarsligger »

Het scripten doe je uitsluitend met lua, een van, als niet dé makkelijkste programmeertaal die er is. Verder moet je een beetje begrijpen hoe je met de blueprints uit de voeten moet. En geluiden, die zijn wéér een heel ander beest. (Verreweg het moeilijkste klusje)

In grote lijnen komt het op het volgende neer:

Je hebt een Engine Blueprint, deze defineert je loc/wagon. Deze roept de geometrie (het 3d-model dus) van je trein aan, een geluiden blueprint, een Engine Simulation blueprint, een lua script, en alle controls en animaties worden hier bepaald en waar nodig gekoppeld.

De Engine Simulation blueprint bepaalt de rijeigenschappen van je trein. Hier wordt bepaald hoeveel vermogen je trein heeft, hoe agressief hij remt, hoe snel de remmen lossen, etc.

In je lua script programmeer je bijzondere taken en haal je allerlei foefjes uit. Hierin programmeer je bijvoorbeeld dat de trein de tractiehendel negeert als de DOM-sleutel niet gedraaid is, de ATB, en wat je maar wil. Zie dit als een laag tussen je Engine Blueprint en de simulator in die jou wat meer controle geeft.

In de Sound Blueprint, of beter gezegd, diens Proxy, zet je je geluiden en bepaal je wanneer die afgespeeld worden. Bijvoorbeeld een geluidje dat afspeelt als de waarde van de deurcontrol onder de 1 zakt zodat je dat hoort als de deuren beginnen te sluiten. Waarom dat zo moelijk is? Bij motorgeluiden komen hier modifiers bij kijken die het heel lastig maken (maar een machtig wapen zijn als je ze doorhebt) Die zorgen er bij SM90 bijvoorbeeld voor dat als je de cabinedeur open hebt staan EN in beweging bent, je een briesje hoort waarvan het volume en pitch afhankelijk zijn van hoe ver de deur openstaat EN hoe hard je rijdt. Sta je stil en/of is de deur dicht, geen briesje. En er is nog veel meer mogelijk.

Ben je er nog? Nice. Nog steeds gemotiveerd? Ook leuk, maar hou er rekening mee dat een trein maken iets is wat je niet zomaar even doet. Als je nog nooit objecten gemaakt hebt (voor TS of een andere trein sim), begin dan eens simpel, en klim de TS-ladder langzaam op. Begin met gewone objecten en maak die steeds moeilijker. Begin klein met een simpel huisje, maak daarna eens het dak wat ingewikkelder en animeer de rook van de schoorsteen, maak dan eens een simpele perronkap, dan een ingewikkeld stationsgebouw, maak daarna eens een stuk spoor, animeer daarna eens een laadmal of kolenstation, etc, en klim zo die ladder op. Als je gelijk in het diepe springt, en met treinen begint, ga je geheid op je bek. Je zou niet de eerste zijn en ZEKER niet de laatste die met grote plannen begint, waar uiteindelijk maar een deel van gerealiseerd wordt. Bovendien mis je de vereiste skills dan. Als je de ladder in een logische volgorde opklimt, leer je de verschillende shaders al doende kennen, raak je vast wat gewend aan het geluiden systeem, etc.

Mijn "bijbels":

- ChrisTrains' technische tutorials rechtsonder op zijn website, veel foefjes die slecht of niet gedocumenteerd zijn vallen hier te leren:
https://www.christrains.com/nl/index.html

- Officiële Documentatie, kletst soms maar wat, maar helaas onmisbaar:
http://tscdevdocs.co.uk/home.html

- Homepage van een andere 3D Crafter gebruiker, vooral handig voor blueprinting en 3DCrafter-specifieke zaken:
https://thegradecrossing.blogspot.com/

- The Art of Railworks, vooral handig voor shader info.
http://the-art-of-rws.blogspot.com/
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 6):
denisJurapeerklotaFrisonRoyRob_zeelandjesse0703

jesse0703
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2023, 20:21
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe treinen te ontwikkelen in Train Simulator?

Bericht door jesse0703 »

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg! Dit helpt me echt verder

jesse0703
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2023, 20:21
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe treinen te ontwikkelen in Train Simulator?

Bericht door jesse0703 »

Ik heb 3D Crafter geïnstalleerd maar als ik op je druk, dan sluit hij weer af Afbeelding

Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 300
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
5
Gegeven waarderingen: 118 keren
Ontvangen waarderingen: 708 keren

Re: Hoe treinen te ontwikkelen in Train Simulator?

Bericht door Dwarsligger »

Hmm, als het weer afsluit is het wel heel raar. Misschien ondersteund 3dCrafter geen Windows 11? Wat gebeurt er als je het daarna opnieuw opstart? Hetzelfde? En wat gebeurt er als je op "nee" klikt?

Kijk ook even of je .NET Framework geïnstalleerd hebt.

Je kan een oudere versie proberen. (Ouder dan 10, bijv 9.2.2; http://amabilis.com/downloads/3DCrafter922.msi) Overigens houd er wel rekening mee dat er bijna niemand is die 3DCrafter gebruikt (voor zover ik weet alleen ondergetekende en Coha), dus veel support zal je niet krijgen...

Als ik eerlijk ben, kan je beter Blender of 3DSMax gebruiken, dan ben je niet zo moederziel alleen. Aan de andere kant is 3DCrafter wel véél makkelijker om aan te leren.

Je kan ook nog Build 2007 proberen. (http://amabilis.com/downloads/3DCrafter.msi) Deze is zogenaamd voor Windows 7, maar is gek genoeg nieuwer dan Build 1997 die je in de Microsoft Store haalt.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht:
Stoom_Machinist

Terug naar “Rollend materieel”